setje Dynaudio d28af, Focal 5n411 L gekregen, en nu? :)

Started by mimic, September 10, 2007, 22:12:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroen_d

#50
Quote from: scrutinizer on October  3, 2007, 00:35:43
Jeroen
Vandaar ook de imp. corr.  ;). En heeft deze unit naar mijn weten relatief weinig last van een vroegtijdig oplopende frequentie karakteristiek.
Dus uitgaand van een redelijk vlakke impedantie na corr. van ca 7 ohm, zal die 2.7 mH elektrisch bij ca 500 hz afnemen met een steilheid van 6db per oktaaf.( No science here)
Jeroen, dit functioneert gewoon goed, zoals veel van dit soort 2 weg systemen ook al jaren doen, maar als jij het verder uit wil werken. ;) Jouw feestje... :D
   
Ja, de impedantiecorrectie is op zich prima maar houdt geen rekening met de bafflestep. De bafflestep is niet iets van de unit maar van de kast. Elektrisch neemt het dus af bij 500Hz volgens jouw voorstel maar akoestisch niet. De combinatie van bafflestep en 6dB/oct op 500Hz levert een vlakke karakteristiek. Het is dus niet voldoende om naar de specs van de driver te kijken om je filter op te baseren. Met mijn voorstel kan je impedantiecorrectie toevoegen, dit zal het kantelpunt niet verlagen (tenzij die 12uF feitelijk meer doet dan impedantiecorrectie) maar wel de helling boven de kantelfrequentie steiler maken. Geen probleem, maar de spoel moet volgens mij gewoon kleiner. Wel is het zo dat 2,7mH aan de grote kant zal zijn, dan kan het geheel te wollig/boemerig gaan klinken.

Het is niet mijn feestje, ik post gewoon mijn ervaringen met dergelijke units.

audiofiel, het heeft ook niets met serieel of parallel te maken. Met beide type filters is bafflestep compensatie te doen en een vlakke karakteristiek te maken. De voornaamste reden dat de filters van Tony anders klinken dan gemiddeld is zijn persoonlijk voorkeur van afstemmen. Niets mis mee natuurlijk.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Audiofiel

Quote from: jeroen_d on October  3, 2007, 14:47:27
De voornaamste reden dat de filters van Tony anders klinken dan gemiddeld is zijn persoonlijk voorkeur van afstemmen. Niets mis mee natuurlijk.

Tony heeft niets afgestemd aan het filter, het is een eenvoudige berekening van zijn kant geweest. Daarna ben ik zelf aan het tweaken geweest met een aantal naastliggende waardes voor de juiste balans. Ik zou niet zeggen dat het filter daardoor een Tony-stempel heeft gekregen. ;)


Of ik ga zeggen dat jouw voorstel een Jeroen-klank heeft. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jeroen_d

#52
Ja, mijn filters hebben een Jeroen klank. Geen misverstand!!! ;D

Ik neem verder aan dat Tony's voorschot een combinatie is van standaard rekenwerk gecombineerd met zijn ervaring. Het krijgt dus altijd een beetje de signatuur mee van de man met ervaring. Dan is het nog zo dat elk filter anders klinkt, ook al zijn ze beide vlak. Vergelijk bijvoorbeeld twee parallelle filters, vlakke respons, maar de een een scheidingsfrequentie van 2000Hz en de ander van 3000Hz. Klinkt gegarandeerd anders. Zelfs een verschil van 500Hz hoor je al. Jij maakt me niet wijs dat jouw seriefilter en het parallelfilter exact dezelfde afzonderlijke curves hebben voor woofer en tweeter, hooguit de totaal respons is hetzelfde maar dat betwijfel ik ook ten zeerste als je uitsluitend op gehoor bezig bent geweest. En dan is het gewoon kiezen wat het mooist is. Kan elke keer anders uitpakken of de keuze op de parallelle of de seriele valt, kun je geen harde uitspraken over doen.

Maar genoeg gespeculeerd, als mimic de hobby leuk vindt moet hij gewoon de verschillende voorstellen proberen en bepalen wat hij zelf het mooist vindt.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Audiofiel

#53
Quote from: jeroen_d on October  4, 2007, 01:14:48
Ik neem verder aan dat Tony's voorschot een combinatie is van standaard rekenwerk gecombineerd met zijn ervaring. Het krijgt dus altijd een beetje de signatuur mee van de man met ervaring.

