Dedicated man cave in huize AlphaMale (under construction)

Started by AlphaMale, October 1, 2007, 18:13:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AlphaMale

Quote from: michel69 on October 20, 2014, 18:10:34
Dit gaat weer een beauty van een HT toppertje worden en uiteraard de volgmodus aan ;)
Ik zie dat je volgens je sig. nog geen subwoofer hebt ga je die nog aanschaffen of ga je zonder spelen?
In ieder geval heel veel bouwplezier en dat je maar snel kan genieten van je eerste film in je eigen HT ;D

Groetjes Michel.

Dankjewel Michel! :)

In eerste instantie begin ik inderdaad zonder sub. Ik weet dat ik dan een ervaring zal missen, maar ik wil eerst de versterker vervangen. Tenzij ik natuurlijk iets moois tegen kom en ik de verleiding toch niet kan weerstaan. Qua indeling houd ik al wel rekening met 2 subs (front+back).
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

AlphaMale

Quote from: AlphaMale on October 20, 2014, 16:50:35
Inmiddels is lange wand nr. 2 ook klaar, en zit een groot deel van de metal stud (plafond) al gemonteerd. De buitenmuur aan de garagedeur-zijde is inmiddels dichtgewerkt en geïsoleerd, en de voorzetwand staat klaar om geïsoleerd te worden en afgedekt met Gyproc. Daarna zullen de lange wanden aangesloten worden op de kopse wand, en kan het laatste metal stud gemonteerd worden. Dan is het zaak dat het plafond geïsoleerd wordt en de gipsplaten ertegenaan gaan (foto's volgen nog).
TBC

Kleine foto-update: de kopse wand staat praktisch klaar (nog geen dwarsregels) voor isolatie en afwerking. Komt eerst een laag OSB tegenaan en dan een laag 12,5mm Gyproc. Moet aan deze wand een constructie maken voor het scherm en de RB81s, dus moet wel stevig zijn. Bovendien een klein aangezicht van de metal stud.

Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

AlphaMale

Het is inmiddels alweer even geleden dat ik mij bezig heb gehouden met updates, maar zal toch weer even een kleine update posten. Heb voor mezelf een deadline gesteld van eind december, dus ik doe mijn best om het -zo goed als- af te maken en besteed dus minder tijd aan foto's maken en updates schrijven  ::)


Na de laatste post is er nogal wat gebeurd. De wanden zijn afgemaakt, het plafond erin, ben bezig geweest met de ventilatie, het maken van de koven en plaatsen van verlichting. Zoals verwacht is hier nogal veel werk in gaan zitten en je moet het toch doen in de avonden en weekenden.

Nadat het laatste stukje kopwand (foto in laatste post) was afgewerkt met OSB en Gyproc, zijn alle naden rondom eerst afgekit en met name de invallende (hoe je dat ook noemt...) Gyproc naden met gips opgevuld en geschuurd. Vervolgens zijn de laatste stukken MetalStud geplaatst en de gipsplaten ertegenaan met Rockwool er bovenop (en naden gedicht uiteraard).

Voor de koven zelf heb ik een rachelwerk gemaakt en afgedekt met 12mm MDF. Voor de ventilatie heb ik aan beide zijden (in de koof) een 110mm buis aangelegd met buisventilator (duh) en twee openingen elk, ter hoogte van de installatie en de zitpositie. Eén zijde voert verse lucht aan, de andere zijde voert de lucht weer af. Wellicht komt er later nog een airco in, maar wilde dit eerst proberen. Beide ventilatoren maakten nogal wat lawaai op volle toeren, dus deze heb ik in serie geschakeld. Blaas cq. zuigkracht is nog prima en je hoort ze niet meer nu de koof dicht is. Aan de buitenzijde van de garage moet ik nog een baffle box maken, maar dat zal met dit weer niet gaan gebeuren (project voor t voorjaar).

Heb de koofconstructie wel zo gemaakt dat deze aan de zijkant nog open kan indien nodig (maar dit zie je natuurlijk niet). De spots zijn aangelegd en inmiddels dimbaar gemaakt (6 per kant). Voor de dragende constructie van scherm en front+center luidsprekers heb ik een zwevende constructie gemaakt aan de wand (welke uiteraard verstevigd is bij de bouw). 3 dragers voor de luidsprekers zijn al voorzien. Onderzijde van deze constructie wordt nog dichtgemaakt zodra de bekabeling klaar is. Binnenzijde wordt nog voorzien van absorberend materiaal, al dan niet aangepast naar een baffle wall (eerst testen).

Het plafond en de koven zijn inmiddels geverfd, de wanden hoop ik dit weekend af te gaan werken. De hoeken moet ik nog voorzien van bass traps, maar dat kan naderhand nog.

