Garantie ?

Started by copran, August 26, 2007, 13:34:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

copran

Hoi,
misschien weet iemand van jullie of dit zomaar kan.

We zijn aan het kijken om een produkt te kopen, als ik deze via een dealer koop dan ben ik ca. €3600,-
kwijt. Koop ik deze in Nederland via internet dan betaal ik €2995,- incl. verzenden.
Koop ik dezelfde produkt in Duitsland via internet dan is het €2700,- incl. verzenden.
Nou staat op de officiele site van het merk , ik citeer:
Belangrijk: Kopen via internet :
Produkten van MR.X die via internet zijn gekocht, komen niet in aanmerking voor service en de garantie komt hierbij te vervallen.


Mijn vraag is nu:  kan dat zomaar, dat ze je de garantie en service weigeren?  ???

groetjes
Marantz SR7002, KEF Q5, Q3
Infinity Kappa II , Velodyne CHT-8R
Philips 963 SA , Sanyo PLV Z4000
Logitech Harmony ONE , Dune HD Smart D1
Panasonic TH-46PZ85,Panasonic BD 65
Sonos gebruiker.

Nahpets

Ja.

Garantie is in eerste instantie een zaak tussen koper en verkoper, en dus niet tussen koper en merk/importeur. Je hebt wel garantie (wettelijk gezien dus) maar van de verkoper, je hoeft in dit geval niet bij de importeur aan te kloppen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Hanky Panky

Zomaar even een paar kreten:

- Europese wetgeving mbt garantie op nieuwe (consumenten)producten
- Heb je misschien te maken met een particuliere verkoper (die zetten op Ebay er nml allemaal bij dat er geen garantie wordt gegeven)
- Fabrieksgarantie

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Erik

#3
Je kan wel recht hebben. Maar dat wil niet zeggen dat je die krijgt. Er zijn zat voorbeelden bekend (zal geen merken noemen) van importeurs die ze
A) gewoon niet aannemen ook al wil je betalen.
B) wel aannemen, 6 maanden op de plank houden en dan weer ongerapareerd als gerepareerd teruggeven.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

copran

hoi,
het is geen particulier die de produkten aanbied.
Het zijn regulieren winkels, tenminste zover ik dat op internet kan beoordelen.
Ik zal dat ook nooit zomaar bestellen en betalen, voor zo'n bedrag, ik ging wel eerst bij de zaak langs
om de koop te bevestigen.Tenslotte voor een €900,- euro kun je wel eens een ritje maken.

Als ik het zo lees dan kan een bedrijf, waar het produkt van afkomt, de garantie weigeren.  ???

Marantz SR7002, KEF Q5, Q3
Infinity Kappa II , Velodyne CHT-8R
Philips 963 SA , Sanyo PLV Z4000
Logitech Harmony ONE , Dune HD Smart D1
Panasonic TH-46PZ85,Panasonic BD 65
Sonos gebruiker.

Erik

Nee niet waar het vanaf komt. Je hebt altijd garantie bij de zaak waar het vanaf komt tenzij het bv een zwaar afgeranseld 2e hands model betreft wat een zaak verkoopt dan is de prijs er ook meestal naar. Al proberen sommige websites zich er zo vanaf te maken, proberen kan altijd ;D

Wat wij bedoelen is hem in DL kopen en dan als hij stuk is bij de te dure zaak cq importeur om de hoek aanbieden. Dat gaat niet altijd goed.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Audiofiel

Ik krijg de indruk dat het hier gaat om een merk van 5 letters dat begint met een 'D' of in ieder geval een importeur van 7 letters die begint met een 'P'... :P ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

copran

Quote from: Audiofiel on August 26, 2007, 19:33:48
Ik krijg de indruk dat het hier gaat om een merk van 5 letters dat begint met een 'D' of in ieder geval een importeur van 7 letters die begint met een 'P'... :P ;D

Nee hoor, ;D
Marantz SR7002, KEF Q5, Q3
Infinity Kappa II , Velodyne CHT-8R
Philips 963 SA , Sanyo PLV Z4000
Logitech Harmony ONE , Dune HD Smart D1
Panasonic TH-46PZ85,Panasonic BD 65
Sonos gebruiker.

copran

Quote from: Erik on August 26, 2007, 19:22:22
Nee niet waar het vanaf komt. Je hebt altijd garantie bij de zaak waar het vanaf komt tenzij het bv een zwaar afgeranseld 2e hands model betreft wat een zaak verkoopt dan is de prijs er ook meestal naar. Al proberen sommige websites zich er zo vanaf te maken, proberen kan altijd ;D

Wat wij bedoelen is hem in DL kopen en dan als hij stuk is bij de te dure zaak cq importeur om de hoek aanbieden. Dat gaat niet altijd goed.

OK, ik moet me nog eens goed bedenken wat ik doe.
€900,- euro is natuurlijk veel geld, maar als er daarna problemen onstaan ben je misschien verder van huis.
Ik dacht dat een bedrijf altijd garantie moet geven op zijn produkt, ook al komt het uit Dl.
Marantz SR7002, KEF Q5, Q3
Infinity Kappa II , Velodyne CHT-8R
Philips 963 SA , Sanyo PLV Z4000
Logitech Harmony ONE , Dune HD Smart D1
Panasonic TH-46PZ85,Panasonic BD 65
Sonos gebruiker.

jankees

Het betreft een vraag van Internationaal privaatrecht. De vraag is immers; is Nederlands recht (inzake consumentenbescherming) van toepassing op een transactie tussen een Duitse onderneming en een Nederlandse consument. Waarschijnlijk is dat de buitenlandse wederpartij in de koopovereenkomst (de kleine lettertjes) een rechtskeuze zal opnemen voor Duits recht en de Duitse rechter. In dat geval moet je je verdiepen in het Duitse recht en daar eventueel ook procederen. Dat kan, voor jouw belang, niet uit.

Gesteld kan worden dat artikel 5 van het EEG-Overeenkomstenverdrag (EVO) bepaalt dat, in dergelijke gevallen, de Nederlandse rechter bevoegd kan blijven en het Nederlandse recht van toepassing. Dat betekent dat je dezelfde rechtsbescherming zou genieten als dat je bij een Nederlandse onderneming gekocht zou hebben. Niet zeker is echter of de Duitse wederpartij dit meteen zal willen inzien. Dan komt het wellicht aan op het executeren van een Nederlands vonnis in Duitsland. Ook dat is geen pretje.

Het spreekt voor zich dat je zonder meer aanspraak kunt maken op bescherming als je bij de dealer in Nederland koopt. Het kan zeer wel zo zijn dat je, bij gebreken, tegen meer hindernissen oploopt indien je via Internet in Duitsland koopt. Misschien kan je dit voorleggen aan de aanbieder in Duitsland. Indien zij hieraan geen mouw kunnen passen; bijvoorbeeld door de garantie van de producent over te nemen, zou ik drie keer achter mijn oor krabben voordat ik een dergelijk bedrag daar zou besteden.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

The Penguin

En hoe zit het dan als de winkel failliet is, of gewoon beeïndigd? Verval je dan niet geowwn op de garantie terug van het merk, dus via een importeur?
RonV | 50PY70 | VSX-LX70 | BDP-51FD |Kef iQ7SE iQ5SE iQ6c |BK XLS300/PR | Anti Mode 8033 DSP | Canare 4S11

eazyQ

Quote from: The Penguin on August 27, 2007, 14:57:44
En hoe zit het dan als de winkel failliet is, of gewoon beeïndigd? Verval je dan niet geowwn op de garantie terug van het merk, dus via een importeur?
Volgens mij niet, de importeur zorgt er alleen maar voor dat je je product kan kopen bij een aanbieder en garantie ligt tussen aanbider en koper.
Eventueel zal een importeur wel garantie willen overnemen, maar dan wel de importeur van het land waar je gekocht hebt, dus Duitsland als je daar koopt, alhoewel dat volgens mij ook weer afhankelijk zal zijn van lokale wetgeving.

brtram

Cor010  = 010 een verwijzing naar je woonplaats, of kom je zoals in je profiel staat uit Sittard?

Als je een Limburger bent, dan is in Duitsland kopen, en bij problemen een beroep moeten doen op de Duitse importeur voor service, een minder groot probleem dan dat je dat vanuit Rotterdam zou moeten doen.

M'n Limburgse zwager (Echt) weet vaak, jaloers makend, gebruik te maken van de kansen die het grensgebied met Belgie en Duitsland biedt  ;D

Maar als je in Duitsland koopt, ga wel uit van het Duitse recht en probeer niet met een beroep op het Nederlandse recht iets voor elkaar te krijgen bij onze oosterburen.
Wij zouden ook hard lachen als hier een Duitser aankomt met het Duitse consumenten recht.


copran

#13
Quote from: brtram on August 27, 2007, 21:09:55
Cor010  = 010 een verwijzing naar je woonplaats, of kom je zoals in je profiel staat uit Sittard?


Ik kom inderdaad uit Sittard en die 010 is omdat die nog vrij was.... ;D
Marantz SR7002, KEF Q5, Q3
Infinity Kappa II , Velodyne CHT-8R
Philips 963 SA , Sanyo PLV Z4000
Logitech Harmony ONE , Dune HD Smart D1
Panasonic TH-46PZ85,Panasonic BD 65
Sonos gebruiker.

Randal

#14
Waarom doe je zo vaag over het merk?  ???

Over de coulance van een bepaalde importeur valt enkel te praten als ook bekend is over wie we het hebben !


copran

#15
Hoi,
eigenlijk speelt het geen rol wie dat doet.
Ik vind het gewoon raar dat als je iets via internet koopt dat dan de maker ervan zegt hierop geen garantie meer te geven. Dat vermelden ze ook op hun site.
En als je het graag wilt weten wie dat is, kijk maar op onderstaande link.

http://www.wanders.com/ne/index.html   onder het blokje garantie
Marantz SR7002, KEF Q5, Q3
Infinity Kappa II , Velodyne CHT-8R
Philips 963 SA , Sanyo PLV Z4000
Logitech Harmony ONE , Dune HD Smart D1
Panasonic TH-46PZ85,Panasonic BD 65
Sonos gebruiker.

Erik

#16
Als ik het zo lees is het best begrijpelijk.

Vrij vertaald: Zij zeggen koop liever bij de dealer die geeft service en uitleg, garantie en de hele rataplan. Maar daar betaal je vast ook extra voor. De dealer regelt met wander zelf garantie als er problemen zijn. 

Ze zeggen ook, je mag bij ons kopen natuurlijk dan betaal  je niet die extra kosten  maar dan ook geen garantie ( je wordt dan even je eigen dealer).

Wat jij wilt (als echte hollander   ;) ) is lekker wel de goedkope internet prijs krijgen, maar wel de garantie en dat gaat dus niet.

Reden lijkt me logisch, je wilt als importeur niet al die figuren aan je deur met vage klachten, 90% leest niet eens de handleiding maar begint meteen te roepen hij is stuk, ik wil een nieuwe of m'n geld terug. Daar is nou net die tussendealer voor.

Ik vind het dus helemaal niet raar. Normaal zul je ook nooit als particulier bij een importeur kunnen kopen.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill