setje Dynaudio d28af, Focal 5n411 L gekregen, en nu? :)

Started by mimic, September 10, 2007, 22:12:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mimic

Dames en heren,

voordat ik begin, ik bezit geen enkele kennis over luidspreker (zelf) bouw, maar hoop toch dat iemand mij een beetje in de juiste richting kan manouvreren.

Ik heb van een collega een setje units gekregen bestaand uit 2x dynaudio d-28AF en 2x de Focal 5n411-L, ik had het onlangs met hem over het bouwen van een leuke center luidspreker voor bij mijn huidige setup ( marantz sr7300+ 2x ASW cantiusVI mkII ) dus ik mocht dit setje zomaar hebben om te expirimenteren.

Nu heb ik van hem de indruk gekregen dat deze units mits goed gefilterd e.d best wel eens leuke luidsprekers zouden kunnen worden, misschien wel zo leuk dat mijn asw`s als rears kunnen fungeren. Daarbij vind ik het zonde om met een setje slechts 1 luidspreker te gaan bouwen. En nu is het jullie beurt :) ;

wie kent deze units, en wat kan ik er mee? Ik heb even gegoogled en vind wel wat aan informatie maar daar word ik vooralsnog niet wijs uit. ( dankzij mijn gebrek aan kennis dunkt mij ). Het lijkt mij heel erg leuk om een luidspreker te bouwen, heb minstens 1 rechterhand dus ik neem aan dat het bouwen ( lees maken van de kast ) wel gaat lukken.  Het uitrekenen van inhoud en het maken van een filter word voor mij nieuwe materie, en hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen.

Overgens links naar "basis" princiepes mbt luidspreker zelf bouw en ander handig materiaal voor mijn situatie zijn heel erg welkom :)

Alvast bedankt!

Mick
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Uiteraard speur ik zelf ook rond op internet :)

De collega waarvan ik de units heb gekregen had het over een pvc buis speaker ontwerp. Hier zouden ze bij hem ooit in hebben gespeeld, nu kwam ik na wat zoekwerk deze thread tegen op een ander forum

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=1507&highlight=focal+5n411l

hierin word dezelfde focal sublaag genoemd i.c.m een pvc buis ontwerp. Ik zoek niet het ontwerp van de buis, maar misschien hebben jullie er wat aan ivm schema`s ofzo :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

PaulSQ

Voor een behuizing kun je de T&S parameters van je focal unit invoeren in Winisd pro (zie 2x google ;)) daarmee kun je een geschikte behuizing bepalen, post eventueel wat plotjes hier zodat je wat hulpt krijgt met de interpretatie van uitkomsten.

Het filter wordt lastiger, wellicht is het verstandig daar hulp voor te zoeken.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

fgroen

Quote from: mimic on September 12, 2007, 00:35:45
Uiteraard speur ik zelf ook rond op internet :)

De collega waarvan ik de units heb gekregen had het over een pvc buis speaker ontwerp. Hier zouden ze bij hem ooit in hebben gespeeld, nu kwam ik na wat zoekwerk deze thread tegen op een ander forum

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=1507&highlight=focal+5n411l

hierin word dezelfde focal sublaag genoemd i.c.m een pvc buis ontwerp. Ik zoek niet het ontwerp van de buis, maar misschien hebben jullie er wat aan ivm schema`s ofzo :)

Zou een variant van de Ypsilon L50 kunnen zijn. Een ontwerp van A&T (Audio & Techniek), nu bekend onder de naam Hawk Audio. (www.audio.nl)

Mijn zus heeft een paar L50's staan, alleen dan een latere (door Remo bedachte) variant met Davis 13MV5 woofertjes.

De versies van de L50 die ik ken, hadden allemaal de Audax HD100D25 (de rechthoekige variant daarvan) tweeter inhet ontwerp.

Van die tweeters heb ik er nog wel een haffeltje liggen, maar qua kwaliteit zijn de Dynaudio tweeters m.i. vele malen beter.

Filter kan niet al te moeilijk zijn, het originele L50 onwerp had 1e orde filters. Gewoon een spoeltje voor het woofertje en dan met een C-tje en L-Pad voor de tweeter fröbelen totdat het klopt. (of even nameten natuurlijk, dat gaat wat sneller  ;D)

Als je die woofertjes in pijpen stopt (in feite een transmissielijn) komt er verrassend veel laag uit, in een BR kastje (daarvoor zijn de units dacht ik in eerste instantie ontwikkeld) valt het waarschijnlijk wat tegen.

Ik kan wel even kijken of ik thuis nog wat T/S parameters heb liggen... Op het net niet snel te vinden.

Ik heb zelf een aantal jaar geleden nog een paarje 5n411's van een collega gekregen, en die gebruikt in een 3-weg transmissielijn met Volt B220 woofer (sidefiring) en Seas KT27 tweeter, aangestuurd door een Hypex Active Home 3 module. Klinkt als een klok, staat momenteel bij vrienden van mij te spelen.

Oh. net even die link naar ZBA bekeken, daarin stond ook al een hoop van wat ik hier geschreven heb...  :D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mimic

Quote from: PaulSQ on September 12, 2007, 07:55:13
Voor een behuizing kun je de T&S parameters van je focal unit invoeren in Winisd pro (zie 2x google ;)) daarmee kun je een geschikte behuizing bepalen, post eventueel wat plotjes hier zodat je wat hulpt krijgt met de interpretatie van uitkomsten.

Het filter wordt lastiger, wellicht is het verstandig daar hulp voor te zoeken.

Ik heb winisd pro geinstalleerd en de T&S parameters gevonden van beide units op http://www.thielesmall.com. Nu heb ik mijn eerste poging gedaan nieuwe drivers toe te voegen aan de hand van de parameters maar dat gaat geloof ik nog niet helemaal goed :) De aanduidingen van winisd komen niet precies overeen met de parameters, en weet dus bij sommige niet welke waarde ik moet nemen ( vast niet onbelangrijk ).

Quote from: fgroen on September 12, 2007, 10:19:55


Filter kan niet al te moeilijk zijn, het originele L50 onwerp had 1e orde filters. Gewoon een spoeltje voor het woofertje en dan met een C-tje en L-Pad voor de tweeter fröbelen totdat het klopt. (of even nameten natuurlijk, dat gaat wat sneller  ;D)



U lost me at " C-tje " , met andere woorden, dit gaat mijn kennis te boven en heb dan ook geen idee wat je er mee bedoeld:) Overgens is het denk ik niet mijn bedoeling om de pijp ( transmissie? ) te bouwen, tenzij uiteraard dit qua geluid verreweg het beste is voor deze drivers.
Quote from: fgroen on September 12, 2007, 10:19:55


Ik heb zelf een aantal jaar geleden nog een paarje 5n411's van een collega gekregen, en die gebruikt in een 3-weg transmissielijn met Volt B220 woofer (sidefiring) en Seas KT27 tweeter, aangestuurd door een Hypex Active Home 3 module. Klinkt als een klok, staat momenteel bij vrienden van mij te spelen.


Collega`s en 5n411`s? :) Toevallig:)
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Ik zal de T&S parameters hier even opsommen, mischien dat iemand er wat aan heeft ( of mij kan vertellen hoe ik dit juist invul in winisd ) Ik heb de lege velden op ts.com weg gelaten.

Focal   5N 411L 
neoflex cone 
Nom. diamerer [inch] 5,25 
Vas [Liters] 14 
Qts  0,3474 
Qes  0,419 
Qms  2,034 
Fs [Hz] 44,7 
Sensitivity [dB] 87 
Max Power [W] 45 
xmax [mm] 3,3 
Moving mass [g] 9,6 
Disp area [m2] 0,0087 
Re [ohm] 6,6 
L [mH] 0,5 
Bl [Tm] 6,515

Dynaudio D-28 ( op de driver zelf staat d-28AF? ) 
Steel frame, textile cone and textile surround 
Nom. diamerer [inch] 1 
Vas [Liters] 0,1 
Qts  0,39 
Qes  1,11 
Qms  0,61 
Fs [Hz] 700 
Sensitivity [dB] 93 
Max Power [W] 300 
xmax [mm] 0,4 
Moving mass [g] 0,51 
Disp area [m2] 0,00085 
Re [ohm] 5,3 
L [mH] 0,09 
Bl [Tm] 4,2

Overgens zijn dit alle ingevulde data, er ontbreekt veel waarvan ik denk dat ik het nodig heb.
KEF LS50W - Velodyne DD12

Walter_PPK

Wat dacht je van een bassreflex kastje (vloerstaander) van 16 liter getuned op 47hz -3dB@43hz max spl iets van 96db?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

mimic

Klinkt goed. Vloerstaander zou ik erg mooi vinden. het tunen op 47hz -3db@43hz max spl 96db... tja, das voor mij abracadabra:) Weet je ook hoe ik dit kan realiseren?

Alvast bedankt!
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Kom maar op heren, ik kijk meerdere keren per dag naar het doosje met daarin de units, en wil zoooo graag :):)
KEF LS50W - Velodyne DD12

Walter_PPK

Een basreflex kast zal het beste resultaat geven (transmissielijn iets beter natuurlijk maar ik zou hier mee beginnen) Door alle t/s para's in te vullen in winisd kun je de resonantie freq. invullen (Fb) van 47 hz. en de inhoud op 16 liter te zetten kun je een basreflexpijp modeleren. Door de diamter aan te passen aan een pijp die te koop is bij bv de conrad of s&c wordt de lengte verkregen. Kwestie van op de goede lengte afzagen en inlijmen. Wat vaak gedaan wordt is de baspijp nogmaals aan het uiteinde ondersteunen door een steun matrix.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

mimic

Nuttige info :) de kast word denk ik in eerste instantie expirimenteren. Een appart compartiment v.h filter, en alles makkelijk berijkbaar.

Nu het filter...... tja ik heb het idee gekregen dat de dynaudio vrij laag gaat, dus ik miss een 1e orde filter zou kunnen gebruiken. Iemand een idee?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Walter_PPK

http://www.audiofriends.nl/audiofriends/dynaudiozelfbouw/page3.html Hier staat een voorbeeld van een speaker met een dynaudio d28af. Verder heb ik geen verstand van filters.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Interficior

De Dynaudio kan wellicht wel vrij laag, maar weet je ook hoe hoog de Focal's kunnen? Daar zit denk ik eerder het probleem, want bovenstaande link geeft een driver setup met heel veel overlap, waardoor je een eerste orde kunt gebruiken. Ik denk eerlijk gezegd dat een eerste orde er niet inzit, maar wie weet.
Take it or lease it

Audiofiel

ALLE Dynaudio's kunnen 1e orde worden gefilters, dus 6 dB is prima te doen. De D28AF zou ik niet inzetten onder de 3500 Hz. Het latere model D28/2 kan rustig tot 2500 Hz (of zelfs ietsje lager), net als de duurdere broer D260. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

PaulSQ

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Interficior

Stel je wilt een Dynaudio tweeter combineren met de volgende woofer:
http://www.seas.no/Prestige%20Basser%20PDF/L18RCY_P-H1085-08.pdf

Dan kun je wel leuk zeggen dat ALLE Dynaudio's eerste orde worden gefilterd, maar dat moet je wel combineren met een andere driver, in dit geval wordt dat toch echt heel moeilijk, want dan moet je asymmetrisch gaan filteren (elektrisch in ieder geval), en het dan tot een mooi klinkend geheel te krijgen wordt natuurlijk een lastige opgave.

Vandaar dat ik zei: Weet je hoe hoog je Focal's kunnen?

En je zegt dat je de D28AF niet wil inzetten onder de 3,5 kHz. Maar dat is dan wel een eerste orde, dus hij kan lager gecrosst worden als de helling wat steiler wordt. Want als je eerste orde op 3500 Hz wilt doen moet je toch een woofer hebben die daar nog behoorlijk lineair is.
Take it or lease it

Audiofiel

#16
Quote from: PaulSQ on September 29, 2007, 13:34:01
laten de woofertjes nu niet van dynaudio zijn ;)

Quote from: Interficior on September 29, 2007, 13:38:14
Dan kun je wel leuk zeggen dat ALLE Dynaudio's eerste orde worden gefilterd, maar dat moet je wel combineren met een andere driver, in dit geval wordt dat toch echt heel moeilijk, want dan moet je asymmetrisch gaan filteren (elektrisch in ieder geval), en het dan tot een mooi klinkend geheel te krijgen wordt natuurlijk een lastige opgave.

Ik zeg ook nergens dat je de woofer eerste orde moet gaan filteren, toch? ::)


Bovendien kun je de tweeter ook tweede orde gaan filteren, als je dat wilt, maar de vraag van de topicstarter was óf de Dynaudio eerste orde gefilterd kan worden. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Interficior

Ja, maar ik kan van élke unit zeggen dat hij eerste orde gefilterd kan worden. Het is alleen zo dat een in een meerwegluidspreker het zou moeten zijn dat de drivers met elkaar samenwerken, en dus kun je niets zinnigs zeggen over hoe je een enkele aparte driver kunt filteren.
Take it or lease it

Audiofiel

Tsja, Interflicior, zó ken ik er nog wel een paar... ::)


Het ging om de vraag of deze driver specifiek bedoeld is voor een 6 dB helling. En mijn antwoord is dus: Ja. Want alle Dynaudio's zijn gemaakt om bijzonder ver door te kunnen lopen zonder problemen of forse opbreking. De tweeters gaan daarmee dus (verhoudingsgewijs) erg diep en zijn dus per definitie erg geschikt voor een 6 dB helling, iets wat je zeker niet van alle merken kunt zeggen.

De beste Dynaudio ontwerpen zijn overigens ook allemaal eerste orde. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Interficior

#19
QuoteNu het filter...... tja ik heb het idee gekregen dat de dynaudio vrij laag gaat, dus ik miss een 1e orde filter zou kunnen gebruiken.
Jij leest er misschien in: kan ik de tweeter een 6dB helling geven, maar ik lees erin of het filter - aan twee kanten - 1e orde kan worden. Door te zeggen dat de tweeter van Dynaudio is en hierdoor eerste orde gefilterd kan worden gaat mij dus veels te ver, want je hebt met een systeem te maken en niet alleen met een tweeter. Ik zal niet zeggen dat de tweeter niet mooi is, maar zoals je het zelf aangeeft gaat de tweeter niet echt diep, daar je aanraadt hem niet onder de 3500 Hz te gebruiken bij een 6dB helling. Als de woofer lineair niet verder komt van 3 kHz dan zit een eerste-orde filter er gewoon niet in, want dat is eigenlijk alleen mogelijk als je een grote overlap hebt in lineair bereik, zoals het linkje met de Dynaudio units. Deze bezitten een grote overlap, wellicht mede doordat het Dynaudio units zijn die voor 1e orde zijn gemaakt, en kunnen dit dus zonder meer makkelijk hebben. Ga je naar conventionele tweewegjes met conventionele units dan wordt het gewoon een stuk moeilijker.

Liefs, Interficior :)
Take it or lease it

scrutinizer

#20
D28AF, 2 oktaven van Fs, 1e order uit ervaring geen probleem, serie cap 6,8 > 8,2 mfd..... maar 93 db :o, 90 db is reeel.
De D28AF vind het wel prettig gedempt te worden met een paralel weerstand. Dus een serie/paralel rendements aanpassing. (bv. 15 ohm par. serie 1.0 > 2.2).
De Focals werden ook wel 1e order gebruikt, opbreken doen ze, ook als ze 2e en 3e order gefilterd worden.
Probeer het eens, die spoel van 0.56 Mh kan je de kop niet kosten. ;)
@ interficior
Er bestaan toch heel veel 2 en meerweg ontwerpen die juist gebruik maken van verschillende afstemmingen binnen een en het zelfde concept.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Interficior

Tuurlijk breken ze dan nogsteeds, maar dan zal het minder duidelijk, of helemaal niet meer, in het totaalplaatje naar voren komen. En daar gaat het mijns inziens om: hoe het totaal klinkt.
En uiteraard zijn er zulke systemen, maar iemand die aangeeft beginner te zijn, hoef je niet daarmee te confronteren denk ik.

Het beste is eigenlijk om een hele grote bak met onderdelen te kopen en dan lekker experimenteren, met een een paar basisregels, zoals iets van nooit een spoel in serie op een tweeter aansluiten en zorgen dat je altijd een condensator in serie hebt, van zulke dingen. Daar kun je een hoop van leren, vooral als je meetfaciliteit erbij hebt.
Take it or lease it

scrutinizer

Maar Mimic zit niet op de theorie te wachten, maar wil wat waarden zien om in ieder geval mee te kunnen starten. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Interficior

Dat is waar, maar dan zul je toch echt de impedantie- en frequentiekarakteristiekgrafieken moeten hebben, anders kun je ook weinig zeggen.

Iets van 6,8 µF voor eerste orde klinkt als een mooie waarde voor de tweeter maar die woofer... tja, die waarden kunnen nogal verschillen.
Take it or lease it

Audiofiel

6,8uF is inderdaad zo ongeveer de standaardwaarde voor een Dynaudio tweeter. Uiteraard met een voorschakelweerstand en liefst een parallelweerstand zoals scrutinizer al voorstelde. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.