De Pana hangt inmiddels ook op z'n plek, maar het scherm vergt nog enige aandacht. Heb enige tijd geleden een 90" AT scherm overgenomen van een forumlid alhier, maar aangezien het een relatief kleine ruimte is, is hij net te groot voor mij. Wil de Statements er nog voor/naast kunnen plaatsen zonder dat ze in het beeld staan, dus zal het scherm moeten reduceren tot ongeveer 80". Gezien de custom constructie van Gé zal ik een nieuw frame moeten maken. Het uiteindelijke schermformaat is iets groter dan de opening in de constructie (scherm wordt zo'n 8cm breder en +/- 20cm hoger voor 16:9).

Na het scherm-projectje moet ik nog een deur en drempel plaatsen en afwerken, hok leeghalen en vloerbedekking leggen. En dan schiet het toch al aardig op!
Kan niet wachten om alle apparatuur uit de studeerkamer de verhuizen en z'n definitieve plekje te geven. En te genieten natuurlijk!

Zoals het er afgelopen weekend bij stond (excuses voor de slechte fotokwaliteit):




(de RS3s op de foto hebben een nieuw kleurtje gekregen, aangezien de folie dermate beschadigd was dat ik het niet kon repareren. Alles eraf en netjes in de lak gezet.
Mocht je je afvragen wat er in t midden van de constructie ligt, dat zijn de RS3 frontjes)

Ik zal in t vervolg proberen meer foto's te maken tussendoor...

Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

gonzales

Dit is erg gaaf aan het worden. Overigens, ik heb ook nooit een sub bij mijn set gehad, en ook nooit gemist eigenlijk. Ik had toen ik begon dezelfde gedachte, als iets leuks tegenkom, dan vul ik het aan. Maar goed, nooit gemist, dus is er nooit van gekomen.

HTip

Ben na een lange periode van afwezigheid alle topics die ik volgde aan het bijlezen, dus ook jouw topic. Ik neem aan dat je verder bent dan je laatste post ;) Ben je al klaar?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

AlphaMale

Ik ben inmiddels zelf ook alweer lange tijd afwezig geweest, dus vandaar weer een hele late reactie. 'Helaas' is het nog steeds under construction.

Uiteraard gebruiken we de ruimte al zoveel mogelijk, maar klaar is het nog niet. Her en der nog wat kleine afwerkpuntjes, heb een begin gemaakt aan de 2 deuren die de ruimte akoestisch moeten scheiden van de rest van 't huis en heb de eerste stappen gezet naar een custom audiorack. Kon maar geen rack vinden wat voldeed aan mijn wensen. Het Solid Steel rack heeft enige tijd geleden al een nieuw baasje gekregen, dus alles staat nu tijdelijk op de grond  :unhappy:

Zoals jullie misschien nog weten, ben ik op de kop af 2 jaar geleden in dit huis getrokken. Hoewel het 'slechts' 14 jaar oud was, heb ik toch het nodige moeten doen (dankjewel vorige eigenaar!) en dat heeft veel tijd opgeslokt. Praktisch elk weekend en zeker elke vrije dag (muv. mijn vakantie naar Peru) ben ik bezig geweest met diverse klusjes. Moet prioriteiten stellen en dus "alles op z'n tijd", denk ik dan maar.

Anywho, hopelijk kan ik binnenkort wel weer wat nieuwe foto's plaatsen (er is toch tenminste ergens wel iets veranderd).
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

AlphaMale

Aangezien ik mijn foto's nog niet van de camera af getrokken heb, zal ik eerst maar eens een schriftelijke update geven.

Interieur:
In de laatst geplaatse foto's was de ruimte nog leeg. Inmiddels is deze natuurlijk in gebruik genomen, waarbij alles nog wel in een enigzins tijdelijke opstelling staat.
De wanden zijn bekleed met een laagpolig grijs tapijt, eerder voor het bioscoop-effect dan voor een akoestische reden. Er is hoogpolig zwarte vloerbedekking in gekomen en we hebben een zwart-lederen tweezits recliner geplaatst. Aanvankelijk was ik bang dat ik het scherm te hoog had gepland (onderkant op 95cm ivm rack ervoor), maar door de recliner heb ik er nog geen nadeel van ondervonden. Bij film/series liggen we deels onderuit, als ik alleen muziek luister zit ik rechtop en heb ik geen scherm nodig.
Zoals gezegd is het Solid Steel rack enige tijd geleden verkocht en heeft de apparatuur daarna enige tijd op de grond gestaan. Mijn zoektocht naar een passend rek liep op niets uit en dus heb ik besloten om zelf een rack te maken (ala Finite Elemente Pagode). De stalen profielen zijn inmiddels binnen, maar ben nog niet toegekomen aan het (precisie-)boren van de montagegaten en de zoektocht naar mooi hout. Dus, in de tussentijd maar even een rack van steigerhout in elkaar geknutseld. Zolang alles maar van de vloer af kon en degelijk opgesteld.
Plinten en deuren moeten nog gedaan worden. Inmiddels wel een start gemaakt met het maken van akoestische panelen voor wanden en plafond, aangezien flutter echos me blijven irriteren.

