Center der Centers

Started by Erik van Voorst (in memoriam), March 12, 2003, 15:14:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Paul,

Je hebt bij mij het resultaat gehoord van full-range surrounds. Is dit een goed argument voor jou?
Zeker als je ervoor zou kiezen om alle speaker 100% identiek te maken, lijkt me dit niet heel verkeerd.

Grtn,
Bart

cinepaulis

Tja, daar sta ik dan met mijn mond vol tandjes !  ;D
OK, point taken.

Nog andere argumenten....anybody ?

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

cinepaulis

Mijn voorgaande reactie was bedoeld direct na die van Spacebass.


Hee Bart!

Yep ! Dat is zeker een goed argument: om overal exact identieke speakers in te zetten.
Maar ik vraag me toch af of de laagweergave nu daadwerkelijk zo veel van invloed is. Dus of dat belangrijker is dat fase etc.

In geval van full range surrounds kan ik me er op zich nog iets bij voorstellen. Het laag wat in de surround kanalen zit wordt bij 'small' surrounds door de sub weergegeven, die meestal bij de fronts in de buurt staat. Daardoor kan het minder natuurlijk overkomen en kunnen full range surrounds (of een sub voor de achter kanalen) wel verbetering brengen, lijkt me.

Maar in geval van de center heeft dit volgens mij nauwelijks effect. Mits je natuurlijk de bas van een 'small' center naar de sub stuurt.

1. Als je begint met het bouwen van de center, dan zou ik de fronts en surrounds exact hetzelfde maken. Ongeacht of dit small/large is.

2. Als je begint met het bouwen van de fronts zou ik de center en surrounds exact hetzelfde maken.
Ongeacht of dit small/large is.

3. De sub zou ik gebruiken voor LFE + alle speakers die NIET full range zijn (gezien het bovenstaande zijn dat dus alle speakers of geen enkele  :) )

Als het te wazig wordt, zeg het maar....   :P

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

patrick_vdb

Het word niet te wazig hoor Paul ;D

Welke definite geven we eigenlijk aan full-range? Persoonlijk vind ik full-range alleen die speakers welke een onverzwakt, ongekleurd en onvervorm laagweergave hebben vanaf 18-20Hz, alles daarboven is eigenlijk toch geen full-range meer ::) Maw, de sub kan altijd als ondersteuning ingezet worden ;)

Hoever het laag doorloopt (30Hz, 35Hz, 40Hz, 45Hz of bv 55Hz) is minder van belang vind ik persoonlijk, belangrijker is dat het laag wat weergegeven wordt ook goed weergegeven wordt...liever een minder gefundeert maar strak en onvervormd laag als een zwabberbas ;) De sub kan hier goed ingezet worden om de lagere tonen ten gehore te brengen (ookal loopt de speaker dus door tot bv 35Hz).

Mvrgr

Patrick

ps. Spacebass, heb je ook geen behoefte aan een sub?


Spacebass

Je hebt gelijk C-Paul..

Als ik luidsprekers had die niet fullrange waren, zou ik ook met een subwoofer gaan werken... uiteraard ;).

Ik denk dat fase problemen in een fullrange setup pas een rol gaat spelen op het moment dat alle luidsprekers gelijktijdig het zelfde moeten weergeven en je last hebt van plaatsingsproblemen of delay instellingen die niet goed staan.

Spacebass

Niet echt nee... maar ik kan het niet echt beoordelen, als ik in de winkel luister, hoor ik altijd waar de subwoofer staat en dan heb ik al zoiets van  neeehhhh ...
SiR heeft mijn set wel eens gehoord ... ik meen dat hij zei dat ik geen sub nodig heb....( ik dacht na "The Haunting"  maar ik kan mij vergissen!

patrick_vdb

Quote from: Spacebass on March 14, 2003, 14:33:35
Niet echt nee... maar ik kan het niet echt beoordelen, als ik in de winkel luister, hoor ik altijd waar de subwoofer staat en dan heb ik al zoiets van  neeehhhh ...

De sub moet je inderdaad niet horen (waar íe staat), verstoord het geluidsbeeld te zeer. Als dit altijd zo zou zijn had ik zeker ook geen sub. Winkels zijn echter wel slechte referentie-kaders, eigenlijk zou je eens een subje thuis moeten kunnen uitproberen....wie weet wat voor spannends je nog allemaal kan gaan horen 8) Ik zeg met nadruk "kan" want ik ken je situatie op het moment niet ;)

Mvrgr

Patrick







Spacebass

Je zit ook in Limburg ... da's niet om de hoek!  ;D

patrick_vdb

Ach, zo groot is Nederland nu ook weer niet he? ;D

Mvrgr

Patrick

cinepaulis

Patrick,
Precies ! My point exactly wat betreft full range.

Spacebass,
Hmmm...mijns inziens zou de fase van de verschillende speakers toch identiek moeten zijn. In ieder geval zou het theoretisch het mooiste 'pan gedrag' moeten opleveren.

P.S. Pan gedrag heeft niks met bakken en braden te maken.  :P

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Spacebass

Ik bedoelde faseproblemen tov elkaar.

Ik had gehoopt dat we niet weer in een discussie terecht zouden komen van wel of geen subwoofer  ;D

Ik denk dat als je de Omega's gehoord hebt je snapt waarom ik geen sub heb. Ik denk dat het een beetje overkill word... Ik vind het echt lekker om van 4 (nu nog hopelijk 5) kanten beslopen te worden door het sublaag  ;D

cinepaulis

OK dan, ik zal niet langer proberen om je een subwoofer aan te smeren.  ::)

Maar om weer terug te komen:
Mijns inziens zou het 'leading' argument moeten zijn: het bouwen van identieke speakers en niet zozeer het bouwen van een full-range center.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Spacebass

Waarom GINGEN wij eigenlijk babbalen over fullrange?
Het ging mij ook om identieke (klinkende) luidsprekers!
;D  ;D

Ah ik zie het al Frank begon hierover  ;)

Raf1

Mijne Heren,

Sorry dat ik zomaar binnen val, maar ik wil toch ook een (hopelijk) constructieve bijdrage leveren, aan deze topic.

Het lijkt mij een goede zaak om een center te hebben die op geen enkel terein bij de overige speakers achterblijft.(allhoewel ik het "beter zijn dan" ook niet voorsta)
De term "identiek" is denk ik dan ook het (enigste) goede woord.
Naar mijn mening is het ook een "must" om de center goed te kunnen plaatsen in de HT opstelling.
Kastvorm speakerplaatsing, en schermgrote/plaatsing zouden dan ook zoveel als mogelijk met elkaar in overeenstemming moeten zijn.
Natuurlijk kan dit alles veel lastiger maken dan als noodzakelijk gezien wordt( en zal het ook zijn), maar hierdoor blijf je ook bij het einddoel.
De optimaalste geluidsweergave bij HT.
Daar vrijwel alle speakers ontworpen zijn vanuit het idee dat zij niet tot nauwelijks beperkt zullen(en mogen) worden in hun werkwijze, is hun vorm en grote een mogelijke beperking in een HT opstelling.
En vooral de center positie is er een die het toepassen van "normale" speakers vrijwel onmogelijk maakt.
Er is hier reeds vastgestelt dat identieke speakers de voorkeur geniet, daarom stel ik dat de vorm(kast) van de center ook voor alle andere speakers wordt gebruikt.
En deze vorm zou gebasseerd moeten zijn op optimale plaatsing voor een centrerspeaker in een HT opstelling, en niet op wat in de algemeenheid als goed voor een speaker bezien wordt.
Mijn inziens zal dit zelfs een beperking in omvang van de drivers tot gevolg hebben.
En uiteindelijk resulteren in een als "Small" ingestelde speaker, die mbv. een sub(per speaker, of via LFE-sub) zijn taak zal uitvoeren.
Alleen het maken van een "goede" center dmv. goed en zinnig speakerbouwen, is een gemiste kans.
Sterker nog, waarom eigenlijk, kant en klaar speakers(ook de zelfbouw pakketen) zullen niet veel slechter of beter zijn.
De meerwaarde zit volgens mij juist in het in het maken van een kast die past en werkt, niet in een kast die alleen maar klinkt.

Groetjes,

Raf.


Erik van Voorst (in memoriam)

Om me even te mengen in het onderonsje  ;)

Je bent er mijnsinziens niet (alleen) met identieke speakers

De ondersteuning van de frontsub is geen probleem voor de fronts maar wel voor de rears.

Een geluid (LOTR de ruitersscene bv) dat naar achteren wordt gestuurd verliest aan (volledige) plaatsbepaling als
sterk overdreven de ruiter uit de REAR komt en het paard uit de FRONTsub.....maw vanaf een hz of 80 kun je toch echt een plaats bepalen.

Erger nog is als je dus geen subondersteuning of full range
(of rear-sub)  achter je hebt. Als de ruiter in vol-ornaat van voor naar achter komt galopperen heeft hij achter je zijn paard "verloren"  ;D  ;D

Ik heb hier zeer veel mee geexperimenteerd en heb besloten om mijn oude sub Omega 300 te modden en als achtersub te gebruiken....zodat ik "full-range" achter had.

Het eindresultaat was niet gering!!!

Ik overdrijf natuurlijk...maar uit enthousiasme draaf ik net zo door als ...mijn ruiter....je beleeft je HT echt leuker als je een tikkie verder gaat dan "normaal" ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

Raf....

