credit card kwijt/gestolen

Started by opicron, September 21, 2007, 12:43:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

opicron

Mijn vriendin is haar creditcard kwijtgeraakt.

Hier kwam zij achter toen de bank belde en vroeg waar ze op dat moment was. Op het werk dus. Vreemd, want er was die dag al voor 1500 euro van haar creditcard afgeschreven in een stad waar ze niet werkt.

>:(

Weet iemand hier in hoeverre dit eigen risico is. Welke verzekeringen er zijn voor de bank, of onszelf, om dit op te verhalen. Alle informatie is welkom. Wij willen de kosten van de boodschappen echt niet dragen.


Bedankt!

Nahpets

Oei! In het verleden was het risico in eerste instantie voor de kaarthouder (jij dus), tenzij je aannemelijk kon maken dat de kaart frauduleus gebruikt was (vervalste handtekening etc).

Voorlopig even proberen vriendjes te blijven met je bank, je zult ze nodig hebben om dit op te lossen.

Enno  :)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

opicron

Wij hebben van de bank informatie gekregen waar de aankopen gedaan zijn. En zijn er natuurlijk gelijk heen gereden om het hele verhaal te horen.

Gevraagd over camera bewaking was e.d. (helaas niet).

De handtekening is inderdaad vervalst. En de medewerker heeft geen id/paspoort gevraagd (ik weet niet of dit verplicht is bij hoge bedragen).

WickedGame

Quote from: opicron on September 21, 2007, 13:10:04
Wij hebben van de bank informatie gekregen waar de aankopen gedaan zijn. En zijn er natuurlijk gelijk heen gereden om het hele verhaal te horen.

Gevraagd over camera bewaking was e.d. (helaas niet).

De handtekening is inderdaad vervalst. En de medewerker heeft geen id/paspoort gevraagd (ik weet niet of dit verplicht is bij hoge bedragen).

In NL is het naar mijn mening verplicht je ID te tonen bij Creditcard ongeacht bedrag. Dit vanwege dat er in NL niet een pincode aan je creditcard zit. Om toch zeker te zijn van die persoon in kwestie is "dacht ik" legitimatie altijd verplicht.

indy911

Quote from: WickedGame on September 21, 2007, 13:23:30
In NL is het naar mijn mening verplicht je ID te tonen bij Creditcard ongeacht bedrag. Dit vanwege dat er in NL niet een pincode aan je creditcard zit. Om toch zeker te zijn van die persoon in kwestie is "dacht ik" legitimatie altijd verplicht.

Een creditcard betaling wordt geauthenticeerd door je handtekening, verder niets. De accepterende partij is verplicht om boven een bepaald bedrag een verificatie aan te vragen. Tegenwoordig gebeurt dat bijna altijd automatisch met betaalterminals (vroeger met die rits rats automaten en briefjes moest je dat telefonisch doen). Omdat ook de accepterende partij een enorm risico loopt bij het aannemen van creditcards als betaalmiddel, wordt vaak om een legitimatie gevraagd.

In het geval van verlies of diefstal ben je verzekerd voor fraudeleuze transacties. Dit geldt echter maar voor een beperkte tijd (meestal 48 uur) vooraf aan het moment van melden. Met andere woorden, als je eventueel verlies of diefstal niet binnen 48 uur meldt, loop je een financieel risico.

Nu wordt het dus kritisch: wanneer is de kaart gebruikt, en wanneer heeft je vriendin de diefstal gemeld aan de creditcard maatschappij. Succes met het afhandelen hiervan in ieder geval.





Ghosty J

ach de mensen kijken niet eens goed naar je id en je creditcard

ik heb eens de proef op de som genomen hier in Meppel
heb iets gekocht met de creditcard van me vriendin bij de kijkshop moest mijn id laten zien (bijde staan verschillende namen op )
en het was goed.... maarjah kijkshop he!


ik hoop voor je dat je er zo onderuitkomt dat de handtekening niet klopt en dat het verkopende bedrijf geen id check heeft gedaan !
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Kjelt

Tot aan afmelding van de kaart ben je vaak zelf verantwoordelijk voor de schade. Zo nu en dan wil een CC maatschappij wel eens de kosten dekken om zo geen problemen bij de klant te hebben (vooral bij hele goede klanten en redelijk weinig schade) en geen negatieve publiciteit. Er wordt voor miljarden gefraudeerd en toch beveiligen de CC maatschappijen de kaart niet beter (chip erin ofzo).  Maar dit gaat meestal om schade die is ontstaan door het lekken (of stelen) van het CC nr en datum. De kaart is dan NIET gestolen. Dat is het lekke aan het systeem en daar willen ze zo weinig mogelijk publiciteit over. Hier is echter de kaart wel gestolen maar heeft je vriendin hem niet op tijd gemist of afgemeld en dan is het, ben ik bang, helaas pindakaas.....

indy911

Quote from: Kjelt on September 21, 2007, 17:38:21
Tot aan afmelding van de kaart ben je vaak zelf verantwoordelijk voor de schade.

Sorry, maar dit is dus niet waar. Bijna alle gangbare creditcards van Nederlandse banken hanteren een verzekering voor fraude zelfs 24-48 uur tot aan het tijdstip van melden. Nadat je de kaart hebt afgemeld bij de maatschappij loop je geen risico meer. Zo lang je verlies of diefstal binnen die periode meldt zal de creditcard maatschappij dan ook garant staan voor de betalingen, soms met een eigen risico van bijvoorbeeld €50. In dit geval begrijp ik dat het verlies pas is opgemerkt nadat de kaart gebruikt is, en dat de kaart daarbij ook nog eens gebruikt is met een vervalste handtekening. Een moeilijk geval en de enige partij die uitspraak kan doen over wie opdraait voor de schade is de creditcard maatschappij zelf. Ik zou dat dan ook afwachten en pas daarna nadenken over eventuele vervolgstappen. De kans is aanwezig dat die namelijk helemaal niet nodig zijn - laten we het hopen voor de topicstarter, het is altijd ruk als dieven er met je centen vandoor gaan.


DVDGuy

Bij een collega van mij is haar tas gestolen met daarin haar portemonee, waarin haar CC.
Credit Card maatschappij vergoedde niets van de schade omdat ze niet zorgvuldig genoeg was omgegaan met haar kaart (tas laten liggen in een niet afgesloten ruimte).

M.i. is er dus de kans dat je de schade niet vergoed krijgt, omdat je niet weet of je vriendin de kaart is verloren of dat hij mogelijk is gestolen.
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Kjelt

Quote from: indy911 on September 21, 2007, 17:55:28
Sorry, maar dit is dus niet waar. Bijna alle gangbare creditcards van Nederlandse banken hanteren een verzekering voor fraude zelfs 24-48 uur tot aan het tijdstip van melden.

Precies bij FRAUDE, dit is diefstal (zie mijn post over verschil tussen misbruik CC nummers en daadwerkelijke diefstal. Het grote verschil is dat je bij misbruik (fraude) van je nummers van je kaart zelf nooit op de hoogte kunt zijn van dit misbruik aangezien je je kaart nog steeds fysiek hebt. Bij diefstal zou je zelf toch op de hoogte kunnen zijn (door regelmatig je portemonnaie te controleren bijv.).
Dus dien je binnen 24 uur te melden. Maar goed ik heb het even opgezocht en dit is dus afhankelijk van welke CC firma en welke bank etc:
Consumentenbond:
QuoteDiefstal/vermissing creditcards
Bij diefstal of vermissing van uw creditcard of een creditcard van uw bank zult u ook vaak schriftelijk aangifte moeten doen bij de creditcardmaatschappij.

Indien vóór melding misbruik gemaakt wordt van uw Mastercard of Visa Card (behalve die van Fortis Bank en ICS) met behulp van uw pincode heeft u een eigen risico van € 150. Bij misbruik zonder pincode is dit eigen risico € 45. Na melding bent u in beide situaties niet meer aansprakelijk. Dit alles wel met de aantekening dat u ten opzichte van uw pincode een zwaarwegende 'zorgplicht' heeft. Indien u er van overtuigd bent dat u zorgvuldig met uw pincode bent omgegaan, deze niet ergens hebt opgeschreven bijvoorbeeld (ook niet versleuteld) of aan iemand bekend gemaakt, is het aan de bank te bewijzen dat dit niet zo zou zijn.

In geval van een gestolen Mastercard of Visacard van Fortis Bank en ICS, bent u voor de schade met misbruik van uw pincode vóór melding geheel aansprakelijk. Na melding niet meer.

Voor misbruik van deze creditcards zonder pincode bent u niet aansprakelijk, mits u het verlies of de diefstal binnen 24 uur na het voorval gemeld heeft. Daar zit hem ook direct het probleem. Soms is men zich niet altijd bewust van het feit dat de creditcard is verdwenen. De dief of oneerlijke vinder van uw creditcard kan op uw kosten al een week lang de bloemen fors buiten gezet hebben zonder dat u dat wist. U kunt dan opdraaien voor de volledige schade voor de ontijdige melding.

American Express kent helemaal geen eigen risico voor de kaarthouder, ook niet wanneer de pincode is misbruikt. In geval van diefstal of vermissing neemt American Express de schade voor haar rekening. Uiteraard verwacht ook American Express dat u wel zorgvuldig met uw pincode omspringt.


indy911

Quote from: Kjelt on September 21, 2007, 21:20:02
Precies bij FRAUDE, dit is diefstal (zie mijn post over verschil tussen misbruik CC nummers en daadwerkelijke diefstal. Het grote verschil is dat je bij misbruik (fraude) van je nummers van je kaart zelf nooit op de hoogte kunt zijn van dit misbruik aangezien je je kaart nog steeds fysiek hebt. Bij diefstal zou je zelf toch op de hoogte kunnen zijn (door regelmatig je portemonnaie te controleren bijv.).
Dus dien je binnen 24 uur te melden. Maar goed ik heb het even opgezocht en dit is dus afhankelijk van welke CC firma en welke bank etc:
Consumentenbond:


Dus... Jij stelt dat je tot aan het melden van verlies of diefstal zelf verantwoordelijk bent, ik stel dat dat voor een beperkte tijd tot aan het melden niet zo is, en vervolgens geef je een quote van de consumentenbond die dat bevestigt. Er zijn allerlei vormen fraude. Een gekopieerde kaart door skimmen, gebruik van het nummer voor online betalingen en uiteraard een gestolen kaart gebruiken voor aankopen in een winkel. Het stuk van de consumentenbond richt zich met name op misbruik met pincode, wat de dief in staat stelt contant geld op te nemen. Daar is - zover de informatie in het topic volledig is - hier geen sprake van.

Allemaal niet relevant voor de topicstarter, want zoals je terecht opmerkt is het verlies van de creditcard pas opgemerkt na het misbruik (en in dit geval zelfs door de maatschappij zelf vastgesteld). Het is nu even speculeren wat die maatschappij gaat doen. Als die maatschappij aangeeft dat de eigenaar verantwoordelijk gehouden wordt voor het misbruik, dan wordt het een heel andere discussie - de winkel die de betaling heeft geaccepteerd heeft namelijk geen geldige handtekening op het bonnetje staan. Je kan dus stellen dat zij niet aan hun plichten als accepterende partij hebben voldaan.

Kjelt

Ik hoop natuurlijk ook dat het allemaal met een sisser voor de TS afloopt, laat dat duidelijk zijn  :)

opicron

Echt heel erg bedankt voor alle reacties en quotes.

Ik stond dezelfde dag nog bij de politie om aangifte te doen - daar werd ik echter weggestuurd door personeels gebrek :s. Moest maar telefonisch een afspraak maken. Lol - dat is in ieder geval komende woensdag.

Zodra ik meer informatie van de bank heb zal ik dit zeker even posten.

Ghosty J

en heb je al meer informatie van de bank ?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

kippekop

Quote from: opicron on September 23, 2007, 08:25:58
Echt heel erg bedankt voor alle reacties en quotes.

Ik stond dezelfde dag nog bij de politie om aangifte te doen - daar werd ik echter weggestuurd door personeels gebrek :s. Moest maar telefonisch een afspraak maken. Lol - dat is in ieder geval komende woensdag.

Zodra ik meer informatie van de bank heb zal ik dit zeker even posten.

Ze stonden met zijn allen ergens te flitsen bedoelen ze... wat een schandaal!

Succes verder in ieder geval en laat je niet te makkelijk afschepen, vraag anders de algemene voorwaarden op (of zoek ze op het internet)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

opicron

Heb ondertussen de aangifte e.d. naar de bank verstuurd - met een invul formulier over fraude van de bank zelf.

Nog niets over vernomen verder.  :-\

opicron

Paar dagen terug heb ik een brief ontvangen waarin onze aangifte kort samengevat stond.

Een erg dreigend klinkende brief waarin naar de voorwaarden van de kaart etc gewezen werd.


En heeeelemaal onderop na een ellenlang verhaal stond dat de verzekering het dekt. Gelukkig!

Nahpets

Quote from: opicron on October 29, 2007, 08:20:44
En heeeelemaal onderop na een ellenlang verhaal stond dat de verzekering het dekt. Gelukkig!

Gelukkig!
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Jeroentjuh

Ik heb sindskort een nieuwe CC met pincode.
Dus moet je zelf in de winkel je pincode moet ingeven bij een betaling.

spotmatic

Quote from: Jeroentjuh on October 29, 2007, 14:32:15
Ik heb sindskort een nieuwe CC met pincode.
Dus moet je zelf in de winkel je pincode moet ingeven bij een betaling.

Je doet alsof dit iets nieuws is maar dit is al langer zo!
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Jeroentjuh

dat kan goed... maar voordat de bank het tegen me zei.. had ik er nog nooit van gehoord..

_ MarcelloW _

Quote from: Jeroentjuh on October 29, 2007, 14:32:15
Ik heb sindskort een nieuwe CC met pincode.



Ik weet mijn pincode van mijn CC niet meer... toch maar eens opvragen! (mocht ik m ooit weer willen gebruiken...)
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Randal

Misschien overbodig, maar even ter waarschuwing:
Nooit de pincode van je creditcard invoeren op internet, ook al lijkt je eigen creditcardmaatschappij erom te vragen bij online aankopen (vb via een popup tijdens de orderverwerking).

Het gaat hier dan meestal om phising....

MdB

Quote from: Kjelt on September 21, 2007, 17:38:21
.............Er wordt voor miljarden gefraudeerd en toch beveiligen de CC maatschappijen de kaart niet beter (chip erin ofzo). ..................
Helaas is dit achterhaalde informatie want de C.C. die ik heb heeft WEL een chip alleen zijn de winkeliers nog niet voorbereid (Nieuwe Europese systeem?).
Beter duur dan niet te koop.

Ghosty J

Quote from: MdB on November  4, 2007, 11:53:22
Helaas is dit achterhaalde informatie want de C.C. die ik heb heeft WEL een chip alleen zijn de winkeliers nog niet voorbereid (Nieuwe Europese systeem?).
klopt die chip wordt in frankrijk wel gebruik! niet iedere winkel maar wel een paar!
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase