Welke surroundset voor rond de 2000 euro?

Started by -Freek-, August 25, 2007, 15:42:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifi | Roderick

Freek, just my 2 cents

a) je moet kopen waar je mee vooruit wilt, achter staat en tevreden mee denkt te zijn (voor het geld), niet wat je wilt verkopen
b) Een B&W N805 is niet minder dan 'een' Onix hoor ;)
c) Onix is prima 2e hands verkoopbaar - er zijn vast wel wat liefhebbers.
d) Ook op B&W schrijf je (relatief gezien) aardig af.

Succes :)

tiptop

Quote from: -Freek- on September  8, 2007, 00:17:53
Ik heb nog niet geluisterd, wél even nagedacht :).

Nog steeds lijken mij de Onix speakers erg mooi, alleen is er voor mij wel 1 groot nadeel. Aparatuur heeft het bij mij tot nu toe nooit langer dan 2 jaar volgehouden, dus ik denk dat als ik nu speakers koop, ze niet extreem lang in mijn opstelling zullen blijven. Nu het probleem: de Onixen zijn waarschijnlijk amper 2dehands te verkopen. Hoe mooi ze ook klinken, er zijn maar weinig mensen die het merk kennen.
Stel dat ik 4x B&W N805 zou kopen (met een beetje mazzel lukt dat voor 1000-1200 per set) heb ik waarschijnlijk iets minder goed geluid, maar wél een veel beter verkoopbare speaker...

Hoe denken jullie hierover?

Ik denk dat je daar niet naar moet kijken. Wat ik wel denk is dat als de B&W's zo goed bevallen je gewoon voor hen moet gaan. De vermeende geluidswinst ken je niet en is er mischien ook helemaal niet, of sterker. Mischien zijn de B&W's in jou oren nog steeds het mooist.
Op een gegeven moment moet je een keus maken waar je zlef iig tevreden mee bent en die andere honderd opties zijn dan maar even zo. Er is altijd wel gelijk of beter te krijgen maar veel zal het niet schelen. De optie die je aangaf om 4 805's te kopen lijkt me een hele goede dan :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

-Freek-

Quote from: AV123 Benelux on September  8, 2007, 00:42:04
Freek, just my 2 cents

a) je moet kopen waar je mee vooruit wilt, achter staat en tevreden mee denkt te zijn (voor het geld), niet wat je wilt verkopen
b) Een B&W N805 is niet minder dan 'een' Onix hoor ;)
c) Onix is prima 2e hands verkoopbaar - er zijn vast wel wat liefhebbers.
d) Ook op B&W schrijf je (relatief gezien) aardig af.

Succes :)
a: heb je eigenlijk wel gelijk in ja.
b: ik doelde eigenlijk op de reference-serie. Maar dat heb ik alleen van de ervaring van een ander forumlid.
c: kan ik eigenlijk verder weinig over zeggen (heb ze zelf nog nooit tweedehands langs zien komen, behalve een paar Reference zuiltjes die volgens mij nu nog steeds te koop staan.
d: dat denk ik niet. Als je tweedehands een setje N805/805s'jes koopt, dan zijn die na 3 jaar niet veel in waarde gezakt (kijk maar naar de prijs van de soms 8 jaar oude N805jes).

-Freek-

Quote from: tiptop on September  8, 2007, 12:14:00
Ik denk dat je daar niet naar moet kijken. Wat ik wel denk is dat als de B&W's zo goed bevallen je gewoon voor hen moet gaan. De vermeende geluidswinst ken je niet en is er mischien ook helemaal niet, of sterker. Mischien zijn de B&W's in jou oren nog steeds het mooist.
Op een gegeven moment moet je een keus maken waar je zlef iig tevreden mee bent en die andere honderd opties zijn dan maar even zo. Er is altijd wel gelijk of beter te krijgen maar veel zal het niet schelen. De optie die je aangaf om 4 805's te kopen lijkt me een hele goede dan :)
De B&W's die in mijn oren zo geweldig klonken hier thuis waren niet de N805's maar de 805Sjes. Zonder stands kosten die nieuw 2500 euro per paar. Mijn budget is niet zo hoog om daar dan 4 van de kopen. Daarom dacht ik aan de N805jes, maar die heb ik nog nooit gehoord. En op internet zie ik ook staan dat die kwa klank eigenlijk niet te vergelijken zijn met hun (in alles superieure) opvolger...

