Cello, een subwoofer op basis van een SVS -> Klaar!

Started by Interficior, August 28, 2007, 21:58:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Interficior

Hallo iedereen,

Omdat ik van verschillende kanten wat geluiden hoorde dat ik een topic moest openen doe ik dat bij deze dan maar.

Van Stress!!!!! heb ik een SVS 12" ISD woofer overgenomen, die in zijn bestaande SVS zat. Dit is toch wel een leuke woofer, dus ik wilde er wel een kast om bouwen. (Anders kocht ik hem niet!) ;D



Echter, ikzelf ben altijd weer op zoek naar originele vormen, constructies, kleuren en materialen voor een kast. Omdat de SVS waarin hij zat een ton zit, wilde ik daar toch eigenlijk naar refereren, dus heb ik besloten een tonsubwoofer te maken, maar dan uiteraard wel met een eigen draai.

Als eerste verwerpen we het idee om een stuk tri- danwel multiplex om een paar houten ringetjes te rollen, gaan we met serieuze materialen werken.







Wat zien we hier? Wel, als eerste zie je een 31,5 cm PVC buis. Is ongeveer 1cm dik. Daaromheen zit een rondgeweven speakerdoek, dat geeft al een soort van SVS-uitstraling. Het is natuurlijk een ander materiaal dan dat vilt(?) dat ze daar gebruiken.

Daaronder zien jullie de kapiteel en de basement van deze zuil. 2 blokken van 5cm dik tropisch hardhout (jatoba) zullen ervoor zorgen dat het geheel niet staat te stuiteren, maar dat de woofer een beetje in zijn greep wordt gehouden.

Omdat de woofer downfiring is, moeten er natuurlijk wel leuke pootjes onder. En wat is er nu leuker dan een stel massief RVS pootspikes? Deze zullen wel stevig genoeg zijn om het geweld dat er wellicht vanaf komt een beetje in bedwang te houden. Deze zijn overigens gedraaid door forumlid Raymen.

Het wordt een gesloten subwoofer, de PVC pijp wordt ongeveer 65 cm lang, dus het geheel zal tegen de 80 cm aanlopen. De inhoud zal ongeveer 60 liter zijn. De woofer wordt aangedreven met een Reckhorn A-400, die kan dempen én kan boosten, dus mij lekker veel mogelijkheden geeft om het tot een best klinkend geheel te krijgen.
Take it or lease it

Godtoh

Eindelijk dan toch het topic ;D

Ga het maar eens met smaak volgen.
Hoe wil je de bevestiging van het hout en de pvc buis maken?
Lijm of schroeven?

En de waar wil je de kabel uit laten komen?
Neem aan door het hout aan de onderkant voor de luchtdichtheid.

Succes
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Interficior

Quote from: Godtoh on August 28, 2007, 22:49:38
Hoe wil je de bevestiging van het hout en de pvc buis maken?
Lijm of schroeven?
Met bruislijm lijmen.
QuoteEn de waar wil je de kabel uit laten komen?
Neem aan door het hout aan de onderkant voor de luchtdichtheid.
Nee, door het hout past niet. Derhalve moet hij door het PVC heen. Maar da's niet zo'n probleem. ;)
Take it or lease it

Godtoh

Quote
Nee, door het hout past niet. Derhalve moet hij door het PVC heen. Maar da's niet zo'n probleem. ;)

Hoe ga je dat goed luchtdicht maken?
Kit is tot daaraantoe maar is de druk niet te groot dat de kit er zo wordt uitgeduwd als het ware?
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

-Freek-

Leuk project! Ik wil eigenlijk ook nog weleens zoiets doen, puur omdat me zelfbouw wel leuk lijkt. Hoeveel ben je eigenlijk kwijt aan zo'n project als dit?

Hoe bouw je de kast eigenlijk op? Neem aan dat je hout niet zo mooi rond gebogen krijgt?

Kun je eigenlijk ergens vinden hoe zo'n sub opgebouwd is (vooral van de binnenkant). Heb echt geen idee waar bijvoorbeeld de 'baspijp' moet komen te zitten.

Godtoh

Quote from: -Freek- on August 28, 2007, 23:22:41
Leuk project! Ik wil eigenlijk ook nog weleens zoiets doen, puur omdat me zelfbouw wel leuk lijkt. Hoeveel ben je eigenlijk kwijt aan zo'n project als dit?
Hoe bouw je de kast eigenlijk op? Neem aan dat je hout niet zo mooi rond gebogen krijgt?

Kun je eigenlijk ergens vinden hoe zo'n sub opgebouwd is (vooral van de binnenkant). Heb echt geen idee waar bijvoorbeeld de 'baspijp' moet komen te zitten.

Quote
Wat zien we hier? Wel, als eerste zie je een 31,5 cm PVC buis. Is ongeveer 1cm dik. Daaromheen zit een rondgeweven speakerdoek, dat geeft al een soort van SVS-uitstraling. Het is natuurlijk een ander materiaal dan dat vilt(?) dat ze daar gebruiken.

Hij bouwt hem van een pvc buis.
Verder heb ik van hem zelf gehoord wordt het in eerste instantie een gesloten kast.
Bass reflex is trager als gesloten en aangezien hij geloof ik voor muziek bedoelt is wordt het gesloten.
Bass reflex kan later altijd nog, gat in de bovenkant en een pijp erin ;).
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

-Freek-


Den Tas

dit lijkt nog een interesant topic om te volgen. 8)
Zit er zelf ook al een tijdje aan te denken om eens een svs cilinder sub na te maken(maar dan beter dan svs... ;D), dit topic zou me wel een duwtje in de rug kunnen geven. :D
Alleen die berekeningen, metingen enzo moet ik me nog eens verdiepen...! :-\

Ow ja, weet iemand hier van welk materiaal de echte svs cilinder subs gemaakt zijn?

@Interficior, succes met de bouw, ik ben echt super benieuwt naar het resultaat.
Je vorig project was ook mega 8) :o.
----------------------------------------------------------------------------------------------------

R


yorkie13

#9
ziet er netjes uit, spikes zijn zeer strak
als je een dergelijke cylinder wil bouwen, de 12 inch woofer uit de BK Monolith is ook los verkrijgbaar voor rond de 114 euro, ik heb net een losse driver besteld, kost 59 pond plus 17  verzending
deze kan zowel in een basreflex  (60-95 liter), als een gesloten kast van +- 60 l
wel een stevige subamp nemen, voordeel vd reckhorn is dat die niet in de kast hoeft qworden ingebouwd, en natuurlijk de bassboost en 400 watt vermogen
mooi project, alleen een flinke kast


Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Interficior

Quote from: Godtoh on August 28, 2007, 23:10:19
Hoe ga je dat goed luchtdicht maken?
Kit is tot daaraantoe maar is de druk niet te groot dat de kit er zo wordt uitgeduwd als het ware?
Er komen uiteraard 2 terminals (gewoon 2 van die 'pootjes' dus) aan, dus dat lijkt me voldoende luchtdicht, ook al zit je met een ronde vorm. Een drupje van - wederom - bruislijm doet dan wonderen.
QuoteLeuk project! Ik wil eigenlijk ook nog weleens zoiets doen, puur omdat me zelfbouw wel leuk lijkt. Hoeveel ben je eigenlijk kwijt aan zo'n project als dit?
PVC pijp kostte met 65 euro (Ja, da's echt afgrijselijk duur)
Het hout kostte me 45 euro
Pootjes 50 euro
Driver 70 euro
Versterker 230 euro
Dan heb je de grootste kostenposten wel gehad.
QuoteHoe bouw je de kast eigenlijk op? Neem aan dat je hout niet zo mooi rond gebogen krijgt?
Zoals hieronder is verteld is het PVC, dat is dus al rond en glad.
QuoteKun je eigenlijk ergens vinden hoe zo'n sub opgebouwd is (vooral van de binnenkant). Heb echt geen idee waar bijvoorbeeld de 'baspijp' moet komen te zitten.
Bij een SVS zit hij bovenaan. Maar het is niet mijn bedoeling om een SVS-kloon te maken, maar meer een subwoofer met een beetje inspiratie van een SVS.
QuoteIs PVC stijf genoeg dan?
PVC is harder, sterker, zwaarder dan hout. Bovendien is het in een cilindervorm gegoten/geëxtrudeerd/gedraaid, dus dat maakt het geheel veel sterker. Van staande golven heb ik toch geen last gezien de diameter.
Quotedit lijkt nog een interesant topic om te volgen. 8)
Zit er zelf ook al een tijdje aan te denken om eens een svs cilinder sub na te maken(maar dan beter dan svs... ;D), dit topic zou me wel een duwtje in de rug kunnen geven. :D
Alleen die berekeningen, metingen enzo moet ik me nog eens verdiepen...! :/
Daarom heb ik ook voor de gesloten variant gekozen. Hiermee heb ik veel vrijheid, en zodra die niet optimaal getuned is, bijvoorbeeld een te hoge Q dan demp ik gewoon die frequentie op mijn EQ op mijn versterker.
QuoteOw ja, weet iemand hier van welk materiaal de echte svs cilinder subs gemaakt zijn?
Van Multiplex, zo'n 9mm denk ik.
Quote@Interficior, succes met de bouw, ik ben echt super benieuwt naar het resultaat.
Je vorig project was ook mega 8) :o
Dank je :D
QuoteLooking good. Succes met de bouw!!
:D
Quoteziet er netjes uit, spikes zijn zeer strak
als je een dergelijke cylinder wil bouwen, de 12 inch woofer uit de BK Monolith is ook los verkrijgbaar voor rond de 114 euro, ik heb net een losse driver besteld, kost 59 pond plus 17  verzending
deze kan zowel in een basreflex  (60-95 liter), als een gesloten kast van +- 60 l
wel een stevige subamp nemen, voordeel vd reckhorn is dat die niet in de kast hoeft qworden ingebouwd, en natuurlijk de bassboost en 400 watt vermogen
mooi project, alleen een flinke kast
Die BK woofer lijkt me ook een mooie ja. Maar daar moet je er eigenlijk 2 van gebruiken natuurlijk, dan pas begint het leuk te worden. Het is dat ik graag een cilindervorm wilde maar anders zat ik allang met de 15/18/21 inchers te spelen. ;D
QuoteHele mooie materialen.... 8)
Ja, dat zeker. Dat Jatoba in zulke diktes wordt in de speakerbouw vast vrijwel nooit gebruikt.

