Bekabeling IN de speaker veel slechter dan daarbuiten?

Started by niels1962, September 14, 2007, 19:28:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marconist

Quote from: Harry Callahan on September 17, 2007, 15:52:48

Bij T+A overigens gebruiken ze wel 6 mm2 zilver kabels (van eigen fabrikaat) binnen hun speakers....



Bij mijn (oudere) T+A's niet.  :)  Ja, naar de woofer (overigens 4 mm2 verzilverd), maar naar de rest (terecht) niet.

mahansz

interessante discussie.. 'k ben het wel een beetje met daffy eens. Ik heb een tijdje geleden ook flink getest met ls-bekabeling en heb ook ondervonden dat je flinke verschillen hierin hebt. Als je nou gewoon de kabel die jij het mooist vind, ook voor binnen de speaker gebruikt, zou dit dan negatief kunnen uitpakken?

blue-eyes

Quote from: reMC on September 16, 2007, 22:08:22
Het is IMHO een behoorlijk misverstand dat interne bekabeling veelal slechte bekabeling is. Het is vaak 'gewoon' (solid core) koper en dat klinkt meestal verre van slecht.

Daarnaast zijn er natuurlijk diverse luidsprekerfabrikanten die de interne bekabeling matchen met de rest van de luidspreker, wat betekent dat vervangen door een andere, duurdere, kabel echt niet beter hoeft te zijn.

Terecht punt ReMC!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

blue-eyes

Er is verbetering MOGELIJK, niet per definitie dat het punt van ReMC altijd geldt ;)

En al zou er met het gebruik van een bepaald soort kabeltje door fabrikant een bepaalde sound bedoeld zijn, wat maakt die sound nog uit als jij in jouw ogen een andere voor jou betere sound met andere bekabeling behaald?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

remsie

Een fabrikant zal altijd bekabeling gebruiken die het beste uit de speaker haalt. De reden dat het mischien een stuk dunner is dan de kabel naar de versterker heeft er puur mee temaken dat de afstand in de speaker heel kort is, en je dus geen verschil zal horen met dikkere kabel ( intern danwel ).
Dat er dan weer een dikkere gebruikt wordt voor de woofer is puur alleen omdat dat hogere stromen doorheen gaan dan bij bijv. de tweeters.

niels1962

Ik ben nu toch ook aan het twijfelen of ik het wel ga doen. Maar nogmaals, de "touwtjes" die in mijn speaker zit zijn echt geen solid core koperdraden hoor. Echt het dunste speaker kabel wat ik ooit gezien heb en de kern is er zo een die uit misschien wel 100 hele dunne draadjes bestaat dus echt geen solid core en ik denk het goedkoopste wat je kunt vinden.

Maar als ik zo lees dat er misschien wel rekening met de meetwaarden van zo'n kabel is gehouden dan twijfel ik toch wel een beetje en ben bang dat ze met een goeie kabel misschien wel minder gaan klinken.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

mikeske

Quote from: niels1962 on September 18, 2007, 11:03:22
Ik ben nu toch ook aan het twijfelen of ik het wel ga doen. Maar nogmaals, de "touwtjes" die in mijn speaker zit zijn echt geen solid core koperdraden hoor. Echt het dunste speaker kabel wat ik ooit gezien heb en de kern is er zo een die uit misschien wel 100 hele dunne draadjes bestaat dus echt geen solid core en ik denk het goedkoopste wat je kunt vinden.

Maar als ik zo lees dat er misschien wel rekening met de meetwaarden van zo'n kabel is gehouden dan twijfel ik toch wel een beetje en ben bang dat ze met een goeie kabel misschien wel minder gaan klinken.

ik twijfel ook, maar ga het toch proberen.
Is het niet goed dan sluit ik het terug aan als het oorspronkelijk was  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

reMC

Quote from: mikeske on September 18, 2007, 11:39:57
ik twijfel ook, maar ga het toch proberen.
Is het niet goed dan sluit ik het terug aan als het oorspronkelijk was  :)

De enige way to go ;)

remsie

Quote from: niels1962 on September 18, 2007, 11:03:22
Ik ben nu toch ook aan het twijfelen of ik het wel ga doen. Maar nogmaals, de "touwtjes" die in mijn speaker zit zijn echt geen solid core koperdraden hoor. Echt het dunste speaker kabel wat ik ooit gezien heb en de kern is er zo een die uit misschien wel 100 hele dunne draadjes bestaat dus echt geen solid core en ik denk het goedkoopste wat je kunt vinden.

Maar als ik zo lees dat er misschien wel rekening met de meetwaarden van zo'n kabel is gehouden dan twijfel ik toch wel een beetje en ben bang dat ze met een goeie kabel misschien wel minder gaan klinken.

Het zal nooit minder gaan klinken, hoe dikker de bekabeling des te minder weerstand, en dat kan alleen maar positief werken:) Of je het op die afstanden die in de speaker zitten gaat merken betwijfel ik ten zeerste, mede omdat je als fabrikant toch wil dat je product zo goed mogelijk presteerd en dan zou het wel heel erg als ze op zo'n bedrag wat je al voor een goede speaker betaald, bekabeling zouden zetten die het geluid hoorbaar negatief beinvloed.

blue-eyes

Quote from: remsie on September 18, 2007, 13:13:54
Het zal nooit minder gaan klinken, hoe dikker de bekabeling des te minder weerstand, en dat kan alleen maar positief werken:) Of je het op die afstanden die in de speaker zitten gaat merken betwijfel ik ten zeerste, mede omdat je als fabrikant toch wil dat je product zo goed mogelijk presteerd en dan zou het wel heel erg als ze op zo'n bedrag wat je al voor een goede speaker betaald, bekabeling zouden zetten die het geluid hoorbaar negatief beinvloed.

Ik heb ook speakers van 7000 euro gehad, ook daar zat "gamma" bekabeling in.
Ik weet iemand die substantiele verbeteringen heeft bereikt door deze bekabeling te vervangen. Ik weet dus nog zo niet of een fabrikant altijd het beste gebruikt, al claimen ze dat wel. Even er vanuitgaande dat de oren van de technici en de bezitter gelijk horen en een gelijke smaak hebben.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

dre73

de soort bekabeling kan wel invloed op de klank hebben,daar moet je wel rekening mee houden.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Roksan

Quote from: dre73 on September 18, 2007, 18:42:02
de soort bekabeling kan wel invloed op de klank hebben,daar moet je wel rekening mee houden.

Maar stel dat je dezelfde kabel gebruikt als van je versterker naar de luidsprekers, dan heb je alleen maar meer van hetzelfde?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

niels1962

Ik heb in ieder geval iemand op het werk gevonden die heel goed kan solderen en zelf ook audiofiel schijnt te zijn dus dat zal wel klikken  ;) Als ik me verdiept heb in wat voor kabel ik eventueel zou kunnen gebruiken ga ik het misschien toch maar een keer proberen. Is het niets dan kunnen altijd de originele kabels nog weer teruggesoldeerd worden. Dus eerst misschien maar 1 speaker proberen zodat je goed verschil kan horen tussen links en rechts. Als het dan bevalt kan de andere ook gedaan worden.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Paul1967

Volgens mij als je de kabelschoentjes weghaald, kabels iets stript, en alles dan netjes met zilversoldeer direct op de speaker aansluitpunten soldeerd, moet dat dan toch al een hoorbare verbetering opleveren?
Vaak zijn (als ze gebruikt worden) die kabelschoentjes van goedkope kwaliteit + het is een ekstra overgang.

blue-eyes

Quote from: ht-kabouter on September 18, 2007, 19:49:54
Volgens mij als je de kabelschoentjes weghaald, kabels iets stript, en alles dan netjes met zilversoldeer direct op de speaker aansluitpunten soldeerd, moet dat dan toch al een hoorbare verbetering opleveren?
Vaak zijn (als ze gebruikt worden) die kabelschoentjes van goedkope kwaliteit + het is een ekstra overgang.

