Eindelijk mijn DIY.subbie

Started by Raymen, March 9, 2003, 19:56:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raymen

HeHe

Na 2maanden zagen en schuren eindelijk mijn DIY sub klaar.

Heb er toch wel flink voor moeten zweten.
Eerst alles op maat laten zagen,(bij de praxis).
Dan thuis alles in elkaar lijmen,wachten en weer lijmen en wa....
En dan de benodigde gaten zagen(voor de versterkermodule en speaker.
Dan alles netjes schuren mooi vlak en strak.lol
Dan de speaker en versterker in bouwen,en als laatste afwerken.(bijna klaar)

En dan nog de grote vraag,hoe gaat hij klinken...........

Naar mijn eigen mening geweldig.
Zie pics.




mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Raymen

Oh ja en nog een van achteren.


mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

jaco

Hij is lek aan de voorkant  :o

Geintje, ziet er netjes uit. Maar waarom is de voorkant niet netjes mee gefineerd ? De rest ziet er zo op het eerste gezicht heel mooi gefineerd uit, en de voorkant lijkt plain MDF te zijn.

Jaco

Raymen

Hoi jaco

Ja ik ben er nog niet helemaal uit wat ik met de voorkant wil doen.
Misschien enige sugestie of iemand een ander idee.
Wou hem wel fineren maar dacht dat het teveel zou worden.

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

patrick_vdb

#4
Hoi,

De fineer-afwerking ziet er werkelijk top uit, zou de voorkant ook zo afwerken (of anders geheel voorzien van een zwart frontje).

Mvrgr

Patrick

Grindtegel

Ziet er zeer gaaf uit! wat ben je in totaal kwijt voor zo'n subbie.

Wat voor een driver gebruik je?
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

diceman

Ziet er inderdaad strak uit,had je voor je diy al een sub?
hoe klinkt deze in opzichten van je eventuele oude sub dan?

jaco

Gezien de rest van je interieur lijkt me je fineer een goede keuze (kan net een kastje en een stoelpoot op de foto zien)

Je speakerdoek ziet er ook mooi uit zo in die vorm, dus dat lijkt me wel aanrdig uit te komen.

Wat voor driver is het die erin zit, kan de tekst niet lezen zo.

Jaco

Raymen

#8
Hoi

Het is een raveland axx1515
en de versterker is een hypex 200.
totale kosten-50€ aan hout
                    -105€ speaker (besteld bij conrad)
                    -370€ hypex 200.
                    -20a30 euro aan fineer en verf
                    -5€ stretch doek
                    -2€klikkers(noem ze maar zo zijn voor het frontje vast te zetten.
                    -spikes zijn zelf gemaakt(2Xrubberen dob met stukje rvs er tussen)
                    -en dan nog een goede subkabel van monster.
Ik denk zo tussen de 550-600€ totale kosten.
Ja ik had voor deze sub al een andere (b&w) en had er een paar geleend onder andere een rel400 ,maar vindt dat een DIY sub toch net wat meer doet.
Ik vindt hem zelf zeer diep gaan denk tot 22hz en loopt door tot 150hz.
En de bass is strak en snel,hij stopt meteen als er geen response meer is(dus niet naboomen.)

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

MrPink

Ziet er erg mooi uit! :)

Groetjes,
Oscar

Bart_M

Hey Raymen,

Ziet er goed uit ja. 8)
What's next? ;) ;D

Grtn,
Bart

Lid45678

Nice :D dat is echt iets om trots op te zijn.
De keuze van fineer is echt heel erg mooi en wanneer je aan de voorkant geen fineer doet zou ik het gewoon zwart maken omdat dat denk ik het mooiste afwerkt.

En nu maar genieten.

Groetjes,

Marc

J.A.F._Doorhof

Ziet er goed uit.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PM

is er een reden waarom je het 'basgat' vierkant hebt gemaakt en niet rond?
Groeten, Peter

Bart_M

Een vierkant basgat maak je meestal omdat een pijp te lang wordt, en dan niet meer goed in de kast past. Verder is het minder gevoelig voor trillingen... Maar het neemt wel meer volume in dan een dunne pijp. Dus er zijn voor- en nadelen.

Grtn,
Bart

The Foundation

zeer prachtig!!
profesioneel in elkaar gezet!!

Sullivan

Hi,

Complimenten!

Ben ook bezig met het uitdenken (erg beginfase dus nog) van een DIY sub. Heb er ook aan gedacht om een afdekvoorkant te gebruiken om de schroeven van de woofer weg te werken. Dit vind ik mooier echter het nadeel is dat je de woofer er niet makkelijk uit kan halen (als hij bijvoorbeeld stuk is. Ik zie de schroeven nu nog zitten, maar hoe ga jij dit doen als je de voorkant met fineer hebt afgewerkt?

Is dicht een eigen ontwerp of heb je deze ergens vandaan, kan je het ontwerp met ons delen?

Waar koop je het fineer en kan je iets meer vertellen hoe je dit erop hebt gedaan (rondingen, overgang van zijkant/achterkant bv)?

mvg,
Frank


Raymen

#17
Hoi

Alvast bedankt voor de mooie en goede reacties.

Als eerste:het is geen eigen ontwerp,maar een bestaande sub uit de hobby-hifi 2002 van februari.
Ik zelf vond het fineren van de voorkant geen mooie oplossing,zou hem het liefst ook schilderen ivm.de schroeven van de afdekplaat.
Deze is toch vrij snel los te schroeven door inbus schroeven.

De fineer dan,deze heb ik op een rol gekocht,jaa ik wou eerst voor de echte standaard fineer gaan (de platen) maar las overal op forums dat fineren van ronde kanten niet zo goed ging.
Dus deze kun je op brengen net als een rol plakband.

En trouwens de maten van de sub zijn 460mm breedt en 572mm hoog en 600mm diep.

Heb hem wel iets aangepast,omdat deze sub uit duitseland komt en blijkbaar zijn daar de diameters van het mdf toch anders als bij ons.

Dus heb van bv. 16mm dik 18mm dik gemaakt.
En door zijn eigen gewicht staat hij als een huis... ;D
En rooz(frank) mail me even  anders.
vdoorn@home.nl

Ik zou toch aanraden voor een DIY sub te gaan,boven een bestaande uit de winkel.


mvrg,
raymen

HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

The Foundation

heb je construktie pic's?

en hoe ziet die fineer eruit?
en hoe plak je dat erop?

Vlearmoes

Allereerst een prachtige Sub (met hoofdletters)

Als ik je goed begrijp is het fineer een soort plakfolie met structuur of zie ik het verkeerd (je kunt ook laminaat op de rol kopen: harder als folie)
verder ben ik ook zeer geinteresserd naar de binnen kant, heb je daar ook nog foto`s van genomen tijdens het bouwen? of anders graag de tekeningen
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Raymen

Hoi

Nee er zijn geen constructie fotos,want had op dat moment geen camera om handen.
Maar ik zal proberen de fotos van de tekening te maken.
En fotos van een rol fineer.
Je plakt het er vrij simpel op ,goed strak trekken en dan goed met een theedoek wrijven.
Heb de sub gecalibreerd met een DBmeter en de platinum dvd ,en moet zeggen dat hij zeer strak klinbkt.

En krunk op je vraag wat nu, ik denk dat ik nu aan een nieuwe center ga beginnen.
En daarna mijn nieuwe fronts gevolgd met surrounds.
Dus alles wordt zelfbouw.

mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

jeroen_B

Ziet er netjes uit Raymen !

Als ik het goed begrijp heb je een rol plakfineer gebruikt ?


grtz jeroen

blackball147

ziet er heel strak uit ( en een stukje kleiner dan de Thommy-subs ::) )

het wordt steeds interessanter om het ook zelf eens te proberen.

hoe zit het eigenlijk met filtering? gebeurt dit enkel door de versterker, of nog door iets anders?
waarom steeds de versterker module inbouwen en bv geen losse versterkers gebruiken? geeft dit niet meer mogelijkheden?

Raymen

Ja daar heb ik ook over na gedacht,maar ik kon de hypex 200 voor een prikkie kopen,dus.......

En ik heb gezocht(samen met krunk)naar een losse eindtrap,maar vond die toch ook best prijzig.
Tja die van thommy,die zou ik zo ook wel willen,maar het vrouwtje he.
Het is en blijft HOME-theater . ::)
Ik was al blij dat ze hiermee insprak.

Nu nog de rest van de speakers,wil zelf het liefst 4 zuilen........... ;D


mvrg,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Vlearmoes

Ik heb nog even bij de formido gekeken vandaag en het laminaat bekeken waarmee je ook kunt werken het heet Elesgoflex http://www.elesgoflex.com/ ook mooi spul voor jou mischien
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology