lensswappen foto's van de finale

Started by astrobart, October 8, 2007, 19:25:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

Inderdaad. Denk dat ik het niet verder op het forum gooi (hey was hier niet een topic over).

cine(d)rama

Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Gerbrand

Ik sluit me geheel bij Andre aan.

:'(

Ik herinner mij een veel groter verschil, maar misschien is het effect buisafhankelijk? Ik zag het verschil tussen een ongefilterde 1209 en mijn gefilterde 808 in ieder geval wel duidelijk: het verschil tussen bloedrood en worteltjesrood.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

astrobart

ja hey, er is toch een verschil, alleen mijn nokia is nou niet de beste camera die ik kan bedenken.
Echt in het echie zie ik duidelijk verschil, vooral op groen. rood is idd geen oranje maar toch wel een duidelijke rode kleur met filters.

cine(d)rama

#204
Hoi .

Ik heb vandaag mijn set PT65 vervangen met een set Blanke HD145 .
Er is zeker verschil in scherpte maar ik viel er niet door van mijn stoel af  ::) .

Edit : Na wat meer Blu ray films te hebben gekeken en vergleken kan ik zeggen dat ze toch echt wel veel scherper zijn dan de PT-65  ::) .

Het plaatje is in het geheel wel wat scherper maar je ziet het met name aan de ondertileling en het menu van de blu ray speler ( die is echt VEEL scherper ) .

Het plaatje is nu ook veel groter dan mijn scherm door de kortere throw .
Heb dit even aangepast met de RGB SIZE .

aangezien de PJ met de  plafond mound 20cm naar voren en 20 cm naar achteren kan ga ik hem morgen naar voren hangen met de RGB size op bijna max tot het plaatje weer het scherm vult .

Toch weer iets meer licht en scherpte  ;) .

Gr Andre  :ph34r: .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

astrobart

hoe meer fosfor de beter he.
Ik zou nog foto's uploaden maar ben dat verdomde kabeltje even kwijt >:(
(hoe heb je die hd145 eigenlijk vastgeknoopt aan je pj) :tounge:

cine(d)rama

Quote from: astrobart on December 21, 2008, 12:29:49
hoe meer fosfor de beter he.
Ik zou nog foto's uploaden maar ben dat verdomde kabeltje even kwijt >:(
(hoe heb je die hd145 eigenlijk vastgeknoopt aan je pj) :tounge:

JOUST mag het weten  ;D  ;D  ;) .

Dat het verschil in scherpte niet schokkend is kan natuurlijk ook aan de staat van mijn buizen liggen ( 3600 uur )  ::) .

gr Andre  :ph34r: .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

astrobart

#207
het ging mij vooral om de kleurfiltering, gister wall e gekeken en man man, die bedieningspanelen van de captain  knallen echt van mijn scherm af!!!!Rood is echt dieprood en groen is ja uhh groener,  :biggrin: toch zijn ze ook wel scherper. Morgen eens een hd144 erop schuiven

cine(d)rama

Quote from: astrobart on December 21, 2008, 15:21:05
het ging mij vooral om de kleurfiltering, gister wall e gekeken en man man, die bedieningspanelen van de captain  knallen echt van mijn scherm af!!!!Rood is echt dieprood en groen is ja uhh groener,  :biggrin: toch zijn ze ook wel scherper. Morgen eens een hd144 erop schuiven

Ik heb dus de blanke uitvoering van de HD145 aangezien mijn 1272 al gekleurde buizen heeft  ;) .
Kleur en scherpte zijn wel OK nu .

Gr Andre  :ph34r: .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

#209
Hoi .

Ik neem aan dat het de bedoeling is als de buizen ( G en R ) gekleurd glycol hebben je er clear ( niet coller filterd ) lenzen op zet ?
Of kunnen ( mogen ) hier ook gekleurde ( coller filterd ) lenzen op ? ( denk het zelf niet )

Er is geloof ik ook verschil in coller corrected en coller filterd ?