Voor de mensen die het niet direct doorhadden: het is de bedoeling een zuil te creëren, maar dan modern. Hierbij wil ik een poging wagen om 4 verschillende "basismaterialen" te gebruiken zonder dat het er druk gaat uitzien, maar toch stevig. Die materialen zijn stof, plastic, hout en metaal. de vierkante blokken blijven dus ook vierkant, al zal er wel een randje aan gefreesd worden. Het is dus de bedoeling dat het een 'klassieke' subwoofer wordt, vandaar de dubbelzinnige naam "Cello".
Take it or lease it

yorkie13

even een vraagje over de spikes, welke diameter schroefdraad, M6 of M8
en wat is de hoogte zonder de schroefdraad
ik vindt de 460 euro voor de gebruikte materialen wel meevallen
dus het wordt een klassieke Cello pilaar met diep laag, cool

Interficior

Er is M8 in getapt. De hoogte is 7 centimeter.

Zit ik al op 460 euro? :0

Mieters.

Als ik het nog goed heb is een Cello gewoon een zuil.. Maar enig Latijn is ook wel weggezakt hier. Maar strak zal 'ie in ieder geval wel spelen. En hopelijk heeft ie nog wat 'boom in the back'.
Take it or lease it

Interficior

Ik heb vandaag 1 kant rechtgemaakt van de PVC-buis. Deze krijgt nog een schuurbeurt, maar ik maak in het jatoba een 'ring' waar hij invalt. Zo zit hij sterker en worden enige oneffenheden weggewerkt.



Dat is de kant die nog niet recht is. Maar zo zie je wel wat de dikte is van het PVC, en aan de 'achterkant' zie je ook dat het uit een sandwich bestaat, binnenin zit een soort taai spul, wat iets gruiziger is dan het PVC aan de oppervlakte.

In totaal met de voetjes omgekeerd en de jatoba blokken nog totaal blank en het speakerdoek er niet overheen getrokken ziet het er zo uit:



Al zeg in het zelf, ziet er toch best leuk uit. :)
Take it or lease it

Godtoh

Ziet er heel leuk uit ja ;D
En het wordt ook weer eens hoog om het zo maar te zeggen.

Keep on the good work :D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

simsatit

Aha, dus dit is dus jou nieuwe project,
gaaf hoor!
Ben zeer benieuwd hoe het gaat worden!

Ik ga ook weer aan de slag, wil toch die band tweeters in die 3 weg eton gaan proberen, misschien kunnen we daar eens naar kijken van 't weekend.

greets,

simon
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Ghosty J

Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Stress!!!!!

He,
ik dacht al wanneer ga je nou eens mijn driver gebruiken?
Ziet er al heel aardig uit wat je hebt gemaakt tot nu toe.
Hoop dat er net zoveel geweld uit komt als it mijn svs....
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

Interficior

#19
Haha nou ik denk het niet. Mijn behuizing is toch een factor kleiner gebouwd en gewoon gesloten. Nee, ik ga ervoor om hem subtiel mee te laten doen. Maar als het goed is moet hij hier-en-daar wel wat klappen kunnen uitdelen hoor. Niet zoals als een Rel Quake, wees daar maar niet bang voor. ;)

Edit: Pff nou de eerste ring heb ik gefreesd hoor. Dit is wel heel erg andere koek dan MDF. :o

Take it or lease it

Interficior

En het is me nu ook gelukt om een klein frezinkje te maken vor de pijp, dat die een beetje erin blijft staan. ;) Verder is het stuk er helemaal uit, dus ziet het er nu zo uit:

Take it or lease it

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

remsie

Als het net zo gaat klinken als dat het eruit ziet, word het een prachtsubje:)

simsatit

He die Camiel,
nog bedankt voor de wiskunde/ natuurkunde ondersteuning!
Very much appreciated!
Gaat er goed uitzien man ben zeer benieuwd hoe deze gaat klinken, je begint zo langzamerhand de subwoofer king te worden, je 4de inmiddels?

Greetz simon
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Interficior

#24
Nee, vijfde. ;D

En de 18sound 21LW1400 staat al te smachten! Ik moet-en-zal een 21" in mijn handen krijgen om te horen hoe het zou moeten klinken. There is no substitute for square inches. Dus ook Xmax niet. De XLS10 leunt nog teveel op de Xmax die hij heeft en dat klinkt natuurlijk wel lekker maar het kan best gewoon mooier.

Ik heb even het speakerdoek eroverheen getrokken, ik zal kijken of ik een fotootje kan knallen.



Take it or lease it