Center der Centers

Started by Erik van Voorst (in memoriam), March 12, 2003, 15:14:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Wie gaat er mee brainstormen over de bouw van een center luidspreker  ::)

Volgens mij bestaan er zeer weinig goede "kant en klaar" centerluidsprekers (net als subs) dus.....weer braak terrein

Mijn huidige project is de bouw van zo een center
(verleden jaar was dat een sub... foto's staan nog wel ergens op dit Forum)

Om alvast wat in de groep te gooien  ;)

Ik denk aan een center van 2 meter lang 20 cm diep en 20 cm hoog, hij komt horizontaal (uiteraard  ;D) boven mijn scherm van 2.40 m  te hangen.

Verder denk ik aan 2 maal de Thiel C2 95T mid/woofer
en 1 maal de C2 23 tweeter

Nauwelijks filtering ....wel 1 maal een Jensen koperfolie papier olie condensator van 4,7 uF

Misschien ook leuk om reeds trots gebouwde HT-centers op deze topic te gooien .....met of zonder foto's

Of lopende projecten van centers..verzin het maar
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

PM

Kan je niet hetzelfde maken als je fronts.. alleen dan op z'n kant?
Groeten, Peter

Erik van Voorst (in memoriam)

Dit zou inderdaad de best voor de handliggende oplossing zijn..... ware het niet dat mijn Fronts de oude 2e hands (goedklinkende) B&W Dm7 mk2 zijn.

Langzamerhand wil ik straks al mijn HT-luidsprekers zelf gebouwd hebben met dezelfde units enz enz.
Dus een flinke klus...met 6.1  ;D

Dus ik heb gemeend elk jaar 1 project  ;)

Ditmaal de Center.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

J.A.F._Doorhof

Bouw de center zoals je je fronts wil gaan bouwen, dan weet je zeker dat het goed komt.

Ik zou in iedergeval voor een center gaan met een fullrange bereik.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

#4
Ik hoop niet dat ik je plannen in de war schop, maar...... waarom bouw je toch niet eerst de fronts, en zet je de bestaande naar achteren?

De fronts zijn toch de speakers waar je het beste het geluidsbeeld kan bepalen. Deze pas je aan tot je ze perfect vindt klinken, daarna trek je deze serie rondom door.

Ik heb net mijn fronts klaar, maar ben nu bezig met het filter aan te passen tot het optimaal is. Dit is toch moeilijker dan het lijkt.
Pas als de fronts helemaal in orde zijn, worden de rest van de speakers pas gemaakt.

Met 1 centerspeaker lijkt me het heel moeilijk worden om het filter echt goed te krijgen.
Maar als je het filter van de fronts eenmaal goed hebt, dan kan je dit bijna volledig overnemen in je center en surrounds.

Grtn,
Bart

Jo Kumpen

Lijkt me geen slecht plan, dat van Krunk.
Keep your eyes on the stars and your feet on the ground.

Erik van Voorst (in memoriam)

Weer mee eens.
Maar mijn center is nu echt de zwakke schakel  :'(.

Ik weet overigens wel nu al dat ik 100 procent door wil gaan met de units welke ik gekozen heb voor de center.

In het ergste geval zou het filter in een later stadium toch veranderd moeten worden.

Full Range is een reele optie als hij klaar is is....tenminste tot zo een 40/50 hz  ;D.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sil Stranders

90 % van al het geluid in een film komt uit de centerspeaker.
Dit is een goede reden om eerst met je center aan de slag te gaan.
Fullrange is zeker een vereiste (ik neem het op de set ook niet op met een hema microfoon dus luister het aub niet op een center met het formaat van een broodtrommeltje)

Met vriendelijke groet,


Sil.
in a world without walls or fences, who needs windows or gates
NAD 512, Sony dvp-s735d, NAD 762, ROTEL rc870bx, ROTEL rb870bx, Quad 33, 2x QUAD 405, Tannoy DMT12 dual concetric studio monitors,  4x tannoy reveal, tannoy mc-15 sub

Bart_M

#8
Ik draai op dit moment zelfs zonder center.
Mijn huidige center is zo afwijkend van de nieuwe fronts, dat zonder center beter klinkt voor het totale geluidsbeeld.
Waarom doe je dit ook niet?

Grtn,
Bart

Bart_M

Nog een klein puntje.
Je wil een hele brede en lage center gaan maken, maar dit is eigenlijk niet de beste opzet voor een center.
Er staat nog ergens een topic waarin dit allemaal wordt behandeld.

De center die ik wil gaan maken wordt denk ik iets zoals:
--- M ---
W-T-W
--- M ---

Dit is wel hoger, maar het heeft een stuk betere afstraling.
Eventueel komt er maar 1 woofer in, en aan de andere kant een basreflex. Je zou wel de breedte in kunnen gaan, maar dan zou ik het alleen doen om kastvolume te winnen. Niet om units te plaatsen.

Grtn,
Bart

Erik van Voorst (in memoriam)

Als iemand mij even naar die topic kan verwijzen graag.

Mijn huidige center bestaat uit 2 maal de BW DM220.
Niet echt beroerd dus maar ik wil upgraden  ;D.
Geen center is in mijn geval een achteruitgang.

Momenteel staan ze tegen elkaar op de grond voor mijn downfire sub, nog geen 25 cm van de poort verwijderd (en ook een beetje in de weg...voor het mooie....want de sub heb ik minitieus afgewerkt.)

Mijn nieuwe center komt aan het schuinlopende plafond te hangen vlak voor het el. scherm vandaar de minimale
breedte en dieptemaat.

Misschien ook dan weer beter dat hij dichter bij het "gesproken" woord hangt, qua sync  ???
Inderdaad is de lengte gebaseerd op kastvolume
plm 25 liter per kant per unit om ze door te laten gaan zonder poort naar plm. 45 Hz.

De tweeter komt in het midden in een soort eigen kast.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!


Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

thommy

Hi Erik,

Ik zal je project met bewondering blijven volgen.
Zeker nadat ik je in zekere mate gevolgd heb met de keuze van de Focal woofer.
Ik zie dat je nu voor Thiel gewonnen bent.
Persoonlijk ken ik deze niet (lees:geen luisterervaring), maar heb wel reeds wat opzoekwerk gedaan. Indien je de reviews mag geloven zijn deze Thiel's wel echt 'de top'!

Blijf zeker je avonturen posten!!

Mvgr
Yves.


Spacebass

Als ik nou nog een setje Omega's kan vinden dan zal ik hier ook een ontwerpje plaatsen.
In mijn geval is het wel iets makkelijker omdat ik voor alle units al de inhoudsmaten en het filter heb (die moeten dus het zelfde worden als bij de fronts).

thommy

Quote from: Spacebass on March 13, 2003, 21:10:46
Als ik nou nog een setje Omega's kan vinden dan zal ik hier ook een ontwerpje plaatsen.
In mijn geval is het wel iets makkelijker omdat ik voor alle units al de inhoudsmaten en het filter heb (die moeten dus het zelfde worden als bij de fronts).


Hallo SB,

Misschien eens kontakt opnemen met New Music.

Wat deze gasten staan hebben hou je voor onmogelijk.
Daar staan ook nog van die reusachtige Infinity's, dacht dat die IRS Reference Standard (1980) noemen??


Best eens een mailtje doen ;)

Mvgr
Yves.

Spacebass

Joh da's inderdaad een mijlpaal in de IRS range geweest... 8)

Zal ze eens mailen, misschien dat zij ook een setje Omega's te koop hebben of te koop weten...

bedankt Thommy!

patrick_vdb

En zo probeert iedereen Spacebass aan nog een setje Omega's te helpen ;D

Wat is zo'n forum toch mooi ;)

Hoi Erik,

Ik zal je project blijven volgen, gezien de sub welke je zelf gebouwt had heb ik er het volste vertrouwen in dat het met de center wel goed gaat komen.

Mvrgr

Patrick

thommy

Quote from: Spacebass on March 13, 2003, 22:49:58
Joh da's inderdaad een mijlpaal in de IRS range geweest... 8)

Zal ze eens mailen, misschien dat zij ook een setje Omega's te koop hebben of te koop weten...

bedankt Thommy!

NP SB ;)

Ik weet wat het is "verlangen"

Mvgr
Yves.

thommy

#19
Nu weer over DIY,

Erik of Bart, hebben jullie ooit overwogen om Scan Speak of Eton te gebruiken?
Scan Speak mag dan nog 'Paper Cones' gebruiken, maar schijnt ook zeer goed te zijn ???

Mvgr
Yves.

cinepaulis

Hoi,

Even expres een vraagje:
Waarom is men zo gefoccused op full range centers ?

Mijns inziens kun je slechts met zeer veel inspanning een center daadwerkelijk full rangen maken (dus laten beginnen vanaf zo'n 30 Hz !!). Waarom laat je het laag niet gewoon over aan de sub ? Die is daar beter in.

Juist een center kanaal zou best eens wat laag kunnen bevatten bij films. Dus ik zou zeggen, als je de center op large zet, dan moet ie ook ECHT large zijn.

Nou jullie weer....  ;)
(ben serieus benieuwd naar de argumenten)

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi,

Ik heb zeker papier overwogen,...qua stemmen vind ik dit nog steeds het mooiste wat er te koop is.
Maar als er kogels, helikopters ed langs je vliegen vind
ik keramiek, kevlar, (diamant  :o ) de betere keus
....en aangezien zo een center vaak meedoet...

Morgen ga ik de garage opruimen, daar wordt hij gebouwd....voor mijn sub was dat toen helaas niet mogelijk ....300/350 kg ..2 trappen op te sjouwen... >:(

De rotzooi toen was .....randje echtscheiding  ;D  ;D
dus..

Ik zal weer foto's maken als er interesse is.

Ik verzin filmnamen voor mijn luidsprekers.

Ik heb zelfs alweer een nieuwe Filmnaam verzonnen voor de center..... LOTR.

Mijn sub heet U-571  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Spacebass

Hahaha, mooie namen...heb je ook een naam voor je... ;)

cinepaulis....mijn omega's lopen van 30 Hz- 42 kHz +/- 2db, zolang ik mij aan de binnenmaten hou, zal dit voor mijn center niet anders zijn....

cinepaulis

Spacebass,
Hehehe....da's nog geen argument  :P

Wat is het argument om de center bas NIET naar de sub te sturen ?

"I double dare you !"  ;D

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Spacebass