welk soort tegel onder je speakers?

Started by jurjen, March 9, 2003, 22:16:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jurjen

Speakers moeten op spikes staan, en die spikes weer op een stenen tegel, ja toch?

Nou weet ik niet wat de diepere achtergrond is van die steen, daarom ga ik maar wat domme vragen stellen:

Is er voorkeur voor een bepaalde steensoort? Welke zijn beslist slecht (beton? keramische badkamervloertegel?), welke zijn ideaal?

Is de dikte of het gewicht nog van belang, of gaat het alleen maar om de stijfheid?

Hoe kom je trouwens aan een paar mooie stukken natuursteen? Bij Gamma enz. word je niks wijzer...

Jurjen.
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

blue-eyes

Ik heb er geen verstand van, maar hetgeen ik gehoord heb is dat toch wel de hardere soorten gebruikt worden. Bijv. marmer of belgisch natuursteen. Marmer is natuurlijk ook zeer mooi om aan te zien.

Ik ben wel nieuwschierig waar te kopen en voor hoeveel. Ik heb al wel eens een natuursteenfirma gemaild, maar kreeg geen antwoord. Toen ernaar toegereden, was de firma al failliet ;).
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jeroen_B

Mischien dat een tegelbedrijf die tegels voor badkamers en keukens verkoopt er aan kan komen ?


grtz jeroen

Yanmik

Tegels die ik gebruik zijn van graniet.
Zijn mooi (je hebt keuze uit vele kleuren en diktes)
Is dus de hardheid en dikte van een tegel die voor plaatsing van speakers erop geschikt is.
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

blue-eyes

Graniet is toch minder hard dan marmer en belgisch natuursteen?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Robbo

Ik zat te denken om bij een keukenboer/fabrikant eens te vragen.   Daar moeten ze het stuk voor de wasbak er toch uitzagen.  Als ze die stukken toch weggooien, wil ik ze wel !   :)

Anderzijds gaat mijn tante binnenkort een nieuwe keuken plaatsen, daar zat ook een mooie natuurstenen plaat in.....   Ik help wel even met uitbreken hoor  ;D

Rob

blue-eyes

Robbo, denk aan mij!

2 platen van 70*50

bvd  ;D ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jurjen

Quote from: blue-eyes on March  9, 2003, 22:48:21
Graniet is toch minder hard dan marmer en belgisch natuursteen?

Materiaalkunde was niet m'n sterkste vak op school, en het is ook erg lang geleden, maar ik dacht dat marmer nogal zacht is en daarom populair bij  beeldhouwers (en natuurlijk ook om z'n kleur). Graniet heeft een hoge dichtheid en is dus erg zwaar, goed voor atoomschuilkelders. Porfier uit Belgie is inderdaad hard en was beroemd om z'n slijtvastheid en werd daarom veel gebruikt voor drempels en dorpels. Eigenlijk denk ik dat graniet het hardst is, maar vroeger werd steen niet van ver gehaald dus nam men porfier.

Maar dit alles zegt me niks over het effect onder een luidspreker :-)

Jurjen.

Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

blue-eyes

ach ja, ik haal vaker zaken doorelkaar.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

patrick_vdb

#9
Quote from: jurjen on March  9, 2003, 22:16:58
Speakers moeten op spikes staan, en die spikes weer op een stenen tegel, ja toch?

Ligt een beetje aan je doel en ondergrond ;) Het is dus niet zondermeer noodzakelijk om de steen te gebruiken.

De bedoeling van het plaatsen van een speaker op spikes is om deze te koppelen aan de ondergrond. Het koppelen zorgt ervoor dat de speaker stabiel staat en dat resonanties worden afgevoerd via de ondegrond ipv in de kast te blijven hangen.

Wanneer je een harde ondergrond hebt is die stenen tegel in principe niet nodig, je koppelt de speaker immers direct aan het beton. Houten vloeren ed zijn vaak niet hard genoeg, geven teveel mee waardoor de werking van het koppelen teniet wordt gedaan. Het plaatsen van een steen (feitelijk dus een vervanger van de betonnen ondegrond) zorgt weer voor de stabiliteit. Ook kun je de steen gebruiken om de speaker (welke met spikes op de steen gekoppelt is) te ontkoppelen van de ondergrond (om overlast naar nv onderburen te voorkomen), hiervoor dien je de steen op rubbers te plaatsen.