Ik geloof dat jij de link in mijn post niet gevolgd hebt. ::)

Quote from: geenius on March  1, 2007, 13:19:48
Het voorgestelde filter is maar op basis van een simulatie, maar de typologie zal in de praktijk wel werken, hooguit dat de waarde van spoel L2 en weerstand R1 iets wijzigt.  ;)

QuoteJij maakt me niet wijs dat jouw seriefilter en het parallelfilter exact dezelfde afzonderlijke curves hebben voor woofer en tweeter, hooguit de totaal respons is hetzelfde maar dat betwijfel ik ook ten zeerste als je uitsluitend op gehoor bezig bent geweest.

Nog meer speculatie. :P

Je zit er met je veronderstelling flink naast, maar ik zal dit topic er niet verder mee vervuilen. :)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

scrutinizer

#54
Quote from: jeroen_d on October  4, 2007, 01:14:48

Maar genoeg gespeculeerd, als mimic de hobby leuk vindt moet hij gewoon de verschillende voorstellen proberen en bepalen wat hij zelf het mooist vindt.
Zet dan even wat op papier voor mimic.........
Het is niet voor iedereen een common knowledge, zou je het topic vanaf het begin lezen begrijp je misschien waar mijn toepasbare, dan wel functionele voorstel vandaan komt. ;)
Begrijpbaar, en vrijwel plug and play..... :)

QuoteJa, mijn filters hebben een Jeroen klank. Geen misverstand!!! ;D
Een schouderklopje van jezelf boost de zelfverzekerdheid. ;D

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

jeroen_d

mimic, als je nog advies wilt, je weet hoe je me kan bereiken.

Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

mimic

Heren, ik zou bijna denken dat de sfeer wat slechter word, niet de bedoeling. Ik stel het op prijs dat de voor/nadelen van parallel en serieel besproken worden, maar hoop dat dan wel vriendelijk gebeurd.

Het scrutinizer filter ( zo noem ik het maar even ), begin ik redelijk te snappen, het filter voorgesteld door Jeroen nog niet. Wel lijkt me dit laatste filter eens stuk makkelijker ( en goedkoper ) op het oor af te stellen, gezien mijn geringe ( lees geen ) ervaring is dit wel mooi meegenomen.

Als ik het een beetje snap heb ik voor het parralel/scrutinizer filter verschillende vrij dure spoelen nodig om verschillende kantelfreq te bereiken. Het filter van Jeroen kan goedkoper vervanderd worden door andere weerstanden?

Ik beleef er nu al een boel plezier aan, laten we dat nou ( ook voor anderen ) niet dwarsbomen :):)

KEF LS50W - Velodyne DD12

scrutinizer

Quote from: mimic on October  4, 2007, 20:34:50
Heren, ik zou bijna denken dat de sfeer wat slechter word, niet de bedoeling.
Nee hoor mimic, en het is ook niet een discussie over parallel of serie filtering, was er meer zo een van 'geen theorieen' want daar beantwoord je de vraag van mimic niet mee. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mimic

Gelukkig maar:)

een kleine update, ik heb inmiddels de loze compartimenten gevuld met gedroogd zand. Het kastgewicht zonder units en achterkant is nu 11 kilo :) en dat voor zon klein speakertje. In de achterkant wil ik nog een compartment maken voor het filter en kom daarna op een kastinhoud van iets meer dan 16 liter. Ik zou hem dit weekend graag dicht willen maken en heb nog een todo lijstje :)

1 de binnekant beplakken met vloerbedekkingtegeld ( met bitumen rug ), heb er nog een doos van staan.
2 de 2e kast voorzien van bracing
3 speakerkabel aanschaffen en inleggen ( welke eisen moet ik daaraan stellen, ik dacht zelf aan de dunnere versie van mijn huidige kabels. no-name redelijke kabbels van een goede speciaalzaak a 6eu p m )
4 de baspoort.. slik... geen enkel idee! Optisch graag aan de achterkant, maar ik heb geen idee hoe ik dit bereken of welke regels ik hier in acht moet nemen.
4 aansluitpunten voor mijn speakerkabel/versterker monteren ( eerst kopen dan maar )


tips? :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

jeroen_d

Quote from: mimic on October  4, 2007, 20:34:50Als ik het een beetje snap heb ik voor het parralel/scrutinizer filter verschillende vrij dure spoelen nodig om verschillende kantelfreq te bereiken. Het filter van Jeroen kan goedkoper vervanderd worden door andere weerstanden?
Helaas, ook voor het Acoustic Reality filter is het het beste om een aantal spoelen aan te schaffen voor L2 om mee te experimenteren. Als je qua kosten zo min mogelijk risico wilt lopen, gebiedt de eerlijkheid me te vermelden dat de mogelijkheid bestaat dat de weerstand R1 in het AR-filter te klein moet worden om de tweeter hard genoeg te laten spelen. Als deze weerstand na luistertesten kleiner dan 6,2ohm blijkt te moeten zijn, mag C1 niet worden weggelaten. Dan heb je een extra component nodig, een dure 22 of 33uF condensator.



Ik wil dus nog een ander voorstel doen voor een simpel eerste orde parallel filter. Zie onderstaand schema. Neem voor L1 een spoel van 1.8mH en 1.4mm draaddikte. Als er na het afstemmen van het hoog met behulp van verschillende waardes voor R1 nog steeds teveel bas is, dan kun je L1 beetje bij beetje afrollen totdat de luidspreker helder genoeg klinkt. Hoe lager L1, hoe meer midden en ook hoe minder je de tweeter moet dempen. Dit kan door R1 lager en R2 hoger te nemen. Maar neem R2 liever niet hoger dan 10 ohm, deze heeft namelijk ook als functie om de impedantie van de tweeter af te vlakken.

Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

mimic

kijk, dit is tastbaar:)

Jeroen, zou je nog eens uit willen leggen wat de spoel van 1.8 doet ( waarom dit niet hoger moet zijn richting 4.7 ). En wat doet de weerstand na de condensator van 6.8uF precies?

TX! :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

jeroen_d

Ik weet niet goed hoe je bij 4,7mH komt, eerder is wel 0,47mH aangeven. De 0,47mH legt volgens textboek het kantelpunt op de juiste plek. Om dat correct te doen is impedantiecorrectie nodig, bv zoals aangegeven met 12uF en 6,8ohm parallel aan de woofer.

Dit voorstel gaat uit van een spoelwaarde met een factor 2,5 tot 3,5 groter (3,8 om precies te zijn bij 1,8mH), dit is om tegelijkertijd het kantelpunt op de juiste plek te leggen en ook bafflestep compensatie te doen. Bij zo'n grote waarde is vaak geen impedantiecorrectie meer nodig in een eerste orde filter. De juiste klankbalans moet je dan vinden door de spoel in waarde te varieren. Ik denk dat met deze kast en driver de spoel niet groter dan 1,8mH zal hoeven zijn en dicht in de buurt van het optimum ligt. Het zou echter ook kunnen dat ivm jouw luisterruimte en persoonlijke voorkeur de waarde kleiner moet zijn, maar kleiner dan 1mH verwacht ik niet.

De condensator C1 kun je gewoon gelijk in waarde houden, met voornamelijk R1 kun je de hoeveelheid hoog instellen. Later zou je eventueel ook nog C1 in waarde kunnen varieren voor het optimum maar waarschijnlijk hoeft dat niet.

R1 verlaagt het niveau van de tweeter, deze heeft een rendement dat ongeveer 4 dB hoger ligt dan de woofer. Zonder R1 heb je teveel hoge tonen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

scrutinizer

Eens, 1mH komt neer op ca 1 oktaaf lager inzetten (dan X-overpunt) en daarmee kun je zoals Jeroen aangeeft, gebruikmaken van de iets oplopende frequentie karakteristiek van de 5n411.
Deze word hierdoor in het laag/mid wat naar beneden gehaald en brengt in samenwerking met de aanpassing van de tweeter, de laagweergave iets meer op de kaart.
Waarom ik bij die 2,7mH in de remmen ging is niet omdat het fout is, maar er volgens mij 2 zaken van belang zijn, 1 is de (naar voorkeur gedwongen) akoestische output. 2 het elektrische gedeelte waar het rendement, imp. en fase belangrijk zijn voor de versterker in gebruik, wat naar mijn idee met 2 a 3 oktaven onder X-over filteren (te) veel rendement kost.
Je kunt er ook rekening mee houden met het ontwerpen van de baffle, waardoor er naderhand minder elektrisch ingegrepen hoeft te worden. De waarheid ligt zoals altijd in het compromis. ;) 
@Jeroen
Wat is jou reden voor het ompolen van de D28AF?
     
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

jeroen_d

Ongefilterd hebben de units in het overlappende gebied al een faseverschil van ca 90 graden. Dit komt doordat de tweeter voor het akoestisch centrum van de woofer staat op een vlakke rechtopstaande baffle. De baffle moet nogal schuin naar achteren hellen wil je dit voorkomen. Maar, het is niet erg. Het filter voegt een faseverschil van ca 90 graden toe (totaal dus 180graden). Met de voorgestelde waardes ligt het niveau van beide units op ongeveer -6dB op het overnamepunt. Als je de tweeter ompoolt telt de 2x -6dB mooi op tot vlakke respons (faseverschil is weer 0), zodra je dat niet doet krijg je een dip in de respons.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

scrutinizer

#64
Quote from: jeroen_d on October  5, 2007, 11:59:38
Ongefilterd hebben de units in het overlappende gebied al een faseverschil van ca 90 graden. Dit komt doordat de tweeter voor het akoestisch centrum van de woofer staat op een vlakke rechtopstaande baffle. De baffle moet nogal schuin naar achteren hellen wil je dit voorkomen. Maar, het is niet erg. Het filter voegt een faseverschil van ca 90 graden toe (totaal dus 180graden). Met de voorgestelde waardes ligt het niveau van beide units op ongeveer -6dB op het overnamepunt. Als je de tweeter ompoolt telt de 2x -6dB mooi op tot vlakke respons (faseverschil is weer 0), zodra je dat niet doet krijg je een dip in de respons.
Was eigenlijk meer een vraag van wat als de tweeter onder de woofer is gemonteerd ....never mind. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

jeroen_d

Maakt in dit geval niet uit, akoestisch lijkt de overdracht veel meer op 2de orde Linkwitz-Riley. Dat geeft een symmetrisch afstraalgedrag in het verticale vlak, zie eerste plaatje, in beide gevallen tweeter boven of onder de woofer.

Boven of onder de woofer maakt wel uit indien je eerste orde realiseert (akoestisch!). 1ste orde geeft een 3 dB off-axis bult in het verticale vlak, zie tweede plaatje, bij de tweeter boven de woofer en in fase wijst de 3dB bult naar beneden. Wil je dit handhaven met de tweeter beneden de woofer dan zal je inderdaad bij eerste orde de tweeter uit fase moeten aansluiten.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

scrutinizer

Thanks, maar dat is duidelijk ....maar het verhaal van die ca 90 graden ongefilterd d.m.v. verschil van het akoestisch centrum van tweeter en woofer......die laat ik nog even tegen de kurk liggen. :) ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

jeroen_d

Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

scrutinizer

#68
Omdat er veel verschillende combinaties te maken zijn waar deze afstand qua akoestisch centrum sterk varieert.
En was dus meer bedoeld met een  ;) naar die 90 graden.
Maar we komen gezien dit filter dus ergens in het midden uit, en kan mimic verder met zijn luidsprekers. :)


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mimic

Zo ik heb de onderdelen gekocht! :) Let the fun begin.