Ramius

Als je de 805S mooi vond dan zal je teleurgesteld zijn met de 805, zijn helemaal niet te vergelijken volgens mij. Vooral het hoog is zeer verschillend met de nieuwe tweeters. De serie met de Diamond-tweeters is dan nog een stapje hoger (en ook duurder...) Zelf heb ik de 804S begin dit jaar beluisterd en vond de speaker veel opener, directer en tegelijk voller klinken. Deze konden mij wel bekoren wat ik niet kan zeggen van de oude 804 die ik een jaar of twee geleden gehoord had. Best eerst eens beluisteren voor je ze zou aanschaffen. ;)

Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

-Freek-

Quote from: Ramius on September  8, 2007, 13:20:33
Als je de 805S mooi vond dan zal je teleurgesteld zijn met de 805, zijn helemaal niet te vergelijken volgens mij. Vooral het hoog is zeer verschillend met de nieuwe tweeters. De serie met de Diamond-tweeters is dan nog een stapje hoger (en ook duurder...) Zelf heb ik de 804S begin dit jaar beluisterd en vond de speaker veel opener, directer en tegelijk voller klinken. Deze konden mij wel bekoren wat ik niet kan zeggen van de oude 804 die ik een jaar of twee geleden gehoord had. Best eerst eens beluisteren voor je ze zou aanschaffen. ;)


Ja, uiteraard. Ik vond trouwens in de winkel de 804s minder goed klinken dan de 805s :). Weet niet meer waarom.

Het probleem bij een 805s is dat ik dan zwaar over mijn budget heen ga als ik ook nog rears wil kopen.

tiptop

Koop je eerst stereo en spaar je door voor de achterkanalen :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

hifi | Roderick

Quote from: -Freek- on September  8, 2007, 14:19:20
Ja, uiteraard. Ik vond trouwens in de winkel de 804s minder goed klinken dan de 805s :). Weet niet meer waarom.

Het probleem bij een 805s is dat ik dan zwaar over mijn budget heen ga als ik ook nog rears wil kopen.

Als je een budget van 2000 euro hebt dan is het inderdaad gewoon niet mogelijk om de N805 als surround setup te kopen.
Dus zoals Tiptop zegt, zet dan alleen een stereo set neer als de 805 zo goed is bevallen - anders moet je helaas in een andere klasse kijken en dat accepteren :)

Ramius

Quote from: tiptop on September  8, 2007, 18:11:01
Koop je eerst stereo en spaar je door voor de achterkanalen :)

Heb ik nu ook gedaan! ;) Heb mijn volledige surround verkocht en heb een goed stel speakers gekocht en geniet nu volop van de stereocapaciteiten van deze speakers. Binnen afzienbare tijd ga ik dan deze aanvullen met speakers voor achter en een mooie sub er bij...  ;D
Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

tiptop

Nu realiseer ik mij ook dat ik dat een paar jaar geleden gedaan heb :) ::)

De surround was kwalitatief een stuk minder dan mijn stereo-opstelling.
Dus weer verkocht en als voorversterker een analoge meerkanaals gekocht van een goede kwaliteit en 1 stereo eindversterker (die had ik al staan).
NU heb ik pas geleden andere fronts gekocht. De oude luidsprekers gehouden en nu spaar ik voor nog een eindversterker die ik op de fronts inzet. De oude eindversterker gaat dan weer op mijn oude luidsprekers wat goed matchte en ik heb 4-kanaalssurround.
Eventueel kan ik dan nog weer een center aanschaffen al er behoefte bestaat en/of een sub (denk het niet, maar goed).

Eerlijk gezegd mis ik het hele surround niet echt, omdat het met mijn huidige opstelling al erg goed klinkt. Je wordt zo de film ingezogen en het geluid omringt me nu ook redelijk. Mischien als de achterkanalen draaien dat ik het wel mooier vindt, maar tot nu toe mis ik niks en heb wel de kwaliteit die ik nastreefde. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

-Freek-

Ik heb er nog maar even overna gedacht, en ik ga toch eerst voor een goede stereo-setup. Ik denk dat als ik nu meteen een surroundsetup koop, ik over een jaar ofzo weer wil upgraden. En dat vind ik (en mijn ouders denk ik ;D) geen goed plan.

Dusss, mijn budget voor de fronts gaat als absolute maximum 2000 euro worden (het liefst iets minder). Het liefst tweedehands, maar als er nieuw voor dat bedrag iets beters te vinden is hoor ik het natuurlijk graag :). Suggesties, anyone? :)

qinq

De monitor audio SR 6 klinkt al erg mooi voor 1000 per paar, misschien als je budget wat hoger ligt kijken naar de gold range?

tiptop

Wat ik goede merken vind voor LS tot 2000 euro:
Triangle (Van de week een paar beluisterd voor rond de 2000 euro. Klonk echt ontzettend mooi)
Dali
Usher natuurlijk
Totem
Monitor audio
Spendor
(Kef of B&W)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.