Cello, een subwoofer op basis van een SVS -> Klaar!

Started by Interficior, August 28, 2007, 21:58:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Interficior

#50
Je hebt PVC buizen tot 630mm in "stock" maten. Het gaat dan echt wel heel duur worden ja. Maar weet wel dat een cilinder qua netto ruimte erg inefficiënt werkt, dus ik weet niet hoeveel liter je nodig hebt? Hoewel, het zal met een grote buis wel sneller gaan. 400 is ook een standaard maat, en als je dikke eindblokken neemt kan dat opzich wel maar moet je daar dus wel rekening mee houden. Of een buis van 450mm bestaat weet ik niet, ik gok van niet. 450/460 is natuurlijk wel de mooiste maat hiervoor.

Ik zou eens goed op marktplaats kijken. Waar ik mijn buis vandaan heb gehaald zou ik niet doen. Je moet eigenlijk gewoon even een gelukje hebben met de gemeente die ergens aan het bouwen is en dan afval heeft maarja...

Het hout heb ik hier van de houthandel: Bremers Houthandel.

Edit: Wat voor 18" heb je als ik vragen mag?
Bij de weg net een kloptest gedaan zonder de driver erin en het klinkt behoorlijk dood. Een best korte tik. 8)
Take it or lease it

TimKoene

Ik heb een Eminence Magnum 18", belastbaar tot 800W gekoppeld aan een kanaal van een 2*800W versterker van Bose (Don't ask :P)

Hier gooi ik even wat specs neer:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
nominal basket diameter: 18", 457.2mm
impedance: 8 ohm
power rating: 800Wrms
resonance: 32Hz
magnet weight: 3.1kg, 109oz.
gap height: 0.375", 9.5mm
voice coil diameter: 4", 101.6mm
mounting information:
recommended enclosure volume: 112 to 280 litres
volume displaced by driver: 7.5 litres
overall diameter: 18", 457.2mm
depth: 8.15", 207mm
weight: 29.0lbs, 13.1kg
thiele-small parameters:
resonant frequency (fs): 32Hz
impedance (Re): 6.1 ohm
coil inductance (Le): 2.65mH
electromagnetic Q (Qes): 0.33
mechanical Q (Qms): 7.33
total Q (Qts): 0.32
compliance equivalent volume (Vas): 254 litres
peak diaphragm displacement volume (Vd): 275cc
mechanical compliance of suspension (Cms): 0.1258mm/N
BL Product (BL): 27.23 T-M
diaphragm mass inc. airload (Mms): 200g
equivalent resistance of mechanical suspension loss (Rms): 5.4365N*sec/M
efficiency bandwidth product (EBP): 96.2
voice coil overhang (Xmax): 6.4mm
surface area of cone (Sd): 1188cm²
impedance at resonance (Zmax): 185 ohm
maximum linear excursion (Xmech): 31.75mm
----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ik zal op marktplaats kijken voor zo'n buis. Waar heb jij dan je buis vandaan?

Interficior

Ik heb mijn buis bij een bedrijf gekocht die ook voor de gemeenteriolering zorgt. Het logo is iets met een rode omlijnde H in een soort van blokjesachtergrond maar de naam is mij ontschoten. Die heeft tot 400 liggen normaliter.
Take it or lease it

H B

#53
Quote from: TimKoene on September 30, 2007, 20:49:02
Wow, dit ziet er erg mooi uit!

Ik heb nog een 18" gesloten subwoofer staan ter grootte van een wasmachine. Na het zien van de elegantie van dit ontwerp wil ik een 18" versie hiervan nabouwen :)

Waar zou ik een 18" versie van je pvc buis kunnen vinden? Ik weet dat dat mss wel 100 euro gaat kosten, maar dat maakt niet uit.
Waar heb je het hout vandaan?

Alvast bedankt!

Tim

18" dan heb ik misschien nog wel wat voor jou ik heb op de zolder van mijn schuur nog een "buisje" liggen van 50 cm doorsnee met een wanddikte van 1 cm en een lengte van 126 cm.
Was ooit eens van plan om hem te gebruiken voor een sub maar dat is er niet van gekomen.

TimKoene

Wow, de voordelen van een forum! H B ik heb je een PM gestuurd¨!

Ik ga er waarschijnlijk een LLT van maken:
http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers-sealed-ported/1820-llt-explained.html

Nogmaals, uitermate elegant design! Als iemand nog een goede tip heeft voor grote rollen speakerdoek dan ben ik klaar!


Interficior

Iets zegt mij dat een LLT bij een PA-driver niet gaat werken.

Maar ik heb rondgeweven speakerdoek gekocht, dat is natuurlijk het mooiste. Maar bij de speaker en co kun je per strekkende decimeter gewoon speakerdoek kopen bij 1,50 meter breedte. Moet lukken toch?

Maar denk eens verder dan speakerdoek als je zo moet werken. Leer/skai? Fluweel? Aluminium met dopmoeren? En wat dacht je van in plaats van een houten basis een stuk marmer.
Als basis zou ik sowieso gewoon dik MDF nemen en daaroverheen parket leggen. Alleen als je zo gek als ik bent kun je wel één brok tropisch hardhout nemen. ;D (Duur, werken, knijterhard om te bewerken, etc. etc.)
Take it or lease it

H B

Quote from: TimKoene on October  2, 2007, 15:33:46
Wow, de voordelen van een forum! H B ik heb je een PM gestuurd¨!

Ik ga er waarschijnlijk een LLT van maken:
http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers-sealed-ported/1820-llt-explained.html

Nogmaals, uitermate elegant design! Als iemand nog een goede tip heeft voor grote rollen speakerdoek dan ben ik klaar!



TimKoene je hebt PM terug

Interficior





Nu zit d'r nóg een laagje op en het is wat meer ingetrokken dus het is nog wat donkerder dan op de foto. Op de tweede foto zie je in de binnenring - die nu helemaal is gedaan - het verschil dat olie maakt. En dan is dit geen beitsolie ofzo. :)
Over een paar dagen de waxolie eroverheen en hij is om op te eten.
Take it or lease it

simsatit

Ziet er mooi uit hoor ;)
en olie en wax ruiken altijd zo lekker, eten zou ik btw niet doen, schijnt nogal zwaar op de maag te zijn..
'kom eerdaags wel ff luisteren hoor, ben wel benieuwd!
greets
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

R


Interficior

Dat oliewax ruikt opeens heel anders.

Echter, zo zag de plank er 10 minuten geleden uit:



De olielaag is er nu volledig ingedroogd, dus het is allemaal weer doffer en dergelijke.

Nu dan met de Oliewax eroverheen, om het een soort speciaal laagje mee te geven:



Dat is al uitgewreven. Ik ben benieuwd hoe het er morgen uitziet.
Take it or lease it

El Penumbra


fgroen

Wat ik op de foto's kan zien is dat er nu veel meer diepte in de tekening zit. Hout blijft toch een schitterend materiaal...  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Als ik thuis ben zal ik even een foto maken als het materiaal 'droog' is. (echt droog duurt 24 uur). Jatoba is nu eenmaal niet echt een materiaal met veel diepte. Voor veel diepte moet je toch bij curl/burl wezen of andere onregelmatigheden, zoals Birdseye Maple. Of iets als Bubinga natuurlijk. :)
Take it or lease it

Godtoh

Quote from: Interficior on October 18, 2007, 13:26:18
Als ik thuis ben zal ik even een foto maken als het materiaal 'droog' is. (echt droog duurt 24 uur). Jatoba is nu eenmaal niet echt een materiaal met veel diepte. Voor veel diepte moet je toch bij curl/burl wezen of andere onregelmatigheden, zoals Birdseye Maple. Of iets als Bubinga natuurlijk. :)

MOOOOOOOOOOOOOI ;D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Interficior

#65
Wel, ik probeerde dus foto's te nemen overdag en als het droog is, maar door een zelfmoordactie @ trein en batterij leeg van mijn camera ging dat even niet zo door. Ééntje is wel met daglicht:







Nu gaat de tweede laag erop, maar het moeilijk te vangen op een foto wat die waxolie doet, maar het is in ieder geval heel puik.

Edit: Nou vooruit dan, nog 1 fotootje.

Take it or lease it

simsatit

Is weer netjes geworden hoor, ben beniewd hoe deze er uitziet als die helemaal klaar is 8)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Interficior

Take it or lease it

Interficior











Bijna klaar, bijna klaar. :P Nu heel even rustig doen en afkoelen enzo. Ik heb ook besloten om hem niet aan te sluiten. Morgen pas, als hij bij simsatit staat krijgt hij het eerste levenslicht te zien.
Take it or lease it

Interficior







Daar is 'ie dan, zo gaat ie eruit zien! (eigenlijk is ie nog niet klaar, alleen nog in de lijm, qua uiterlijk is dit het).
Take it or lease it

stoffels


[email protected]

waar is het bier  ;D
nee erg mooi geworden, met als voordeel dat de sub eenvoudig te (ver)plaatsen is daar er alleen een luidsprekerkabel aan zit

Ghosty J

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Interficior

Quote from: stoffels on October 19, 2007, 23:28:15
zeer mooi werk; feli
Danke!
Quotewaar is het bier  ;D
nee erg mooi geworden, met als voordeel dat de sub eenvoudig te (ver)plaatsen is daar er alleen een luidsprekerkabel aan zit
Hoe bedoel je waar is het bier? In de zin van dat die een mooie statafel is? Of meer dat ik de Edo uit moet hangen? ;D
Quotemooi ding zeker ook door de olie !
Door de olie of door de waxolie?
QuoteZier er super uit  ;)
Dank Mikeske. Misschien wordt het voor jou ook tijd om je verder te storten in je zelfbouwavonturen? (en dan doel ik niet op Yessica).
Take it or lease it