ipod of creative zen?

Started by Erik, October 13, 2007, 23:49:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Omdat ik steeds meer last van kwekkende vrouwen heb in de trein, wil ik ook een niet al te dure mp3 speler aanschaffen.

Apple shuttle heeft wel een naam en ziet er mooi uit, zen van creative is in opkomst geloof ik. De ingebouwde radio vind ik wel handig. Ik had max 100 willen uitgeven. Video intresseert me niet.

Wat zouden jullie doen die shuttle voor 70 (1gb) of nano 2gb (prijs ??) of toch meer geld uitgeven voor die  nieuwe Zen (4gb of 8gb) kiezen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

hoosterw

Hoeveel muziek en met welke bitrate wil je erop mee kunnen nemen? Dat is ook een belangrijke vraag voor je een antwoord kunt geven.
Waar wil je hem naast de trein als tweede gebruiken? Sporten? Fietsen? Op de bank liggen? Denk daar eens over na voor je een besluit neemt alleen op basis van de trein.

De Zen samen met de Cown iAudio is sinds zijn introductie altijd al een goede tweede/derde geweest. Creative heeft hele goede/prettige user interfaces maar weer mindere PC software.

De Apple shuffle heeft overigens redelijk veel last van ruis, waar je bij de laagohmige oordopjes goed last van kunt hebben. Voordeel van de nano is dat hij een scherm heeft en dat je iets kunt zien.

Trouwens heb je wel eens brallerige kerels gezeten? net zo erg als kwekkende vrouwen hoor :).

Succes met je keuze.


Erik

#2
Hij zal niet voor andere dingen gebruikt worden, hoogstens zal ik hem ook af en toe op straat gebruiken (als ik hem toch heb). En het zijn alle mp3's in VBR.

Maar hij moet 1 ding absoluut kunnen, aangezien ik mp3 opnames van elk 2 uur heb, is het een eis dat als ik hem halverweg stop omdat de reis erop zit, dat dat onthouden wordt en niet bij de volgende keer aanzetten weer opnieuw moet beginnen. Verder zou een toets die bij elke klik 1 minuut skipt ook wel voordelen hebben.

btw ik zit even naar die cown te kijken die heeft eigenlijk nog net iets mooieren en functionelere modellen zelfs dan Zen. Alleen helaas wel weer 70 euro duurder. ;D op die manier kun je blijven doorgaan.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

-Freek-

Kijk ook eens naar de Meizu Miniplayer M6. Mooi spelertje voor weinig geld!

richardnl

hoi
ik ben voor de ipod gegaan en heb tot op heden geen spijt. Wat ik erg handig vind is dat dit eigenlijk de standaard is.
Daarmee bedoel ik dat bijna voor alle andere apparaten een mogelijkheid is waarop de ipod kan worden aangesloten.
Op mijn versterker, autoradio etc. kan ik de ipod aansluiten.

Als ik een ander merk gekocht zou hebben kan dit ook wel maar niet zo handig zoals nu het geval is

Succes met de keuze

Groet
richard

hoosterw

Quote from: Erik on October 14, 2007, 01:11:47
Hij zal niet voor andere dingen gebruikt worden, hoogstens zal ik hem ook af en toe op straat gebruiken (als ik hem toch heb). En het zijn alle mp3's in VBR.

Maar hij moet 1 ding absoluut kunnen, aangezien ik mp3 opnames van elk 2 uur heb, is het een eis dat als ik hem halverweg stop omdat de reis erop zit, dat dat onthouden wordt en niet bij de volgende keer aanzetten weer opnieuw moet beginnen. Verder zou een toets die bij elke klik 1 minuut skipt ook wel voordelen hebben.

btw ik zit even naar die cown te kijken die heeft eigenlijk nog net iets mooieren en functionelere modellen zelfs dan Zen. Alleen helaas wel weer 70 euro duurder. ;D op die manier kun je blijven doorgaan.

Dat onthouden doen de meeste wel. Pas op: alleen als de batterij leeg zijn, zijn ze alles vergeten. Ook 'vergeten' sommigen als je bewust zelf op stand-by schakeld.

Die 1 minuut zal moeilijk worden. Ik ken geen speler die dat doet, wel fast forward wind maar niet precies 1 minuut.

suc6

Erik

#6
Even wat anders. Die ipod model van apple, ik geloof de nano heeft ook video op het scherm en ziet er ook erg goed uit voor 140 euro. Dus bijna gelijk aan de Zen.

Nu kom ik op internet wel wat opmerkingen tegen als werkt alleen goed met itunes. Kan eigenlijk niets anders aan dan bij apple gekochte muziek/video tenzij je met allerlei 3d party software / hacks aan de gang gaat. En zelfs dna gaat het niet altijd goed.

Wordt de soep echt zo heet gegeten als men zegt of valt dat allemaal wel mee?


2e vraag: geven ze tegenwoordig aan hoeveel batterij power ze nog over hebben. Of stoppen ze er net als vroeger ermee net als j hem nodig hebt ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

#7
Even wat info tot nu toe van kanshebbers. Eigenlijk wil ik niet verder gaan dan 60 tot 160 euro.

Deze is wel lekker klein en makkelijk mee te nemen cq vast te clippen.
Shuttle 79 euro - 1gb, eigenlijk net 1 gb te weinig




Deze kan al meer 4gb, audio en video, 149 euro
Hoewel ik eigenlijk geen video nodig heb, laat staan de behoefte eraan, voel ik me toch een dief van mn eigen portemonai als ik niet 70 euro meer uitgeef voor dit. Wat is marketing toch mooi. Praat iemand aan wat hij niet nodig heeft ;D

Tot 1000 nummers, tot 3500 foto's, tot 4 uur video, of een gedeeltelijke combinatie hiervan. 4gb versie is alleen in wit verkrijgbaar. De bediening schijnt wel superieur te zijn aan anderen, nadeel wellicht het itunes gebeuren. Beeldscherm 2 inch (diagonaal).




Creative Zen
Formaat creditcard 1.2 cm dik. Schijnt erg traag op te starten, reageert niet altijd het bedieningspaneel. Wellicht kinderziektes die met updates verholpen kunnen worden.
Heeft als extra radio aan boord, wat me op zich wel leuk lijkt als ik even geen zin heb in mp3's. 4gb iets van 150 euro. Groot voordeel: Je kan hier ook je oude sd mem kaarten inprikken als die je nog had liggen voor uitbreiding memory.



Andere modellen hier genoemd moet ik me eerst even inlezen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Grindtegel

je kunt ook nog deze in gedachten nemen:

http://www.mp3shop.nl/product/37066/cowon-iaudio-d2-2-gb-black.html

Ik heb de 4gb uitvoering.

Mooie is dat ie uitbreidbaar is met sd kaartjes die steeds goedkoper worden en steeds meer opslag bieden. Speelt in principe alles af en "men" zegt dat het van alle mp3 spelers degene is met de beste audio kwaliteit. Ook handig is de zeer uitgebreide en functionele equaliser die er in zit. Ik heb oook een ipod classic en die is in ieder geval niet zo goed kwa geluid. al hangt natuurlijk ook veel aan de kwaliteit van je oordopjes af (die van Apple zijn abominabel slecht vind ik).
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

PjotrrrNL

Ben dik tevree met mijn kleine iPod Shuffle, doet alles wat ik wil...
(Onthoud ook waar je bent gestopt met luisteren)
Op tweakers.net staat een recensie van de Creative Zen, blijkt niet zo stevig, ging al kapot tijdens de review...

hoosterw

Quote from: Erik on October 14, 2007, 13:45:09

Nu kom ik op internet wel wat opmerkingen tegen als werkt alleen goed met itunes. Kan eigenlijk niets anders aan dan bij apple gekochte muziek/video tenzij je met allerlei 3d party software / hacks aan de gang gaat. En zelfs dna gaat het niet altijd goed.

Wordt de soep echt zo heet gegeten als men zegt of valt dat allemaal wel mee?


2e vraag: geven ze tegenwoordig aan hoeveel batterij power ze nog over hebben. Of stoppen ze er net als vroeger ermee net als j hem nodig hebt ;D
Vraag 1 valt mee, het is wel zo dat je iTunes nodig hebt (tenzij je wilt hacken) maar je kunt gewoon heel makkelijk je iedere eigen muziek van je PC of CD'd toevoegen aan de bibliotheek en dan op je nano/iPod zetten. Het is niet zo dat hij alleen maar met gekocht muziek van Apple werkt.

Ja nano en iPod geven redelijk nauwkeurig het batterijniveau aan.

grt Hans

PjotrrrNL

Met YamiPod of AniPod software kun je ook gewoon bestanden slepen naar je iPod zonder iTunes te gebruiken...

Erik

#12
Quote from: PjotrrrNL on October 14, 2007, 14:47:29
Op tweakers.net staat een recensie van de Creative Zen, blijkt niet zo stevig, ging al kapot tijdens de review...
Tja die review, ik zou deze niet al te serieus nemen. Hij heeft al eerder een review gedaan en eerlijk gezegd vind ik de kwaliteit van beide zo slecht, dat het tweakers.net behoorlijk omlaag trekt. Normaal hebben ze goede reviews over hardware. Het lijkt wel gemaakt door een 12 jarige die denkt dat hij al een volwaardig reviewer is en ik snap niet dat tweakers zich verlaagd tot het plaatsten ervan. Waarschijnlijk een neefje van de eigenaar.

Ik heb vandaag zelf even in de winkel gekeken, je kunt een hoop op internet vinden maar er gaat niets boven "live" testen. Tjongejonge wat is er veel gebeurd in die 5 jaar. Videos die vloeiend en scherp werden afgespeeld, interface die er prachtig uitzien. Superklein en toch redelijke speelduur, helaas nog geen gps ingebouwd ;D

Het mooiere werk zit toch al gauw op de 150 euro.

Die Zen is echt een juweeltje, ik kon vloeiend door alle menu's bladeren, geen hikje, op elk knopje dat ik klikte reageerde het apparaat meteen. Dit in tegenstelling tot wat die tester op tweakers zei. Opstarten kost idd 4 seconden ipv meteen aan, maar who cares. Het beeld 16.7 miljoen kleuren is echt prachtig.

De Nano is ook zeer mooi en iets kleiner en vooral dunner. Toch voelde ik me meer aangetrokken tot de Zen.

De Cowon D serie heeft een interface om van te smullen. Superieur aan alles wat ik zag. Het scherm is volgens mij gelijk aan de zen alhoewel ik de zen een tikkeltje mooier vond qua kleur. Geen knoppen op het appparaat dat vond ik wel erg wennen, voelt toch vreemd. En het duurde wel even voordat ik het enigszins onder de knie had. Er was geen styles aanwezig, ik vermoed dat het met de stylus een stuk makkelijker gaat. Maar ja deze jongen kost weer 80 euro duurder dan de zen (uitgaande van 4 gb).
Qua geluid schijnt hij idd het beste van allen te zijn. Geluid bij de nano was men niet erg van onder de indruk. Aan de andere kant ben ik geen audiofiel,a sl het maar goed klinkt.
Video had ik oorsponkelijk geen nut voor maar nu ik het live gezien heb begin ik er toch sterk aan te denken om 2 gb voor videoclips te reserveren en 2 gb voor mp3.

Verder nog een tiental modellen gezien maar die halen het niet bij genoemd spul.

Afweging zal zijn in principe tussen de Zen of Cowon.
Ik moet alleen nog meer over de Meizu lezen, niet het bekendste / beste merk, maar schijnt zo'n beetje alles aan te kunnen. En toch een goede prijs kwaliteit verhouding te hebben. Helaas was dat net de enige die niet was aangesloten dus die heb ik niet getest.




"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Nou allemaal, ik ben eruit. Het gaat in ieder geval de Creative Zen worden, na alle voor en nadelen afwegen, vind ik dit toch de voor mij het meest geschikte.

Het enige waar ik niet over uit ben is of ik voor 4gb of 8gb zal gaan. Het verschil is ongeveer 40 a 50 euro. Niet echt veel geld, maar ik denk eigenlijk wel dat ik meer dan genoeg heb aan 4Gb. Dat is ruim 2.5gb voor audio en ruim 1gb voor video (die na 320x240) conversie weer kleiner zullen worden).
Zoveel audio hoef ik niet bij me te hebben, luister misshcien max 1 a 2 uur op een dag. Ik kan altijd wel schuiven.

Het enige voordeel van 8gb lijkt me dat je een dvd zou kunnen converteren en die afspelen, maar ik vraag me af of het wel praktisch en leuk is een 2 uur dvd op een scherm van 2.5 iinch te kijken. Hoe kijken of keken jullie tegen dit soort dingen aan. Beetje leuke prijs/kwaliteit verhouding kiezen of toch voor max mem gaan?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

NeoPhix

#14
Quote from: Erik on October 17, 2007, 16:02:05
Nou allemaal, ik ben eruit. Het gaat in ieder geval de Creative Zen worden, na alle voor en nadelen afwegen, vind ik dit toch de voor mij het meest geschikte.

Het enige waar ik niet over uit ben is of ik voor 4gb of 8gb zal gaan. Het verschil is ongeveer 40 a 50 euro. Niet echt veel geld, maar ik denk eigenlijk wel dat ik meer dan genoeg heb aan 4Gb. Dat is ruim 2.5gb voor audio en ruim 1gb voor video (die na 320x240) conversie weer kleiner zullen worden).
Zoveel audio hoef ik niet bij me te hebben, luister misshcien max 1 a 2 uur op een dag. Ik kan altijd wel schuiven.

Het enige voordeel van 8gb lijkt me dat je een dvd zou kunnen converteren en die afspelen, maar ik vraag me af of het wel praktisch en leuk is een 2 uur dvd op een scherm van 2.5 iinch te kijken. Hoe kijken of keken jullie tegen dit soort dingen aan. Beetje leuke prijs/kwaliteit verhouding kiezen of toch voor max mem gaan?

Een DVD kijk je echt niet op zo'n scherm, dat is vragen om hoofdpijn. Een aflevering van een Southpark/Simpsons/Friend is goed te doen, maar meer moet je er niet van verwachten.
En geheugen kan je niet genoeg van hebben, neem dat van me aan. Je weet nooit in welke muziek je zin hebt op de terugweg 's middags dus hoe meer er op past hoe beter. Maarja, hij is ook weer via SD geheugen uitbreidbaar... dus je kan de 4GB proberen en er gewoon een 4 of 8 GB kaartje bijkopen als je meer wenst.

EDIT: En vergeet ook vooral niet wat budget te reserveren voor betere oordoppen/headphones. Het liefst gesloten headphones of In Ear Monitors aangezien je aangaf dat ze vooral voor geluidsoverlast in het OV zijn. De Creative EP-630 hebben ontzettend veel bang-for-buck in dat opzicht (22 euro bol.com). Nog mooier zijn de MylarOne X3 (ongeveer 40-50 euro jaben.net).
Beide in bezit en de Mylar's zijn fenomenaal voor het geld.  8)

Erik

Goeie tip, ik ga voor 8gb, die sd kaartjes schijnt trouwens irritant te werken. Is geen echte uitbreiding van het geheugen, meer een usb stick waar je door kan bladeren zonder de handigheidjes van de interface. Misshien met firmware updates dat het beter wordt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

astrobart

ik heb gisteren mijn ipod shuffle verruild voor een 8 gig nano.
Ik ben zeer tevreden, en bovenal, hij is lekker klein en plat.
Ook wel leuk vinnik alle extra speakersetjes die je kan aanschaffen, voor bijv op de slaapkamer oid.

Erik

#17
De Creative 8gb is ondertussen in mijn bezit en ik heb er geen moment spijt, beeld en geluid zijn geweldig. En ik reis tegenwoordig een stuk rustiger en zelfs met plezier, een vertraging doet me ook niets meer :)

Kortom de beste 200 euro die ik mijn leven heb uitgegeven, allen bedankt voor de tips.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

astrobart

gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, maakt het reizen een stuk leukker idd

Erik

Ja inderdaad heb er nu al 100 videoclips op staan is weer eens wat anders 's morgens. Eerst even bijkoemn met rustige muziek en dan de laatste 10 a 15 minuten wat energieke clip om echt wakker te worden 's ;D
Daarnaast nog 10 soulshows van 2 uur en dan heb ik nu nog maar 2 gb over :(

Ben echt blij dat ik die 8gb heb genomen, kom nu al ruimte te kort ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

astrobart

uh of leuke shows van bert visser oid