Is jouw DVD speler regio vrij ?

Started by J.A.F._Doorhof, March 14, 2003, 11:29:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Is jouw speler regiovrij ?

Ja, natuurlijk
205 (51.9%)
Ja, maar gebruik het nooit
40 (10.1%)
Nee, moet nog wel
92 (23.3%)
Nee, zie er geen nut van.
58 (14.7%)

Total Members Voted: 356

Spacebass

#50
QuoteIn plaats van 30Hz horen we dan 31(,2)Hz. Of je dat nou zult ervaren als een groot verschil in de diepte van de LFE weergave vraag ik me af.

Op 4000 Hz is 4% dus al 160 hz verschil als je dat niet hoort ???

pbrand

Quote
Op 4000 Hz is 4% dus al 160 hz verschil als je dat niet hoort ???

Bij frequenties gaat het volgens mij niet om absolute getallen maar om relatieve getallen  ;)
4% blijft 4% of je dat nu bij 40, 400 of 4000 Hz neemt. Het gehoor ervaart die 4% als 4%. Denk maar aan de muzikale toonladder. Gaan we uit van een A van bijvoorbeeld 440Hz en nemen de B (hele toon hoger) dan zitten we op ongeveer 494Hz. Gaan we uit van een A van 3520Hz (dus 3 octaven hoger) dan wordt de B een toon van 3951Hz. Dat is dus een verschil van respectievelijk 54Hz en 431Hz, maar beide verschillen ervaart ons oor als een gelijk interval.

Maar dit even terzijde  ;D

J.A.F._Doorhof

Jullie zijn me net voor.
Als gitarist/studio medewerker weet ik donders goed dat een 4% speedup catastrofaal is voor een mix, je bent gewoon al je body kwijt.

Laat staan de klank van je instrumenten, een altviool die 4% speedup heeft, klinkt gewoon niet goed.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

#53
Maar dat betekend dus ook dat de B0 dus eerder op een C1 gaat lijken (32.703).

Onze toonladder (westers) loopt van C0 (16,351) t/m  C10 (16.744 Hz) dat zijn dus 120 noten...

Dat komt neer op bijna een hele noot verschil! als dit dus relatief zou zijn die 4% dan betekent dat het hele stuk 1 noot hoger zal worden...

en dan ben ik mijn mooie Bm7 kwijt  ;D nou dit zou je dus wel moeten kunnen horen....

J.A.F._Doorhof

Neem alleen maar de liedjes die je goed kent in soundtracks, of de opening van Disney, stemmen van bv Sean Connery, nee sorry als je het eenmaal weet is er geen genieten meer met PAL.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Oh ja, Frank ik zag jouw post te laat...

Elk accoustisch correct intrument heeft een vaste grondnoot. Op het moment dat dit afwijkend weergegeven wordt, verliest het zijn karakter.
Dat betekent dus dat er samen een onnatuurlijke harmonie gaat onstaan...

Lid45678

Mijn Harman Kardon DVD 21 is nog niet rego vrij.
Ik kan op internet niet vinden hoe dit moet. Het schijnt dat het bij HK met een cd-rom update kan alleen ik heb er nog maar eentje gevonden en dat was in Engelend.

Frank weet jij hoe mijn HK DVD 21 regio vrij te krijgen is (in Nederland) ???

En even iets wat ik nog niet weet  :-[ : Zijn regio 1 dvd's ook met Nederlands ondertiteling te krijgen ???

Groetjes,

Marc

Batman

Frank,

Ik heb geen regiovrije speler omdat ik niet interessant vind.
Waarom? Ik heb een echte R1 speler gekocht, deze kan
alleen NTSC aan.

Waarom?  Al mijn dvd's zijn R1 (p.d. NTSC)...op eentje na
die niet de moeite waard is.

Waarom? Geen PAL speedup en bijna altijd betere kwaliteit.

Ik weet dat ik een aantal goede films mis, maar ben bereid
hiermee te leven. Sommige DVDs zijn uiteindelijk in R1 duurder,
hiermee ben ik ook bereid te leven. Kwaliteit gaat voor kwantiteit.
Hiernaast heb ik ondertussen zo'n 40 DVDs nog niet gezien,
dan mis je de niet-R1 titels minder.

Groet,

Michel.

ps ik heb niet gestemd omdat mijn situatie niet het uitgangspunt is.
...ik zie elke dag een lege HT ruimte, ingepakte apparatuur in de werkkamer en de stapel DVDs groeien...

jaco

Quote from: Spacebass on March 17, 2003, 12:12:43
Hoe doe je dat bij Meridian?

De tip van Mr Helpfull volgen op het Meridian Forum. Het vergt de meridian kabel voor configuratie en een terminal emulator. Dit mag natuurlijk officieeel niet en het staat dan ook niet echt beschreven om problemen te voorkomen. Maar het werkt prima.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

pbrand

#59
Quote from: Spacebass on March 17, 2003, 21:07:43
Maar dat betekend dus ook dat de B0 dus eerder op een C1 gaat lijken (32.703).

Onze toonladder (westers) loopt van C0 (16,351) t/m  C10 (16.744 Hz) dat zijn dus 120 noten...

Dat komt neer op bijna een hele noot verschil! als dit dus relatief zou zijn die 4% dan betekent dat het hele stuk 1 noot hoger zal worden...

en dan ben ik mijn mooie Bm7 kwijt  ;D nou dit zou je dus wel moeten kunnen horen....


We dwalen nu wel erg ver af  ;D maar 4% verschil is verre van een hele noot hoger. Een octaaf is een interval van 12 halve noten hetgeen betekent dat een halve noot verhoging afgerond grofweg 6% is (12e machtswortel uit 2).

Kortom de schokkende palspeedup van 4% manifesteert zich dus in muzikale zin als een verhoging van tweederde halve toon.

Veel mensen zullen dit verschil horen als je beide varianten achter elkaar laat horen. Slechts relatief weinig mensen hebben echter een dusdanig nauwkeurig absoluut gehoor dat ze zonder referentiekader merken dat iets met tweederde van een halve noot is getransponeerd.

Als we een steekproef zouden doen onder de gemiddelde audiofiel en we zouden verschillende muziekstukken door elkaar laten horen met en zonder de pal speedup, echter ZONDER dat je een specifiek stuk zowel met als zonder pal speed up hoort, dan denk ik dat er verrassend weinig mensen zouden kunnen vertellen welk muziekstuk wel en niet 4% sneller loopt. Ik denk dat het hier voor een groot deel meer tussen de oren zit. Maar dat geldt soms/vaak voor veel dingen in de audiowereld  ;)

Waarbij ik NIET zeg dat niemand het hoort, maar zo'n schokkende verandering is 4% dus niet.

In ieder geval geldt natuurlijk dat als het je echt stoort, tja dan neem je R1. Zelf heb ik bij veel films pas achteraf de gedachte van 'o ja de muziek zou 4% hoger moeten klinken..' dus mij stoort het niet zo.

Spacebass

Okee okee, je hebt gelijk  ;D een halve noot .... maar ik denk dat je een vergissing maakt door te denken dat alleen "Audiofielen" het misschien kunnen horen ...

QuoteWaarbij ik NIET zeg dat niemand het hoort, maar zo'n schokkende verandering is 4% dus niet.

Wat voor muziek luister jij eigenlijk  ;D

pbrand

#61
Quote from: Spacebass on March 20, 2003, 19:52:22
Okee okee, je hebt gelijk ;D een halve noot .... maar ik denk dat je een vergissing maakt door te denken dat alleen "Audiofielen" het misschien kunnen horen ...

Wat voor muziek luister jij eigenlijk ;D

Vergissen is menselijk en weten doe ik het ook niet ;D

Wat ik zelf ervaar bij het musiceren is dat je je zelf kunt ergeren aan wat je zelf denkt dat grove fouten zijn of valse noten en achteraf blijkt er in het publiek slechts een enkeling er iets van gemerkt te hebben. De meeste mensen zijn niet zo kritisch ::) Nu zijn audiofielen wel kritischer (misschien wel té soms....) maar een absoluut gehoor is voor slechts weinigen onder ons weggelegd....

Wat voor muziek ik luister? Heel divers ;D

Grieg, Ravel, Debussy, Intermezzo, Montezuma's Revenge, Jean Michel Jarre, Clannad, Enya, Dream Theater, Symphony X om een greep te doen...

Mr. Anderson

Ik heb diverse spelers. . .

Twee daarvan zijn regiovrij en macro-vision off ;D. Eentje (nog) niet :-[.

Natuurlijk ben je veel flexilebexeflerbexibeler als je een regiovrije speler hebt. Je kunt veel en veel goedkoper aan (vaak betere) dvd's komen en nog sneller ook. Kijk alleen maar eens op on-line veilingplaatsen en winkels. Wat daar allemaal te koop wordt aangeboden kun je van zijn lang-zal-zijn-leven nooit op regio 2 verkrijgen, en zeker niet voor die prijzen. Bovendien is de engelse ondertiteling vaak een verademing.

mvrgr

The Foundation

nee , ik koop enkel r2 , voor het gemak

EdjeZ

Natuurlijk, 80% van mijn DVD's zijn R1.
Ik heb hem regiovrij van de importeur kunnen kopen (Onkyo). Op deze manier was er ook geen probleem qua garantie. Het enige wat jammer is, is dat NTSC discs ook NTSC uitgeven op de scart. Je kunt dus geen regio 1 DVD's kopieren naar VHS.
Zijn er trouwens DVD-spelers van zichzelf de output kunnen converteren van NTSC naar PAL?
HT: Panasonic 50VT60, Denon 2807, Denon 2930, Pioneer DVR-630H, Samsung BD5800
Acoustic Energy A109, A107C, A100, REL Q100, Mede8ter 500X2, Mede8ter 400X2

Fotografie: EOS 5D, EF 24-70 2.8L, EF 70-200 2.8L-IS, 550EX, IXUS 860IS

Michiel

Ik kocht mijn eerste DVD-speler toen er in Nederland nog geen DVD's te krijgen waren, oftewel het moest wel een regiovrije speler zijn (Pioneer DV-505).
Nu heb ik sinds een week de speler vervangen door een Onkyo DV-SP500. Die is niet regio-vrij. Ik heb daar niet zo'n behoefte meer aan. De meeste mensen waar ik DVD's mee kijk willen toch ondertiteling en inmiddels is het aanbod R2-DVD's ook groot en kwalitatief verbeterd. Bij MediaMarkt zijn ze ook goed betaalbaar, zeker voor iemand die Laserdiscs gehad heeft....  :)

De oude speler heb ik nog, dus de echt belangrijke R1-DVD's kan ik nog steeds gebruiken. De overigen heb ik te koop gezet (zie "te koop" onderdeel in het forum)....

Gr,
Michiel

Martin_G

Geen enkele show zal ooit Buffy en Angel overtreffen.

tomvbugg

Regiovrij.
Ik vind het toch een pluspunt dat je je DVD's kan bestellen van over heel de wereld en zo de beste prijs te bekomen. :-)Want persoonlijk vind ik voor sommige Dvd's de prijs hier echt wel belachelijk hoog.

Mvg,

Tom

dennis

Ahum,nu weet ik wat er ongeveer bedoeld word met regiovrij,maar wie doet dat dan dat regiovrij maken?Als de dealer dat ook kan doen kan ik dan niet beter vragen of hij mij deze regiovrij wil leveren??Ik las ook dat het met AB kan.Moet ik dan iemand vinden met een ab die mijn dvd dan regiovrij kan maken??
I am not what happened to me.
I am what I choose to become.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Het verschilt per speler wat het kost en hoe het moet. Sommige spelers kunnen inderdaad via de AB, andere moeten een totaal nieuwe chip.

Je kunt bij ons de prijzen opvragen, of via www.jvb.nl.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

tan1415

Een regiovrij DVDspeler is een must.
Meeste R1 dvds zijn gewoon beter in extras en kwaliteit. SPR in r1 is gewoon weg superieur aan de R2 versie.

Trouwens...de prijzen die de meeste mensen vragen voor de hacks is gewoon belachelijk.
Tenminste wat betreft de softwarehacks.
Als er sprake is van een modhack..OK.

Maar software hacks voor de Pioneer, Toshiba etc is gewoonweg belachelijk. Ze zijn overal gratis te vinden..je hebt alleen de juiste "afstandbediening" nodig.


dennis

Potver, ik heb net gehoord via mijn dealer dat DENON NEDERLAND de dvd 2900 nog niet regiovrij kan maken.Vind dit raar,want in duitsland is het wel mogelijk en hebben ze daar alle kennis voor de 2900.Zal aan mij liggen. :-\
I am not what happened to me.
I am what I choose to become.

Raymen

#72
Tuurlijk is hij regiovrij,zou niet anders willen.

Heb een hele tijd geleden de combispeler van pioneer gehad,daar betaalde je toen 300,- voor het ombouwen .
Dan Moest je via de afstandbediening een paar toetsen indrukken en dan kon je van r1 naar r2 switchen.

Daarna de denon 2800 gekocht,deze werdt bij denon zelf omgebouwd.
Dar hoede ik niets te doen,de speler switchte zelf van r1 naar r2.

Nu heb ik de primare v25 nu kan ik alles zelf bepalen,
Ik kan hem op r1 of r2 in het menu zetten,of gewoon op 14 en dan is hij regio vrij.

het gaat steeds makelijker.

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Point7

Ik kan ook niet zonder een regiovrije speler.

Als je online DVD's besteld over heel de wereld o.w.v. goedkoper of betere uitvoering dan moet je wel een regiovrije hebben.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

suyver

Ik heb twee standalone DVD-spelers en die zijn natuurlijk allebij regiovrij. Aangezien ongeveer 25% van al mijn DVD's regio 1 zijn zou ik ook niet zonder kunnen. Belangrijkste redenen hiervoor zijn: PAL speedup, betere r.1 transfers, goedkoper r.1 online kopen, uitgebreidere r.1 selectie, ...

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...