Is jouw DVD speler regio vrij ?

Started by J.A.F._Doorhof, March 14, 2003, 11:29:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Is jouw speler regiovrij ?

Ja, natuurlijk
205 (51.9%)
Ja, maar gebruik het nooit
40 (10.1%)
Nee, moet nog wel
92 (23.3%)
Nee, zie er geen nut van.
58 (14.7%)

Total Members Voted: 356

blue-eyes

Vooralsnog heb ik alleen nog maar regio 2 spelers gehad. Bij mijn vorige speler (denon dvd3800) was ik van plan deze te laten upgraden naar regiovrij, maar is inmiddels verkocht.

Mijn huidige Rotel schijnt standaard al regiovrij te zijn, dit moet ik nog testen/uitzoeken.

De redenen om regiovrij te hebben wordt voor mij de vrijheid, tijdstip van het uitbrengen en kwaliteit van r1.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Scarp

Blue-eyes, welke rotel dvd speler heb je? de 1080? Is die nou ook pal progressive?

blue-eyes

Scarp:

Ik heb de RDV1080. Ik weet vooralsnog niet of deze pal progressive is. Voorzover ik nu heb gehoord (niet officieel, niet van rotel oid) kan dat niet.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Robert

Ook hier nog iemand die alleen regio 2 kijkt. Ik heb een Sony DVP-NS905V dvd speler en omdat Sony dvd-spelers erom bekend staan dat ze niet een van de makkelijksten zijn om regiovrij te maken heb ik het niet laten doen bij aankoop. Ik had ook echt geen geld meer over na aankoop van de speler.
Ik weet dat er ook voordelen zitten aan regio 1: Betere kwaliteit, Films zijn eerder uit, Macrovision/Warnings/Do Not Try This At Home etc. kun je gewoon skippen.
Maar voor mij voldoet regio 2 nog goed (je hebt wel nederlandse subs, niet dat ik dat echt nodig heb, maar toch zet ik de ned. subs aan bij een film ;)).


MvrGr.
Robert

Scarp

Je moet eens opletten hoeveel je toch naar de nederlandse subs kijkt. We zijn het hier in nederland best wel gewend en je mist het gelijk als ze er niet zijn.
Ik vind engelstalige subs ook wel vrij plezierig. Er zijn toch altijd wel woordjes die je moeilijk kan verstaan en dan lees je toch de subs mee.

Overigens kwam op de britse (r2) versie van Snatch, de engelse ondertitelaar er ook ff niet uit met een zin van Brad Pitt :)

Mijn vorige dvd speler had ook alleen maar R2 en om de prijs de drukken van de dvd's kocht ik de britse versies. Hiervan ben ik ook al teruggekomen omdat er teveel in wordt geknipt (als er iemand nog een R2 uit engeland van de directors cut van LOTR: FOTR wil overnemen, PM me :)). Qua prijs vergeleken met nederland onverslaanbaar overigens :)

MrPink

Even over Snatch: je weet dat er een speciale 'Pikey' subtitles keuze bestaat? Even uit mijn hoofd: klik naar links zodat het varkentje wordt geselecteerd en klik dan ok. Of bedoelde je dit al?

Groetjes,
Oscar

Scarp

Nee, de gewone engelse ondertiteling van de britse dvd versie ... daar is 1 stuk die niet ondertiteld was :)

bmateijsen

tuurlijk is de mijne regiovrij... althans... voor regio 1 en 6..... dus ik kan helaas niet profiteren van goedkope regio 3 aanbiedingen... maar ja... heb wel de films veel sneller op DVD..

jeroen_B

#33
Ik heb een regiovrije (makkelijk vie code) en een niet regiovrije die alleen hardwarematig gedaan kan worden.

Eerlijk gezegd als het alleen voor films bekijken is, hoeft ie van mij niet regiovrij te zijn, aangezien ik toch ondertitels wil bekijken van een regio 2 dvd. Dvd,s uit het buitenland laten komen doe ik bijna nooit, ik huur ze wel in de videotheek en als ik hem wil hebben dan zie ik hem wel 2e hands te krijgen als regio 2.

Voor muziek dvd,s is het wel handig. Daar zitten geen subs bij en die koop ik nog wel eens uit het buitenland.Maar een muziek dvd draai ik ook veel vaker als 2 of 3 keer zoals ik bij een film doe.

Het skippen van fbi warnings lijkt me trouwens wel een fijne optie.


grtz jeroen

Scarp

fbi warnings skippen kan je eenvoudig bereiken door er een copy van te maken. Gewoon alleen de film rippen en klaar :)

jeroen_B

Dat weet ik, maar dan hoef je je speler zo wie zo niet regiovrij te maken want dan zit er geen regiocodering meer op de dvd !

J.A.F._Doorhof

Het ligt aan je modificatie of je JA/NEE de logo's door kan skippen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Yanmik

De mijne is dus niet regiovrij.
Ik kijk immers enkel regio 2 daar ik echt wel de nederlandse ondertitels wil en dus niet het nut inzie om dvd speler regiovrij te laten maken.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Spacebass

Ik snap ergens wel waar je op doeld willem1...

Maar nu je top luidsprekers gekocht hebt zou je een keer de R2 LOTR 4 disc versie kunnen vergelijken met de R1 variant... (mmm... het verschil is zo groot, dat hoor je op elke luidspreker  ;) ).

Het komt wel vaker voor dat r1 dvd beter klinken en/of beeld hebben dan de r2 versie (andersom komt ook wel eens voor, maar dan heb je tenminste de keuze welke je wilt hebben  ;) )

Maar ik kan mij voorstellen dat de ondertiteling zo belangrijk is, dat je dan toch kiest voor de r2 versie .... wat ik wel zonde zou vinden van je nieuwe set...

maar goed, ik ken mensen die beide versies kopen omdat de partner ook de ondertitels wil hebben..dus tja het blijft een afweging die je zelf alleen kan maken.

J.A.F._Doorhof

Willem, je moet eens op DVD research van ons kijken naar de 4% palspeedup uitleg, dan wil je denk ik heel snel R1's gaan kijken.

MvrGr.
Frank
http://www.xs4all.nl/~itc/index.htm
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

pbrand

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 16, 2003, 11:53:39
Willem, je moet eens op DVD research van ons kijken naar de 4% palspeedup uitleg, dan wil je denk ik heel snel R1's gaan kijken.

Ik kon mijn DVD speler eenvoudig regiovrij maken (Marantz DV4300; ging heel makkelijk via de afstandsbediening) maar ik heb het nog niet gebruikt.

Films wil ik, mede door mijn partner, altijd zien met nederlandse ondertiteling  ergo R2. Ik heb de palspeedup uitleg van 4% gelezen, maar bij het kijken van films valt het me niet op, tenzij je het origineel ernaast speelt dus dat boeit me ook niet zo.

Ik heb nog geen muziekDVD's en dáár zou denk ik de 4% speedup wel van belang kunnen zijn. Dus als ik een keer een muziekDVD koop wordt dat wellicht R1. Daar zit toch al weinig ondertiteling bij  ;D

En ik vraag me af hoeveel beter de R1 versie van LOTR 4 CD uitvoering dan klinkt t.o.v. de 4 disc R2 uitvoering. Praten we dan in dezelfde categorie als dat luidsprekerkabels zo'n enorme impact hebben op je geluid (en dan bedoel ik bijvoorbeeld €50/m versus €5/m en natuurlijk niet een kabeltje van €0,10/m) of dat je interlink kabel toch wel minstens €300 euro moet zijn voor een beetje geluid. Niet dat ik dit laatste wil afkraken of zo!! Maar dat soort detailverschillen vallen mij dus (nog?) niet zo op.

Greetz
Peter

jaco

Gelukkig wel regiovrij. Ik heb al jaren DVD en in de begintijd moest je wel in de USA kopen omdat er hier maar 5 titels waren..

Mijn argument is altijd de betere beeldkwaliteit  geweest,  en ook de PAL speedup. De beeldkwaliteit zal nu wel niet meer standaard beter zijn op elke titel, dus dat argument begint zijn gewicht te verliezen.

Mijn nieuwe speler heb ik zelf regio vrij kunnen maken.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Spacebass


MrPink

QuoteEn ik vraag me af hoeveel beter de R1 versie van LOTR 4 CD uitvoering dan klinkt t.o.v. de 4 disc R2 uitvoering.
Wat de DTS track betreft HEEL veel beter. Er zijn hier ook andere threads over geweest.

Groetjes,
Oscar

Spacebass

ihk:
Er werd gesproken over een deken die van je speaker afgehaald werd, die ik topte met een heel vier seizoenen dekbed  ;D

Van een orde zeg maar: Dropveterkabel > kabels die in Garmt zijn superset niet zouden misstaan... zo'n verschil!

pbrand

#45
Quote from: MrPink on March 17, 2003, 12:38:12
QuoteEn ik vraag me af hoeveel beter de R1 versie van LOTR 4 CD uitvoering dan klinkt t.o.v. de 4 disc R2 uitvoering.
Wat de DTS track betreft HEEL veel beter. Er zijn hier ook andere threads over geweest.

Groetjes,
Oscar

Ik heb niet alle threads gelezen, zit hier nog niet zo lang  :)

Maar echt begrijpen doe ik het niet. Ik zou verwachten dat het geluid van een DVD ongeacht de regio hetzelfde zou zijn even los van de 4% palspeedup dan. Ze gaan toch geen nieuwe soundtrack maken omdat de film in Europa uitkomt? Als ik bij wijze van denken in de Free Record Shop een CD koop van een amerikaanse band dan is dat toch ook gewoon (meestal) dezelfde als in bijvoorbeeld de VS?

Ik heb verschillen in DVD's nog niet zelf kunnen horen dus kan er ook niet over oordelen (en ik voel me ook niet geroepen om even de R1 versie van LOTS special edition extra aan te schaffen  :) ) maar proberen het te begrijpen lukt me al niet...

J.A.F._Doorhof

Hi,

Alleen al door de 4% palspeedup heb je NOOIT meer zo een diepe LFE weergave als de regio 1 versies, alles is 4% sneller dus 4% hoger.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Scarp

Voor cd's nemen ze dezelfde master, dus hier geen verschillen.

Voor dvd's nemen ze soms een andere master en sowieso moeten ze het geluid aanpassen voor de 4% speedup. Hierdoor kan het geluid behoorlijk verknalt worden. Aangezien dvd's vaak uitgebracht worden door verschillende bedrijven kunnen er nog meer verschillen optreden.

Ik heb zowel de britse R2 als de amerikaanse R1 versie.... ik heb nog niet naar het geluidsverschil geluisterd, maar alleen al vanwege de doos zou ik R1 nemen ... die is veel dikker en steviger :)

pbrand

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 17, 2003, 19:50:23
Alleen al door de 4% palspeedup heb je NOOIT meer zo een diepe LFE weergave als de regio 1 versies, alles is 4% sneller dus 4% hoger.

In plaats van 30Hz horen we dan 31(,2)Hz. Of je dat nou zult ervaren als een groot verschil in de diepte van de LFE weergave vraag ik me af.

pbrand

Quote from: Scarp on March 17, 2003, 19:52:10
Voor cd's nemen ze dezelfde master, dus hier geen verschillen.

Voor dvd's nemen ze soms een andere master en sowieso moeten ze het geluid aanpassen voor de 4% speedup. Hierdoor kan het geluid behoorlijk verknalt worden. Aangezien dvd's vaak uitgebracht worden door verschillende bedrijven kunnen er nog meer verschillen optreden.

Bij dezelfde master bij een CD kan ik me inderdaad iets voorstellen. Maar als ze bij een film dezelfde master gebruiken moeten ze inderdaad het geluid 4% sneller maken. Als ik dat bijvoorbeeld voor een CD audiotrack zelf uitprobeer met een tool als Steingberg Wavelab hoor ik daar geen schokkende verschillen in. Ik mag toch verwachten dat er in Europa ook vakmensen werken  :D


Quote from: Scarp on March 17, 2003, 19:52:10
Ik heb zowel de britse R2 als de amerikaanse R1 versie.... ik heb nog niet naar het geluidsverschil geluisterd, maar alleen al vanwege de doos zou ik R1 nemen ... die is veel dikker en steviger :)

Ik ken de R1 doos niet, maar ik vind de R1 versie die ik zelf heb toch al aardig stevig. Maar we dwalen af geloof ik  ;D