Exterieur:
Bij de bouw had ik rekening gehouden met de ventilatie, maar kon deze niet afwerken zonder de aansluiting naar buiten aan te pakken. De binnentemperatuur liep daardoor regelmatig op. Dit is inmiddels voor elkaar door middel van een dubbele baffle box in de buitenmuur (één voor in, één voor uit) met oa. Sonoconnect geïsoleerde slang en veel Rockwool. Buisventilatoren zijn in serie geschakeld om het eigen geluidsniveau te reduceren maar wel een luchtstroom op gang te brengen. Tot nu toe is het prima.
Dit projectje ging hand-in-hand met de bouw van mijn carpoort afgelopen zomer, tegen diezelfde gevel (voor het geval je je afvraagt waarom de HT nog niet klaar is)

Apparatuur:
Waar het vooral niet lukt om stil te blijven zitten, is het streven naar beter. In de loop der tijd zijn er nogal wat veranderingen doorgevoerd. Na de Pioneer-Wharfedale setup uit de openingspost is het behoorlijk bergopwaarts gegaan.
- Pioneer D2011 vervangen voor een Pioneer LX-70
- Wharfedale 5.0 set vervangen voor Heco The Statement (downsize naar stereo)
- Pioneer LX-70 vervangen voor een Onkyo A9070 (downsize naar stereo)
- Onkyo (integrated) werd aangevuld door een Pass Labs X2.5 op de A9070 als eindversterker.
- De Onkyo werd spoedig vervangen door twee Musical Fidelity 550K mono eindversterkers. De Onkyo verhuisde naar de woonkamer om Sonus Faber Toys aan te sturen (enkel voor TV kijken)
- VDH D102 mkIII interlinks vervangen door Atlas Equator mkIII
- Marantz SR6004 A/V receiver aangeschaft om de film setup in ieder geval op te kunnen starten
- Klipsch RB-81 aangeschaft voor fronts en center, RS-3 dipoles voor surround (back).
- Panasonic projector (PT-AT6000) aangeschaft
- Stewart MicroPerf scherm overgenomen van een forumlid, op nieuw frame gespannen (80")
- Set verhuisd van tijdelijke setup in de logeerkamer naar tijdelijke setup in de voormalige garage
- Alle standaard powercords vervangen met custom-made Lapp/Bals powercords.
- Musical Fidelity eindversterkers vervangen voor Herron M1A's.
- Klipsch subwoofer (RW-10D) toegevoegd aan de surround setup
- Velodyne subwoofer (CT-100) ter vervanging van de Klipsch, Oud beestje voor een 'probeer'-prijs, maar klonkt toch net even strakker dan de Klipsch.
- Mede8er 600X3D vervangen door een Nvidia Shield TV, overigens alleen voor films en series
- Pioneer DV-668 gaf de geest, dus snel vervangen voor een dedicated CDP, de Audio Analogue Crescendo.
- Inmiddels de Audio Analogue alweer vervangen voor een Audia Flight CD Two.
- Atlas Equator mkIII RCA van de Audia naar de Pass vervangen voor een gebalanceerde Atlas Hyper XLR.
- Weliswaar een project op zich, maar de Thorens TD125 ligt al even uit elkaar in opwachting van zijn nieuwe plint. Keuze is gevallen op een massief zebrano plint.

Zoals men wellicht zal opvallen, ben ik wat minder kritisch met de surround setup dan de stereo setup. Dit zal in de loop der tijd nog wel geupgrade worden, maar stereo heeft echt de voorkeur en nodigt dus ook meer uit om te verbeteren.

En ja, ik kom tijd tekort. En ik heb nog niet eens kinderen...
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

HTip

Dat is een flinke update en dito upgrade. Maak je geen zorgen dat het wat langer duurt, je hebt nog tijd genoeg om er van te genieten. Na 1,5 jaar kon ik een film kijken, maar daarna heeft het nog eens 2 jaar geduurd voor het helemaal naar mijn zin was. En nog zijn er kleine klusjes die ik nog niet heb afgerond :-X

En het bouwen van een HT moet je natuurlijk geen stress opleveren :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

AlphaMale

Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

pvd_66

Lekker bezig, klinkt veelbelovend.
Succes en toch wat luisterplezier in ieder geval.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF