Center der Centers

Started by Erik van Voorst (in memoriam), March 12, 2003, 15:14:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Krunk,

Het maakt wel degelijk uit WELKE units je gebruikt, maar ik denk wat er bedoelt wordt is dat een combinatie van alleen maar topmerken wel eens slechter kan klinken dan een goed gematchde set budget units.

Het gaat allemaal om de samenwerking en de manier waarop de units aangestuurd worden (filters etc).

Denk terug aan de speaker opstellingen binnen HT.
Beter rondom dezelfde speakers uit een midrange lijn.
Dan de duurste voor, een midrange center en de goedkoopste achter.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

Dit is ook precies mijn mening, maar ik dacht uit de post van Erik iets anders op te maken.
Hij zegt dat het geluid niet anders wordt als je andere units gebruikt. Toch Erik?  ::)

Grtn,
Bart

Tapeshirt

Hoi Rob,

Ik weet dat je al erg lang luidsprekers bouwt, bovendien heb ik je werk gehoord, ik meende ook dat je die buizenversterkers die erop staan ook zelf gebouwd had. Maar wat ik me afvroeg is of je in die luidsprekers de drivers zelf vervangt, omdat je schrijft dat je verschillende units gebruikt. Of bedoel je dat je meerdere speakers bouwt waarvoor je verschillende drivers gebruikt? Nou ja, is niet zo belangrijk. Anyway, wat er staat klinkt wel bijzonder goed moet ik zeggen.

Berend

Rob_Dingen

Hoi

Erik dat klopt maar in heel de avalon lijn zitten nu de thiel units de duurdere tenminste.
En ik verwacht dat als er volgens hem geen betere optie kan vinden hij hier op voort borduurd.
Als je naar Wilson audio kijkt zie je ook kleine weizigingen.
Maar bij elke speaker de zelfde opzet.
Het zou ook niet logisch zijn als je al 20 jaar de zelfde units gebruikt.
Maar als ze iets gevonden hebben wat goed klinkt trekken ze dat door en gebruiken het vrij lang.
Krunk het maakt wel degelijk uit welke units je gebruikt en zelfs erg veel.
De sound van Neil patel hoort bij hem en hoor je in iedre speaker terug.
Dat heeft te maken met klankbalans de klank van het laag en het beeld wat de speaker kan maken.
Wilson klikt totaal anders .
Toch zijn het bijde toppers in het hogere speaker segment.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

okay,  ik geloof dat de laatste paar postings laten zien dat we toch eigenlijk op een lijn zitten en indirect hetzelfde bedoelen.

Een geluid beschrijven is waanzinnig moeilijk net als smaak en geur.

Avalon voor mij (ik heb zelf hun type Eclipse Classic)
uit zich in een zeer brede opvallende stage, absoluut niet sensationeel...dat is als eerste indruk...eerder onopvallend....na uren luisteren...nog steeds geen luistermoeheid, ook niet bij harde volumes.

Zeer gedetailleerd (wel minder gedetailleerd in het hoog als de bv. Sonus Faber Extrema) over het volle bereik. Gortdroge en snelle bas, niet zo erg diep maar enorm veel verschillende tonen/tinten/variaties/timbres ...moeilijk onder woorden te brengen.

Zijn grootste kracht ligt voor mij in het middengebied volgens mij onverslaanbaar (ben ook een buizenfreak  ;)).
Hoog en laag komt hij vaak op de 2e plaats...maar als totaal (voor mij) op de eerste.

Beetje off-topic maar ach...we zoeken dit misschien ook in een center  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!


Erik van Voorst (in memoriam)

Geweldig

Dit ga ik bestuderen  :)

Bedankt
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

hmmm kijken of iemand een idee heeft voor deze puzzel...

Dit zijn de drivers voor van een vierweg systeem.

Waarom niet simpeler: Het zijn de zelfde componenten als van mijn fronts en  heb dus weinig keus...

Ik ben zelf ff aan het puzzelen geweest, maar de echte bouwers hebben vast een echte oplossing....

Mee te nemen is dat het kantelpunt van de woofer 160 Hz is en helaas dus niet "verstopt" kan worden....

Waarom ik de kast niet kan laten zoals hij is: hij is 121 cm hoog en kan daarmee niet onder het toekomstige Projectie scherm komen.

ps. Plaatje geeft niet aan wat ik in gedachte heb...

Bart_M

Quote from: Rob_Dingen on March 16, 2003, 18:01:24
Krunk het maakt wel degelijk uit welke units je gebruikt en zelfs erg veel.

Hoi, ik deel die mening dus ook. Ik dacht alleen dat Erik dat dus dacht.
Maar we zijn het hier dus allemaal over eens.   :)

Spacebass, hoe stijl wordt de woofer afgefilterd?

Grtn,
Bart

Spacebass

Geen flauw idee....

Ik ga dus een Omega uit elkaar trekken in in een andere behuizing stoppen incl filter etc.

De originele bekabeling weet ik nog niet omdat ik daar messchine mee ga experimenteren...oeps dit lijkt op tweaken  ;D

Het hele filter heb ik nog nooit in handen gehad..... ben dat wel van plan trouwens, mja dan sta ik met die filter in mijn hand en dan weet ik nog niets...  :P

Ik zou het kunnen meten, maar dan moet ik nog een hoop doen voor ik dat voor elkaar heb...

Bart_M

Maak eens een mooi plaatje van je filter met de waardes van je componenten. Daar is dan eea aan af te leiden.

Grtn,
Bart

Spacebass

OK!

oeps .. ff een digitale camera kopen ....welke thread was dat ook al weer  ;)

Bart_M

ehhhh... ik bedoelde eigenlijk gewoon tekening via paint ofzo.
Das wel zo duidelijk.  ;)

Grtn,
Bart

Spacebass

 ;D
Nee  ik bedoelde die waardes op de Filter componenten....das vast met allerlei symbolen en toestanden die ik niet kan typen  ;D

Nou weet je wat ga ze eruit schroeven...

Laterz.....

Spacebass

 :P

No way dat ik allemaal kan opschrijven wat er allemaal in zit jezzzz, er zit gewoon een hele electronica fabriek in  :o

De watkins-woofer heeft een eigen printplaat van +/-40 x 30 cm
Het middenlaag heeft een aparte printplaats van 20 x 20
het midden en het hoog zitten samen op een printplaat van 20 x 20 ..is wel  8) maareh dat schrijven wordt een beetje veel...zitten minstens 15 componenten op iedere plaat...

Grappig trouwens... de watkins woofer heeft twee spoelen en dus ook twee paar kabels die de luidspreker ingaan  8)

Hmmm of ik moet foto's maken, of...meten!
Dat laatste is vooralsnog een stuk makkelijker

Voordat ik door heb hoe die filters in elkaarzitten zijn we een jaar verder...

Bart_M

Zoek alleen ff het schema op van de woofer.

Grtn,
Bart

Spacebass


Spacebass

Krunk, ik heb het filter gefotografeerd...

Kijk ff in deze thread, anders zit ik hier de tread te vervuilen met mijn troep ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=24;action=display;threadid=6549

Erik van Voorst (in memoriam)

Voor de liefhebber en/of gegadigden die ook willen gaan bouwen post ik hier fff de link naar de specs van de door mij gekozen units (merk: Thiel)

http://www.soniccraft.com/Drivers/Accuton/c95t6.htm

en

http://www.soniccraft.com/Drivers/Accuton/c236.htm

Ik kies voor 2 maal een midbass en 1 maal de tweeter

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jo Kumpen

Ziet er alvast zeer belovend uit Erik.
Ik ben benieuwd ;)

Groeten
Keep your eyes on the stars and your feet on the ground.

Rob_Dingen

Hoi Erik

Zeer goede keuze ze klinken ook erg goed.

Rob

Robbo

Die C2 44/8 tweeter, wat een aparte specs heeft die.   Loopt al van 800hz !


Rob

Bart_M

#72
Je moet er rekening mee houden dat als je hem filtert op 1800 Hz, zal hij onder deze frequentie ook nog zal meedoen.
De totale repons van de kast is opgebouwd uit de respons van de tweeter en de woofer. Dit zijn 2 "parabolen", met een overlap van de 2 middelste "benen".

Als de lijn van de tweeter halverwege in elkaar klapt, krijg je ook een deuk in je totale respons.

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Sinds ik anti-filter ben...definitie: een noodzakelijk kwaad wat  problemen oplost  maar vaak evenzoveel nieuwe introduceert.

Heb ik na veel onderzoek deze thiel units uitgezocht om ze alleen te filteren daar waar echt nodig.

Dat wil zeggen ik ga experimenteren met slechts een condensator te weten een Jensen 4.7 uF papier koperfolie in olie...dus wel een erg goede.

Wie waagt zich aan voorspellingen.

Heeft iemand toevallig een progje om er op los te laten.

De subwoofer voorspellingen (ook met behulp van simulaties) zijn hardstikke nauwkeurig uitgekomen uiteindelijk.

Wat ik overigens in een eerdere posting over Avalon bedoelde was dat een filter zo afgrijselijk belangrijk kan zijn dat als je eenmaal een goede hebt gevonden je in staat bent om met andere units toch het unieke karakter te behouden...uiteraard zou je dan kunnen interpreteren dat de units dan niet uit maken ...maar die blijven echter net zo belangrijk om het GEHEEL uiteindelijk zo te krijgen

Mijn visie is dat Behuizing, Units en het Filter allen even belangrijk zijn
en evenveel aandacht verlangen....er zijn echt nog steeds te weinig mensen/fabrikanten die dat inzien.

Tot zover mijn preek   :-X





HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

Nou, wat dacht je van de interne bekabeling?

Omdat Infinity in bepaalde situaties "Scherp" kan klinken, dacht ik altijd...geen zilver gebruiken, en dat zit dat ding zelf vol met zilver  ;D ;D
(Niet dat ik er last van heb)

Ik hoorde van die mensen van Kharma dat zilver juist een iets fijnere (resolutie) klankkleur heeft dan OFC koper ... dus mijn keuze zou wel duidelijk zijn...
Hoewel niet alle "Silver" kabels die ik geprobeerd heb mijn smaak zijn ...
Ach ik geef gewoon de schuld aan mijn Yammie  ;D

Ik denk dat als je een bepaalde luidsprekerkabel gekozen hebt, die je bevalt...deze ook intern zou kunnen gebruiken..