High end monitor voor kleine ruimte (47 labs 4722 Lens)

Started by Abracadaver, October 1, 2007, 13:08:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bmateijsen

Quote from: Abracadaver on October  1, 2007, 16:32:56
Tot nu toe enkel de wilson benesch arc, ook omdat de importeur hier in Belgie een mooi demo paar te koop heeft  ;D


Belgie heeft al een flinke tijd geen distributeur meer. Dat is over gegaan naar de Nederlandse distributeur...

Abracadaver

Quote from: bmateijsen on October  1, 2007, 17:03:55
Belgie heeft al een flinke tijd geen distributeur meer. Dat is over gegaan naar de Nederlandse distributeur...

Aha, dan zal het een dealer zijn. www.esw.be
Ook nog zo'n 60 km van Brussel helaas.

bmateijsen

Niet vanuit Nederland, dat weet ik zeker, maar goed, dat doet er niet toe.

Ik zou zeggen koop niet omdat je korting kan krijgen, maar laat je overtuigen van de juiste kwaliteiten.

Quote from: Abracadaver on October  1, 2007, 17:12:54
Aha, dan zal het een dealer zijn. www.esw.be
Ook nog zo'n 60 km van Brussel helaas.

Abracadaver

Quote from: bmateijsen on October  1, 2007, 17:17:38
Niet vanuit Nederland, dat weet ik zeker, maar goed, dat doet er niet toe.

Ik zou zeggen koop niet omdat je korting kan krijgen, maar laat je overtuigen van de juiste kwaliteiten.


Zoals gezegt ik moet er eerst eens achter komen of het met m'n ruimte de investering wel waard is, dus eerst eens luisteren. Anders houden we het bij de 705's die ik nu heb en doen we wat anders leuks met het geld.

DA BoSS

#29
Quote from: Abracadaver on October  1, 2007, 17:27:52
Zoals gezegt ik moet er eerst eens achter komen of het met m'n ruimte de investering wel waard is, dus eerst eens luisteren.

misschien kan je iets meer vertellen over wat je u mist, of hoopt te verbeteren met monitoren?
en wil je die monitoren nog aanvullen met een sub, of gaan ze 'alles' doen?


----------
Ik heb zelf uiteindelijk wel voor monitoren gekozen, na eerst vloerstaanders te hebben gehad.
mede wegens ruimte(gebrek).
en heb ook nog wat gedaan aan mijn akoestiek en opstelling... O0
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

boekhour

Wat ik zou doen, heb ik zelf ook gedaan ;-)

2e hands Dynaudio contour 1.1 (de ouwe orginele dyns van 5-7 jaar geleden, toen waren ze beter dan nu vind ik) monitoren voor 500-600 euro kopen en vervolgens voor een 200 euro de filters laten upgraden! Ben er bijzonder tevreden over en het klinkt lekker dynamisch, open, beetje neutraal en beslist niet zo braaf zoals sommigen hier zouden denken van dynaudio.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

Maximus_Aurelius

#31
Er zijn zoveel mooie monitor speakers op de markt , maar helaas zitten er ook tussen die iets moeilijker aan te sturen zijn.En volgens mij is in jou systeem dit een probleem.Correct me if i wrong.

Mijn favoriet op dit moment en ik heb al vele monitor speakers gehoord die 2 tot  bijna 5x zo duur waren maar deze blijft fantastisch.
MBL 311 E , zo muzikaal en ruimtelijk.Deze kun je tegen de achterwand aanzetten geen probleem.Als jou vertsterker niet moeilijk doet over moeilijk aanstuurbare LS aan te sturen zal ik deze eens absoluut gaan luisteren.Is echt de moeite waard.Alleen zul je dan even naar Duitsland moeten gaan.(Keulen of Dusseldorf) , je kunt als je ze geweldig vind rechtstreeks vanuit Berlijn(vestiging) laten komen.Of in de winkel kopen in Duitsland. De MBL 311 E speelt in mijn ogen veel vloerstaande LS eruit in dezelfde prijsklasse maar ook 2-3x zo duur.

Er is 1 LS die ik in de buurt vind komen maar hij is 2x zo duur.
Piega TC10x , qua plaatsing is Piega nooit moeilijk , wanden doen deze speaker geen pijn ze worden er op gebouwd.En dit zeg ik niet zomaar maar de importeur zegt het en de ontwerper/ingenieur zegt het ook.Deze zal het wel zeker weten.

Misschien dat er nou een monitor LS bij komt die ik beter vind of zelfs evengoed als de MBL 311E(alleen dan verliest hij op de prijs) de Wilson Benesch Trinity.

- Mbl 311E - circa 2700 euro zonder stand) Pianolak is 500 euro duurder.
- Piega TC10x - circa 6100 euro , maar let op dit is de kleine exacte variant van de TC70x , alleen deze mis de woofers  ;)
- Dynaudio C1 , klinkt hoe een vloerstaande.Basspoort voor.
- Manger zerobox 109 - zit op circa 4000 euro , deze kun je vanuit de fabriek rechtstreeks laten komen voor te testen thuis(10 dagen) voorwaarden staan op hun site.

Maar alles heeft te maken met je verdere systeem en dat kan dingen veroorzaken dat jij zegt nee ik vind het niets.Ik geef alleen even wat adviezen omdat ik zeer gecharmeerd ben van monotor LS , subwoofer(s) hoeft echt niet bij een goeie monitor LS , of je moet daarmee een enorme ruimte moeten vullen en dan nog is het niet altijd nodig.
Maar ik zou ook eens kijken voor slanke vloerstaande LS zoals Piega TP5 of TP7 , niet kritisch qua opstelling basspoort voor en zeer slank van design.Ideaal voor kleine/middel ruimte.

Succes.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

fca

#32
Ik ken enkel uit ervaring spreken.
Na heel veel luistersessies ging ik voor de WB Arcs.
Glashelder geluid en zeer makkelijk te plaatsen, vooral de baspoort aan de achterkant geeft veel betere plaatsingsmogelijkheden.
De afwerking is zeer fraai, vooral de zijkant in 1 woord WOW. 8)
WB's Arcs zijn makkelijk aan te sturen daar hoef je geen supernova voor te hebben.
Buizenversterkers doen het ook zeer goed op de Arcs.
Jouw versterker heb ik nog nooit beluisterd indien mogelijk pak hem in en sluit hem bij de dealer aan.
Is niet de meest ideale situatie maar kwa klankbeeld krijg je al  een idee.
Ik zou wel gaan bi wiren, stem wordt veel losser, althans is mijn ervaring.
Wat een goed resultaat geeft en niet veel kost is de :
Oehlbach silverstream serie.

Hoe oud zijn de Arcs?
Faktuur aanwezig, garantie etc.
Standaard vragen wellicht maar WB is niet een goedkoop merk om te repareren.

Abracadaver

De simaudio I-3 staat voor een geintegreerde versterker meestal wel z'n mannetje qua aansturing en ik ben tot nu toe redelijk gecharmeerd van z'n geluid.

Zelf heb ik laatst nog de harmonix combak bravo gehoord op de laatste belgische hifi show. Een heel klein speakertje wat het erg goed deed, die ga ik ook zeker meenemen in de zoektocht.
Na wat zoeken een vergelijkbaar iets gevonden in de ascendo C5

Die MBL's hoor je ook steeds meer over, misschien toch maar eens het nuttige met het aangename verenigen als ik de volgende keer in Duitsland ben.

Alvast bedankt voor de tips.

Tube-freak

#34
Helaas is er weer erg veel keuze in audioland.  Gelukkig in het hi-end gebied wordt de keuze al kleiner.

Een paar Monitoren waar ik persoonlijk heel erg blij van wordt zijn:
- Diapason Karis of de grotere broer Diapason Adamantes 3.  Mooie evenwichtige klank over het hele bereik.  Karis kan dicht bij de muur zonder problemen.
- Totem Mite of Model 1 (of een nog hoger model eventueel) (weet niet of er teveel bas uitkomt voor de ruimte)
- Opera Callas Mini of de Prima
- Master Three
- Wellicht iets van Sonus Faber

Ik heb alle bovenstaande merken/types in het rijtje al eens gehoord en zijn gewoon hele mooie monitoren.

Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb zijn Electrostaten wellicht een optie?  Zoals bijvoorbeeld Final of Martin Logan ofzo.  Sommige modellen kan je aan de muur hangen dus ivm met ruimte winst zou je het in elk geval een keer kunnen beluisteren.



16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

cyberjobe

Quote from: Tube-freak on October  2, 2007, 16:19:17
...
Een paar Monitoren waar ik persoonlijk heel erg blij van wordt zijn:
...- Master Three
...
Ik heb alle bovenstaande merken/types in het rijtje al eens gehoord en zijn gewoon hele mooie monitoren.
Laat ik nou Master Three (met Nirvana audio modificatie) hebben.
Het is een monitor met veel potentie. Op mijn Denon AVC-A11SR vond ik hem al erg mooi klinken. Nu ik hem op Bow ZZ-1 heb hangen, klinkt Denon nergens meer naar (in stereo en bij terugschakeling vanaf de Bow). De Master kan gewoon op een heel erg hoog niveau spelen: een amp configuratie tot 10k is niet overkill want de Master gaat 'gewoon' een tandje hoger niveau spelen. Pas daarboven hoef/kun je aan een hogere Master denken (hoewel het een andere concept is, met andere klankkarakteristiek).
Het 'nadeel' is dat de Master three toch enigszins vrij/van de muur moet staan om te 'ademen'. Ik heb nl. gemerkt dat de bassen anders relatief te aanwezig zijn (een rek stond 15 cm te dicht bij de speaker en ik ervoer de bas te aanwezig. Na de rek te hebben verplaatst klinken de Masters stukken evenwichtiger en het laag is beter in balans met de overige tonen. Een sub voor stereo is leuk, maar absoluut niet noodzakelijk.
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

