Deense Dondersteen: W1500/97 monitor, Troels Gravesen variant van de A4

Started by fgroen, November 13, 2006, 11:17:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

geenius

Quote from: fgroen on February  8, 2007, 10:31:33............De Troels speaker heeft een seriefilter, en de A4mkII een parallel filter met 12dB/oct. hellingen. Wat mij opviel in vergelijking met de A4mkI is dat de integratie tussen woofer en tweeter met de Troels speaker veel beter is. Het geluidsbeeld is veel homogener. ............

Zou dat toeval zijn?  >:D

fgroen

Quote from: geenius on February  8, 2007, 11:21:07
Zou dat toeval zijn?  >:D

Als ik jou moet geloven niet...  :D ;D

Heb jij verder nog tips of trick of bedenkingen over dit ontwerp Tony?
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

kuiperik

Zien er erg netjes uit. Heb zelf de A4 meerdere malen beluisterd en altijd erg goed gevonden, dus wel interessant als deze Deense Dondersteen hier nog een stapje overheen gaat.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

fireman

Voor zo'n shoot out weet ik wel een paar modellen. Ik heb er zelf nl twee gebouwd -> scan speak modellen

Ik ken er een van beton, een met de ringradiator ( niet die van asterduck ). Zijn wel verspreid over het land.

Als het je wat lijkt Fgroen, pm me dan even.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

BTW, ik heb nog een paar 9700 liggen. Wie weet bouw ik er weer een paar bij. Klinkt altijd goed.

Weet iemand nog een goedkoop paar 15W8530K00
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Martijn M

Dutch & Dutch

Tjeb

Ik heb de site eindelijk gevonden en zie dat hij een andere tweeter toepast dan jij, heb je dit bewust gedaan of vraag ik naar de bekende weg en heb ik het in je topic gemist?

Chappo voor je werk trouwens!!

Mvg Tjeb

fgroen

Sorry voor late reply, ben terug van weg geweest.  8)

Ik weet niet naar welke site je refereert, maar ik heb (technisch) de exacte copie van de W1500/97 speaker gebouwd. Kijk maar hier.

Grtz, Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Tjeb

Nee ik had een andere site welke ik nu even niet zo snel kan vinden.
Maar mijn vraag is naar tevredenheid beantwoord  ;D

Mvg Tjeb

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

fgroen

Na het DEQX-en van Projekt FAP, kon ik het natuurlijk niet laten om de DEQX eens op de Donderstenen los te laten. Die gedachte leefde al een tijdje, maar luiheid en de verleiding van de Avaclones weerhield me ervan.

Maandag was het zover, ik heb tot nu toe alleen in "Single amp" mode de speakers geDEQX-ed. Dat betekent, dat het filter er nog gewoon in zat, en dat de DEQX alleen als voorversterker, equaliser en room correction equaliser kon fungeren.

De Dondersteen klinkt iets aan de te tamme kant (ontworpen op kale interieurs) met een volle bas, en ondanks het tamme hoog zit er toch een scherp randje aan, wat vooral goed met s- en p-klanken te horen is. Dit duidt m.i. op faseproblemen in het overnamegebied.

Stap 1 was het meten van een speaker en vervolgens middels die meting de speaker te calibreren. Omdat de speaker zo klein is, had ik besloten om de microfoon wat dichterbij te zetten, op tweeterhoogte. De meting lukte erg goed, en ik kon de speaker vanaf 200Hz kalibreren. De meting liet een middelmatige hobbeligheid in de frequentie-karakteristiek zien, niets dramatisch.

Beluisteren van de speaker met en zonder kalibratie gaf me gelijksoortige indrukken als met de FAP. Niet overdonderend, maar kleine nuances in tonaliteit die beter worden. Meer energie in stemmen en instrumenten. Ik had gehoopt, dat het scherpe randje in het hoog ook zou verdwijnen, maar dat was niet zo.

Tijd voor stap 2. De luisterruimte en het laag. Hier wachtte me een verrassing. De meting liet een stevige dip in het sublaag (rond de 30Hz) zien, alsmede een aantal opslingeringen tussen de pakweg 40 en 100Hz. Na het aanbrengen van wat notches kon ik mijn oren niet geloven. Die dip in het sublaag wegwerken deed niet zoveel, maar het wegwerken van die opslingeringen zorgden ervoor, dat het laag veel minder klonk, alsof het uit een klein kastje kwam. Ik vermoed dat die opslingeringen een aantal resonaties in misschien de behuizing en/of de baspoort zijn.

Mijn voorkeur ging uiteindelijk uit naar de configuratie mèt calibratie en laagcorrectie. Het lijk dan net alsof je naar een fullsized systeem zit te luisteren. Terugschakelen naar een configuratie zonder laag correctie voegt dan een kleuring in het laag toe, die je eraan herinnert dat ondanks het enorme laag je toch naar een klein systeem zit te luisteren.

Volgende stap is het afkoppelen van het filter en het aktief aansturen van de Donderstenen. Ik verwacht hiermee het fasegedrag zodanig te krijgen, dat ik het scherpe randje kwijt ben, en de afbeelding veel beter wordt. Wordt vervolgd....

Plaatjes van de metingen (reeds gedane en nog komende) zal ik later posten...  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

De beloofde plaatjes.

Ten eerste een plaatje van de berekende impuls response. Was voor mij een beetje een verrassing. Meestal zie je na plm. 3-4ms de eerste kamer reflectie terugkomen, maar in dit geval was de repons opvallend schoon. Dit kwam waarschijnlijk omdat de microfoon zo dicht bij de luidspreker stond.



Vervolgens de gemeten frequentiecurve die gebruikt werd voor calibratie boven de 200Hz:


Ik had gedacht dat het oplopende hoog tussen 3 en 5kHz het aggressieve randje in het hoog zou veroorzaken, en dat ik dat met calibratie weg zou kijgen, maar dat was niet zo.

Frequentie plot van de meting vanaf de luisterplaats (rood en groen). In blauw de ingreep met de equaliser om de notches weg te krijgen.


Vanavond gaat het filter los en wordt de dondersteen aktief. Ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren...  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Het is uiteindelijk afgelopen week-end geworden, dat de Dondersteentjes aktief werden.

In een woord: wow.  :o

Eerst maar eens wat plaatjes van het meet- en instelproces.

De speaker metingen:



Erg nette units, vooral de woofertjes. De tweeters zijn wat opstandiger dan wat Scan-Speak specificeert (zie hier).  ::)

Vervolgens het crossover ingesteld op 2000Hz (relatief hoog) met een steilheid van 96dB/oct:



Zoals te zien, is de berekende totaalcurve (zwart en donkerrood) niet echt recht te noemen.

Daarom de units time alignen en calibreren binnen de volgende grenzen:



Met dit als resultaat:



Wat duidelijk te zien is, is dat beide speakers niet helemaal identiek zijn. Deze klein verschillen worden door dit proces ook weggewerkt. Dit komt de nauwkeurigheid van de afbeelding ten goede.

Vervolgens de kamer met dit profiel teruggemeten:



Een herkenbaar plaatje, aangezien de verschijnselen in het laag hoofdzakelijk te danken zijn aan de speaker en de luisterruimte.

Met de hand de equaliser zo goed als mogelijk de afwijkingen laten volgen (gaat het alleen maar slechter van klinken):



En vervolgens flip je met "invert equaliser" de curve ondersteboven om de tekortkomingen te compenseren in plaats van twee keer zo erg te maken:




De klank:
De metingen zijn een beetje "quick and dirty" gedaan. Als ik de speakers op halve hoogte van de luisterruimte zet kan ik dieper meten, en nauwkeuriger calibreren.

Desalniettemin kan ik stellen, dat dit de eerste keer is, dat ik heb kunnen horen waartoe de A4-tjes echt in staat zijn. De soundstage is fenomenaal. Heel groot, 3-dimensionaal en vanzelf sprekend. Kleine kastjes zijn hier zeker in het voordeel. Het tunen van het laag wierp ook hier weer zijn vruchten af, en maakte dat de speakers nóg een maatje groter klonken. Ik heb het week-end grondig zitten genieten, en had niet echt de neiging om mijn Avaclones weer terug te schuiven. Dit geeft te denken...  :-\

Het scherpe randje in voornamelijk S-klanken dat bij de passieve filtering erg nadrukkelijk was, is voor een groot deel verdwenen, maar niet helemaal. Aangezien de scheiding op 2kHz ligt, is niet helemaal zeker te zeggen of het door de tweeter of de woofer komt. Ik zal hier nog wat nader moeten kijken.

Ik zal bij mezelf nog even te rade moeten gaan, of ik het filter nog ga aanpakken... Het lijkt me wel leuk om te kijken in hoeverre ik deze aktieve oplossing kan benaderen. Ik vermoed wel, dat het bij een benadering zal blijven...  ;D 8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.