MILESTONES of The SOUP ?

Started by tonn, September 21, 2007, 19:48:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tonn


Heb onlangs The SOUP beluisterd ( versie met Thiel C220 woofer) en was bijzonder onder de indruk .
Heb momenteel nog de B&W Nautilus 804 en hoewel ik daar best tevreden mee was konden ze eigenlijk in geen enkel opzicht tippen aan The SOUP ; prijs van beide sets is ongeveer gelijk maar qua klanknivo 'n wereld van verschil ;
Ben altijd zeer terughoudend geweest mbt zelfbouw maar na het horen van The SOUP ben ik ernstig van mening verandert .
Helaas heb ik de Milestones nog niet kunnen beluisteren want ook dit ontwerp moet volgens velen van absoluut topnivo zijn .
Is hier ook sprake van verschil in kwaliteitsnivo of zijn ze ahw anders afgestemd ?

FFF

Welke versie van de soup heb je beluistered?

Met welke mid en welke woofer?

tonn

Was de Soup 1 ; volgens mij zelfde hoog en mid als de MILESTONES .
Filter bestond uit Audyn MKP+ en Tri-tec spoelen .
Frapant detail is dat de units in de betreffende set niet ingefreesd waren ; hoewel ik ze dus extreem goed vond klinken neem ik aan dat wanneer de units verzonken gemonteerd worden dit toch nog kwaliteitswinst geeft ?


Ben zelf behoorlijk handig maar om -goed- gebouwde en afgewerkte Milestones te bouwen lijkt me toch wat te hoog gegrepen

Heeft er iemand ''n goede tip mbt bouw van deze kasten of weet iemand ''n adres waar men ze kan laten maken ?

FFF

Ik had gisteren al een uitgebreid antwoord getypt maar in de haast klikte ik het per ongeluk weg.

Wilde niet te snel reageren omdat ik hoopte dat andere de discussie op gang zouden brengen waar ik ook wat van op kan steken.
Helaas blijkt dat nog niet het geval, maar ik heb mezelf dezelfde vraag als jij gesteld en tot op heden ben ik nog steeds in twijfel.

Ik heb (met wat hulp) de kasten tot een bijzonder mooi resultaat ten einde gebracht, en als ik het nog eens zou moeten doen zou ik ze binnen 2 dagen fineerklaar hebben. Moeilijkste is het zagen, er zijn duidelijke tekeningen voorhanden en als het een maatwerk pakketje is, is in elkaar zetten geen groot probleem.

Zelf heb ik gebruik gemaakt van 30mm mdf met daarom 12 mm hdf, voor het front is het 2x mdf en daarom hdf. Ik zou sowieso een hardere onderlaag aanraden omdat dat de uiteindelijke fineerlaag minder kwetsbaar maakt.

Nog een andere tip: Als ik het nogeens over zou doen zou ik het geheel uit multiplex maken, dat is steviger, stijver, zwaarder etc.

Over het ontwerp:

Ik heb dus de 1ste variant van Tony Gee. Deze heb ik tijdelijk te spelen gehad in test opstelling, en ik moet zeggen, ondankt het gebrek aan demping was ik meteen erg onder de indruk. Heb hiervoor 805's gehad, en vond deze speakers in alles beter, alleen het hoog was wat scherp, maar dat komt waarschijnlijk goed nu er dempingsmaterialen in zitten.

Het project ligt nu al lang stil, omdat ik al erg lang twijfel over het ontwerp van Marc, hij gaat met veel disipline en preciesie te werk en bespaard niet op kosten en moeite.

Meerdere mensen hebben, onafhankelijk van elkaar me verteld dat het filter ontwerp van Tony technisch niet echt goed in elkaar zit. Daar wordt je na het investeren van dik 3000 euro aan speakers wel onzeker van. Het ontwerp klinkt in mijn oren echter heel goed en Tony geet me toch veel vertrouwen omdat ik al zijn ontwerpen eigenlijk al goed vond.