Lijkt me ook.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

mikeske

Ik denk dat ik het binnenkort toch zal proberen.
Ik had ongeveer dit gerekend:

De fronts, kef iq9:

2x

2 x 1m voor mid en tweeter
2 x 0,5m voor de woofers

Center, kef iq6c:

4 x 0,25m voor woofers, mid en tweeter

Rears, kef iq3:

2x

2x 0,5m voor de mid en tweeter

komt dus samen op 9m spellbinder = 72€

Ik DENK dat het toch wel een verbetering zal opleveren.
En voor 72€ vijf luidsprekers die beter klinken.
Dat zal een van mijn goedkoopste upgrades zijn  ;D
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

remsie

Quote from: prison on September 18, 2007, 19:19:36
Maar stel dat je dezelfde kabel gebruikt als van je versterker naar de luidsprekers, dan heb je alleen maar meer van hetzelfde?

Klopt, daar zal het ook zeker niet slechter van gaan klinken:)

Harry Callahan

QuoteIk denk dat ik het binnenkort toch zal proberen.
Ik had ongeveer dit gerekend:

De fronts, kef iq9:

2x

2 x 1m voor mid en tweeter
2 x 0,5m voor de woofers

Center, kef iq6c:

4 x 0,25m voor woofers, mid en tweeter

Rears, kef iq3:

2x

2x 0,5m voor de mid en tweeter

komt dus samen op 9m spellbinder = 72€

Ik DENK dat het toch wel een verbetering zal opleveren.
En voor 72€ vijf luidsprekers die beter klinken.
Dat zal een van mijn goedkoopste upgrades zijn   
Ik zeg, zonde van je geld ;) Is het voor je gemoedsrust dat je zo nodig 'dure' bekabeling wilt toepassen? Of wellicht dat je je probeert te onderscheiden?

KEF weet waar ze mee bezig zijn en dat doen ze al vele jaren HEEL goed. Er werd eerder al tercht opgemerkt dat speaker fabrikanten een goed genoeg kabeltje gebruiken om hun speakers optimaal te laten klinken.
Dus als je echt slim bent ga je eerst blind testen met een speaker 'getweakt' en een originele. Alleen dan kun je pas overtuigd zijn van de discrepanties...
Do you feel lucky?

mikeske

Quote from: Harry Callahan on September 19, 2007, 08:44:53
Ik zeg, zonde van je geld ;) Is het voor je gemoedsrust dat je zo nodig 'dure' bekabeling wilt toepassen? Of wellicht dat je je probeert te onderscheiden?

Ik heb de nordost blue havens die er aan hangen zeker niet gekocht voor de gemoedsrust of mij te onderscheiden  ::) ::) ::) ...
Ik heb vergeleken met gewone ofc luidsprekerkabel van de elektronicazaak, qed original, qed SA, en wat monster cable.
En samen met wat vrienden zijn we er uitgekomen dat de nordost de beste was.
En ze wisten van geen enkele kabel de prijs ...

Daarom dat ik op volgende veronderstelling uitkom:

kef met "gewone" luidpsprekerkabel klinkt al goed, kef met nordost luidsprekerkabel klinkt gewoon beter.

Dus waarom zou dit enkel een verbetering opbrengen tussen versterker en filter.
De bekabeling tussen filter en units vervangen door een kabel met dezelfde eigenschappen,
zou normaal de verbeteringen die er al zijn nog moeten versterken.
Doordat de volledige bekabeling van versterker tot unit dezelfde is.

Het kan natuurlijk ook dat door de verbeteringen nog meer te versterken het niet meer goed zal klinken.

BV. als je meer hoog krijgt door een bepaald type luidsprekerkabel, waardoor hoog dan echt prima is voor je.
Maar je vervangt dan de inwendige bekabeling door hetzelfde type,
dan kan het iets teveel van het goede worden en schel beginnen klinken.

Maar ik zal dus proefondervindelijk te weten komen of het in mijn geval positief of negatief zal zijn.
Zal dit zeker ook met meerdere mensen testen, zonder dat ze weten welke aangepast is.
Is het niet goed dan haal ik het er gewoon weer uit en sluit het terug aan zoals het was.

Quote
KEF weet waar ze mee bezig zijn en dat doen ze al vele jaren HEEL goed. Er werd eerder al tercht opgemerkt dat speaker fabrikanten een goed genoeg kabeltje gebruiken om hun speakers optimaal te laten klinken.

Volgens mij gebruiken ze inderdaad ook geen rommel, maar ook geen topkwaliteit.
Er zijn heel wat voorbeelden in die trend:

1) Heel wat apparaten klinken ook beter als je de stroomkabel vervangt, terwijl de de fabrikant ook normaal al een redelijke kabel voorziet.
2) Heel wat apparaten klinken ook beter met andere "voetjes" er onder,  terwijl de de fabrikant ook normaal al een redelijke "voetjes" voorziet.
enz ...

Quote
Dus als je echt slim bent ga je eerst blind testen met een speaker 'getweakt' en een originele. Alleen dan kun je pas overtuigd zijn van de discrepanties...

Ben ik van plan, zoals eerder al aangegeven.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

niels1962

Helemaal eens met Mikeske

Ik snap wat je bedoelt Harry, maar ik zoals je terecht opmerkt is het gewoon slimmer eerst een speaker te doen om te kijken of het effect is wat je zoekt. Je kunt dan de originele speaker vergelijken met de gemodificeerde. Is het resultaat niet bevredigend dan hoef je er maar eentje terug te solderen.

Toch ben ik van mening dat het MOET uitmaken anders is het hele verhaal van een goede speakerkabel van de versterker naar de speakers ook onzin. Die zijn weliswaar vaak een factor drie tot vier langer maar dan zou er toch een verbetering/verslechtering van een 20% moeten optreden. En gemakshalve ga ik dan maar even uit van een verbetering  ;D
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

mikeske

Quote from: niels1962 on September 19, 2007, 10:39:18
Helemaal eens met Mikeske

Ik snap wat je bedoelt Harry, maar ik zoals je terecht opmerkt is het gewoon slimmer eerst een speaker te doen om te kijken of het effect is wat je zoekt. Je kunt dan de originele speaker vergelijken met de gemodificeerde. Is het resultaat niet bevredigend dan hoef je er maar eentje terug te solderen.

Toch ben ik van mening dat het MOET uitmaken anders is het hele verhaal van een goede speakerkabel van de versterker naar de speakers ook onzin. Die zijn weliswaar vaak een factor drie tot vier langer maar dan zou er toch een verbetering/verslechtering van een 20% moeten optreden. En gemakshalve ga ik dan maar even uit van een verbetering  ;D

Ik zal denk ik dit weekend mijn spellbinder bestellen, eerst nog even alles meten.
Dus volgende week kan ik er aan beginnen, ik hou je op de hoogte  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

niels1962

Graag Mikeske, ik wacht dan even af tot jij klaar bent met testen. Als jij echt een positief resultaat bemerkt dan ga ik ook aan de gang. Onzin om alletwee te gaan testen. Ik ben echt heel benieuwd.

Groet, Niels.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

mikeske

Quote from: niels1962 on September 19, 2007, 11:42:30
Graag Mikeske, ik wacht dan even af tot jij klaar bent met testen. Als jij echt een positief resultaat bemerkt dan ga ik ook aan de gang. Onzin om alletwee te gaan testen. Ik ben echt heel benieuwd.

Groet, Niels.

Misschien gaat alles sneller gaan dan voorzien  ;)
Ik ga misschien morgen al naar BB&G ( samen met molle ) voor mijn spellbinder.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

niels1962

En ik heb hier op mijn werk al iemand gevonden die graag voor me soldeert en zelf al voorstelde om die afschuwelijke kabelschoentjes er af te knippen en rechtstreeks de kabel op de speaker te solderen. Ook dat geeft al resultaat zegt hij. Zit er dus gewoon een mede audiofiel twee gangen verderop die nog handig is ook, wat wil je nog meer?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4