Op bezoek bij Cinemike II - Bigger and Better

Started by daxie, October 5, 2007, 10:51:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

daxie

Omdat ik maar niet in gang geraak vandaag wegens het late uur gisterenavond (heb vrij veel slaap nodig) dan maar hier even een verslagje neerpoten terwijl ik even een breakje neem...

Rond 19u30 kwam Geert me oppikken om opnieuw richting Kortrijk te rijden. Eindbestemming was Mike's (en Yessica's) nieuwe woonst. Dit gaf ons ook de kans om de nieuwe opstelling te beluisteren, en ook het invloed van Mike's eerste DIY-project, het vervangen van de interne bekabeling van zijn Kef iQ9.

Gelukkig besloot ik deze keer om mijn eigen gps mee te nemen, aangezien die van Geert het alweer liet afweten. Hij beweerde dat die het diezelfde dag nog perfect gedaan had, maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik het niet geloof  ;D. Maar misschien ligt het aan mij, en wil hij gewoon niet werken als ik er bij ben.

Na een rustige rit kwamen we aan bij de nieuwe stek van Mike. Naambordjes zijn niet nodig, want Mike's CB600 maakt duidelijk waar het te doen is. Aldus mochten we binnentreden in de vernieuwde CineMike.

Eerst werden we even rondgeleid in de toch wel ruime woning van Mike. Een gezellige woonkamer was de eerste kamer. Hierin zijn onmiddellijk twee blikvangers te zien. Enerzijds de Stereo/HT-set, en aan de andere kant het mooie apple-systeem, dat iedereen wel kent van de foto's, maar hierover later meer. We werden dan rondgeleid in de zeer ruime keuken, berging, slaapkamers, hobbyruimte,... Kortom een erg mooie woonst, waar Mike en Yessica nog veel plezier zullen (aan) beleven.

Alvorens over te gaan tot de luistersessie hebben we onze aandacht toch even gericht op het apple-systeem. Het 24"-grote scherm herbergt het volledige systeem, gecombineerd met een elegant design. Je sais bien, des gouts et des couleurs on ne dispute pas, maar iedereen moet toegeven dat dit een systeem is dat je ergens tentoon durft stellen. Een enkele kabel voor de stroomvoorziening, en eentje voor het toetsenbord, en that's it. Dit levert een zeer clean systeem af, dat echt ingenieus in elkaar zit, zeker als je rekening houdt met het feit dat hij bij lage belasting fluisterstil is, en dat via een enkele ventilatiegleuf. De productdesigners- en ingenieurs bij Dell, HP en andere oem fabrikanten kunnen hier van leren (wat ze ongetwijfeld doen, althans, dat hoop ik). Ik ben alleszins al wat meer overtuigd, alhoewel de drempel toch nog wat te hoog is, en ik de prijs ook niet echt evenredig vind (zeker voor de opties, 820 euro voor 4 GB geheugen?), maar dat is persoonlijk uiteraard.

Hierna hebben we ons naar het middelpunt van de woonkamer begeven, namelijk Mike's set, voor zij die het niet kennen, die bestaat uit Rotel, Kef, Harman Kardon en heel wat Nordost. Mike's laatste upgrade is het vervangen van de interne bekabeling van zijn Kef iQ9-front speakers. Deze speakers, die in Mike's set heel goed tot hun recht komen, en naar mijn mening heel overtuigend kunnen zijn (zeker voor hun relatief lage kostprijs), worden door de aanpassing een klein beetje aangepast. Het karakter wordt ietwat minder warm, wat neutraler, maar de verschillen zijn wel subtiel. Een verbetering is het wel, maar gelukkig niet een aanpassing die het karakter van de speaker aantast. Als beide speakers aangepast zijn zal het gezamenlijk effect wellicht nog groter zijn.

Na specifiek geluisterd te hebben naar deze verschillen, hebben we heel wat muziek de revue laten passeren. Mike's bijna exponentieel groeiende databank aan nummers zal menig muziekliefhebber doen watertanden, zeker als deze ten gehore gebracht worden. Opmerkelijk is dat de set een naar mijn mening rustiger beeld weerzet, dan het geval was in de vorige ruimte. In de vorige ruimte, die een pak kleiner was, waren enkele basproblemen hoorbaar. Deze lijken nu volledig opgelost, en op geen enkel moment leken de lage tonen te overwegen. Ze werden steeds strak en toch voldoende volumineus neergezet. Nu nog wat Auralex aan de muur (het antracietgrijs zou volgens mij mooi samengaan met de lichtgrijze muren...), maar of Yessica daarmee akkoord zal gaan... Ik blijf elke keer overtuigd van de kwaliteiten van de set, en kan het iedereen aanraden even te gaan luisteren. De set is laat ons zeggen niet echt neutraal, maar dat maakt hem eerder vergevingsgezind, en veel zaken klinken goed. Goeie opname's daarentegen tonen dat de set ook een niveau hoger kan spelen.

Na deze luistersessie hebben we wat lichtere zaken bekeken, wat youtube materiaal die nogmaals het gebruiksgemak van de Apple TV illustreerde, alhoewel ik het gebrek aan een goede zoek- en browse functie wel een minpunt blijf vinden.

De voor iedereen ongetwijfeld bekende scene uit The House of Flying Daggers (en als dat niet het geval is, shame on you, hop naar die winkel) toonde dat ook het surroundbeeld verbeterd was in de nieuwe ruimte. De afstand die de rears nu krijgen, zorgt voor een veel evenwichtiger surroundbeeld.
Ook Anouk toonde dat ze een sterke stem heeft, en de DVD is zeker een aanrader om te beluisteren.

We hadden er 3 uur moeten op wachten, maar uiteindelijk kregen we dan toch waarvoor we eigenlijk gekomen waren... Yessica kwam thuis.
Grapje uiteraard. We sloten af met wat lichter werk, ons vakkundig ingeleid door Carmen Waterslaghers. Enkele tips: oesje, girls in love. Combineer dit met de termen "Radio Rijswijk" en "Apres-ski", en u kan begrijpen dat het tijd werd om huiswaarts te keren.

Het was ondertussen reeds middernacht gepasseerd, dus we bedankten Yessica en Mike voor hun gastvrijheid en de aangename avond. Het is steeds een aangename ervaring om Cinemike te bezoeken. Excuseer, Cinemike II, bigger and better!

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Multiplier 7 + Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

HTip

Wat kunt ge toch schoon vertellen ;) :D

(poging om wat vlaams te spreken ;D)

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

donaldk


sj0er-D


HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive