Kef IQ 9 / IQ6c / IQ3 modificeren

Started by mikeske, September 19, 2007, 13:53:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PjotrrrNL

Kef rulez!  ;D

Ben benieuwd naar de luisterervaringen...

Roksan

Hier http://www.capsandcoils.com/shop/index.php?main_page=theory kan je stap voor stap lezen hoe je eventueel je filter kan verbeteren.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

mikeske

Quote from: prison on September 19, 2007, 20:43:59
Hier http://www.capsandcoils.com/shop/index.php?main_page=theory kan je stap voor stap lezen hoe je eventueel je filter kan verbeteren.

bedankt voor de link, zal ik morgen eens goed lezen.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

ome subtilieco


mikeske

Quote from: ome subtilieco on September 20, 2007, 10:42:08
dit was mijn upgradetje

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1574&highlight=

en ben er nog altijd erg te spreken over.

Als ik vragen mag, hoeveel heeft je dat gekost ? ( zonder de bekabelin )
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

remsie

Quote from: snikkeltje on September 19, 2007, 15:36:31

Bekabeling zul je niet veel mee winnen, je kunt er wel in tuinslang in solderen maar het is maar een kleine afstand, qua geluid zal het IMO weinig uitmaken. Condensator in het hoog kun je meer verandering meebehalen maar of het een verbetering is/wordt?? Je hebt kans dat een betere condensator de zwakheden/opbrekingen van de tweeter juist gaat blootgeven. Speaker laten meten en het filter opnieuw bouwen geeft denk ik een beter resultaat dan lukraak onderdelen vervangen voor duurdere exemplaren, hopende op verbetering.
Maar niets let je om het toch te proberen, je leert er altijd weer van!



Klopt als een bus :) maargoed het is iig leerzaam zo'n demonteersessie.
En je zal ook zien dat straks het stereobeeld, de transparantie etc verbeterd zijn, en er ook ineens dingen tehoren zijn die normaal door de slechte kabel weggedrukt werden:)
Maar ik zou in ieder geval, als je het dan goed wil doen, wel meteen ook het printje wegdoen en alles direct op elkaar aansluiten om van de weerstand van de printbaantjes af te zijn.
Vind het overigens wel schandalig wat mensen dan moeten betalen voor zulke speakers, terwijl er zulke bagger componenten en kabel gebruikt worden.

dre73

QuoteVind het overigens wel schandalig wat mensen dan moeten betalen voor zulke speakers, terwijl er zulke bagger componenten en kabel gebruikt worden.

en dan hebben we het niet alleen over de goedkope modellen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

niels1962

Op mijn eigen post ook geplaatst maar voor diegenen die dat niet hebben gezien hier ook wat foto's van mijn filter.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

niels1962

En de derde.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

hifiman

Waarom niet gelijk die elco's eruit gehaald even vervangen door niet te dure mkp ofzo  ??? Ik bedoel als je toch bezig bent, de kosten zijn het niet..

dre73

een 33uF(duur) en een 6,8uF(te doen)
dit zal toch aardige verbeteringen opleveren.
er tussen zit wel een mkp toch?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hifiman

Quote from: dre73 on September 20, 2007, 19:22:44
een 33uF(duur) en een 6,8uF(te doen)
dit zal toch aardige verbeteringen opleveren.
er tussen zit wel een mkp toch?

12 euro voor een Audyncap 33uF, als je dat te duur vind dan houdt het op inderdaad :P

dre73

ik begin bij de audyn cap+(gewoonte ;D)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hifiman

Quote from: dre73 on September 20, 2007, 19:30:37
ik begin bij de audyn cap+(gewoonte ;D)
Ik ook  ;D Maar als het gaat om een elco laten zitten of vervangen door de goedkoopste Audyncap dan zou ik het wel weten  :P

niels1962

Quote from: Audioloog on September 20, 2007, 19:25:58
12 euro voor een Audyncap 33uF, als je dat te duur vind dan houdt het op inderdaad :P

De kosten dat maakt me eigenlijk niet eens zo veel uit. Het is meer dat ik dit filter er heel makkelijk uit schroef en weer in. Dus het was ook makkelijk om te laten zien. Maar nu even een stomme opmerking van een leek. Wat zijn de elco's op deze foto en waar kan ik de betere waar jullie het over hebben het beste kopen? Ik heb iemand die ze er makkelijk op kan solderen.

Sorry dat ik je thread even misbruik Mikeske  :-\
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

dre73

chateauroux 33uF  8.80 euro.
en zo kunnen we nog wel even doorgaan ;D
nog eentje dan:duelund silver cap. 6.8 uF 1749 euro ::)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

het mooiste is als je het schema even uittekend,dan kun je zien of de elco in de signaal weg zit,want dan is vervangen zeker aan te raden ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

niels1962

Aan de waardes die jullie noemen zie ik nu wat de elco's zijn. Een schema uittekenen zou ik zo niet kunnen, dat zou ik aan iemand anders moeten vragen. Ik weet dus niet of de elco's in de signaalweg zitten. Ik zie wel dat de twee zwarte draden die aan de 6,8 zitten gesoldeerd rechtstreeks naar de twee woofers gaan maar dat zegt misschien niets?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Interficior

Als allebei de polen van de condensator naar de woofer gaan dan staat ie parallel, en is 'ie minder belangrijk om te vervangen.
Take it or lease it

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Interficior

Hmm.. Zie ik het goed als de twee condensatoren parallel staan (met weerstand ertussen) en dat geheel in serie? Hoewel dat voor een woofer niet kan. Bij een drieweg zou het wel een normale waarde voor de middentoner kunnen zijn.
Take it or lease it

hifiman

Hoe dan ook, elco's zou ik er altijd uit halen, die dingen hebben een veel te hoge tolerantie en verouderen ook nog enes relatief snel..

Voor vervangende MKP of MKT condensatoren kun je bijvoorbeeld bij Speaker & Co terecht.

niels1962

Even ter verduidelijking. Het is een drieweg met een bas reflex poort (of hoe je zoiets ook noemt). De bovenste is een tweeter dat is duidelijk. Daaronder zitten twee identiek uitziende speakers. Ik ga er van uit dat dat woofers zijn. Als onderste is dan de bas reflex geplaatst. Ik noem dit even op omdat Interficior het heeft over een drieweg systeem.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

ome subtilieco

Quote from: mikeske on September 20, 2007, 10:51:02
Als ik vragen mag, hoeveel heeft je dat gekost ? ( zonder de bekabelin )

ik zal straks als ik thuis ben effe kijken of ik de rekening nog kan vinden. maar het is zeker niet veel geweest (zeker onder de 100 euro)