lensswappen foto's van de finale

Started by astrobart, October 8, 2007, 19:25:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

Iemand op de hoek van de straat aan de overkant had eind jaren 70 een modernere citroen, altijd een intrigerend gezicht hoe de achterkant omhoog ging bij het starten.

cine(d)rama

#176
Hoi .

Gebruik je de kunsthars alleen om die paar mil op te vullen of fixeer je hiermee ook de twee mounts aan elkaar zodat ze niet in elkaar gaan draaien ( of zelfs los komen )op het moment dat je de boel gaat verstellen als de lenzen in de PJ zitten ?

Gr Andre
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

astrobart

ik lijm ze dus muurvast aan elkaar.
Ik heb nu met 4 klontjes de boel gefixeerd (binnenkort fototjes) en dat zit al heeeeel vast.
Ik twijfelde eerst nog om de hd8 mount verder in te korten tot de onderste ring, zeg maar gewoon alles eraf, maar toen bedacht ik ineens dat meneer 3M of precisionlens die verstevigingen niet zomaar had aangebracht.
Het plastic is dan wel dik maar niet onbreekbaar. en onrekbaar.
Nu hij gefixeerd is (ook een appart werkje maar er kan weinig mis gaan als je een vlakke plaat hebt om het op te doen,) kan ik met stopverf oid de openingen dichtmaken en er hars ingieten.
Zo wordt het 1 stuk massief geheel.
Als de boel hard is haal ik de stopverf weg en werk hem af.
HD8 mounts met Hd144 gat, hehe, wie heeft dat nou/?? ;D

cine(d)rama

Hoi .

Ok duidelijk .

Wacht mooi af op het resultaat  ;) .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

astrobart

zojuist de mount even uitgeprobeert. het werkt uitstekend, ik hoef op groen (dat is degene die ik heb getest) niet eens de sheimpflugg bij te stellen tov de pt65 lenzen.
Gek genoeg kon ik nu wel op de torus scherpstellen???? raar maar waar?
Ik heb even geen PS3 voor handen maar het zag er vanaf de laptop lekker scherp uit.
Het ging mij eigenlijk alleen om de kleurfilters maar toch nog nooit zo'n scherpe desktop op 1080P gezien (alleen wel groen) ;D

Morgen post ik ff wat foto's van de proefopstelling.
Ik moet alleen nog even het 2 focus haatje uittappen zodat ik lekker gemakkelijk kan scherpstellen, dan de boel opvullen met hars.
Dat spul kan ik daarna gewoon schuren, en spuiten dus ik maak er een ontzichtbare mod vam ;D

astrobart

ik heb de hars vandaag gemengt, ik kijk eerst of hij wel lekker uithard en dat duurt even.
Daarna giet ik ze tussen de mounts

cine(d)rama

Hoi .

Ik heb ondertussen een MOOIE set HD145 van Thrunks overgenomen .
Wij vroegen ons af of we ( hij ) de joust adaptors niet over konden nemen ( of lenen ) van je om meerdere exemplaren na te maken  ::) .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

astrobart

Quote from: cine(d)rama on December 11, 2008, 09:24:31
Hoi .

Ik heb ondertussen een MOOIE set HD145 van Thrunks overgenomen .
Wij vroegen ons af of we ( hij ) de joust adaptors niet over konden nemen ( of lenen ) van je om meerdere exemplaren na te maken  ::) .

Gr Andre .
Je mag ze lenen hoor neem maar even contact op

Gerbrand

Als ik dit alles zo lees moet ik ook maar eens hard op zoek naar een setje colorfiltered HD145s...

Een vraag had ik nog: hoe staat het met de drift van deze lenzen in vergelijking met de HD8s? Ik moet nu voor scherp 1080i (in het midden..., in de hoeken lukt dit niet) toch wel bij elke sessie even de lens scherpstellen.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

astrobart

Daar heb ik geen last van hoor, zo stabiel als maar kan.
Toch kan je een hd8 in de hoeken ook scherp krijgen hoor, als je je scheimpflugg maar goed regeld.
Staat je dynamic astig (htf spel je dat) ??? wel goed afgesteld? anders krijg je de boel natuurlijk nooit scherp he in de hoeken.
Overigens denk ik dat de hd8 lenzen het op een 16x9 scherm best goed presteren, op een 4x3 scherm zal het allemaal wel onscherp worden ik de hoeken, dan zal de hd145 veel verschil gaan uitmaken.

Gerbrand

Quote from: astrobart on December 11, 2008, 12:38:52
Toch kan je een hd8 in de hoeken ook scherp krijgen hoor, als je je scheimpflugg maar goed regeld.

Als je een scheimpflugg probleem hebt, dan kun je alle hoeken niet tegelijkertijd scherp krijgen. Ik heb echter een hoek bij rood waarbij de buis wel scherp is, maar waarbij je de hoek nooit scherp krijgt als je aan de cornerfocus van de lens draait. Het zou eraan kunnen liggen dat ik van die folietjes in mijn lens heb...

Dynamische astigmatisme is inderdaad ook belangrijk, maar in bovenstaand geval dus niet het probleem.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

astrobart

zet er eens een ongefilterde lens op? kijken of het dan wel lukt.

cine(d)rama

#187
Quote from: astrobart on December 11, 2008, 11:41:16
Je mag ze lenen hoor neem maar even contact op


Graag .
Ik PM je hier nog over .

Vraagje .
Ik zag dat mijn blauwe buis geen gekleurd glycol heeft en G en R wel .
Heeft het nut om op blauw een gekleurde HD145 te zetten of is dit gedaan omdat het oog minder gevoelig is voor blauw ?
Ik heb er nu een set blanke PT65 op en wil deze vervangen door een set blanke HD145 .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Gerbrand

Quote from: cine(d)rama on December 11, 2008, 16:00:37
Vraagje .
Ik zag dat mijn blauwe buis geen gekleurd glycol heeft en G en R wel .
Heeft het nut om op blauw een gekleurde HD145 te zetten of is dit gedaan omdat het oog minder gevoelig is voor blauw ?

Blauw wordt niet gefilterd omdat daardoor te veel licht verloren gaat (blauw is toch al vaak te zwak). Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik vermoed dat HD145s voor blauw ook gewoon ongekleurd zijn.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

astrobart

Quote from: Gerbrand on December 11, 2008, 14:45:13
Als je een scheimpflugg probleem hebt, dan kun je alle hoeken niet tegelijkertijd scherp krijgen. Ik heb echter een hoek bij rood waarbij de buis wel scherp is, maar waarbij je de hoek nooit scherp krijgt als je aan de cornerfocus van de lens draait. Het zou eraan kunnen liggen dat ik van die folietjes in mijn lens heb...

Dynamische astigmatisme is inderdaad ook belangrijk, maar in bovenstaand geval dus niet het probleem.

Gerbrand
het zou wel aan de lens moeten liggen denk ik.
Maar als je sheimpflugg afstelt moet je niet de cornerfocus gebruiken hoor maar de centerfocus.
stel je centerfocus af, vervolgens je cornerfocus, dan komt de sheimpflugg afstelling.
Dat doe je weer met de centerfocus.
Is bijvoorbeeld onderi het beeld scherp en bovenvin niet draai dan aan je CENTERFOCUS en kijk wanneer het beeld bovenin scherper wordt.
Stel je moet je centerfocus zo stellen (draai aan de centerfocus) dat je lens naar voren beweegt om het beeld bovenin scherp te krijgen dan moet je aan de onderkant van de lens iets meer ringetjes plaatsen.
Daarna weer je centerfocus gebruiken om het midden van het beeld scherp te stellen, en dan weer randfocus om te kijken of je correctie voldoende was.
Het is een heidense klus maar echt als je het een beetje doorhebt waar je ruimte moet maken is het zo gepiept.
Als je pj goed haaks hangt hoef je het voor de blauwe en rode buis maar voor 1 te doen, de andere kopieer je gewoon.
Ik heb laats die ringen bekeken van een sony, maar volgens mij kan je daar nog veel aan verbeteren met folies.
Ik weet niet precies hoe het bij een graphics zit, maar bij mij zitten er op de rode en blauwe buis onder 3 draadeinden waar de lens mee vast zit velschillende diktes vulling,

Dus:
1 centerfocus
2 cornerfocus
3 stel bijv onderin scherp met cornerfocus
4 is boven scherp ok, zo niet stel dan met CENTERFOCUS de lens zo bij totdat het beeld bovenin schep is en kijk welke kant de lens op gaat (in of uit)
5 Moet je de lens naar voren bewegen om hem boven scherp te krijgen ga je onderin bij de lens plaatjes of folie gebruiken.
6 dan weer center en corner focus totdat de het beeld scherp is.

groen is zo gedaan, bij de rode en blauwe is het even puzzelen 8)

tip ik zet altijd mijn muis  (cursor op het beeld bedoel ik dan he)neer in het gebied waarin ik bezig ben, als je het dan even niet meer weet kun je even op een tubeface kijken om te controlerenop welk punt je folie gaat toevoegen of weghalen. Het kan op den duur verwarren namelijk. :plain:

succes.


astrobart

Quote from: Gerbrand on December 11, 2008, 16:12:31
Blauw wordt niet gefilterd omdat daardoor te veel licht verloren gaat (blauw is toch al vaak te zwak). Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik vermoed dat HD145s voor blauw ook gewoon ongekleurd zijn.