In het kort is de vraag of ik met mijn 1272 met gekleurd glycol de juiste keuze heb gemaakt door er clear HD145 op te zetten ?


Edit : Ik heb even dit topic terug gelezen en zie dat ik hier al bijna een keer eerder de mist in ben gegaan met de PT65 lenzen een tijdje terug  :-[ .

Gekleurd glycol dan GEEN coller filterd lenzen  ::)

En er is idd verschil in coller filterd ( elementen in de lens ) en coller corrected  :P .


Gr Andre  :ph34r: .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

astrobart

alle lenzen zijn colour corrected, alleen lenzen die rood of groen licht doorlaten zijn colour filtered (kijk door de lens, en kijk of het rood of groen eruit ziet)

cine(d)rama

Quote from: astrobart on December 25, 2008, 13:11:43
alle lenzen zijn colour corrected, alleen lenzen die rood of groen licht doorlaten zijn colour filtered (kijk door de lens, en kijk of het rood of groen eruit ziet)

Het werd me idd al duidelijk toen ik het hele topic even terug had gelezen .
Toen had ik eigemlijk ook al dezelfde vragen gesteld  :-[ .

Gr Andre  :ph34r: .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

astrobart

#212
ok ik heb het kabeltje om foto's van mijn gsm te halen weer gevonden dus nu maak ik het topic even verder af.
Ik was dus bezig hd8 mounts te verzagen, maar weet je wat ik post gewoon nog een keer het complete verhaal



nou dit wordt een lange post dus ga er even voor zitten.

wat mij opviel toen ik de joustmounts monteerde op een set hd144 was dat de lnegte die de projector ingaat hetzelfde is als van een standaard hd8 lens.
Ik had nog wat sloop lenzen over en ik kwam op het idee om de hd8 lensmontering om te bouwen naar een hd8 montering.

Zo gezegd zo gedaan.

Plaatjes zeggen meer dus het eerste plaasje:

Een hd145 met joust, naast een hd8 montering.
Zoals je ziet gaan ze nagenoeg even diep de projector in







Maar het gaat natuurlijk niet 123 zomaar passen.

Als je hier aan begint moet je de hd8 montering opofferen, en ook de hd145 montering dusdanig verzagen, dat de joust er nooit meer op past, en hij dus ook niet meer geschikt geschikt is voor montage op een 7 incher.

Ik heb de luxe van teveel spullen, dus ik ga het uitproberen en zie wel waar het schip strand.

Wat heb je nodig:

Allereerst 3 van deze dingen: dit zijn de hd8 mounts die standaard op de bd808s zitten en ook op vele andere 8 inchers.



Ook heb je nodig deze: de standaard hd145/144 mounts.



zoals je ziet zijn deze al verzaagt door de vorige eigenaar voor de montering op een joust mount. Zonde van het werk de zaag gaat er zodrekt verder in. >:D

Eerst heb ik de HD8 onder handen genomen.
Omdat de scherpstelgleuven van de hd8 natuurlijk in de weg zitten heb ik dat stuk er uit gezaagd.
Op deze manier komt er ruimte vrij voor de stelschroeven van de hd144 mount die er later in komt.
Ik gebruikte voor het zagen een gewone ijzerzaag, dan kan je meteen 2 zaagsnedes maken in 1 keer.
Zoals je ziet heb ik netjes langs de verstevigings ribben gezaagt, die een prima begeleider voor je zaagsnede vormen.







Het zagen van de snedes in de lengterichting van de lensmount is 1, het onderkantje zagen (dwars dus) is wat minder goed te doen met een gewonde ijzerzaag.

Daarom heb ik maar even mijn figuurzaag er bij gehaald >:D

deze dus:



Ik had mijn bedenkingen over de effectieviteit en accuratesse van dit delicate stukje gereedschap, maar het bleek perfect te gaan.









en als je van opschieten houdt:



nog een beetje vijlen en schuren, maar dit is het ongeveer waarnaar ik op zoek was.



Nu is het de beurt aan de hd145 mounts.
Ze passen niet zondermeer door de hd8 mounts, de verstevigingsribben steken te ver uit.
Er moet zo'n 34 mm vrije ruimte zijn om de hd144 mounts door de hd8 mounts te kunnen steken.
Deze maten hoeven overigens helemaal niet exact afgemeten te worden, maar houd er wel rekening mee dat je met al het gezaag en geschuur en gevijl de onderkant van de mounts niet ongelijk maakt ze moeten onbeschadigd en vlak blijven!

dus globaal een beetje netjes afmeten is voldoende (maat op de foto klopt niet agv parralax)



ik heb een plakbandje gebruikt als markering om straks langs te zagen.

4 stuks afgemeten en afgeplakt.



Omdat de mounts een beetje onhandelbaar zijn heb ik even de hulp van een aambeeld gebruikt voor ondersteuning.
Om de binnenkant niet te beschadigen (daar komt uiteindelijk de gehele lens weer in te draaien,) een handdoek ter bescherming gebruikt.

Ik heb dit de eerste keer gewoon met een ijzerzaag gedaan: (daarna met de luchtaangedreven versie uit de losse hand)



















Nu past de hd144/145 mount in de hd8 mount, en kan de scherpstel moer van de hd144/145 toch gewoon gebruikt worden.





Op de foto is te zien dat er nog een ruimte die opgevuld moet worden, een [aar milimeter een de onderkant, een wat grotere ruimte bovenin.
Dit ga ik nu niet doen, ik moet eerst even wat kunsthars scoren om dit te doen.

wordt vervolgd


(oh ja ik was er toch dus post ik nog even een fototje van mijn andere al wel afgeronde projectje ;D)



Nu moeten de mounts nog aan elkaar vast gelijmt worden. Ik gebruik hiervoor dit een twee componenten hars.
Het is een beetje ervaring om het te doen zoals ik het doe.
Normaal moet je de hars gieten, en is het vloeibaar als je de twee delen aan elkaar wilt plakken.
Ik had dan een soort mal moeten maken of de boel eerst met kit dicht moeten maken om vervolgens de hars er in te gieten.
Ik doe het even anders.
Eerst het ik de hars een beetje laten reageren zodat het spulletje strooperig gaat worden, die taaie massa ga ik gebruiken.



zoals je ziet op het plaatje kan je er dan lange draaden uit trekken, die plakken als een gek, dus gebruik net zoals ik een weggooibekertje en niet je beste servies.

Vervolgens draai je die draden om de hd144/hd145 lensmount (ik heb overigens de ribben helemaal eraf gehaald).
Pas goed op dat je dit aan de goede kant doet :hmmm:
Je krijgt dan zoiets als dit.





Er zit dan een taaie plakkerige ring om je mount heen.

Vervolgens duw je de mount op zijn plek in de hd8 mount.



De verbinding is nog niet permanent dus je kan nog een beetje schuiven en de mount exact in het midden van de hd8 manouvreren
Ik zelf heb het gewoon opgemeten met een meetlat, maar ook een goede maniet is om met een passer op een ondergrond een aantal circels te teken.
Zet de hd8 mount precies op zo'n circel en kijk aan de binnenkant van de hd144/145 of hij goed in het midden zit.

Belangrijk is wel dat de 2 onderkanten van de mounts exact gelijk met elkaar lopen.
Ik heb ze daarom op een dikke plaat plexiglas gezet (daat blijft geen hars aan plakken).



Vervolgens goed laten uitharden en neem daar maar gerust een weekje voor :(

Nu kwam ik tot de ontdekking dat de achterste scherpstel moer wel heel dicht tegen zijn einde aan zat en niet echt lekker werkbaar is.
MAAR.. als je de hd145/hd144 lens in je handen hebt dan zie je dat er nog een extra gaatje gegoten in waarin je een een schroefdraadje kan tappen.

Even gezocht naar het juiste tapje (gewoon even in de orginele passen)



Vervolgens met dit tooltje een schroefdraadje getapt.





Natuurlijk komt er een beetje gruis in je lens maar met een beetje stofzuiger had ik het er zo uit.
(je kan beter de achterste lens eraf halen maar dit werkt ook)



en voila

Alle schroefdraadjes weer op hun plekje en ziehier 3 hybride hd8/hd145 lenzen.



Zoals je op de foto's ziet moet ik nog wel een en ander verfraaien, maar dat komt later.

Het voordeel van deze mounts is dat ze werkbaar zijn ringetjes voor scheimpflugg.
De jousts zijn te lomp hiervoor (data)

De afgewerkte versie post ik later, nu zitten ze er al op en heb geen zin om ze er af te halen.
(je ziet er toch niks van)













Dirc

mooi project!!!
als het resultaat even mooi is  ::)

cine(d)rama

Dat heb je mooi voor elkaar zo  ::)  O0 .
Waarom heb ik dat NIET zo gedaan  :-X  :P .

Te lui denk ik .

Gr Andre  :ph34r: .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

astrobart

hehe, ja als iemand nog een gare set hd8 lenzen heeft die hij niet meer wil, mag hij de mounts opsturen naar mij

cine(d)rama

Quote from: astrobart on January 26, 2009, 10:44:32
hehe, ja als iemand nog een gare set hd8 lenzen heeft die hij niet meer wil, mag hij de mounts opsturen naar mij

Is dat voor je HD144 dan ?
Die kun je toch zoals ik in mijm PM aangaf in je eigen fabriek mounts steken  ::) toch .
De HD145 eruit en de HD 144 erin  :hehe: .
Als het toch alleen maar om uit te proberen is .

Gr Andre  :ph34r: .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

astrobart

ja dat weet ik wel, maar ach ik wil gewoon een complete lens aanbieden binnenkort, die zo op de 8 inchers geschroeft kan worden.
Het zijn dus de color filtered varianten

cine(d)rama

Quote from: astrobart on January 26, 2009, 12:49:51
ja dat weet ik wel, maar ach ik wil gewoon een complete lens aanbieden binnenkort, die zo op de 8 inchers geschroeft kan worden.
Het zijn dus de color filtered varianten

Dat ze collorfilterd waren wist ik maar ik dacht dat je ze alleen wilde uitproberen voor jezelf .
Als je ze nog een keertje verkopen wil is het idd handig als je een complete set inkl HD8 mount hebt  :) .

Gr Andre  :ph34r: .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

spotmatic

Quote from: astrobart on January 26, 2009, 12:49:51
ja dat weet ik wel, maar ach ik wil gewoon een complete lens aanbieden binnenkort, die zo op de 8 inchers geschroeft kan worden.
Het zijn dus de color filtered varianten

Ik heb nog een complete set (goede!) HD8 rev. B liggen. Bij deze zijn ze van jou (om niet).  8)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

astrobart

echt, ik ga dus wel de zaag erin zetten he :lookaround:

spotmatic

Quote from: astrobart on February  3, 2009, 14:51:35
echt, ik ga dus wel de zaag erin zetten he :lookaround:

So what, is het dan beter dat ik ze wegflikker tijdens de verhuizing?  ;)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

astrobart

mooi dan ga ik het deze keer heel netjes doen, maaruh kan je de lenzen er niet uit halen en de mounts naar mij toesturen tegen vergoeding ;D

spotmatic

Quote from: astrobart on February  3, 2009, 16:20:53
mooi dan ga ik het deze keer heel netjes doen, maaruh kan je de lenzen er niet uit halen en de mounts naar mij toesturen tegen vergoeding ;D

Prima, stuur me maar een PM met je adresgegevens  8)
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

cine(d)rama

Hallo .

Even omhoog gehaald zodat Dirc hem makkelijker kan vinden  ::) .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .