setje Dynaudio d28af, Focal 5n411 L gekregen, en nu? :)

Started by mimic, September 10, 2007, 22:12:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scrutinizer

Eens, maar met een imp. corr. netwerkje (10 of 12 mfd plus weerstand Rdc par.) gaat dit gewoon werken. ;
Als je besef hoeveel van dit soort combietjes spelen (of gespeeld hebben) ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mimic

Zo ik ben even aan het balansen op het werk, 10 post`s er bij! leukleukleuk. Ik was inmiddels aan de hand van een paar formules op internet ( en hulp van de vorige eigenaar )ook gekomen op een condensator van ongeveer 6,8 µF. Ik was heel even in de veronderstelling dat ik met alleen deze condensator en een nog te bepalen spoel voor de focal ik al bij mijn doel was. Uit onderstaande begrijp ik dat ik ook nog een weerstand nodig heb  ???

Overgens hbezit ik nog niet de kennis om uit "theorie" iets leerzaams te halen, zoals gezegd heb ik idd een aantal begin waardes nodig zodat ik kan expirimeteren. Niet alleen voor de dynaudio, maar ook voor de vocal :).

Mijn "test" kast zit overgens al deels in elkaar. Ik heb me hierbij niet teveel op afmeingen gericht, meer op bereikbaarheid van de onderdelen. Foto`s volgen als ik klaar ben op mijn werk. ( tenzij ik thuis bier aantref, dan word het miss morgen ).

KEF LS50W - Velodyne DD12

Interficior

Tja eh, je kan een spoeltje kopen van 2,7 mH bijvoorbeeld, maar ik kan je totaal niet garanderen of dat een beetje aannemelijk klinkt want de impedantie van de driver maakt veel uit, en als die nog eens sterk oploopt dan gaan er dus andere dingen gebeuren. Maar dan heb je wel een soort van richtwaarde. Als je dat doet komt er in ieder geval wel geluid uit.
Take it or lease it

scrutinizer

#28
Volgens mij ben je abuis,interficior.
Met 2.7 Mh kantel je ergens rond de 500 hz :o, dan moet de D28AF aan topsport gaan doen, twaalfde order gefilterd ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mimic

Rond de 0.4 zou dit meer in de buurt komen?


De kast ziet er al bruikbaar uit, schijn bedriegt. Het zijn simpelweg een aantal in verstek gezaagde stukken 18mm mdf. De achterkant zit er nog niet in zodat ik het kastvolume nog kan aanpassen zodra ik winisd echt snap. Uiteraard moet er nog bracing, baspoort, enz enz enz gemaakt worden. Het onderste schot is 10 cm verhoogd, daar wil ik het filter plaatsen en blijft de boel makkelijk bereikbaar.
KEF LS50W - Velodyne DD12

scrutinizer

#30
Quote from: mimic on September 29, 2007, 20:46:56
Rond de 0.4 zou dit meer in de buurt komen?
0.47Mh of 0.56Mh mits een serie corr.net. 10 of 12 uf (bipolar elco) met 6.8 ohm paralel aan de Focal's.
Fotoos!!!!! Have fun.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mimic

Oke het is een "test" behuizing, maar een beetje afwerking is toch leuk. Vandaag de randen gefreesd en de boel vlak geschuurd. Ik heb op 1 punt een klein naadje, deze wil ik plamuren. Moet hij eerst in de grondverf?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Interficior

Eerst plamuren, dan schuren, dan in de grondverf, dan plamuren, dan schuren, etc. etc. Het beste kun je de hele kopse kanten (die nu weer naar boven komen) inplamuren.
Take it or lease it

fgroen

Ik zie, dat de units boven op het hout liggen. Die kun je het best (de tweeter sowieso) infrezen. Dat geeft minder verstoringen en ziet er ook nog beter uit.

Ook al is dit de testbehuizing, als je de units infreest, zijn de verkregen resultaten beter te gebruiken in het uiteindelijke ontwerp (waarbij ik sterk aanraad de units in te frezen).

Succes!!!

PS: Remo (www.remo.nl) heeft ook nog een aantal basis regeltjes mbt filterontwerp op hun site staan. Geeft geen garantie voor een goed eindresultaat, maar geeft wel de verbanden weer en wat je moet doen als je eenbepaalde kant opwilt.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mimic

Plamuren, leuk voor savonds:)

Ik zou de units idd graag willen infrezen, de tweater lukt denk ik nog wel maar de focal unit... Phfoe... dat word een klus denk ik! Daarbij komt, mocht het verkeerd gaan..... kan mun hele kast bij het grof vuil.

Handige link www.remo.nl! tx. Daar staat ook uitgelegd wat hier eerder werd gezegd mbt weerstanden op de tweeter. Als ik het het goed begrijp wil ik de 93db gevoeligheid van de tweeter meer richting de 87db van de laag/mid brengen dmv 2 weerstanden?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Interficior

Naja, op een gegeven moment krijg je ook bafflestepcorrectie en dergelijke. Maar meeste mensen houden van wat meer hoog. Beste is gewoon om een aantal weerstanden te kopen (zijn niet enorm duur ofzo) en dan lekker proberen. Je kunt de weerstanden dan ook combineren dus met 6 tactisch gekozen weerstanden kun je al bijna elke (nuttige) demping geven die je wilt.
Take it or lease it

mimic

Zo aan de hand van de tip van fgroen de tweeters ingevreesd. Leuk detail, als centreerpunt ( in combi met frees 16mm ) kon ik 1 van de gaatjes gebruiken die al in de freesvoet zat :) Ideaal!

Het frezen van de vocal word lastig gezien de form en mijn frees ervaring ( nu toch al zeker 1 uur ). Ik denk dat ik een mal ga maken van mdf, en dan een kopierfreesje koop.

Terugkomend op het filter, als ik ze wil laten spelen kom ik dan een aardig eind met ;

AUDYN-CAP POLYPROPYLEEN 400 VDC ( 6.80μF )
TRITEC-FERROBAR HQ40/26 0.47 ohm (7x0.5mm )

Veranderingen die jullie zouden doen graag aan de hand van het assortiment van speaker&co te groningen ( lekker dichtbij ).
http://www.speakerenco.nl/content/folder2007.pdf
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Practisch vraagje nog,

om de grote vlakken minder mee te laten trillen ( dat doen ze vast ) wil ik horizontaal wat balkjes lijmen ik geloof dat dit bracing word genoemd, kan ik dit lukraak plaatsen ( en miss afronden ofzo )? Of heeft de vorm en plaats van bracing grote gevolgen voor het geluid ( de stevigheid buiten beschouwing gelaten ).
KEF LS50W - Velodyne DD12

fgroen

Quote from: mimic on October  1, 2007, 23:04:56
Practisch vraagje nog,

om de grote vlakken minder mee te laten trillen ( dat doen ze vast ) wil ik horizontaal wat balkjes lijmen ik geloof dat dit bracing word genoemd, kan ik dit lukraak plaatsen ( en miss afronden ofzo )? Of heeft de vorm en plaats van bracing grote gevolgen voor het geluid ( de stevigheid buiten beschouwing gelaten ).

Wat ik altijd poog, is de bracing zo te plaatsen, dat er verschillende vrije vlakken(qua vorm en grootte) overblijven. Dus niet in het midden/symmetrisch. Vooral bij een tweeweg is dat denk ik van belang, omdat er dan ook trillingen met hogere frequenties in de baskast rondzwerven.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

scrutinizer

#39
mimic
Van + entree naar ing. spoel 0.47mH uitg. naar + klem Focal unit, tussen uitg.sp. en + klem monteer je een bip.elco van 12uf met daaraan in serie een weerstand 6.8 ohm (5 watt) naar de min aanvoer en - klem Focal unit.
Dit is je laagdoorlaat sectie
Van + entree naar ing condensator 6.8uf uitg naar ing. weerstand 2.2 ohm (3 tot 5 watt) uitg. naar + klem D28AF. Tussen uitg. 2.2 ohm en + klem D28AF monteer je een 15 ohm (3 tot 5 watt) weerstand naar min aanvoer en de - klem van de D28AF.
En dit is je hoogdoorlaat sectie.
Hou je secties gescheiden als je bi-wired wilt aansluiten.
Maak plezier!! ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

mimic

Quote from: fgroen on October  1, 2007, 23:29:58
Wat ik altijd poog, is de bracing zo te plaatsen, dat er verschillende vrije vlakken(qua vorm en grootte) overblijven. Dus niet in het midden/symmetrisch. Vooral bij een tweeweg is dat denk ik van belang, omdat er dan ook trillingen met hogere frequenties in de baskast rondzwerven.

Oke, ga ik dat ook doen. De vorm en afmeting van de bracing zelf ( het plankje zeg maar ), heeft dat nog invloed. Afgekeken van verscheidene projecten hier dacht ik aan tussenschotten voorzien van zoveel mogelijk gaten ( 7gatenboor, afronden met frees )

Quote from: scrutinizer on October  2, 2007, 00:39:05
mimic
Van + entree naar ing. spoel 0.47mH uitg. naar + klem Focal unit, tussen uitg.sp. en + klem monteer je een bip.elco van 12uf met daaraan in serie een weerstand 6.8 ohm (5 watt) naar de min aanvoer en - klem Focal unit.
Dit is je laagdoorlaat sectie
Van + entree naar ing condensator 6.8uf uitg naar ing. weerstand 2.2 ohm (3 tot 5 watt) uitg. naar + klem D28AF. Tussen uitg. 2.2 ohm en + klem D28AF monteer je een 15 ohm (3 tot 5 watt) weerstand naar min aanvoer en de - klem van de D28AF.
En dit is je hoogdoorlaat sectie.
Hou je secties gescheiden als je bi-wired wilt aansluiten.
Maak plezier!! ;)

een spoel en elco op de vocal is dan dus 12db filteren, enkele condensator op hoog is 6db. Nooit aan gedacht dat dit ook kan :) , eneh veel plezier, dat lukt al heel best.
KEF LS50W - Velodyne DD12

scrutinizer

Nee, deze C plus weerstand is gedaan als imp.corr., en zorgt ervoor dat de imp. bij het gekozen X- overpunt ook reeel is.
En geeft het de unit iets demping tijdens uitslingeringen.

The Central Scrutinizer :D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

fgroen

Quote from: mimic on October  2, 2007, 07:48:08
De vorm en afmeting van de bracing zelf ( het plankje zeg maar ), heeft dat nog invloed. Afgekeken van verscheidene projecten hier dacht ik aan tussenschotten voorzien van zoveel mogelijk gaten ( 7gatenboor, afronden met frees )

Gaten kan nooit kwaad...  ;)

Ik denk verder, dat afronden van de bracing panelen vooral een psychisch voordeel oplevert (make no mistake, ik heb het ook gedaan met mijn Avaclone...).  ;D

In het geval van een slanke hoge kast zou ik de bracing panelen (50-70mm breed) verticaal in de kast plaatsen. Op die manier blijft de kast mooi open.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Walter_PPK

#43
Nou goed bezig zo te zien  ;D Wat is het beoogde interne volume?

Bij een volume van 18 liter zou een baspijp van rond 45mm met een lengte van 98mm een tuning geven van 45hz wat zich vertaald in een -3dB punt op 41hz. Maximaal ongeveer 10 watt waarbij er 95db aan geluid uit zal komen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

jeroen_d

#44
Erg jammer dat het advies van interfecior van de 2.7mH spoel naar de prullebak werd verwezen. Als je zo'n spoel gebruik ligt het kantelpunt helemaal niet rond 500Hz. De oplopende impedantie van de woofer speelt hierbij mee, maar de grote spoelwaarde is vooral belangrijk voor bafflestep compensatie. Waarschijnlijk moet hij wel wat kleiner zijn, ik denk eerder aan 2.2mH of 1.8mH, maar met de spoel van 0.47mH wordt dit een luidspreker met vrijwel geen laag. Jammer van de aankoop, nu moet mimic er weer een spoel bij gaan kopen wil er zometeen een beetje bas uit gaan komen. Of anders de speaker tegen de muur zetten, dat helpt ook :-\

