De (ver) bouw van 5x Dynaudio Gemini met seriefilter (inclusief liggende center)

Started by Audiofiel, October 15, 2007, 21:30:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

In dit topic zal ik de (ver) bouw laten zien van een set van 5 Dynaudio Gemini speakers, inclusief een liggende center. Het is een set van kasten afgewerkt in zwarte pianolak. De originele - door Speakerland, Remo of Speaker & Co meegeleverde - filters worden hierbij vervangen door high end seriële filters. Daarnaast worden de kasten voorzien van bitumen plaatjes op de noodzakelijke plekken en de juiste demping.

De speakers zullen er ongeveer als volgt uit komen te zien:


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

De speakers van bovenstaande foto's zijn door mij al eerder onder handen genomen en staan bij mij op zolder (werkkamer). Deze hebben het originele d'Appolito parallelfilter, maar dan met dikke Tritec spoelen in het laag en Audyn Cap+ in het hoog.





De te (ver) bouwen set zal worden opgebouwd met Jantzen koperfolie spoelen en Clarity Cap condensatoren. Dit filter is voortgekomen uit mijn zoektocht naar het beste Gemini filter, zie dit topic. Bijkomend voordeel van dit filter is dat het beter bij de liggende center zal passen dan de originele 6 dB d'Apollito filters die juist zijn geoptimaliseerd voor een fraaie horizontale afstraling.

Ik zal eerst de opbouw van de filters behandelen in de vorm van een foto-verslag. De filters zijn ondertussen al klaar. Alle onderdelen wachten nu op voldoende tijd om ingebouwd te gaan worden in de bestaande kasten.

Deze kasten zijn dus al eerder gebouwd. Ik ga dus niet uit van nieuwe kasten, maar gebruikte kasten. Wel zullen de filters en bekabeling nieuw zijn, evenals een aantal speakerunits.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Dit zijn de speakerunits die in de kasten gebouwd gaan worden...

10x 15W75 (8 ohm) midwoofer en 5x D260 tweeter, een aardig kapitaaltje zo bij elkaar:



Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Interficior

Even tussendoor hè: Is die platte 'bandspoelbekabeling' niets voor je?

Pianolak is wel weer eens wat anders, maar het heeft een heel groot nadeel wat duidelijk hier kenbaar wordt gemaakt: vingerrrrtjes.
Maar Audiofiel: hoeveel ruimtes heb jij wel niet die je wilt vullen met Dynaudio speakers? Want volgens mij zijn dit buiten die andere niet de enige toch? :o
Take it or lease it

Audiofiel

Quote from: Interficior on October 15, 2007, 21:51:04
Even tussendoor hè: Is die platte 'bandspoelbekabeling' niets voor je?

Zoals ik al zei, zijn de filters al helemaal klaar (inclusief de bekabeling naar de units):
Quote from: Audiofiel on October 15, 2007, 21:36:42
Ik zal eerst de opbouw van de filters behandelen in de vorm van een foto-verslag. De filters zijn ondertussen al klaar.

QuotePianolak is wel weer eens wat anders, maar het heeft een heel groot nadeel wat duidelijk hier kenbaar wordt gemaakt: vingerrrrtjes.

Ik was al bang dat iemand daarover ging zeuren. :-X Zal ik de foto's maar weghalen? :P

QuoteMaar Audiofiel: hoeveel ruimtes heb jij wel niet die je wilt vullen met Dynaudio speakers? Want volgens mij zijn dit buiten die andere niet de enige toch? :o

Hobby is hobby.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Durk

wat heb je met het oude filter + units gedaan? setje voor in de schuur?  ;D

leuk project!
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Audiofiel

Quote from: Durk on October 16, 2007, 07:48:53
wat heb je met het oude filter + units gedaan? setje voor in de schuur?  ;D

LOL ;D


Nee, die zijn over. Ik kom nog 11 units en 5 kasten tekort om ze te gebruiken... ;D

Hoewel... als ik dat bij elkaar had gesprokkeld, dan zou ik waarschijnlijk weer de filters aanpakken en dan is het cirkeltje weer rond. ;)

Quoteleuk project!

Thanks! :D

Vandaag of morgen zal ik de foto's van de opgebouwde filters posten.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Hier een foto van het originele filter, zoals door de DHZ speakerbouw zaken werd meegeleverd:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

En dit zijn de ingrediënten voor het nieuwe filter:


Koperfolie-spoelen van Jantzen en SA condensatoren van Clarity Caps.

En hier is één van de twee filters op een testplankje gemonteerd. Buiten de kast, zodat ik uitgebreid kan luisteren en experimenteren. Dat testen en uitproberen is inmiddels al uitgebreid gedaan en de waardes van de spoelen en weerstanden zijn na wat alternatieve waardes definitief met luisteren bepaald.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Na het testen komt de definitieve opbouw van het filter: plankjes zagen, de layout bepalen en gaatjes boren. Voor de zekerheid zet ik de onderdelen schematisch op het plankje, zodat de kans op fouten zo minimaal mogelijk is.



En zo ziet het er uit als het filter helemaal compleet af is:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Voor de twee filters van de 'achterspeakers' is er 1 kleine wijziging, de Clarity Cap SA - die wel in de fronts en center zit - wordt hier vervangen door de ook zeer fraaie Audyn Cap+ die ik nog had liggen:



En dit zijn alle 4 de filters van de fronts en de rears:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Sjors


Audiofiel

En hier nog het laatste filter, voor de center. Hier zie je ook nog de Vishay 1837 bypass condensator* over de 15uF (die op alle filters zit). De onderdelen voor de center kwamen pas later binnen, vandaar dit 'nakomertje':




* Dat kleine blauwe vierkante dingetje. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Sjors on October 16, 2007, 20:19:25
Schitterend Arjen !  8) 8) Dynaudio zijn voor mij m'n droom luidsprekers  O0

Dank je Sjors. Ik zou zeggen, "stay tuned on this topic". :D

QuoteBekijk dit filmpje eens !

Die heb ik hier op een DVD staan. Kreeg je eens bij een blad cadeau. Het mooiste vind ik het moment dat ze een enorme zware ronde spoel in de topspeaker plaatsen. En ik maar denken dat het een grote ringkerntrafo was van de versterker in een actieve luidspreker... Maar het was gewoon een gigantische luchtspoel! ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Nog 1 setje foto's vandaag. Het oude filter naast het nieuwe:



David meets Goliath:



Reus ontmoet kabouter:




Als het mee zit, volgen er morgen meer foto's. Ik hoop dan verder te komen met de montage. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Sjors

Quote from: Audiofiel on October 16, 2007, 20:23:50
Dank je Sjors. Ik zou zeggen, "stay tuned on this topic". :D


Doe ik zeker  :)





Quote from: Audiofiel on October 16, 2007, 20:23:50
Die heb ik hier op een DVD staan. Kreeg je eens bij een blad cadeau. Het mooiste vind ik het moment dat ze een enorme zware ronde spoel in de topspeaker plaatsen. En ik maar denken dat het een grote ringkerntrafo was van de versterker in een actieve luidspreker... Maar het was gewoon een gigantische luchtspoel! ;D


Klopt inderdaad, heb 'm ook   ;)

Ja prachtig is dat !  :o




Groet, Sjors




Bart_M


Audiofiel

Dank voor je suggestie, Bart, maar – afgezien van het feit dat de filters helemaal klaar zijn – dat is volstrekt onnodig. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dre73

een kleine mundorf supreme parallel over de clarity cap zou je ook eens moeten proberen 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Quote from: dre73 on October 16, 2007, 22:28:03
een kleine mundorf supreme parallel over de clarity cap zou je ook eens moeten proberen 8)

Lijkt mij inderdaad heel mooi, vooral een silver of silver/gold. Alleen heb je in het andere topic al kunnen lezen dat ik deze filters definitief niet in mijn bestaande Gemini's ga bouwen. Voor dit extra project van 5 Gemini's lijkt mij deze bezetting dus al meer dan voldoende.

Quote from: Audiofiel on October 15, 2007, 21:08:32
Al met al was het een forse investering in onderdelen, maar dit leergeld is prima besteed want het heeft me een hoop geleerd. De zoektocht naar de 'ultieme verbetering' voor het Dynaudio Gemini filter is hiermee dan ook ten einde gekomen. Het blijven dus de oude filters. :D

De nieuwe seriële filters ga ik gebruiken voor een andere set Gemini's die nog over de standaard filters beschikken. Ik zal daar later deze week een apart topic over openen waarin de vorderingen van de bouw worden beschreven.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Ik heb alleen de center nu helemaal af, maar daar heb ik nog geen foto's van gemaakt. Morgen ga ik verder.

In de tussentijd nog wat foto's van de filters (zonder de center):



Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

En hier nog wat close-ups van het soldeerwerk. Eerst zijn de onderdelen aan elkaar vast gesoldeerd (draden indien mogelijk eerst in elkaar gedraaid zoals bij de weerstanden is te zien).



Daarna worden de kabels vastgesoldeerd aan de folie-uiteinden. Die zijn daarna 'omgeslagen' over de reeds gesoldeerde kabel heen als een soort 'huls' en wederom vastgesoldeerd. Onwrikbaar vast dus:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

scrutinizer

Quote from: Audiofiel on October 17, 2007, 20:43:32
En hier nog wat close-ups van het soldeerwerk. Eerst zijn de onderdelen aan elkaar vast gesoldeerd (draden indien mogelijk eerst in elkaar gedraaid zoals bij de weerstanden is te zien).
Nice!
Quote
Daarna worden de kabels vastgesoldeerd aan de folie-uiteinden. Die zijn daarna 'omgeslagen' over de reeds gesoldeerde kabel heen als een soort 'huls' en wederom vastgesoldeerd. Onwrikbaar vast dus:
Netjes, Arjen.
Mooie componenten.....hier wordt later weer iemand blij mee. :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

daxie

ik vond de gemini's altijd al leuk om te zien... en met deze aanpassingen waarschijnlijk nog een stuk beter ook

Ik had er graag eens een groter formaat van gezien, inclusief liggende center...

Audiofiel

Je bedoelt een groter formaat luidspreker op basis van de Gemini? Dus een vloerstaander versie of zo? ???

Ik vind het formaat van de Gemini juist één van de voordelen. Hij is relatief smal en de baffle is eigenlijk niet groter dan de 3 units zelf, wat de afstraling enorm ten goede komt. Met een hoge versie zou je wel weer de nadelen van de vloerstaander krijgen. Een monitor heeft over het algemeen sowieso een betere afstraling dan een vloerstaander. Uiteraard verdienen deze Gemini's wel een goede stand om de juiste oorhoogte te krijgen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.