Bekabeling IN de speaker veel slechter dan daarbuiten?

Started by niels1962, September 14, 2007, 19:28:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikeske

#50
Quote from: niels1962 on September 19, 2007, 12:05:43
En ik heb hier op mijn werk al iemand gevonden die graag voor me soldeert en zelf al voorstelde om die afschuwelijke kabelschoentjes er af te knippen en rechtstreeks de kabel op de speaker te solderen. Ook dat geeft al resultaat zegt hij. Zit er dus gewoon een mede audiofiel twee gangen verderop die nog handig is ook, wat wil je nog meer?

Mooi meegenomen  ;)
Ik vraag me wel af met wel tin je het beste werkt.
Volstaat gewoon tin of is zilversoldeer beter ?

Iemand ervaring trouwens met wbt of furutech zilversoldeer ?
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

remsie

Quote from: mikeske on September 19, 2007, 10:35:48
Het kan natuurlijk ook dat door de verbeteringen nog meer te versterken het niet meer goed zal klinken.

BV. als je meer hoog krijgt door een bepaald type luidsprekerkabel, waardoor hoog dan echt prima is voor je.
Maar je vervangt dan de inwendige bekabeling door hetzelfde type,
dan kan het iets teveel van het goede worden en schel beginnen klinken.

Pertinent onwaar, een kabel kan geen "extra" versterking geven, hij kan een lage of hoge weerstand hebben, waarbij als je een hoge weerstand zou hebben, de hoge tonen inderdaad afgezwakt zouden worden. Maar een gemiddelde goede kabel zal het signaal vrijwel zonder verlies doorgeven, dwz zonder aanpassing van het geluid.

Op het moment dat zo'n audiofiele kabel zorgt dat je hoog veel te schel word, ligt dat aan je versterker want die stuurt dat signaal door de kabel, en de kabel zal er echt geen extra geluid aan toevoegen ( afgezien van eventuele storing, maar dat zorgt niet voor schel geluid).
Maargoed dit zal wel weer een gevalletje believer/non-believer zijn ;)

Ben iig benieuwd naar de resultaten :)



Quote from: mikeske on September 19, 2007, 12:11:44
Mooi meegenomen  ;)
Ik vraag me wel af met wel tin je het beste werkt.
Volstaat gewoon tin of is zilversoldeer beter ?

Iemand ervaring trouwens met wbt of furutech zilversoldeer ?

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen, en zilversoldeer gebuiken :) als je dan toch al je interne kabel gaat tunen. ( no way dat dat verschil gaat geven, maar al is het maar voor het gevoel :) )
Zover ik weet word er zelfs bij de high-end merken versterkers, bronnen etc ook gewoon zoldeertin gebruikt.

mikeske

Quote from: remsie on September 19, 2007, 12:42:02
Pertinent onwaar, een kabel kan geen "extra" versterking geven, hij kan een lage of hoge weerstand hebben, waarbij als je een hoge weerstand zou hebben, de hoge tonen inderdaad afgezwakt zouden worden. Maar een gemiddelde goede kabel zal het signaal vrijwel zonder verlies doorgeven, dwz zonder aanpassing van het geluid.

Ik bedoelde met versterken dat hij bepaalde eigenschappen (  bv vande versterker ) zal versterken, geen versterking van het signaal.
Is je versterker schel, dan kunnen bepaalde kabels dat inderdaad meer laten horen dan een andere  ;)

Quote
Op het moment dat zo'n audiofiele kabel zorgt dat je hoog veel te schel word, ligt dat aan je versterker want die stuurt dat signaal door de kabel, en de kabel zal er echt geen extra geluid aan toevoegen ( afgezien van eventuele storing, maar dat zorgt niet voor schel geluid).
Maargoed dit zal wel weer een gevalletje believer/non-believer zijn ;)

Ben iig benieuwd naar de resultaten :)

ben ook benieuwd  :)

Quote
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen, en zilversoldeer gebuiken :) als je dan toch al je interne kabel gaat tunen. ( no way dat dat verschil gaat geven, maar al is het maar voor het gevoel :) )
Zover ik weet word er zelfs bij de high-end merken versterkers, bronnen etc ook gewoon zoldeertin gebruikt.