Als mijn eigen center ontwerp werkt ben ik zeker van plan om dit princiep voor alle kanalen door te voeren , maar in mijn geval is dat fase 6 of zo

ps.
Ik heb je (lange teksten) gemist....  ;)  ;D

Erik van Voorst (in memoriam)

Raf,

zoals blijkt uit mijn eerdere postings, bijt ik voor mezelf de spits af met de bouw van een "full-range?" center en zullen de gebruikte units uiteindelijk ook in zelfbouwfronts/surrounds en rears gebruikt gaan worden.

ondersteund door een Frontsub (ook LFE) en
een Rearsub (alleen rear-ondersteuning)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rob_Dingen

Hoi

Mijn mening is ook dat 5 dezelfde speakers belangrijker zijn als 5 fulrange speakers.
Meestal is het veel makelijker om de speakers op small te zetten en een goede plaats te zoeken voor de sub.
Op die manier heb je bijna nooit geen problemen in het laag.
De nadelen zijn dat je een zeer goede sub moet hebben die verschrikelijk veel druk kan leveren tot 20Hz.
Deze subs zijn zeldzaam en moeilijk te plaatsen omdat ze meestal erg groot zijn.
Alle kleine sub doosjes (met alle respect) comprimeren aan de onderkant omdat niet voldoende dB's kunnen leveren op lagere frequenties laat staan dat ze het ook nog voor de overige 5 speakers erbij moeten nemen.
Dus darom zouden fullrange speakers beter kunnen zijn.
Al het bovenstaande staat of valt met de ruimte en de mogelijkheid van de speaker plaatsing.
Om op de oorspronkelijke topic terug te komen ben ik niet voor een d'appolito opstelling voor een center omdat die erg smal afstraalt laat staan als je hem op zijn zij legt blijft er helemaal niets over.
Gewoon tweeter boven mid eronder en bijv de woofers links en rechts erlangs.
Met deze opzet heb je het beste afstraal gedrag.

Rob

chendy

Hi Rob!

Welke speakers/drivers gebruik jij eigenlijk? Heb je daar misschien een url van?

Mvg, Chendy.
PCH A100 > Sony 40" Bravia 1080p >  5.1 set-up
powered by Johnny Walker

Bart_M

Quote from: Rob_Dingen on March 14, 2003, 21:20:32
Mijn mening is ook dat 5 dezelfde speakers belangrijker zijn als 5 fulrange speakers.

Om op de oorspronkelijke topic terug te komen ben ik niet voor een d'appolito opstelling voor een center omdat die erg smal afstraalt laat staan als je hem op zijn zij legt blijft er helemaal niets over.

Rob

Dat je de d'appolito opstelling in een center niet moet kantelen ben ik wel met je eens, maar als je een d'appolito opstelling maakt in je fronts en surrounds zou ik dit ook doen in je center. Ik vraag me af wat er gebeurt als je ineens de d'appolito opstelling niet doorzet in je center, maar kies voor 1 tweeter boven de mid.

Grtn,
Bart

Rob_Dingen

Hoi Kruk

Je zou nog steeds 2 woofers kunnen gebruikrn alleen zet deze onder de tweeter langs elkaar dan heb je toch een klein beetje d'appolito maar wel met een beter afstraal gedrag.
De eigenschap van een d'appolito is dat je een kleine spreiding horizontaal hebt en vertikaal niets dus als je hemop zijn zij legt moet je er eigenlijk midden voor gaan zitten.

Chendy ik gebruik units van Scanspeak Focal en soms Dynaudio en Vifa.

Rob

Tapeshirt

#46
Quote from: Rob_Dingen on March 15, 2003, 19:12:59

Chendy ik gebruik units van Scanspeak Focal en soms Dynaudio en Vifa.

Rob

Rob:

Soms????

Rob_Dingen

Hoi Tapeshirt

Ik bouw nu al ongeveer 23 jaar speakers dus heb wel het een en ander gebruikt en gebouwd.
Het moelijkste is om units bij elkaar te zoeken die bij elkaar goed klinken.
Het is namelijk niet zeker dat als je de beste tweeter en woofer koopt ook een goede kombinatie hebt.
Je ziet ook meestal bij de duurdere speakermerken dat de ontwerpers niet zo snel veranderen met hun mid hoog kombinaties.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

ahum....Rob

Mag ik je verwijzen naar Neil Patel van Avalon Acoustics.
Deze ontwerper is van hoog en midden en laag compleet veranderd.

Eerst.... MB Quart...Eton....Focal......Thiel.

Het belangrijke van deze discussie is dat zijn Avalon Sound NIET MEEVERANDERDE ...okay wel kwaliteitsverschillen dat spreekt voor zich.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

ff kort door de bocht:
het maakt eigenlijk niets uit welke units je gebruikt, het klinkt toch allemaal hetzelfde?

Hoe klinkt een Avalon Sound? Kan je dat eens beschrijven voor mij?

Grtn,
Bart