Bekabeling IN de speaker veel slechter dan daarbuiten?

Started by niels1962, September 14, 2007, 19:28:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

niels1962

toch een paar foto's zodat jullie het filter kunnen zien en misschien beoordelen.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

niels1962

TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

niels1962

Heb al begrepen op een andere thread dat als de elco's in de signaalweg zitten deze zeker de moeite waard zijn om te vervangen.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Harry Callahan

#78
Het is al een tijdje stil dus de vraag is hoor je al verschil? (ach ja natuurlijk, je moet de kabeltjes nog inspelen he ::) :P)
Do you feel lucky?

mikeske

Quote from: Harry Callahan on September 28, 2007, 20:28:00
Het is al een tijdje stil dus de vraag is hoor je al verschil? (ach ja natuurlijk, je moet de kabeltjes nog inspelen he ::) :P)


ben er aan bezig
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Dirc

Quote from: niels1962 on September 20, 2007, 20:41:21
Heb al begrepen op een andere thread dat als de elco's in de signaalweg zitten deze zeker de moeite waard zijn om te vervangen.
Ik wacht je bevindingen af en dan gaan mijn dali's er mss ook aan geloven;D

dove

mijn cinema-set is voorzien van PHY-HP cables voor alle analoge interconnects en 230V aansluitingen, en op het moment dat m'n speakers (ATC 'Concept5') terug waren na intern te zijn rewired, werd ik er weer eens op gewezen waarom ik aanhanger ben van de 'één kabel(type) per set'-filosofie ...

natuurlijk wel ook afhankelijk van je speakers en set is rewiring van de speakers wel haast een no-brainer IMO



Petter

Dynaco ST35 & A-25XL / Sony TA-E88 & TA-N88 / Revox B226 Sig & Revox B790 / Tandberg TPT-3001A & 3014A / Tice Power Block mk1 & Infinite Speed / Rogers LS3~5a & JR149 & db101 / Wilson WATT Sr2 / Leak TL~12 / MF A-1 mk1 / Lectron JH50 / Philips CD100 / Sony CDP-101 / Luxman MQ-36 / Celestion Sys 6000

Raphie

Ik ben een believer in de zin dat een speaker een "concept" vertegenwoordigt.
d.w.z. dat componenten bewust op elkaar zijn afgestemd om tot een beoogd klankresultaat te komen.

Iedere verandering aan deze "compositie" doet afbreuk aan het beoogde karakter.
Heb je een low cost speaker, dan is betere bedrading /filtercomponenten sowieso al overkill.
JBL PRX Power!

Dirc

Quote from: Raphie on December 12, 2007, 11:46:55
Ik ben een believer in de zin dat een speaker een "concept" vertegenwoordigt.
d.w.z. dat componenten bewust op elkaar zijn afgestemd om tot een beoogd klankresultaat te komen.

Iedere verandering aan deze "compositie" doet afbreuk aan het beoogde karakter.
Heb je een low cost speaker, dan is betere bedrading /filtercomponenten sowieso al overkill.

Hoe zie je dat dan bij de Dali's van mij en Niels? Zeker geen low-cost, maar zoals Niels aangaf gevuld met dropveters?

Raphie

wat noem jij dropveters? 2mm? hoeveel strands? of solid core?
wat is de lengte?
JBL PRX Power!

Dirc

Naja Niels noemde die dingen van zijn pica dropveters...

dove

Quote from: Raphie on December 12, 2007, 11:46:55
Ik ben een believer in de zin dat een speaker een "concept" vertegenwoordigt.
d.w.z. dat componenten bewust op elkaar zijn afgestemd om tot een beoogd klankresultaat te komen.

Iedere verandering aan deze "compositie" doet afbreuk aan het beoogde karakter.

dat spreek ik niet tegen, echter IMHO kan ook aan het beste concept of compositie gesleuteld worden

in sommige aspecten is audio just like real life ...  ;)


Petter

edit: PS> in mijn voorbeeld heeft ATC geen idee welke kabels ik als klant gebruik, en de 'één kabel(type) per set'-gedachte toegepast leverd me een (set-)overall prestatiewinst op als ik de ATC's rewire met de kabel van mijn set (1+1=3, het synergie-argument): het zou zelfs zo kunnen zijn dat met PHY-rewiring de speakers in een broader-scope minder goed/neutraal zijn gaan presteren maar specifiek in een set met PHY cabling throughout beter ...
key hier is: we luisteren naar onze setup als totaal (de hele weergave keten en de omgeving), en niet naar alleen de speakers
Dynaco ST35 & A-25XL / Sony TA-E88 & TA-N88 / Revox B226 Sig & Revox B790 / Tandberg TPT-3001A & 3014A / Tice Power Block mk1 & Infinite Speed / Rogers LS3~5a & JR149 & db101 / Wilson WATT Sr2 / Leak TL~12 / MF A-1 mk1 / Lectron JH50 / Philips CD100 / Sony CDP-101 / Luxman MQ-36 / Celestion Sys 6000

Raphie

klopt, voor mij was m'antwoord hierboven meer een politiek correcte versie van "het sop is de kool niet waard, geneuzel in de marge"   ;D
JBL PRX Power!

wasbeer2006

QuoteIk ben een believer in de zin dat een speaker een "concept" vertegenwoordigt.
d.w.z. dat componenten bewust op elkaar zijn afgestemd om tot een beoogd klankresultaat te komen.

Iedere verandering aan deze "compositie" doet afbreuk aan het beoogde karakter.

Daar zou ik dan snel mee stoppen! Het is gewoon kosten aspect. Ik heb hier wat plaatsjes van Kef's voorbij zien komen van andere en ben best geschokken zo veel geld voor een speaker en dan in de meeste gevallen niets eens bitumen en serieus schuim aanwezig (ook wel logisch arbeid kost heel veel geld!). Bij het luister van de kef's vond ik ze hol klinken ik begrijp na die foto's waarom.

begrijp me niet verkeerd het is een redelijk klinkende speaker die je goed kan laten klinken na de upgrade die bv mikeske heeft gedaan. Maar ik heb toen het besluit genomen om € 1000,- voor twee fronts aan zelfbouw te besteden. Nog leuk (en achteraf gezien erg simpel) om te maken. Voor € 2.500 heb ik nu mijn hele set compleet waar ik anders alleen de kef's voor had.

denk ook eens aan 2mm zilver kefler dat lijken dropvetertjes, maar zo klinken ze zeker niet!
TV              - LG C2 2022 65 inch
Game          -playstation 5
Reciever      -Denon AVR x6700
B&W 702 S3         -premium 22 Center.  Sub             -Peerless 13" Sub Rear            -Vifa premium 11 rear

Darkman

Quote from: mikeske on September 29, 2007, 18:02:02
ben er aan bezig

Al een tijdje niets meer gehoord... wat is het uiteindelijke resultaat ? :)
Knowledge is not power, knowledge applied is power.

Robert - Jan

Interessant draadje, ben benieuwd wat het resultaat van het vervangen van de interne bedrading is.

In het verleden heb ik ook wel eens met het idee gespeeld om de bedrading van mijn front speakers (B&W CDM 1NT) te vervangen. Toen ik echter zag dat er voor de tweeter een verzilverde (vertinde?) bedrading was gebruikt en voor de woofer een dikkere pure koperdraad, heb ik voor mezelf maar de conclusie getrokken dat de fabrikant er al over nagedacht had.

Overigens verwacht ik dat het vervangen van de bipolaire elco's in de filters in deze thread een veel groter verschil gaan opleveren dan het vervangen van de bedrading.
If they don't know wine is finer, let them boil water!

wasbeer2006

QuoteIn het verleden heb ik ook wel eens met het idee gespeeld om de bedrading van mijn front speakers (B&W CDM 1NT) te vervangen. Toen ik echter zag dat er voor de tweeter een verzilverde (vertinde?) bedrading was gebruikt en voor de woofer een dikkere pure koperdraad, heb ik voor mezelf maar de conclusie getrokken dat de fabrikant er al over nagedacht had.

Overigens verwacht ik dat het vervangen van de bipolaire elco's in de filters in deze thread een veel groter verschil gaan opleveren dan het vervangen van de bedrading.

Klopt helemaal. Jij moet niets meer aan je bedrading doen tezij je het leuk vind om te testen. Maar zo te zien hebben ze het al redelijk getuned verzilverde vertinde (waarschijnlijk kevlar mantel) bekabeling en pure koper voor je woofer, je hoort van de meeste pro's dat het de combinatie is

En je tweede stelling klopt ook volledig ik heb twee dezelfde speaker naast elkaar gehoord met verschillende filters en dat hoor je veel meer. Ik ga ook mijn filters aanpassen.
TV              - LG C2 2022 65 inch
Game          -playstation 5
Reciever      -Denon AVR x6700
B&W 702 S3         -premium 22 Center.  Sub             -Peerless 13" Sub Rear            -Vifa premium 11 rear

erik s.

heb net ff mijn Tannoy D700's open geschroeft daar ik ze aktief ga filteren. interne bedrading is daar van de hul... :)
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B