Tube-freak

Ik heb zelf de Diapason Adamantes 3.  Eerst zonder subwoofer nu met.  Je merkt wel als je een subwoover toevoegt dat er gewoon meer uit een monitor te halen is.
Ik hoor gewoon dat het geluids beeld allemaal wat inzakt als ik de subwoofer uitzet.  Dus ook voor stereo is een subwoofer aan te raden.

Maar goed we dwalen weer wat af.  Ik denk dat er maar een manier is om te kijken hoe de speakers zich gedragen in de ruimte en dat is door te proberen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Abracadaver

In mijn zoektocht naar een kleine monitor ben ik afgelopen zaterdag richting Buren gereden om daar eens te gaan luisteren naar de 47 Laboratory 4722 Lens bij de htforum sponsor Audio Life
Een kleine monitor met 1 enkele breedband driver en dus geen filter.
Ook was ik erg nieuwsgierig naar de 47 labs versterkers de Shigaraki en gaincard.
Mijn eigen simaudio I-3 ging mee om direct ook te horen hoe de speakers op mijn versterker zouden klinken.

Ik wist van te voren niet echt wat te verwachten van de speaker maar ik kan gelijk verklappen dat ik onder de indruk was van de demonstratie.
Allereerst hebben we de lens op de shigaraki aangesloten, bron was een audio note cd speler. Al na de eerste stukjes muziek leek het alsof er een veel grotere speaker stond te spelen dan deze lens die de helft kleiner is dan m'n 705's
Wat mij vooral opviel was de scheiding en rust tussen alle instrumenten en de dynamiek die ook bij lagere volumes niet verdween.

Na wat nummers van mijn meegebrachte cd gehoord te hebben, sloten we mijn eigen simaudio I-3 aan, deze kwam toch iets minder gedetailleerd over dan de shigaraki en iets meer laid back in z'n algehele presentatie maar het was zeker geen slechte match.
Gewoon iets meer relaxed. Eerder genoemde sterke punten van de speaker bleven echter overeind

Hierna kwam de gaincard nog aan de beurt het was op de lens nog lastig kiezen welke van de 2 47 labs versterkers beter klonk. De Shigaraki had iets meer pit leek het, maar de gaincard gaf meer rust, scheiding en een grotere stage.
Ik denk dat ik zelf de laatste zou prefereren

Als ik het geluid van de 47 lab producten moet omschrijven in vergelijking met andere demo's die ik heb gehoord denk ik aan een goed huwelijk tussen buizen en klasse d versterking.
Ik moet zeggen dat ik ondanks het uiterlijk en nadelen zoals het ontbreken van een afstandsbediening wel gegrepen ben door het concept.
Ik wil Remco en Caspar nog bedanken voor de hartelijke ontvangst en alle informatie, ik hoop dat ik een beetje goed beschreven heb wat we zaterdag gehoord hebben aangezien ik wat minder bekent ben met de juiste terminologie  ;)
Eerlijk gezegd denk ik dat deze speakers moeilijk te passeren zijn als je op zoek bent naar "kleiner maar beter".


DA BoSS

leuk verslagje  8)




(toch is die Simaudio van je niet de eerste de beste ???)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Abracadaver

Quote from: DA BoSS on November  6, 2007, 06:57:59
leuk verslagje  8)




(toch is die Simaudio van je niet de eerste de beste ???)

Ja klopt, maar die 47 Labs spullen dus ook niet... ;)
Het zal ook een kwestie zijn van welke speakers je aanstuurt en wat je smaak is. In dit geval was de hele lijn van bron, bekabeling tot speakers afgestemt op de sterke punten van 47 Labs en dit klonk gewoon schitterend en net een tikkie beter dan met de I-3 er tussen. Maar zoals gezegt de speakers waren geen slechte match op de simaudio.

reMC

Quote from: Abracadaver on November  5, 2007, 21:09:06
Na wat nummers van mijn meegebrachte cd gehoord te hebben, sloten we mijn eigen simaudio I-3 aan, deze kwam toch iets minder gedetailleerd over dan de shigaraki en iets meer laid back in z'n algehele presentatie maar het was zeker geen slechte match.

Was zeker geen slechte match. Ok, het klonk iets grijzer/minder levendig (sta me toe ;)), maar het afgetopte hoog bracht heel veel rust in het middengebied (waar deze luidspreker vind ik het sterkste in is).

Quote from: Abracadaver on November  5, 2007, 21:09:06Hierna kwam de gaincard nog aan de beurt het was op de lens nog lastig kiezen welke van de 2 47 labs versterkers beter klonk. De Shigaraki had iets meer pit leek het, maar de gaincard gaf meer rust, scheiding en een grotere stage.

Wat je zegt klopt! :) De Shigaraki klinkt iets meer forward in het midhoog en midlaag, met name door dit laatste heeft 'ie wat meer drive op de meeste luidsprekers. De Gaincard brengt meer klanknuances, verfijning, rust, een groter geluidsbeeld (zeker met twee voedingen) en een voor mij bijna oneindige betrokkenheid. Het hangt een beetje van de luidsprekers af, maar heel simpel gezegd klinkt de Gaincard meestal toch wel ECHTER.

QuoteIk wil Remco en Caspar nog bedanken voor de hartelijke ontvangst en alle informatie, ik hoop dat ik een beetje goed beschreven heb wat we zaterdag gehoord hebben aangezien ik wat minder bekent ben met de juiste terminologie  ;)
Eerlijk gezegd denk ik dat deze speakers moeilijk te passeren zijn als je op zoek bent naar "kleiner maar beter".

Graag gedaan, hou ons op de hoogte 8)

Gydotron

Als je naar een monitor op zoekt bent moet je zeker eens gaan luisteren nar de Usher Be718.
Deze speaker heeft een schitterende review gehad in The Absolute Sound en op SixMoons. belangrijker is hem gewoon te gaan beluisteren, een speaker met onklopbare prijs kwaliteits verhouding.
Zie/ http://www.sixmoons.com/audioreviews/usher2/tinydancer.html


Grtn  Katrien

Abracadaver

Quote from: Gydotron on November  9, 2007, 00:14:00
Als je naar een monitor op zoekt bent moet je zeker eens gaan luisteren nar de Usher Be718.
Deze speaker heeft een schitterende review gehad in The Absolute Sound en op SixMoons. belangrijker is hem gewoon te gaan beluisteren, een speaker met onklopbare prijs kwaliteits verhouding.
Zie/ http://www.sixmoons.com/audioreviews/usher2/tinydancer.html


Grtn  Katrien

Ik denk dat dat inderdaad een hele mooie speaker is, maar na mijn 705's opgestelt te hebben in de nieuwe ruimte denk ik dat ik echt iets kleiners wil hebben. Deze zijn zelfs iets groter geloof ik.
Ik zit echt te denken aan het formaat zoals de 4722 Lens, Totem Model 1 Signature of Acoustic Energy AE1 MKIII.

Gydotron

De AE1 MKIII is een erg mooie speaker die je zeker eens moet gaan beluisteren, of beter, thuis eens moet beluisteren.


Vriendelijke groeten  Katrien

ralf@rasubs.nl


Wijx wondere wereld

Hoe vond je de 47 Lab Model 4722 Lens met drukkere muziek? Ik vond het namelijk prachtig met rustige muziek maar als het dynamischer en sneller werd dat dan de nadelen van het ontwerp pijnlijk duidelijk werden. Ik draai overigens met een Accutoncombi op z'n 3,5 afstand en het gaat goed  ;D. Ook het laag kan mooi strak en laag zijn als het maar goed matched en de speakers goed plaatst. Je sweetspot is met wat kleiner
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Abracadaver

Quote from: Wijx wondere wereld on November 10, 2007, 19:58:54
Hoe vond je de 47 Lab Model 4722 Lens met drukkere muziek? Ik vond het namelijk prachtig met rustige muziek maar als het dynamischer en sneller werd dat dan de nadelen van het ontwerp pijnlijk duidelijk werden. Ik draai overigens met een Accutoncombi op z'n 3,5 afstand en het gaat goed  ;D. Ook het laag kan mooi strak en laag zijn als het maar goed matched en de speakers goed plaatst. Je sweetspot is met wat kleiner

Ik heb er ook een nummertje house op geluistert en zelfs wat hip-hop, ging allemaal redelijk dacht ik zo, hoewel dat bij mij meer achtergrond muziek is dus ik ben wat minder kritisch als ik hier naar luister.
Maar misschien bedoel jij met complex meer grote orkesten? Dat hebben we inderdaad niet geprobeert.

reMC

Quote from: Abracadaver on November 19, 2007, 16:19:36
Maar misschien bedoel jij met complex meer grote orkesten? Dat hebben we inderdaad niet geprobeert.

Ik heb ook niet het idee dat jij naar grote orkesten luistert, of is je muzieksmaak ZO breed? ;)

boes66

Zou je niet de Diapason adamantes aan raden,  slechte service van de nederlandse importeur maar daar naast geeft deze speaker te weinig bass.

hulskof

En? Al wat wijzer? De Link k100 toevallig nog gehoord?