Ik zit dus al een jaar te twijfelen welk ontwerp ik moet gaan kiezen. Op dit moment denk ik dat het het geheel gewoon af ga maken met Tony's eerste ontwerp, mede omdat ik daar al 98% van de onderdelen voor heb, en ik het dus gewoon erg goed vond klinken.

Ik heb lang willen wachten tot het ontwerp van Marc klaar is, ook daar heb ik bijzonder veel vertrouwen in. Feit is alleen dat Marc steeds dichetr bij perfectie komt, maar ik eigenlijk niet meer wil wachten tot het uiteindelijke definitieve ontwerp.

Mijn conclusie, ik ga Tony's ontwerp maken, als Marc helemaal definitief klaar is kan ik altijd nog luisteren om het dusdanig beter is dat ik het de investering waard vind.

ruud2

zonder de Soups van Tony te kort te doen, om de doodeenvoudige reden dat ik ze nog nooit heb gehoord, zijn de Milestones van Marc erg goed.
Hij is echter al langere tijd bezig ze op micro en nanoniveau naar zijn eigen afstemming te maken.
Echter zonder deze fijntuning is het niveau zondermeer hoger dan de originelen van het bekende merk. :o O0 O0 O0 welke ik wel heb gehoord in meerdere setup's.
Je moet echter wel in ogenschouw nemen dat als je later iets wilt nabouwen dat ook de kastmaterialen en konstruktie gerespecteerd blijven , Marc heeft niet voor niets zoveel tijd besteed en metingen verricht in de dode kamer.
voor de meesten onder ons is zijn ontwerp gewoon "af ". wat Marc betreft is hij een onderzoeker/ wetenschapper en die zijn en blijven altijd op zoek...en ik vraag me dan ook af of de Milestones ooit "definitief" zijn.

Ruud

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

FFF

Quote from: ruud2 on September 24, 2007, 18:15:39
zonder de Soups van Tony te kort te doen, om de doodeenvoudige reden dat ik ze nog nooit heb gehoord, zijn de Milestones van Marc erg goed.
Hij is echter al langere tijd bezig ze op micro en nanoniveau naar zijn eigen afstemming te maken.
Echter zonder deze fijntuning is het niveau zondermeer hoger dan de originelen van het bekende merk. :o O0 O0 O0 welke ik wel heb gehoord in meerdere setup's.
Je moet echter wel in ogenschouw nemen dat als je later iets wilt nabouwen dat ook de kastmaterialen en konstruktie gerespecteerd blijven , Marc heeft niet voor niets zoveel tijd besteed en metingen verricht in de dode kamer.
voor de meesten onder ons is zijn ontwerp gewoon "af ". wat Marc betreft is hij een onderzoeker/ wetenschapper en die zijn en blijven altijd op zoek...en ik vraag me dan ook af of de Milestones ooit "definitief" zijn.

Ruud

Ik kan me heel erg in je antwoord vinden en vooral het eerste stukje spreekt me ontzettend aan.
De orginele zijn natuurlijk 20k+ en zeker beter dan eigenlijk alles wat B&W bijv. maakt.

Hij is echter al een paar x geheel overgestap van filter, wat het voor een na-bouwerfrustrerend maakt, als hij elke keer dichter bij perfectie komt :)

jeroen_d

Het filter van Tony voor versie 1 is volgens mij voor het ontwerp waar de C89/T6 als bas/mid in zit. Dit is een 2,5-weg filter ontwerp, de mid is aan de onderkant niet gefilterd. Het filter voor de versie waar de C79/6 in zit is een echt drieweg filter. Deze combinatie van drivers is dezelfde als die van de Milestones. Je kan discussieren over filterhellingen/parallel/seriefilter, maar in principe is er technisch niets mis met het 3-weg seriefilter van Tony. Het is een 1ste orde 3-weg filter, voorzien van nog enkele correctienetwerken en dempingsweerstanden die ik even uit het plaatje heb weggelaten.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

SisterOfMercy

Is dat nou 10000uF in dat plaatje of 10uF met veel significante cijfers?
The kissing and the colour come crashing down

FFF

Quote from: jeroen_d on September 24, 2007, 19:48:19
Het filter van Tony voor versie 1 is volgens mij voor het ontwerp waar de C89/T6 als bas/mid in zit. Dit is een 2,5-weg filter ontwerp, de mid is aan de onderkant niet gefilterd. Het filter voor de versie waar de C79/6 in zit is een echt drieweg filter. Deze combinatie van drivers is dezelfde als die van de Milestones. Je kan discussieren over filterhellingen/parallel/seriefilter, maar in principe is er technisch niets mis met het 3-weg seriefilter van Tony. Het is een 1ste orde 3-weg filter, voorzien van nog enkele correctienetwerken en dempingsweerstanden die ik even uit het plaatje heb weggelaten.

Ik heb het eerste ontwerp met de C89 en de 220 woofer.

Is daar wat mis mee volgens de kenners hier?

Smitsmans2

Interessante discussie!

Ik ben na een druk jaar inclusief verhuizing bijna zover dat mijn nieuwe werkruimte klaar is. Dan ga ik eindelijk het ontwerp van de Cup-a-Soup recht doen door een mooi stukje fineer. Ze zijn nu inmiddels al ruim een half jaar buiten bedrijf, maar als ik ze weer monteer zonder afwerking.......

Voorzichtig ben ik alweer plannen aan het maken. Of een extra set als rears, of deze als rears en een frontspeakers met meer laagfundament als tussenstap naar mijn Zyklopus TL sub. Dan kan de Eton 12" sub vervallen en staat een kast minder in de huiskamer.

De opties:

-  Cup-a-Soup met actieve laagkast, misschien in de stijl van de Isis.

-  Soup. Een extra set C89 heb ik al.

-  Milestones.

Een actieve onderbouw met de C220 (eerst mono, versterker heb ik al) lijkt me een redelijke optie voor een proefopstelling. Daarmee kan ik alle kanten uit.

Ruud,

De Cup-a-Soups heb je wel gehoord. Heb jij op basis daarvan een suggestie? Ik vond het wat hogere beeld bij jou mooi, wat me op het idee bracht van een wat hogere kast zoals een (verkleinde) Isis. De breedte van de kast is dan ter hoogte van de C89 gemiddeld niet veel anders dan de monitors. Het huidige filter zou dan redelijk moeten passen, toch?????

In het filter van Tony heb ik overigens alle vertrouwen. Ik vind de CaS nog steeds prachtig en sta daarin niet alleen. Ik ben gestart met het filter van de Soup, maar dan zonder C220 deel. Die afstemming was natuurlijk niet goed, maar toch was hierin al de hoge kwaliteit van het Soup ontwerp te horen. De Milestones heb ik (helaas) nog niet gehoord.

Guido

P.S. Hoe kan ik mijn oude account terugkrijgen op met mijn nieuwe email adres en vergeten wachtwoord?
TagMcLaren AV32R-DP, Parasound HCA2003 Artspeak, Parasound HCA 1000, zelfbouw monitors met Accuton units, Sony BDP-S350, Marantz CD5001, Epson TW2000, Oppo BDP-95.

Gydotron

De beide speakers heb ik beluisterd en ik vind de Miletones duidelijk verder staan dan de Soup.

De Milestone laat de muziek meer tot leven komen, je bent als het waren meer betrokken bij de muziek.
Ruimtelijk is hij onovertroffen. Ik ken geen enkele speaker die dat zo goed doet!
Marc heeft ook een mooie balans gevonden tussen detail en muzikaliteit, dit laatste is m.i. het moeilijkste te bereiken met de ceramische units.

MVG  guido

ruud2

#11
Quote from: Smitsmans2 on September 24, 2007, 23:07:09
Interessante discussie!

Ruud,

De Cup-a-Soups heb je wel gehoord. Heb jij op basis daarvan een suggestie? Ik vond het wat hogere beeld bij jou mooi, wat me op het idee bracht van een wat hogere kast zoals een (verkleinde) Isis. De breedte van de kast is dan ter hoogte van de C89 gemiddeld niet veel anders dan de monitors. Het huidige filter zou dan redelijk moeten passen, toch?????

In het filter van Tony heb ik overigens alle vertrouwen. Ik vind de CaS nog steeds prachtig en sta daarin niet alleen. Ik ben gestart met het filter van de Soup, maar dan zonder C220 deel. Die afstemming was natuurlijk niet goed, maar toch was hierin al de hoge kwaliteit van het Soup ontwerp te horen. De Milestones heb ik (helaas) nog niet gehoord.

Guido


het wat moeilijk te voorspellen wat het effect zal zijn, maar plaats ze gewoon eens wat hoger zou ik zeggen dan hoor je het zo.
en wat betreft een grotere kast , moet je je afvragen wat de invloed zal zijn van het extra volume. of dat je de vorm alleen gebruikt als dummy (staander) ruimte genoeg dan voor een filter.
Of je gebruikt het volume voor een extra sub, geeft net wat meer basis.
een mini isis, geinig, een c220 met 70 liter zou al genoeg zijn denk ik zo.

Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

tonn

Welk filter vd Milestones is dan het meest aan te bevelen ?

jeroen_d

#13
Ik denk dat je dan bij Marc langs moet. Het filter dat ik heb gehoord was een versie begin oktober 2006 waarin nog niet overal de duurste filtercomponenten zaten. De respons was supervlak en het klonk al heel erg goed. Maar, op dat moment nog zeker niet de beste speaker die ik had gehoord qua ruimtelijkheid, balans en muzikaliteit. Bij de laatste versie op zijn website van november 2006 is er een dB of wat minder laag en is het gebied van 2-4kHz bijna 2 dB teruggenomen. In de tussentijd heeft Marc ook nog veranderingen aan de kast aangebracht om bepaalde paneelresonanties verder te onderdrukken. Inmiddels zijn we weer bijna een jaar verder en hebben verschillende luisteraars de speaker met verschillende weer nieuwere filters gehoord anders dan wat op de website staat. Onmogelijk dus om op basis van de forumreacties een filter te kiezen dat voor jou het beste zou zijn. Marc woont voor mij niet naast de deur, maar ik hoop van zijn gastvrijheid gebruik te kunnen maken zodra de gelegenheid zich voor mij weer voor doet. Ik ben ook benieuwd op welk niveau de speaker nu staat, naar de reacties te oordelen heeft Marc zeker nog een aantal stappen gemaakt.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

FFF

Mocht marc een avondje organiseren houd ik me aanbevolen.  >:D

tonn

Toch hebben inmiddels zeer veel liefhebbers deze besloten deze te (laten) maken ; ontwerp moet dan eigenlijk al op topnivo zijn ; verbeteringen zijn denk ik trachten om de absolute perfecte speaker te krijgen .
Div merken modificeren hun speakers ; al dan niet vermeld (MK2 , Improved etc ) ; mij lijken de Milestones perfecte speakers , evt in toekomst upgraden .
Op dit nivo kun je mijn inziens eindeloos doorgaan , lees zelfs over het verwijderen vd roosters vd Thiel units (?!) ; op die manier wordt het moment van bouwen steeds uitgesteld ; lijken mij puntjes op de i zetten , Marc/Tony zijn al zo lang bezig met deze units ,hun ontwerpen  zullen inmiddels  menig topsysteem overtreffen , evt verbeteringen aanbrengen heeft denk ik meeste te maken omdat het echte hobbyisten/kenners zijn ,

Marc Heijligers

#16
Quote from: FFF on September 26, 2007, 22:24:38
Mocht marc een avondje organiseren houd ik me aanbevolen.  >:D

Je bent niet de enige die dat vraagt... Ik houd het eerlijk gezegd een beetje van me af. Schijnt "privacy" te heten  ;) Ik zou nl. iedere week mijn kamer kunnen vullen met mensen. Dus ik houd het rustig en mondjesmaat.

Misschien dat ik tzt wel een keer iets op een beurs laat zien. Maar ik sjouw niet graag met mijn kasten, alleen maar kans op schade.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Marc Heijligers

Quote from: jeroen_d on September 26, 2007, 19:28:51Ik denk dat je dan bij Marc langs moet. Het filter dat ik heb gehoord was een versie begin oktober 2006 waarin nog niet overal de duurste filtercomponenten zaten. De respons was supervlak en het klonk al heel erg goed. Maar, op dat moment nog zeker niet de beste speaker die ik had gehoord qua ruimtelijkheid, balans en muzikaliteit.

Klopt, vond ik ook, vandaar dat ik door ga met "zoeken".

Quote from: jeroen_d on September 26, 2007, 19:28:51Bij de laatste versie op zijn website van november 2006 is er een dB of wat minder laag en is het gebied van 2-4kHz bijna 2 dB teruggenomen. In de tussentijd heeft Marc ook nog veranderingen aan de kast aangebracht om bepaalde paneelresonanties verder te onderdrukken. Inmiddels zijn we weer bijna een jaar verder en hebben verschillende luisteraars de speaker met verschillende weer nieuwere filters gehoord anders dan wat op de website staat. Onmogelijk dus om op basis van de forumreacties een filter te kiezen dat voor jou het beste zou zijn.

Speaker timbre blijft een persoonlijke smaak. Desalnietemin, fouten in een design (resonanties, slissend hoog, gebrek aan diepte beeld etc.) zijn wat minder subjectief. Misschien dat de een ze minder belangrijk vind dan een ander, of ze zelf niet hoort, maar fouten zijn fouten. De Thiel units zijn in dat opzicht enorm lastig, ze maskeren erg weinig, en er is erg veel aandacht nodig om het allemaal goed te krijgen.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

tonn

Helemaal mee eens ; daarom vond ik de Soup ook zo extreem goed klinken ; grote afbeelding / zeer goede plaatsing / open / veel detail en geen slissende klanken oid
Op zacht volume bleef de Soup zeer levendig ; bij zeer hoge volume''s gaven ze geen krimp ; bleven gewoon rustig en onvervormd klinken .
Mijn eigen B&W 804 Nautilus is vv ''n metaldome ( die geeft dus wel harde s-klanken ) en qua afbeelding/ruimtelijkheid vind ik ze in vergelijk met de Soup echt onder de maat ; het detail heeft de 804 wel , maar blijft ahw aan de kast plakken .
Ik had de 804''s aangeschaft omdat deze speakers zo ongeveer het beste moest zijn wat je kon kopen voor 4000 euro .
In de winkel vergelijken is erg moeilijk , klonken destijds m.i. prima , nu in direct vergelijk met de Soup blijven ze zover achter dat de 804''s sowieso plaats gaan maken voor ''n Avalon-clone , welke is nog ff de vraag .

geenius

#19
De Milestones en de Soup zijn eigenlijk twee totaal verschillende speakers. De kast, woofer en tweeter zijn gelijk, maar verder zijn ze totaal anders van opzet. De Milestone is een 3-weg met een middentoner, de Soup een 2,5-weg met een midwoofer - beide filters zijn daardoor geheel anders en het filter is alles bepalend voor het karakter van een speaker. Verder, zoals Marc al aangeeft, blijft de timbre een kwestie van smaak. Ik vermoed dat Marc en ik wat dat betreft andere dingen nastreven, ieder zijn voorkeur - ik moet erbij zeggen dat ik de Milestones nog niet gehoord heb, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Na een jaar of 3 in het veld, waaronder een 1 op 1 vergelijk met een echte Avalon Eidolon, ben ik gekomen tot een 2007-versie van mijn filter.

Als je de Soup al zo [citaat] extreem goed [einde citaat] vind klinken, dan zeg ik natuurlijk dat je hem gewoon moet bouwen  >:D, waarbij ik het 2007-filter kan aanraden. Die is nog neutraler dan de oorspronkelijke versie uit 2004.

Als je nog twijfelt, dan moet je de Milestone ergens gaan luisteren en dan een keuze maken. Het blijft tenslotte een kwestie van smaak en jij moet er jaren met plezier naar kunnen luisteren :)

Marc Heijligers

#20
Quote from: geenius on October  5, 2007, 16:24:29
De Milestones en de Soup zijn eigenlijk twee totaal verschillende speakers. De kast, woofer en tweeter zijn gelijk, maar verder zijn ze totaal anders van opzet.

Precies! Ik heb de Soups zo goed en kwaad als het ging nagebouwd met de C2 79, dus ik heb slechts een globaal idee van hoe de Soup zal kinken (ik verwacht grosso modo een hoop gelijkenissen). Dit is destijds beaamd door mensen die de Soups alswel de "Milestones Soups" (M-Soup) die ik destijds gebouwd heb beiden gehoord hebben. Ze vonden de gelijkenissen erg groot.

Qua timbre en opzet zijn de Soup en de Milestones totaal verschillend. Mensen vragen me wel eens welke "beter" is. Ik heb daar uiteraard een persoonlijke mening over, maar zoals Tony dat al aangeeft is dat persoonlijke smaak, en een absoluut oordeel is denk ik niet op zijn plaats. Zo kan met goed recht iemand zijn oude buizenradio beter vinden klinken dan wat dan ook, waarom niet?

Ik vind het dan ook niet op zijn plaats om (als betrokkene bouwer) allerlei proza over mijn brouwsel te posten, ik probeer zo rationeel mogelijk te blijven. Zonder een waarde oordeel te willen vellen, en ook de mening van anderen erin verwerkt:

De M-Soup is wat frisser, en is het mid en mid-hoog is wat nadrukkelijker aanwezig. Sterke punten zijn dat de M-Soup indrukwekkend snel en detailrijk klinkt, maar naar mijn mening soms wat "hard" bij drukke muziek, en mist wat slam. Zeg maar een soepje met net iets te veel peper en zout naar mijn zin! ;D Ik heb de Milestones wat meer slam gegeven (dat heeft dik een half jaar gekost voordat ik en anderen door hadden hoe dat moest), wat meer allarounder gemaakt over een breed spectrum aan muziek (de speaker kan snoeihard zonder luistermoeheid), edoch de snelheid en transparantie proberen te behouden (vandaar al dat micro-gedoe in het filter). Doordat ik meer energie aan de onderkant van het spectrum creeer, klinkt e.e.a. wat minder "los" en "detailrijk" dan bij de M-Soup, en minder "indrukwekkend" of "overweldigend". Verder heb ik bij de Milestones veel aandacht besteed aan de 3D projektie, die is breder, dieper en stabieler dan bij de M-Soup. De Milestones neigt meer naar het "Engelse" geluid, de M-Soup meer naar het Amerikaanse. Er is erg veel verschil tussen de Milestones en de Avalon. Deze observaties zijn gebasseerd op de M-Soup v1 en v2, met zeer weinig demping in de kast. Het laatste filter v3 van Tony heb ik nooit uitgeprobeerd.

Maar nogmaals, de trade-off en wat iemand muzikaal vind blijft een kwestie van persoonlijke smaak.

Quote from: geenius on October  5, 2007, 16:24:29
Ik vermoed dat Marc en ik wat dat betreft andere dingen nastreven, ieder zijn voorkeur - ik moet erbij zeggen dat ik de Milestones nog niet gehoord heb, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

De uitnodiging staat nog steeds!

