AGP-variant van de Radeon 2600Pro komt uit met DX10 ondersteuning

Started by Erik, August 31, 2007, 21:54:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Hiermee kun je volgens mij je oude trage P4 een nieuw leven geven als HTPC  :o

Alle HDTV decoding (bv H264) kan nu in de vidochip gebeuren dus een p4 is meer dna genoeg en hij is nog passief gekoeld ook  :o
Nu de prijs nog ok bv 100 euro ;D

Benieuwd hoe deze kaart in dx9 games presteerd vergeleken met een GT6600, iemand een idee?

Bron: Redactie Tweakers.net,
Quote
Hardwaremaker MSI heeft een agp-variant van de Radeon 2600Pro gebouwd. De videokaart is daarmee de eerste ter wereld die DirectX 10-ondersteuning combineert met de verouderde interface, claimt de fabrikant.

MSI RX2600PRO-T2D256Z/D2 De nieuwe MSI RX2600Pro-T2D256Z/D2 beschikt over 256MB gddr2-geheugen. De kloksnelheden liggen wat hoger dan de standaardsnelheden voor een 2600Pro: het geheugen is op 800MHz geklokt, terwijl de gpu op 600MHz draait. Daarmee zal de kaart de agp-connector ongetwijfeld lekker aan het werk kunnen houden. Uiteraard is de kaart van alle RV630-toeters en -bellen voorzien, zoals Avivo HD en DirectX 10. De kaart beschikt verder over een hdtv-uitgang en 2 dual-link dvi-i-aansluitingen.

MSI mikt met deze kaart duidelijk niet op de prestatiebeluste gamer, want voor de matige 3d-prestaties van deze gpu bestaan betere alternatieven. De RX2600Pro lijkt vooral bedoeld voor htpc-systemen: met Avivo HD kunnen ook oudere cpu's nog fatsoenlijk videoweergave verzorgen, en met de passieve MSI Heatpipe-koeling is de kaart volledig geluidloos. MSI's jongste lijkt dan ook heel geschikt om een wat oudere pc een tweede leven in de huiskamer te geven, al zullen ook voorzichtige upgraders blij zijn met de extra functionaliteit van deze kaart.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

PjotrrrNL

De XT2600 (PCI Express) zit volgens reviews op het niveau van een 8600 GTS met games...

Erik

Hangt er ook een beetje vanaf welke games in dx9 was hij behoorlijk langzamer en in dx10 weer 3x sneller als ik me goed herinner dan de 8600.
En ik heb nog wel een simpele 6600Gt kaart :)

Maar het lijkt me wel een leuke kaart. Kan ik het weer zeker een jaar uitzingen tot er een nieuwe generatie grafische kaarten uit is die wel vloeiend dx10 en dx9 op hoge resoluties aankan. Op zich werkt mijn pc erg goed. En om nou 1000 euro uit te geven stomweg omdat de pc 3 jaar oud is vind zelfs ik geen goede reden. Ook omdat ik nog geen goede vervanger mijn mijn huidge pc ben tegengekomen.

Vraag is alleen hoe goed is de decorder onder Xp en he goed onder Vista.
En kan hij ook moeilijke formaten uit de nieuwsgroepen aan, ben even de naar van dat russische container formaat kwijt.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

nielsg

je bedoelt *.mkv container?

is het ook niet de vraag of xp wel met de decoder over weg kan zonder allerlij programma's te moeten instaleren(net zoals je bij nvidia pure video hebt)

mvrg niels

Erik

Yep dat hij h264 ondersteunt wil niet zeggen dat hij x264 ondersetund en omgekeerd. En ik dacht dat x264 in die mkv gebruikt werd en vaak problemen gaf.
Jouw tip is idd een goede. Ben ook benieuwd naar de eerste testen van die kaart, hoorde iemand al 80 euro roepen. Maar hij is dan ook een stuk lager geklokt, zag ik, dan het origineel (pci-e).

Maar dan nog, 80 euro om elke 3 oude pc in een stille htpc (1080P) te veranderen zou natuurlijk ideaal zijn.   :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

roland p

mmmh... zou ik hier mijn duron 1,5 GHz ook HD-Ready mee kunnen maken? ;D
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Erik

Jij wel ;D

Ach nu ik over nadenk misschien kan het ook nog. Alleen vermoed ik dat jouw cpu dan wel op 90% a 100% zit ipv 8% tot 12%, zal dan niet echt een stille htpc worden ;D

Het is het proberen waard  :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

roland p

Qua data throughput zou het moeten kunnen. DVD-tje branden vanaf een usb harde schijf lukt ook gewoon met 16 speed...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Erik

Je zit met de beveiliging die gedecodeerd moet worden die vreet behoorlijk wat cputijd. Tenzij je hem van internet dload dan is die er al af. Throughput zou idd genoeg kunnen zijn. 1gb mem minimum lijkt me wel slim. En een schone install om geen driver conflicten te krijgen cq snelheidsproblemen uit te sluiten.

Blijft staan werkt alle hardware decodering ook onder xp en is ie compleet qua hd codecs  :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

roland p

QuoteBlijft staan werkt alle hardware decodering ook onder xp en is ie compleet qua hd codecs
Och, als hij 'alleen maar' bluray en hddvd zou kunnen afspelen zou ik al blij zijn.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

roland p

Op een amd sempron 2800+ 1,6GHz geklokt is het afpelen van h264 blijkbaar een fluitje van een cent!
Zie: http://www.hardspell.com/english/doc/showcont.asp?news_id=622&pageid=657
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

DickVD

Sapphire brengt deze kaart ook uit, zelfs een HD2600XT met agp, daar kan ik m'n htpc een nieuw leven mee geven :D
Weten jullie of de 2600XT/agp al te koop is?
hier staat ie:
http://www.sapphiretech.com/us/products/products_overview.php?gpid=179&grp=2

alvast bedankt voor antwoordt ;)
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

Erik

Ik zou niet weten wat je met een XT versie moet als je hem alleen als htpc nodig hebt. De pro is meer dan genoeg. Echte winst op een P4 krijg je als je alleen files afspeelt waar de beveiling al af is gehaald. Scheelt weer 25% cpu. Zal de industrie niet blij mee zijn, maar wie verzint dan ook zoiets.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

DickVD

Quote from: Erik on October  4, 2007, 20:48:11
Ik zou niet weten wat je met een XT versie moet als je hem alleen als htpc nodig hebt. De pro is meer dan genoeg. Echte winst op een P4 krijg je als je alleen files afspeelt waar de beveiling al af is gehaald. Scheelt weer 25% cpu. Zal de industrie niet blij mee zijn, maar wie verzint dan ook zoiets.
Met mijn pc doe ik gewoon alles, ook gamen en ik gebruik hem soms ook als htpc ;D
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

roland p

Quote from: Erik on October  4, 2007, 20:48:11
Ik zou niet weten wat je met een XT versie moet als je hem alleen als htpc nodig hebt. De pro is meer dan genoeg. Echte winst op een P4 krijg je als je alleen files afspeelt waar de beveiling al af is gehaald. Scheelt weer 25% cpu. Zal de industrie niet blij mee zijn, maar wie verzint dan ook zoiets.

Waarom laten ze die versleuteling ook niet door de GPU doen?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

ochiba

Hoi,

ik gebruik sinds een paar maanden de agp radeon 2400pro 512mb  en op een blue ray na krijg ik alles aan de praat met een P4 3,4. ,2gig DDR. Ook de x264. en wmv files op 1080p. Volgens mij doet de radeon 2600pro hetzelfde
CPU gebruik is net 50% maar ik moet toch niets anders doen op me PC anders gaat het alsnog fout met de sync tussen beeld en geluid.
Nadeel is wel echter dat de rest van me systeem super instabiel is geworden.
Dit wordt voor mij waarschijnlijk toch de reden om de kaart er weer uit te trekken.
Als ik me PC net aanzet dan duurt het een uur voordat me internet explorer niet meer vastloopt en soms gaat me beeld ineens op zwart.
Na een uurtje is het over en een film gaat zonder probleem dan.
Natuurfilms op 1080p is welk kicken, zo mooi. Starwars lijkt wel nieuw zo helder, R2D2 heeft meer lampjes dan vroeger.

Greetz Ochi

Erik

Of de drivers zijn niet stabiel (zou niet mogen) of je computer. Ik zou eerst eens proberen windows opnieuw te installeren plus die drivers en het dan nog eens te proberen.
De 2600 zou ook een vooruitgang zijn geweest voor die paar tienstjes extra.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

DickVD

Ik wil even melden dat ik sins 2 dagen de Sapphire 2600XT-AGP heb draaien onder XP-SP2 (ik gebruik mijn (ht)pc ook voor games)
Ondanks dat de hardware veel potentie schijnt te hebben, is het huilen met de PET op wat de drivers betreft.
Ik installeerde de bijgevoegde drivers (catalyst 7.10 zonder WHQL-keurmerk) en 3D werkte ineens niet meer (test onder dxdiagnose),daarna 7.11 geprobeerd, wordt (nog) niet ondersteund.
Op het forum van Sapphire werd de Omegadrivers aangeraden, ook geprobeerd en de driver werdt helemaal niet geladen :o
Terug naar de originele drivers een CCC menu laade niet meer, ik kon niet eens meer mijn desktop op 1080p krijgen :-X
Nog eens gelezen op het Sapphireforum en het zou moeten werken met de omegadrivers via een hack vd Omega-INF-file:
http://www.sapphiretech.com/en/forums/showthread.php?t=16783

Die hack was niet nodig, ik heb XP in het pad vd inf file laten zoeken en eindelijk werkte het, 3D ook.

Die omegadriver lijkt me wel een brakkedriver, want nu is de 2600xt behoorlijk langzamer dan m'n oude X1600pro (voor de games)
En waar ik hem uiteindelijk voor gekocht had: versnelling van 1080p in wmv9 formaat en BD en hddvd gaf ook geen goed resultaat, stotternde film of beeld achter op het geluid, wat ik al had met de X1600pro.
Ze zeggen het is wachten op Catalist 7.12, hopelijk komt die nog voor het eind vh jaar uit ::)
http://www.sapphiretech.com/en/forums/showthread.php?t=16138&page=1&pp=10
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

Erik

Hm je hebt echt wel veel pech met die kaart of de drivers zijn echt ruk, dat zou ik dan eerst zelf eens willen zien.

Ik heb een aantal testen gezien van die kaart en zowel op 3d en als 1080P en die waren allemaal best goed te noemen zelfs op een P4. Ok het was waarschijn geen AGP maar dat zou niet zoveel moeten uitmaken. Vraag me echt af of je geen andere problemen hebt die dit veroorzaken, driver conflicten, slechte ondersteuning mobo, resten van oude grafische drivers die in de weg zitten.

Staan er al meerdere fora vol dat die kaart niet functioneert? Op zich lijkt het me een mooi kaartje :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

DickVD

Ik zag op het ATI/amd fora ook al legio problemen met de HD2xxx agp of pci-e
http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid=89997&enterthread=y
dit heb ik gevonden, het is bekend dat de agp-versies nog geen hd content versnellen, het is wachten op Catalyst 7.12:
http://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&questionID=29894
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

roland p

Quote from: DickVD on December 16, 2007, 12:46:51
het is bekend dat de agp-versies nog geen hd content versnellen, het is wachten op Catalyst 7.12:

Damn.. daar zijn ze dan echt laat mee...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Erik

Dat is bizar dat het dan niet werkt, dat is toch de reden dat je zo'n ding koopt. Enig idee wanneer die drivers uitkomen?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

DickVD

ik hoop dat Catalyst 7.12 voor het eind vh jaar uitkomt, anders kan ik de kaart netzo goed weer terug brengen ::)
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980