Mvrgr

Patrick


jurjen

Interessant, Patrick. Maar eigenlijk wel moeilijk te begrijpen: eerst de speaker met spikes koppelen aan steen en dan de steen weer met rubber ontkoppelen van de vloer.... dan wordt de resonantie toch niet meer afgevoerd? Ach, hifi-tweaks het blijft toch onbegrijpelijk.

Mijn vloer is van grenen, zacht hout dus. De spikes beschadigen de vloer enorm. Dat is op zichzelf al een goede reden om wat onder de spikes te leggen, had ik al veel eerder moeten doen. Maar als ik dan toch op zoek moet naar iets, dan graag ook audiofiel correct.

Jurjen.
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

J.A.F._Doorhof

Hi,

De speaker wordt ontkoppeld als het soortelijk gewicht van de steen groter is dan de speaker.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Quote from: jurjen on March 10, 2003, 00:15:00
Interessant, Patrick. Maar eigenlijk wel moeilijk te begrijpen: eerst de speaker met spikes koppelen aan steen en dan de steen weer met rubber ontkoppelen van de vloer.... dan wordt de resonantie toch niet meer afgevoerd?

De steen moet je ontkoppelen wanneer je overlast of trillingen aan de ondergrond (de grenen vloer in dit geval) wilt voorkomen ;) Zoals Frank al zei, de steen dient voldoende zwaar te zijn om de trillingen te absorberen, een te lichte steen zal hierin niet slagen met als gevolg dat de trillingen in de speaker blijven hangen.

Wat betreft de grenen vloer, je zou ervoor kunnen kiezen om schijfjes onder de spike te plaatsen (of gewoonweg euro-munten) om de vloer niet te beschadigen ;) Wanneer je toch een steen gaat gebruiken om de stbiliteit te verhogen dan kun je deze op dempers plaatsen wil je de vloer niet beschadigen (of trillingen voorkomen).

Mvrgr

Patrick

Stef

Mijn JBL Ti2K standmount speakers staan ook op een stenen vloer.. sinds 2 weken 'vibrapods' onder de stands geplaatst... nog nooit zo'n strak laag gehad...

PM

Frank.. is het geen idee om deze tegels te gaan verkopen? Er is redelijk wat vraag naar volgens mij.. en als je aantallen kan verkopen misschien wel interessant..?
Groeten, Peter

J.A.F._Doorhof

 ;D
Verzendkosten worden duur.
En de meeste mensen zullen het toch wel weer ergens goedkoper kunnen krijgen, DLD bv.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PM

Mmm.. verzendkosten zullen niet goedkoop zijn nee.. maar afhalen kan ook toch?

Tja.. ik zou niet weten waar ik ze moet halen.. pas 2 van een medeforummer overgekocht.. heb ook wat geinformeerd bij natuursteenverkende bedrijven, maar ook niet veel wijzer van geworden..
Misschien is het dan handig om een linkje naar de duitse site te plaatsen waar je ze kan kopen?
Groeten, Peter

Scarp

Laat me eens raden wat Grindtegel als tegels gebruikt .... ;D

J.A.F._Doorhof

PM,

DLD was sarcastisch bedoelt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Johan Van Gompel

Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer


PM

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 10, 2003, 12:03:57
PM,

DLD was sarcastisch bedoelt.

MvrGr.
Frank

Oeps.. :-[ maar ik snap de reden wel....
Groeten, Peter

Erik

Kun je niet gewoon een zware tegel uit het tuincentrum nemen. En daar iets moois overheen leggen?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

PM

Eigenlijk zou hij 2x zo zwaar moeten zijn als je speaker.. misschien iets om rekening mee te houden..
Een gewone 30x60 tuintegel kan ook heel goed voldoen denk ik.. alleen zal je er een stukkie tapijt o.i.d. omheen moeten maken...
Groeten, Peter

Tapeshirt

Quote from: PM on March 11, 2003, 09:36:19
Eigenlijk zou hij 2x zo zwaar moeten zijn als je speaker.. misschien iets om rekening mee te houden..
Een gewone 30x60 tuintegel kan ook heel goed voldoen denk ik.. alleen zal je er een stukkie tapijt o.i.d. omheen moeten maken...

Dat wordt dan een behoorlijk tegeltje voor mijn Kef Reference model 2! 60 kilogram om precies te zijn. ;D