Das Leben Der Anderen

Started by Xstream, September 9, 2007, 17:27:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xstream

Duitsland
Drama
137 minuten

geregisseerd door Florian Henckel von Donnersmarck
met Ulrich Mühe, Sebastian Koch en Martina Gedeck

In november 1984 krijgt de gezagstrouwe Stasi-agent Wiesler de opdracht het leven van de succesvolle toneelschrijver Georg Dreyman en zijn levensgezel Christa-Maria Sieland te schaduwen. Wiesler wordt geconfronteerd met de voor hem vreemde wereld van liefde, literatuur en het vrije denken, waardoor hij zich de nutteloosheid van zijn bestaan realiseert. Hoe meer hij in aanraking komt met deze nieuwe wereld, hoe groter het besef groeit dat de Stasi ook zijn eigen leven ernstig beperkt.

IMDB: 8.5 / 10  (Top 250: #68)
http://www.imdb.com/title/tt0405094/

Moviemeter:  3,98 / 5
http://www.moviemeter.nl/film/36292

----
Tja, de ratings zeggen eigenlijk al genoeg. 1 van de meest ondergewaardeerde films ooit. Hoewel deze film de Oscar won voor beste buitenlandse film is de bekendheid zeer pover. Dus bij deze een aanzet tot informatie :)

Het is lastig te definieren wat deze film nou zo speciaal maakt. De sfeer is gewoon bijzonder goed. Je waant je echt in het oude duitsland. Daarnaast kunnen we wel stellen dat de Cast bijzonder goed is. Er zit geen persoon op de verkeerde plek en Ulrich Mühe (Wiesler) die ik nog niet kende weet heel goed de juiste snaar te raken. Verwikkeld in z'n eigen tweestrijd tussen z'n betrokkenheid bij de Oost Duitse Stasi en de schrijver en actrice die hij in de gaten moet houden onder het kader "nationale veiligheid" voel je elke seconde met hem mee terwijl hij eigenlijk zijn eigen leven en beperkingen analyseert. Anderzijds is het de bizarre manier van handelen en de technologien die worden gebruikt door de Oost Duitse Intilligentie dienst. Een aparte film die de primitieve handelswijze laat zien van de Stasi en het subtiele,  maar veelzeggende verhaal over het leven in de DDR, persoonlijke ontwikkeling, vrijheid van meningsuiting en spionage verwikkelingen.
Kortom, zeker een aanrader voor de mensen die van films houden in het minder oppervlakkige segment.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

PjotrrrNL

De Blu-Ray staat te wachten op mijn harddisk, ben ook erg benieuwd naar deze film...

redfox001

#2
Heb hem zojuist gezien, heel eerlijke en integere film. Er wordt getracht een juist niet overtrokken beeld van de oostduitse manier van werken te schetsen en de keuzes die men in die tijd had als je carriere wilde maken.
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.

dvd-fan

De sfeer die in de film wordt neergezet is echt perfekt. je hebt heel de tijd het idee van big brother is watching you. Maar het kille van oost duitsland wordt ook goed weergegeven.
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

PjotrrrNL

Een van de betere films van het laatste jaar met inderdaad een perfect geroffen Oost-Duitse sfeer!

Richi

Afgelopen weekend gezien deze film. We waren er allebei een uurtje stil van. Slik. Je zal zo moeten leven. Inderdaad heel goed neergezet in deze film.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

bmateijsen

Een van de beste films van 2007.... in mijn bescheiden mening.

haythijs

Het wordt een beetje saai om te lezen wellicht, maar  ook ik vind het een indrukwekkende verhaal. Het verhaal wordt prima verteld en de sfeer lijkt echt goed weergegeven. Voor zover wij dat vanuit dit land kunnen weten natuurlijk.
Aanrader wat mij betreft
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

Nosoforos

Ben het er helemaal mee eens! Sfeer is sowieso iets wat voor mij een film maakt of breekt. Dat lijkt een open deur, maar toch ontbreekt het de meeste films aan een duidelijke keuze in wat voor "sfeer" er aan de kijker moet worden overgebracht. Inderdaad komt er voor mij een zeer goed beeld over van hoe Oost Duitsland "voelde".
Overigens is de hoofdpersoon (de acteur dan) inmiddels helaas overleden. Het bizarre is dat hij in zijn eigen leven iets heeft meegemaakt in de DDR dat erg lijkt op de gebeurtenissen in de film. Weet helaas niet waar dat te lezen is, zal er een naar zoeken.

Spekkie99

Voor ons die er gelukkig niet niet veel van weten al scary genoeg. Mensen die het hebben meegemaakt zeggen bijv. dat het jongetje in de lift nooit zulke uitspraken zou doen omdat ouders nooit zulke dingen zouden bespreken in bijzijn van kinderen die dit er op een "ongepast" moment uit zouden kunnen flappen. De realiteit gaat dus nog iets verder dan de film...

Geen kritiek want de film liet op mij diepe indruk na, maar vooral ter informatie..
Want het gaat natuurlijk niet om de film maar om wat er echt gebeurd is.
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Hootie

De vorige week gekocht. Zwaar onder de indruk. Met sfeer een film indrukwekkend maken is in mijn ogen erg moeilijk en dus erg knap wanneer dat lukt.

Nosoforos
QuoteHet bizarre is dat hij in zijn eigen leven iets heeft meegemaakt in de DDR dat erg lijkt op de gebeurtenissen in de film. Weet helaas niet waar dat te lezen is, zal er een naar zoeken.

Staat bij de Special Features (tenminste op de Special Edition). Hij zegt er wel bij dat het bij lange na niet zo heftig was dan wat de personages in de film meemaken.

Hootie.
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Wimpie007

Net gezien, zoals anderen al zeiden, laat wel een diepe indruk na, beetje aangrijpend met momenten...
Inderdaad eentje om af en toe nog eens terug te zien :)
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

theflo