ik weet het ook niet, daarom dat ik het vroeg  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Harry Callahan

Zilversoldeer :o
Dan moet je een flinke soldeerbout hebben hoor ;) Tussen de 600 en 700 gr C moet je dan wel gaan verwarmen (ligt ook aan de legering natuurlijk). Maaru ik zou maar oppassen dat je de boel niet verbrand... ;)

Succes en sterkte verder :-X
Do you feel lucky?

mikeske

Quote from: Harry Callahan on September 19, 2007, 12:56:18
Zilversoldeer :o
Dan moet je een flinke soldeerbout hebben hoor ;) Tussen de 600 en 700 gr C moet je dan wel gaan verwarmen (ligt ook aan de legering natuurlijk). Maaru ik zou maar oppassen dat je de boel niet verbrand... ;)

Succes en sterkte verder :-X

wat betrefd dat zilversoldeer, wbt heeft 2 soorten.

met lood, smelt op 180°
zonder lood, smelt op 219°
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

daxie


reMC

Wonder Solder schijnt het beste soldeer te zijn dat er is, hoor ik van verschillende kanten. Ik ga het binnenkort bestellen, als je ook wilt, Mikeske, moet je het maar even laten weten! Dan bestel ik het er bij (scheelt jou en mij behoorlijk wat handling enzo ;))

mikeske

#57
Quote from: reMC on September 19, 2007, 13:15:37
Wonder Solder schijnt het beste soldeer te zijn dat er is, hoor ik van verschillende kanten. Ik ga het binnenkort bestellen, als je ook wilt, Mikeske, moet je het maar even laten weten! Dan bestel ik het er bij (scheelt jou en mij behoorlijk wat handling enzo ;))

ik ben geinteresseerd maar het zal denk ik iets te lang duren  :-\
Terwijl ik morgen bij BB&G ben zal ik eens kijken wat ze daar liggen hebben.
Dan kan ik dit weekend alles al doen  :)

toch bedankt voor het mooie aanbod  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

niels1962

Mijn collega kwam zelf ook al met het idee van zilver soldeer op de proppen. Hij raadde mij aan dit te kopen zodat hij ermee kon solderen omdat dit voor speakers veel beter is dan gewone soldeertin. Dus ik ga, als Mikeske tevreden is met het resultaat, mooi shoppen voor een beetje zilversoldeer.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

mikeske

Quote from: niels1962 on September 19, 2007, 13:31:11
Mijn collega kwam zelf ook al met het idee van zilver soldeer op de proppen. Hij raadde mij aan dit te kopen zodat hij ermee kon solderen omdat dit voor speakers veel beter is dan gewone soldeertin. Dus ik ga, als Mikeske tevreden is met het resultaat, mooi shoppen voor een beetje zilversoldeer.

Ik heb net wat zitten opzoeken en ze gebruiken in 90% v/d gevallens zilversoldeer.
Dat zal ik dus ook gebruiken  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

reMC

Ik zou wel oppassen met zilversoldeer hoor, als ik het 'gedrag' van zilver in bekabeling naar soldeer kan/mag doortrekken tenminste.

En met lood mag inderdaad niet meer. Op zich jammer, want met lood is veel makkelijker solderen... Ik bestel dus denk ik Wonder Solder MET lood :)

mikeske

#61
Quote from: reMC on September 19, 2007, 13:45:00
Ik zou wel oppassen met zilversoldeer hoor, als ik het 'gedrag' van zilver in bekabeling naar soldeer kan/mag doortrekken tenminste.

En met lood mag inderdaad niet meer. Op zich jammer, want met lood is veel makkelijker solderen... Ik bestel dus denk ik Wonder Solder MET lood :)

Ok ik zal er nog eens over denken wat betrefd dat zilversoldeer.

Wat betrefd lood/geen lood, geef mij ook maar soldeertin met lood, gaat inderdaad veel beter  :)

ik heb ook een eigen topic gestart:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=64754.msg1013832
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

reMC

Quote from: mikeske on September 19, 2007, 13:50:37
Ok ik zal er nog eens over denken wat betrefd dat zilversoldeer.

Ik ga morgen bestellen, dus je hebt nog even ;D

phmeijer

Quote from: reMC on September 19, 2007, 13:45:00
En met lood mag inderdaad niet meer. Op zich jammer, want met lood is veel makkelijker solderen... I

Met lood mag nog wel, alleen bedrijfsmatig mag het niet meer verwerkt worden. Een consument mag er nog gewoon mee werken!
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

reMC

Quote from: phmeijer on September 19, 2007, 17:43:39
Met lood mag nog wel, alleen bedrijfsmatig mag het niet meer verwerkt worden. Een consument mag er nog gewoon mee werken!

Uiteraard, maar het mag ook niet meer geproduceerd worden door fabrikanten, wat uiteindelijk betekent dat wij als consumenten het niet meer moeten gaan gebruiken :P

snikkeltje

Waarschijnlijk bestaat ook het filter gewoon uit zeer dunne printbaantjes (nog veeeel dunner dan de interne bekabeling) Als je het dan toch gaat doen zal het filter ook gehardwired moeten worden. Anders heeft een betere kabel na het filter volgens mij ook weinig nut.
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

garmtz

Ik heb eens een KEF Q gehoord met aangepast wisselfilter (door Speakerland) en dat was een schokkende verbetering. Ook een overweging dus! Overigens gebruiken wij altijd Wonder Solder... ;)

mikeske

Quote from: garmtz on September 20, 2007, 10:49:25
Ik heb eens een KEF Q gehoord met aangepast wisselfilter (door Speakerland) en dat was een schokkende verbetering. Ook een overweging dus! Overigens gebruiken wij altijd Wonder Solder... ;)

Kan je bij mijn bestelling van de spellbinder dan wat wonder solder meeleveren ?
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

reMC

Quote from: mikeske on September 20, 2007, 10:51:52
Kan je bij mijn bestelling van de spellbinder dan wat wonder solder meeleveren ?

Mijn laatste herhaling :P: ik sta op het PUNT te bestellen, als Garmt niet kan leveren moet je het maar laten weten...

mikeske

Quote from: reMC on September 20, 2007, 10:52:52
Mijn laatste herhaling :P: ik sta op het PUNT te bestellen, als Garmt niet kan leveren moet je het maar laten weten...

Ja maar is gewoon gemakkelijker als ik alles bij een iemand kan bestellen  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Kingpin

#70
Het is tig belangrijker om een goede soldeerverbinding te maken, wat meer oplevert dan de gebruikte tin.
Die paar procent zilver wordt eigenlijk alleen maar gebruikt ter bevordering van de levensduur van de las en de mechanische belastbaarheid is hoger.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

garmtz

Quote from: mikeske on September 20, 2007, 10:51:52
Kan je bij mijn bestelling van de spellbinder dan wat wonder solder meeleveren ?

Yep!

garmtz

Quote from: Kingpin on September 20, 2007, 12:18:27
Het is tig belangrijker om een goede soldeerverbinding te maken, wat meer oplevert dan de gebruikte tin.
Die paar procent zilver wordt eigenlijk alleen maar gebruikt ter bevordering van de levensduur van de las en de mechanische belastbaarheid is hoger.

Absoluut, maar die betere mechanische belastbaarheid en betere levensduur zijn wel erg fijn om te hebben!

Randal

Quote from: Blue-Eyes on September 14, 2007, 19:48:22
Foto hoeft niet, ik heb meerdere speakers van binnen gezien, ik zie je punt op mijn netvliezen. Bij mijn speaker is dat idem dito.


Dan is het voor anderen nog wel interessant!
Zeker als je een foto vooraf kan maken, en eentje na de kabelwissel.

Maar ik zou als ik jouw was, voordat ik begon te knutselen, eerst even bij de fabrikant zelf ([email protected]) informeren.
Misschien dat er inderdaad een gedachtengang/ heel veel meetwerk achter zit, dat je met andere bedrading/ materiaal gaat aantasten.
Als dat zo inderdaad zo is, kan misschien meer van hetzelfde iets opleveren? Zoals grotere diameter of dubbele bedrading...

Mvg,
Randal

Kingpin

Quote from: garmtz on September 20, 2007, 13:45:17
Absoluut, maar die betere mechanische belastbaarheid en betere levensduur zijn wel erg fijn om te hebben!

zekers .
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack