Het Dynaudio Gemini filter: de ultieme verbetering?

Started by Audiofiel, February 28, 2007, 21:46:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dre73

ik zal je zo zeggen ik heb ze er net bij m`n eigen filter ze er weer vanaf gehaal,gewoon met losse snoertjes er overheen zetten.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Quote from: dre73 on March  4, 2007, 15:47:18
ik zal je zo zeggen ik heb ze er net bij m`n eigen filter ze er weer vanaf gehaal,gewoon met losse snoertjes er overheen zetten.

Bij mij komt het filter intern. Sterker nog, het zijn bestaande kasten waarvan ik het filter wil upgraden. Ik kan er dus niet zo makkelijk bij om te freubelen... :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dre73

in jouw geval is het misschien makkelijker om de filters tijdelijk buiten de kast te houden,want de vishays kunnen toch behoorlijke verschillen te weeg brengen.
ik heb(helaas) geen ervaringen met de dynaudio`s dus kan hier geen mening over geven.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

En wat is jouw ervaring dan met ander bypass-condensatoren, zoals de Mundorg Supreme Silver/Oil of Silver/Gold?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dre73

ik heb nog geen tijd in de andere caps gestoken,tony heeft volgens mij wel al meerdere geprobeerd.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Rob_Dingen

Hoi

Tenzij is een betere omschrijving.
Maar een versterker met lage uitgangs impedantie hoeft per defenitie niet beter zijn pak bijv een buizen versterker die hebben in de regel een hogere uitgangs impedantie.
De impedantie van een spoel ook al is hij wat hoger hoeft niet perse nadelig te zijn als het meegenomen word in het filter.
Nu kom je meteen bij de kern van het probleem.
Als je dadelijk weet welke filter topologie wilt gebruiken en je verandert naar folie spoelen en audyn cap+ dan verandert er zoveel dat je misschien aan het filter moet gaan tweaken.
Ik was trouwens bij Marc Heiligers met de Vishay test over de Audin Cap + en was een van degene die het een verslechtering vond.

Rob

geenius

Ik zou de Vishay MKP1837 gewoon proberen, ze kosten maar 50 cent per stuk.

Bart_M

Waar bestel je een paar losse voor te testen?

Audiofiel

Quote from: Rob_Dingen on March  5, 2007, 09:27:29
Nu kom je meteen bij de kern van het probleem.
Als je dadelijk weet welke filter topologie wilt gebruiken en je verandert naar folie spoelen en audyn cap+ dan verandert er zoveel dat je misschien aan het filter moet gaan tweaken.

Je slaat de spijker op zijn kop. Dat is precies waar ik bang voor ben. :-\

QuoteIk was trouwens bij Marc Heiligers met de Vishay test over de Audin Cap + en was een van degene die het een verslechtering vond.

Het lijkt mij nuttig (en interessant) om te weten met welke units dat was... ???
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Bart_M on March  5, 2007, 09:57:26
Waar bestel je een paar losse voor te testen?

Bij Crafty. Je kunt echter niet online bestellen, enkel door een emailtje te sturen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Quote from: Bart_M on March  5, 2007, 09:57:26
Waar bestel je een paar losse voor te testen?
De audiofabriek verkoopt ze ook, 5 euro voor 10 stuks als ik met niet vergis..

Audiofiel

Quote from: Audioloog on March  5, 2007, 10:20:47
De audiofabriek verkoopt ze ook, 5 euro voor 10 stuks als ik met niet vergis..

Op hun website zie ik zag niet staan bij condensatoren.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#37
Quote from: Audiofiel on March  5, 2007, 10:26:26
Op hun website zie ik zag niet staan bij condensatoren.
Inkoppertje? Nee ik hou me in  ;D

Ik heb er eventueel nog wel twee voor je liggen hoor :P

Edit: ze staan onder "diverse condensatoren", helemaal onderaan! (je middels een pijltje naar beneden scrollen!)

Audiofiel

Quote from: Audioloog on March  5, 2007, 10:29:15
Edit: ze staan onder "diverse condensatoren", helemaal onderaan! (je middels een pijltje naar beneden scrollen!)

Die hele pijltjes verschijnen niet direct bij mij. Nu ik het wist het ik express een aantal seconden gewacht en dan verschijnen inderdaad de grijze up/down pijltjes. Foutje in de pagina dus met niet consistente delays voor verschillende browsers. Met een browser-back staat hij er overigens direct.

Zo het lijkt het net alsof het lijstje maar uit 6 types bestaat terwijl er 27 staan! :o
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#39
Inmiddels zijn we al weer ruim 5 maanden en een hoop ervaring verder... :D


Ik heb tijdelijke filters gebouwd op testplankjes volgens het schema op pagina 1.

Voor de onderdelen ben ik gegaan voor de Jantzen foliespoelen, voor de condensatoren ben ik uitgegaan van Clarity Cap SA, beide bij Crafty verkrijgbaar.

Ik ben direct voor de 12 AWG spoelen gegaan, deze platte spoelen hebben een diameter van maar liefst 3,3 mm2 (omgerekend). Naast de waardes van 0,56 en 0,47 heb ik tevens extra exemplaren van 0,47 en 0,68 besteld om het filter te kunnen tweaken.

Hier zie je een aantal onderdelen bij elkaar:


En hier is de eerste van twee testfilters klaar gemonteerd op een multiplex plankje:


De bestaande d'Appolito parallelfilters heb ik uit twee kasten gehaald en de aansluitingen van de units naar buiten laten komen door de twee baspijpjes aan de achterkant. Vervolgens kon ik simpelweg wisselen tussen het oude en het nieuwe filter en rustig experimenteren met het filter buiten de kast.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#40
Ik heb totaal dik twee maanden getest. Eerst moesten de nieuwe filters natuurlijk ingespeeld worden, dus kritisch luisteren begon eigenlijk pas na een paar weken. Wat overigens direct opviel, was het strakkere laag. Niet onlogisch, vanwege de zeer lage weerstand van de twee spoelen (respectievelijk 0,12 en 0,13 ohm, dus effectief totaal): 0,25 ohm.

Voor de verschillen was lang luisteren natuurlijk noodzakelijk. De verschillen zijn overduidelijk te horen, maar het aanwijzen van het 'betere' filter is niet bepaald makkelijk. Sterker nog, het is zelfs helemaal niet te doen!

Beide filters klinken overduidelijk gewoon bijzonder goed en vele malen beter dan de standaardfilters die de DHZ-zaken meeverkochten met de Dynaudio Gemini. Het geluid komt met deze filters veel meer los van de speakers, de ruimtelijke afbeelding is beter (zowel breedte, diepte als hoogte), er is meer zwart en rust en het uitklinken van instrumenten is veel natuurlijker. Tot zover de overeenkomsten tussen mijn oude en het nieuwe filter.

Uiteraard heb ik de nieuwe filters ook getweaked. Ik heb zitten luisteren naar het ompolen van de tweeter (overduidelijk te horen) en naar verschillende waardes van serieweerstand R1 van de tweeter en spoel L2 die het middengebied beïnvloed. De serieweerstand moet duidelijk een veel lagere waarde dan de gesimuleerde hebben (mede door de lage weerstand van de spoelen). Bij 2,2 ohm was het hoog zeer terughoudend, bij 1,9 ohm was het een beetje te weinig en bij 1,6 ohm was het teveel en trok het de aandacht van het midden weg. Uiteindelijk vond ik een waarde tussen de 1,75 en 1,8 ohm het prettigste klinken en het best in balans.

Bij spoel L2 was het effect van veranderen uiteraard groter. Het vervangen van de 0,56mH door een 0,47mH gaf een laag dat beter te volgen was (contrabas) en een middenlaag dat opgeknapt was. Vervangen door 0,68mH gaf juist een slechter te volgen laag, maar wel een heel 'lekker' geluid. Na veel wisselen vond ik toch de originele waarde van 0,56mH het beste. Deze geeft tonaal een geluid waarbij het hele frequentiespectrum meer in balans is en de units beter op elkaar aan lijken te sluiten.

Ook het ik getest met de Vishay 1837 MKP bypass condensator. Ik vond het verschil in dit geval vrij klein met het seriefilter. Na het plaatsen in het begin en later nogmaals, besloot ik hem er wel op te laten zitten, maar het effect lijkt klein. Dezelfde condensator als bypass in het oude parallelfilter op de seriecondensator van de tweeter is duidelijker te horen en vond ik geen verbetering.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

#41
En dan de moeilijke keuze: de oude filters of de nieuwe...? ::)

Daarvoor was het nodig heel lang te luisteren en gedegen een keuze te maken. Zoals al eerder gezegd, klinken ze allebei bijzonder goed, dus er is geen keuze tussen 'goed' en 'slecht'. De keuze blijkt meer een persoonlijke voorkeur te zijn. Want wat zijn nu de verschillen? Let op dat onderstaande verschillen niet levensgroot zijn, maar voor het geoefende oor wel duidelijk te horen.

Wat allereerst opvalt, is dat de Gemini's met het seriefilter een hoger rendement lijken te hebben: de speakers spelen een tikkeltje harder (over het hele bereik). Niks mis mee, want dat speelt niet een grote rol als je een week lang naar hetzelfde filter gaat luisteren. Tweede wat opvalt is het strakkere en diepere laag. De fraaie koperfolie spoelen met hun zeer lage weerstand zijn daar natuurlijk een belangrijke oorzaak van. Verder valt op dat het geluidsbeeld tonaal mooi over het hele spectrum een gelijk karakter houdt.

Bij het oude d'Appolito parallelfilter (met time delay en 6dB hellingen) valt vooral op dat het ruimtelijk beeld wat groter is. Dat manifesteert zich bijvoorbeeld als je je buiten de sweetspot bevindt. Bij de oude filters hoor je recht voor de rechter speaker nog zeer duidelijk een stereobeeld neergezet worden. De linkerspeaker is dan duidelijk aanwezig. Bij de seriefilters is de linkerspeaker dan nog maar net hoorbaar. Nog verder buiten de sweetspot - namelijk even ver links van de linkerspeaker als de rechter speaker van de linker vandaan staat - is met de d'Apollito afstraling nog net de andere speaker te horen: een afstand van tweemaal de ene speaker dus. Het laag is minder strak en de contrabas is minder goed te volgen. Maar het geluid (en met name het midden en hoog) komt dus wel iets meer los van de speaker. Beide filters klinken zeer dynamisch, maar het seriële filter klinkt iets dynamischer in het laag en het parallele iets dynamischer in het midden.

Mijn persoonlijke voorkeur ligt uiteindelijk - met een kleine voorsprong - bij het oude filter. Ik vind het net ietsje spannender / levendiger en de fraaie afstraling (door de hele kamer heen) is precies mijn ding. Bovendien wil ik graag in de toekomst zonder center speaker gaan draaien en dan zal de d'Appolito-versie een iets betere phantom center afleveren.

Al met al was het een forse investering in onderdelen, maar dit leergeld is prima besteed want het heeft me een hoop geleerd. De zoektocht naar de 'ultieme verbetering' voor het Dynaudio Gemini filter is hiermee dan ook ten einde gekomen. Het blijven dus de oude filters. :D

De nieuwe seriële filters ga ik gebruiken voor een andere set Gemini's die nog over de standaard filters beschikken. Ik zal daar later deze week een apart topic over openen waarin de vorderingen van de bouw worden beschreven.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Nog een laatste opmerking betreft de test met de 'zuigkring' uit het originele filter. Ik heb uitgebreid (en ook blind) geluisterd, maar ik kan geen verschillen ontdekken tussen de situatie MET of ZONDER zuigkring. Dat wil zeggen, op mijn Aragon (en soortgelijke stabiele) versterker is er geen enkel verschil. Ik heb dan ook besloten de zuigkring uit alle 5 de bestaande filters te halen. De twee die ik voor de test heb gebruikt, zijn er al van ontdaan. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

De filters zijn alle 5 af en ik leg deze week de laatste handelingen aan de afbouw van een extra set van 5 Gemini's. Zie dit topic voor meer informatie en foto's.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Interficior

Ik vind dat oog voor detail door de condensator met zwarte tie-wraps te doen en de spoelen met witte echt helemaal geweldig. :D
Take it or lease it

Audiofiel

Quote from: Interficior on October 17, 2007, 19:41:58
Ik vind dat oog voor detail door de condensator met zwarte tie-wraps te doen en de spoelen met witte echt helemaal geweldig. :D

;D Het was inderdaad expres zo gedaan. Kijk maar naar onderstaande filter (voor de rear kasten):



:D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Interficior

Jeps, die was me ook opgevallen. Ik had van jou dan ook niet verwacht dat het per ongeluk was, eigenlijk. ;D Ook heb je zo te zien iets geprobeerd om ervoor te zorgen dat die folie-uiteinden niet hopeloos gaan resoneren. :)
Take it or lease it

Audiofiel

Klopt. En naast tie-wraps is er nog hot glue gebruikt, maar dat staat niet op de foto's (die zijn eerder genomen). Daarnaast is er veel aandacht besteed aan de bevestiging van de kabels, zoals je in het andere topic kunt zien. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

PaulSQ

Hoor je ook verschil tussen de Audyn cap + en de Clarity cap?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Audiofiel

Quote from: PaulSQ on October 17, 2007, 21:21:19
Hoor je ook verschil tussen de Audyn cap + en de Clarity cap?

Ik heb ze niet rechtstreeks met elkaar vergeleken (dat kan ik straks wel doen door de complete fronts en rears onderling te vergelijken, want de rest is identiek).

De Audyn Cap+ 15uF voor de rears had ik nog tweemaal liggen. Ik heb de Audyn Cap+ (6,8) destijds vergeleken met de LeClanché's (6,8) die ik in mijn eigen Gemini's heb zitten en ik vond de laatste toch fraaier klinken. Wat neutraler en vooral iets mooier en losser in het middengebied. Ik vind op de Dynaudio's de Clarity Cap SA ook die eigenschappen hebben, dus ik verwacht ook hier wellicht eenzelfde verschil. Maar ik zou het eerst moeten gaan beluisteren om zeker te weten wát de verschillen zijn en hoe groot (klein) die dan zijn.

Wel heb ik de afgelopen twee maanden af en toe geluisterd met een mixset van twee seriefilter Gemini's en drie parallelfilter Gemini's. Het viel vooral op in de frontstage dat het karakter verschilde: de surroundbubble had een afwijkende vorm en als een karakter vanuit center al pratend naar links of rechts liep, veranderde het klankkarakter. Verschil tussen front en rear was echter nauwelijks waarneembaar. Dat komt volgens mij vooral door het verschil in content tussen die kanalen. Het is veel belangrijker dat de drie frontspeakers uiteindelijk zo identiek mogelijk zijn. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.