De eerste speaker is qua behuizing zo goed als klaar voor het filter. Bekleed met "echt" luidspreker isolatie ehh wol. Filter compartiment is gemaakt. Nu speaker 2 afmaken, en daarna wachten op de soldeerbout van een kennis :) SPANNEND!!!!
KEF LS50W - Velodyne DD12

jeroen_d

Quote from: scrutinizer on October  6, 2007, 01:33:31
Omdat er veel verschillende combinaties te maken zijn waar deze afstand qua akoestisch centrum sterk varieert.
En was dus meer bedoeld met een  ;) naar die 90 graden.
Maar we komen gezien dit filter dus ergens in het midden uit, en kan mimic verder met zijn luidsprekers. :)
Ja, de akoestische afstand is sterk variabel te maken maar dan ga je afwijken van een project zoals dat waar mimic nu mee bezig is. Natuurlijk is de 90 graden een schatting, zo via het forum zonder de luidspreker precies op te meten kan ik mimic niet meer bieden. Ik heb in de afgelopen jaren talloze combinaties van 5" drivers en 1" dome tweeters opgemeten, die op een vlakke rechtopstaande baffle waren gemonteerd. Bij al die combinaties lag het faseverschil in het meest gebruikte overgangsgebied tussen 2000 en 3000Hz ergens tussen 45 en 90 graden, boven 3000Hz begint het verder op te lopen. Dit zal bij de Focal iets langer duren omdat de respons iets oploopt bij 3000Hz. Bij woofers die boven 3000Hz sterk opbreken (Accuton) is het faseverschil wat minder voorspelbaar, ook omdat hun akoestisch centrum meer naar voren ligt door de afwijkende conusvorm.

Hieronder een voorbeeld van een 5" mid (groene lijn) en 1" dome (blauwe lijn) op een rechtopstaande vlakke baffle.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

scrutinizer

#71
Quote from: jeroen_d on October  6, 2007, 10:59:59
Ja, de akoestische afstand is sterk variabel te maken maar dan ga je afwijken van een project zoals dat waar mimic nu mee bezig is. Natuurlijk is de 90 graden een schatting, zo via het forum zonder de luidspreker precies op te meten kan ik mimic niet meer bieden. Ik heb in de afgelopen jaren talloze combinaties van 5" drivers en 1" dome tweeters opgemeten, die op een vlakke rechtopstaande baffle waren gemonteerd. Bij al die combinaties lag het faseverschil in het meest gebruikte overgangsgebied tussen 2000 en 3000Hz ergens tussen 45 en 90 graden, boven 3000Hz begint het verder op te lopen. Dit zal bij de Focal iets langer duren omdat de respons iets oploopt bij 3000Hz. Bij woofers die boven 3000Hz sterk opbreken (Accuton) is het faseverschil wat minder voorspelbaar, ook omdat hun akoestisch centrum meer naar voren ligt door de afwijkende conusvorm.

Hieronder een voorbeeld van een 5" mid (groene lijn) en 1" dome (blauwe lijn) op een rechtopstaande vlakke baffle.
Precies, maar het was en is ook geen commentaar op, maar eerder begrip voor de materie. ;)
Waar ik het gezien de set up en mogelijkheden van de topicstarter ook nog steeds eens ben met mijn eerdere voorstel.
Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mimic

Ze doen het! Mijn eerste eigen luidsprekers doen het:)

Er mist alleen wel wat laag, er moet dan ook nog een basspoortje in, alleen weet nog niet precies hoe ik dat ga aanpakken. Voor mijn gevoel komt er veel hoog uit de focal ik weet echter niet of dit hoort. Het mist wat body, ik weet niet of de basspoort dat gaat oplossen.

KEF LS50W - Velodyne DD12

Interficior

Dan denk ik toch aan het bafflestepgebeuren, als je veel laag mist. Ik weet alleen niet echt wat jij onder 'laag' schaart natuurlijk. Misschien is een subwoofer erbij plaatsen een mooi idee. Er staan hier net mooie Seas L26 dingen te koop. :)

Teveel hoog uit de focal? Opbreken misschien tegenover het eerste-orde filteren? Meetgegevens zouden natuurlijk heel verhelderend werken. :)
Take it or lease it

mimic

Komt dit niet gewoon door het gemis aan basspoort?

Overgens heb ik het gevoel dat de focal eerder zijn mond mag gaan houden, dit gevoel is niet gebaseerd op kennis of metingen hoor :). Ik zou dan in dit geval de hele spoel moeten vervangen?

P.s. die Seas past niet hoor :)

Is de diameter vrij simpel te bepalen van de bpoort? Stel dat dit zo is dan kan ik alvast een gat maken, om te horen wat er gebeurt.
KEF LS50W - Velodyne DD12