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

tonn

Heb inmiddels ''n uitnodiging gehad om de Milestones te beluisteren , staat voor komend weekend gepland , ben zeer benieuwd ....

Er werd uitgelegd dat de Soup geen 3 weg maar 'n 2 1/2 wegsysteem  is ; is de midrange dan aan onderzijde niet bebrensd/gefilterd  ?

Dat is dan  het grote verschil met de Milestones ; daar is iedere unit wel afgefilterd .

jeroen_d

#22
Zie mijn reply #6 op deze bladzijde: "Het filter van Tony voor versie 1 is volgens mij voor het ontwerp waar de C89/T6 als bas/mid in zit. Dit is een 2,5-weg filter ontwerp, de mid is aan de onderkant niet gefilterd. Het filter voor de versie waar de C79/6 in zit is een echt drieweg filter."

Ik neem aan dat je die laatste niet beluisterd hebt (met de C79/6) maar de versie met de C89/T6 als bas/mid die niet gefilterd is aan de onderkant. En dan wordt het, zoals Tony al aangaf, appels met peren vergelijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Marc Heijligers

Quote from: tonn on October 12, 2007, 20:44:20
Heb inmiddels ''n uitnodiging gehad om de Milestones te beluisteren

DE Milestones? Ik ben benieuwd welke dat zijn! Ze zijn wat mij betreft nog dik in ontwikkeling  ;)

Afgelopen Woensdag samen met Paul Vancluysen nog een stevige verbetering doorgevoerd! En een behoorlijk verassende, om het maar subtiel te zeggen.  O0

Later meer, druk druk druk.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Marc Heijligers

Quote from: jeroen_d on October 13, 2007, 00:13:32
Ik neem aan dat je die laatste niet beluisterd hebt (met de C79/6) maar de versie met de C89/T6 als bas/mid die niet gefilterd is aan de onderkant. En dan wordt het, zoals Tony al aangaf, appels met peren vergelijken.

Inderdaad. De 89 staat toe om zonder filtering onderin ingezet te worden omdat deze voorziening heeft om meer power te leveren bij lagere frequenties (grotere magneet, Titanium voice coil, iets grotere Xmax).

Bij "zachtere" volumes verwacht ik overigens geen superschokkende verschillen met een 79 versus de 89 in een soortgelijke situatie; het zal ietsje kaler klinken met een 79, omdat de 79 en 89 zo'n 2dB in de efficiency verschillen in de lagere frequenties. Volgens mij is de 79 grofweg een gedempte versie is van de 89. De oortjes in de units zorgen voor een dip bij de 800Hz, en minder opbreken bovenin (de reden van de oortjes). Voor de rest zijn ze wat betreft overdracht bijna identiek.

De grootste verschillen tussen de Soups en Milestones zijn zoals Tony al aangeeft een verschillende benadering, en waarschijnlijk ook een voorkeur voor een ander timbre. Verder heb ik veel tijd besteed aan het vinden van structurele fouten in de kast design en unit beperkingen, en dat heeft gaandeweg ook het filterontwerp stevig veranderd t.o.v. de Soup. Ik ben nog niet 100% tevreden met het timbre, en het is met deze units moeilijk om te krijgen wat ik wil, ze zijn superlastig. Een speaker ontwerp moet mij ongeacht de CD uit je eigen collectie die je erin stopt, je naar de strot grijpen. Met de Soup had ik dat niet (let wel, dat is persoonlijk), en met de huidige Milestones heb ik dat maar met zeg 50% van mij CDs. We komen steeds dichterbij, maar zoals al vaker gezegd, er is nog "work-to-do" wat mij betreft, en de opties zijn nog steeds niet uitgeput. Samen met Paul, Rob en Okke komen we nog steeds op nieuwe observaties en ideeen, en beginnen steeds meer te begrijpen.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.