Gerbrand
klopt de blauwe lens is dus clear ^-^

cine(d)rama

Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

astrobart

zo nou ik ben inmiddels in de meest kritieke fase aangekomen aangaande de verbouwing van een hd8 mount naar een hd145 mount.
Het gaat er nu om de twee stukken weer aan elkaar te plakken.
Ik gebruik hiervoor een 2 componenten hars.
Bij het mengen is deze hars vloeibaar als stroop.
Uitgehard is het knetterhard.
Omdat ik lui ben en geen zin heb om een manier te vinden om de ruimte eerst vloeistof dicht te maken laat ik eerst een beetje hars bijna hard worden. zo'n 50 gram per mount is voldoende.
Als dit spul bijna hard is (duurt wel even voordat het echt hard is overigens) kan je er dikke draden uittrekken.
Die plakken als een gek, dus niet in je haar smeren of op de nieuwe vloerbedekking laten vallen :nervous:
vervolgens ga ik die om de hd144 mount plakken aan de onderkant.
Ik heb ook alle ribben van de hd144 compleet weggehaald overigens dat is later beter af te werken dan.
Dan duw ik hem in de hd8 mount en zet de beide mounts op een vlakke plaat plexiglas (dik en vlak) zodat de mounts precies recht in elkaar zitten.
Zorg er wel voor dat de hd144 precies in het midden zit.
Ik heb gemeten en een passtukje gemaakt. Ga er overigens geen klemstukjes tussen duwen, dan past je lens er niet meer in, geen spanning erop zetten dus.!!!!
Zorg er ook voor dat de mount er niet ondersteboven ingelijmt wordt, en dat de gleuven goed staan :eh:
Omdat de hars er niet uitloopt kan je het geheel gewoon oppakken en nog hier en daar een beetje verschuiven.
Foto's zijn gemaakt, maar ik ben even druk ik post ze zodrekt.

astrobart

Quote from: Gerbrand on December 11, 2008, 12:21:54
Als ik dit alles zo lees moet ik ook maar eens hard op zoek naar een setje colorfiltered HD145s...

Een vraag had ik nog: hoe staat het met de drift van deze lenzen in vergelijking met de HD8s? Ik moet nu voor scherp 1080i (in het midden..., in de hoeken lukt dit niet) toch wel bij elke sessie even de lens scherpstellen.

Gerbrand
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1093145&highlight=hd144 hier staat een set te koop incl mounts

Gerbrand

Quote from: astrobart on December 12, 2008, 10:00:07
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1093145&highlight=hd144 hier staat een set te koop incl mounts

Volgens mij staan ze ook op Ebay met een startbod van 200 dollar. Dat zou ook ongeveer mijn uiterste prijs zijn, aangezien er ook nog verzendkosten bijkomen...

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

cine(d)rama


Gek genoeg kon ik nu wel op de torus scherpstellen???? raar maar waar?
Ik heb even geen PS3 voor handen maar het zag er vanaf de laptop lekker scherp uit.


De HD144/145 staan erom bekend dat ze een goede ( betere ) corner foces hebben .
Dat pakt dan nu met jou torus scherm mooi uit  ;) .

Gr Andre  :ph34r: .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

astrobart

laats had ik ze met de jousts vastgezet, maar even snel proberen en kreeg ze niet scherp op de torus, nu wel??
Overigens zou het ook wel met de joust werken, alleen is het scherpstellen erg moeilijk omdat ik op het uiterste van de stelsleuf zit, er zit nog een gaatje dat gebruikt kan worden maar daar moet ik eerst schroefdraad intappen.

astrobart

#197
even snel de drie hd145 eropgeschroeft ik kon het niet laten ;D ;D ;D
Het verschil in scherpye laten deze foto's niet zien en de pj is ook helemaal nog niet goed afgesteld en vooral niet in convergence ed. maar wat je duidelijk kan zien is het verschil in kleuren.
Ik zeg niet dat ze nu juist zijn, het gaat even om de invloed van de filters.

foto's genomen onder dezelfde omstandigheden

1 dit zijn de pt65, oftewel de clears (geen filters dus)



vervolgens de gefilterde hd145.



zoek de verschillen :notify: (verschil in scherpte komt niet door de lenzen hoor maar door mijn fotokunsten)

donaldk

Dit soort voorbeelden maken mijn teleurstelling alleen maar groter :'(.

astrobart