Mimic, zie ook het filteradvies dat ik op ZBA heb gegeven, dit is ook een mogelijkheid. Kan erg goed klinken en dit filter heeft met behoorlijk succes gewerkt, ook met een 5" Focal woofer.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

mimic

Jeroen,

gelukkig heb ik nog geen onderdelen gekocht:) Een luidspreker zonder laag is natuurlijk niet gewenst ( overgens liever wel strak dan "teveel" ). De termen " oplopende impedantie" en " bafflestep correctie" snap ik nog niet, en de door jou aangegeven waardes zorgen bij mij voor veel verwarring. Begrijp me niet verkeerd, ik geef geen voorkeur aan... Ik snap de waardes simpelweg niet:) Mag ik jouw filteradvies ook hier posten, of wil je er misschien nog wat uitleg bij geven, ik dacht dat ik de tweeter kon laten beginnen bij een bepaalde freq. dmv een condensator ipv een spoel.
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Weer een update, aangezien ik wat frees ervaring nodig heb voordat ik aan de woofer begin, heb ik de eerste luidspreker voorzien van gefreesde bracing. Geheel volgens eigen ontwerp, en geen enkele rekeing gehouden met " geluid". Aangezien het al in de lijm staat, hoop ik dat er niet teveel nadelen kleven aan deze manier.

Zoals jullie kunnen zien moet ik wel wat netter gaan zagen en frezen :)

Op de onderste foto is het " filter compartiment " te zien. Bij nader inzien is dit niet ideaal en moeilijk te bereiken. Zou het een idee zijn om dit te vullen met zand ( voelen ze iig profesioneel aan ) en heeft een groot psychisch voordeel ( quote van fgroen ). Het filter compartiment kan ik dan verzinken in de achterkant met de printpraat verticaal.
KEF LS50W - Velodyne DD12

jeroen_d

#47
Quote from: mimic on October  2, 2007, 19:35:23
Jeroen,

gelukkig heb ik nog geen onderdelen gekocht:) Een luidspreker zonder laag is natuurlijk niet gewenst ( overgens liever wel strak dan "teveel" ). De termen " oplopende impedantie" en " bafflestep correctie" snap ik nog niet, en de door jou aangegeven waardes zorgen bij mij voor veel verwarring. Begrijp me niet verkeerd, ik geef geen voorkeur aan... Ik snap de waardes simpelweg niet:) Mag ik jouw filteradvies ook hier posten, of wil je er misschien nog wat uitleg bij geven, ik dacht dat ik de tweeter kon laten beginnen bij een bepaalde freq. dmv een condensator ipv een spoel.
Gelukkig maar ;D

Hieronder mijn filteradvies van ZBA gekopieerd. Ik heb ervaring met dit filter, het blijkt erg goed te werken op de 2-weg combinaties met 5" mids en een 1" dome tweeter. Zeker indien de tweeter geen probleem heeft met een 6dB/oct filter zoals de Dynaudio. Het gaat hier om een seriefilter, waarbij ipv met een condensator met een spoel wordt gefilterd. Het is een filter dat zelfs door zeer serieuze fabrikanten als Sonus Faber in sommige van hun 2-weg monitors is toegepast. Een spoel parallel aan een tweeter, dit geheel aangestuurd via een weerstand, werkt als hoogdoorlaatfilter terwijl je tegelijkertijd het rendement van de tweeter dempt. De spoel van 0,11mH geeft ongeveer hetzelfde effect als de condensator van 6,8uF die werd aanbevolen. Het voordeel is dat de spoel op het resonantiepunt van de tweeter zeer laagohmig is, er hoeft dus geen impedantiecorrectie voor de tweeter te worden gedaan.

Bafflestep compensatie moet in 2-weg combinaties, omdat de baffle (het voorpaneel) van de luidspreker ervoor zorgt dat alles boven zo'n 1000Hz naar voren straalt, dit ervaren we als harder klinken en dit is ook meetbaar. Bij de lage frequenties, beneden 100Hz, straalt de luidspreker rond. Tussen 100 en 1000Hz gaat de speaker steeds meer naar voren stralen, waardoor de midden en hoge tonen worden benadrukt. Dit is de zogenaamde 'bafflestep'. Dit kan je compenseren met een extra grote spoel voor de woofer en een weerstand voor de tweeter. Volledige compensatie is niet vaak niet nodig, dan heb je teveel bas. Dit gaat op het gehoor, dat is ook wat staat aangegeven op de site van het Acoustic Reality Serial Crossover.

Quote from: jeroen_dAls je voor het eerst begint te filteren met een 2-weg en nog geen meetapparatuur hebt kan ik je het Acoustic Reality Serial Crossover aanbevelen. Dit filter is geheel op het gehoor te tunen. Hoe je dat moet doen staat hier beschreven: http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo.htm

Er zit in dat filter één component waarop je niet moet bezuinigen: L1, de spoel van 0,11mH. Neem daarvoor een luchtspoel met 2mm draad, of nog beter, een 12AWG foliespoel (bij Roland van www.crafty.nl zijn ze niet zo extreem duur). De standaardwaarde is 0,12 mH maar de betere zelfbouwzaken zullen hem voor je afwikkelen tot 0,11mH.
Spoel L2 kan prima een luchtspoel van 1,4mm draaddoorsnede zijn.
Aangezien de tweeter een hoger rendement heeft dan de midwoofer, kan je gebruik maken van de optie om de condensator weg te laten, de weerstand zal 6,2ohm of hoger zijn om het juiste niveau voor de hoge tonen in te stellen.
Hoogstwaarschijnlijk moet de tweeter in tegenfase worden gezet voor het beste resultaat.

Hier even een voorbeeld van wat er gebeurt als je een 6.5" woofer op een smalle baffle plaatst, het gaat hier om een scanspeak 18W. Je ziet dat het niveau boven 1000Hz hoger ligt. Tot 400Hz loopt het vlak, deze woofer heeft van de fabrikant al een eigen stuk bafflestepcompensatie meegekregen. Daaronder een plaatje hoe het wordt nadat je gefilterd hebt met een spoel van 1,8mH. Je ziet dat de karakteristiek wordt rechtgetrokken en dat het kantelpunt ergens tussen 2000 en 3000 Hz ligt.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

scrutinizer

#48
Quote from: jeroen_d on October  2, 2007, 19:06:00
Erg jammer dat het advies van interfecior van de 2.7mH spoel naar de prullebak werd verwezen. Als je zo'n spoel gebruik ligt het kantelpunt helemaal niet rond 500Hz. De oplopende impedantie van de woofer speelt hierbij mee, maar de grote spoelwaarde is vooral belangrijk voor bafflestep compensatie. Waarschijnlijk moet hij wel wat kleiner zijn, ik denk eerder aan 2.2mH of 1.8mH, maar met de spoel van 0.47mH wordt dit een luidspreker met vrijwel geen laag. Jammer van de aankoop, nu moet mimic er weer een spoel bij gaan kopen wil er zometeen een beetje bas uit gaan komen. Of anders de speaker tegen de muur zetten, dat helpt ook :-\

Mimic, zie ook het filteradvies dat ik op ZBA heb gegeven, dit is ook een mogelijkheid. Kan erg goed klinken en dit filter heeft met behoorlijk succes gewerkt, ook met een 5" Focal woofer.
Jeroen
Vandaar ook de imp. corr.  ;). En heeft deze unit naar mijn weten relatief weinig last van een vroegtijdig oplopende frequentie karakteristiek.
Dus uitgaand van een redelijk vlakke impedantie na corr. van ca 7 ohm, zal die 2.7 mH elektrisch bij ca 500 hz afnemen met een steilheid van 6db per oktaaf.( No science here)
Jeroen, dit functioneert gewoon goed, zoals veel van dit soort 2 weg systemen ook al jaren doen, maar als jij het verder uit wil werken. ;) Jouw feestje... :D 
   
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

#49
Volgens mij werkt zowel het filteridee van scrutinizer als die van jeroen_d prima. Het zijn gewoon verschillende wegen die naar Rome leiden. De een zweert bij seriële filters, de andere is gek op parallele filtering. Geen van de twee heeft helemaal ongelijk. ;)


Overigens ben ik zelf de laatste tijd ook driftig aan het experimenteren. Ik had een parallel filter op mijn Dynaudio Gemini's zitten met eerste orde filtering in de originele d'Appolito vorm met een time-delay er in. Ik heb inmiddels een serieel filter gebouwd naar advies van Geenius op basis van veel minder componenten. Het grappige is nu dat het geluid niet zozeer 'beter' is geworden (ondanks de duurdere componenten), maar vooral 'anders'.

Zodra ik genoeg heen-en-weer heb zitten vergelijken tussen originele en seriële filter zal ik een keuze maken. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.