Avalon Isis clone

Started by berre, October 1, 2007, 20:39:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

berre

Hallo allemaal,


Zijn er onder jullie al mensen tegen gekomen die een Isis hebben of zouden willen nabouwen.Of is deze speaker qua filtering en schrijnwerkerij te complex?Ik heb zelf al verschillende luidsprekerbouwpakketten gebouwd (visaton atlas compact en Vox200).De filters en componenten  zijn hier wel van mindere kwaliteit,toch klinken deze niet echt slecht.Zelf heb ik met het idee rondgelopen om een speaker zoals de isis na te bouwen omdat ik hem ongeloofelijk mooi vind.Maar toch onderschat ik dat misschien wel.
Hetgeen mij het meeste bang maakt is het filter.Ook zit ik met een vrij kleine luisterruimte ong.40 m2.
Het hoog C2 13/6 (gn diamandtweeter te duur),mid C2 90/T6 en 2 woofers visaton TIW 300.
Zou dit haalbaar zij voor een zelfbouwer qua filtering,fineren en andere zaken,of is dit te hoog gegrepen?
Ik heb zelf nog niemand tegengekomen op het net die deze prachtige speakers wil nabouwen.Onlangs heb ik de isis kunnen beluisteren en moet toegeven dat ik nooit zoiets heb gehoord.Hierbij wel rekeninghoudend met de opstelling en aangesloten peperdure aparatuur!(Spectral) :o

FFF

Kastje is goed te doen, filter is lastig. Als ik je idee zo lees zou ik ook gevoelsmatig die visaton units er uit gooien, en mooie thiel of eton untis gebruiken.

De thiel staan er op bekend lastig filterbaar te zijn, je zult dus enige kennis van zaken moeten hebben en veel geld en tijd moeten investeren.

Ik heb er zelf wel eens aan gedacht op mijn soups (opus ceramique) achter te zetten en de isis voor.

Ontzettend mooi ontwerp weer.

Voor e filters zou je eens kunnen kijken hoe de heren te werk zijn gegaan met de sentinels.

berre

De enige reden voor de visaton TIW 300 is omdat ik er nog 2 heb liggen(Atlas compact) en zo de kosten wat te drukken.
En inderdaad Thiel drivers zijn niet de gemakelijkste om te filteren.De schrik zit er wat in omdat de investering redelijk hoog ligt en dan misschien achteraf de mist in te gaan met het project!Wel heb ik iemand nl Aquablue voor de filtering, maar het blijft een risico.Wel moet ik zeggen dat Aquablue een zeer goed filter heeft gemaakt voor een project d'appollito met 2 AL 130.
Bedankt voor u reactie! :D

WMC

Voor het mid-hoog filter kun je op dit forum wel inspiratie op doen denk ik, de overgang naar het laag wordt toch lastiger, aangezien niemand nog die combinatie heeft gemaakt. Let wel op met de Etons dat units in de Isis niet de units zijn die je zo kunt kopen, je komt qua volume gewoon niet uit, daar is de kast van de Isis te klein voor.
Op het zelfbouwaudio-forum is iemand bezig met kasten zoals de Isis ze heeft, alleen wel andere units. Dit is de link: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3784 .

Als je echt zo ver komt dat je ze gaat bouwen ben ik wel heel benieuwd, lijkt me een mooi project!
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

berre

Bedankt voor de info WMC! ;)

ruud2

#5
 ;D
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Quote from: WMC on October  1, 2007, 21:36:18
Voor het mid-hoog filter kun je op dit forum wel inspiratie op doen denk ik, de overgang naar het laag wordt toch lastiger, aangezien niemand nog die combinatie heeft gemaakt.

Ahum..... Avaclone

Hoewel de filteroplossing wel een beetje "flauw" is als je op zoek bent naar een passief filter...

;D

Quote from: WMC on October  1, 2007, 21:36:18
Let wel op met de Etons dat units in de Isis niet de units zijn die je zo kunt kopen, je komt qua volume gewoon niet uit, daar is de kast van de Isis te klein voor.

Valt waarschijnlijk wel mee, de 12" Eton is heel ongevoelig voor kastvolume mits toegepast in een gesloten kast. 100 liter voor die 2 woofers is al voldoende, en dat red je wel met die Isis-kast (ik denk dat de laagkast van de Isis tussen de 100 en 120l kast inhoud heeft).

Gebruikt Avalon de standaard C2-90 voor de Isis, of een versie die lager te crossen is? Ik verwacht problemen door de afstand tussen mid en woofers.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

WMC

Quote from: fgroen on October  1, 2007, 23:24:32
Ahum..... Avaclone

Hoewel de filteroplossing wel een beetje "flauw" is als je op zoek bent naar een passief filter...

;D

Valt waarschijnlijk wel mee, de 12" Eton is heel ongevoelig voor kastvolume mits toegepast in een gesloten kast. 100 liter voor die 2 woofers is al voldoende, en dat red je wel met die Isis-kast (ik denk dat de laagkast van de Isis tussen de 100 en 120l kast inhoud heeft).


Ookal zou je passief filteren, het effect met 2 woofers lijkt me toch ook wel anders.

Ik heb in WinISD eens gesimuleerd wat je met 2 woofers kunt doen, bij een Q van 0.7 haal je het inderdaad wel in het opgegeven volume(12inch: 93 liter, 11 inch: 74 liter), maar bij een Q van 0.5 kom je bij de 12 inch Eton op een kast van 269 liter en met de 11 inch op een kast van 191 liter. Voor een wat hogere Q kiezen kan dus wel dan. Overigens zal Ruud wat preciezer weten wat voor volume de Isis kast heeft vermoed ik :).

Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

berre

Heb al op WinIsd nagegaan en kom met 2 TIW 300 met BR op een kast van ong 98L.De kast van de isis is volgens mij niet meer dan 100 L.
Lijkt wel redelijk te kloppen.Of Avalon de standaard C2 90 gebruikt weet ik niet!Maar volgens sommige zijn het al geen standaard Eton woofers dus ik vermoed dat het mid misschien ook speciaal is ontworpen.
De Thiel is maar goed inzetbaar boven de 250Hz,wat wil zeggen dat de 2 woofers al redelijk hoog moeten doorlopen,of ben ik mis?Wel weet ik dat de top en baskast van de isis beiden van het BR type zijn.
Een ding is me niet erg duidelijk nl is er hoorbaar verschil tussen een speaker met een Q van0.5 en 0.7?
Misschien moet ik in het hoog Thiel schrappen en vervangen door SS,makelijker te filteren en goedkoper!
Een ding is zeker als de kast en filtering perfect is gaat er niets boven de klank van Thiel,naar mijn mening. ::)

WMC

Quote from: berre on October  2, 2007, 19:10:37
Wel weet ik dat de top en baskast van de isis beiden van het BR type zijn.


De link waar je deze info vandaan hebt is deze toch? http://www.avalonacoustics.com/Compendium/images/pdf/isishifiplus.pdf  ?

Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

berre

Inderdaad,voor de rest vind je er maar bitter weinig over wat natuurlijk normaal is! ;D

Robbo

#11
Grote kans dat ook de "C2 90 T6" van de Isis niet het type is wat je los kunt krijgen.  Kijk maar de bezetting van een naar de 2-weg Kharma Exquisite Mini.

Maar wellicht dat deze woofer binnenkort ook wel op de markt komt.  Het heeft ook even geduurd voordat de C2 90 T6 er was, terwijl Kharma een dergelijk driver allang gebruikte in hun 3-weg Exquisites.


FFF

Je kan hem alleen clonen kwa uiterlijk.

Dus dat de thiel unit die avalon gebruikt wat afwijkt is logisch.

Je kan ook gewoon met een normaal ontwerp unit maken, het filter wat avalon gebruikt zal toch altijd geheim blijven, dat betekend dat je toch van voor af aan moet beginnen.

fgroen

Hmmm. De top enclosure is inderdaad BR-loaded... Dat maakt, dat de mid-woofer niet "wat anders" is dan de C2-90, maar compleet anders. Een Kharma variant dringt zich op. Betekent tevens, dat de geometrie van de kast waarschijnlijk erg slecht gaat werken..  :-\

In feite is de Isis een monitor speaker bovenop een grote subwoofer. Volgens mij is dat ook het geval met de Kharma Excuisiste range. Daarin worden volgens mij ook geen "standaard" C2-90 units toegepast.

De C2-90 in een BR kastje stoppen is volledig zinloos.

Het lijkt erop, dat de Isis nabouwen noet mogelijk is met de materialen die ons ter beschikking staan. Je zult er niet onderuit komen, om alternatieve drivers in een soortgelijke behuizing te gebruiken, of op basis van drivers als de Eton woofers en Accuton units een behuizing ontwerpen die werkt.

Zoals reeds opgemerkt is het filter hoe dan ook een black box, dus zul je net als Marc stevig aan de bak moeten om er wat van te maken...

(of net als ik een bedrag op tafel leggen en een digitale oplossing aanschaffen  ;D )
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Zoals ik al eerder zijn, ik zou gewoon de bestaande ontwerpen (en units) overnemen.

Goed kijken naar de opus, eidolon en sentinels, en deze units toepassen.

Gewoon een C89 of C79 als mid lijkt me een prima optie?

Ik ben ook geen ervaren ontwerper dus misschien denk ik te simpel.

WMC

QuoteDe C2-90 in een BR kastje stoppen is volledig zinloos

Als ik de C2-90 in WinISD stop kom ik op een EBP van over de 200. Dit zou juist doelen op een BR behuizing. Ook de Qts zit op 0.3, lijkt me ook niet verkeerd voor een BR behuizing. Ik neem aan dat we het dan wel over dezelfde unit hebben.

Tot welke frequentie zou je de C2-90 kunnen gebruiken dan? Ik neem aan, kijkend naar de vervorming, dat de Isis geen 2.5 weg is. Dus niet dat de kop practisch full-range kan spelen en de sub er alleen maar bij is voor de laag ondersteuning.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

berre

Misschien een goed idee om enkel de kast te clonen en de Thiel te laten voor wat het is.Er zijn voor mij iets te veel onzekerheden qua speakers en filtering.Een luidspreker bouwen gaat nog,maar ééntje ontwerpen (met Thiel) en goed laten klinken is nog wat anders!Vooral de filtering en de relaties tussen drivers schrikt me wat af.  :-\.
Ga er eens aan denken om het hoog met scanspeak revelator eventueel te bouwen maar dit moet dan uitkomen met de faccetten.(ronde tweeter)Was al in die richting van de bezetting van de ultimo (zonder filter) in de hoogkast en in het laag 2 TIW 300 met eventueel Hypex 4.0.(enig probleem dan filter ik aktief al van 120Hz,wat volgens mij te laag is)
De topkast kan dan dicht worden en onderaan een BR.Zal nog eens serieus moeten nadenken!
Tips en reacties altijd welkom want qua luidsprekerontwerp ben ik een starter! ;D

FFF

Scanspeak is op een iets andere mannier net zo mooi kwa units, en ik denk wat makkelijker in het begin, zonder ontwerp ervaring is zo'n grote speaker, met bijbehorend complex filter alstijd lastig, op tot een high end resultaat te komen in elk geval.

Misschien verstandig om hulp te zoeken van iemand die je echt wil helpen en langs wil komen.

Smitsmans2

De Cup-a-Soup is een basreflex monitor die prima met een (gesloten)eton sub combineert. Met een digitaal crossover (Tag McLaren AVR 32) op 120 Hz klinkt dit bij het beste met open basreflexpoort.

Een 20% downsize Isis kast biedt voldoende plaats voor de C89, waarbij de gemiddelde breedte van de baffle nagenoeg overeenkomt met de oorspronkelijke monitorkast. De facetten zijn gemiddeld gezien ook aardig hetzelfde diep en de afstand C89 tot C12 kan ook vrijwel identiek blijven. Dat zou geen grote filteraanpassingen noodzakelijk hoeven maken, lijkt me. Hobby Hifi geeft altijd aan dat de marge tussen de + en - 2 cm ligt om hetzelfde filter te kunnen gebruiken. Binnen die marges valt over de hoogte van de C-89 prima te werken.

Voor de sub in een stevige kast blijft tussen de 50 en 60 liter netto over. Dat is voldoende voor een goed, zij het niet uitzonderlijk laagfundament met een enkele 10 inch woofer. Hobby Hifi heeft de Visaton TWI 250 in een 52 liter basreflex kast gebruikt in een recente volgens hen referentieluidspreker. Daar 2 per kant, maar 1 lijkt me ruim voldoende voor een Isis clone op basis van de C89. Vooropgesteld dat je van basreflex subs houdt natuurlijk. Er is vast ook een geschikte maximaal 11 inch woofer voor een gesloten kast te vinden.

Ik denk zelf al enige tijd over een dergelijk project als frontspeakers in een 4.1 opstelling met de Cup-a-Soups als rears en de Zyklopus TL sub. Als ik weer tijd heb en de monitors zijn gefineerd dan ga ik eens een proefkast maken met twee Alcone HE 8 woofers in een gesloten 50 liter sub en een monitorkast zoals de Isis. Die Alcones heb ik liggen, dus dat doet geen pijn.
TagMcLaren AV32R-DP, Parasound HCA2003 Artspeak, Parasound HCA 1000, zelfbouw monitors met Accuton units, Sony BDP-S350, Marantz CD5001, Epson TW2000, Oppo BDP-95.

Rob_Dingen

Hoi

Hoe komen jullie er bij dat de mid BR is?

Rob

Robbo

#20
Zie review link in post #9.  De kop schijnt net zoals bij de laagkast, een naar achter uitkomende  BR te hebben.

ruud2

Quote from: Robbo on October  4, 2007, 09:42:40
Zie review link in post #9.  De kop schijnt net zoals bij de laagkast, een naar achter uitkomende  BR te hebben.

naar onder, in de zwarte (corian) plaat
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rob_Dingen

Hoi

Heb er met mijn neus opgestaan maar nooit gezien.

Rob

WMC

Quote from: Rob_Dingen on October  5, 2007, 09:12:15
Hoi

Heb er met mijn neus opgestaan maar nooit gezien.

Rob

Dat zelfde had ik ook, heb hem al 2 keer goed beluisterd en bekeken, maar nooit is me de poort opgevallen. Wist je wel dat het laag Bas reflex was?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

snikkeltje

Avalon gebruikt dit vaker, de basreflex kast wordt flink onder de Fs van de speakerunit afgestemd zodat de group delay bijna gelijk is aan een closed box maar wel met de extra extensie van een bass-reflex ontwerp.
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+