2600XT Vs. 8600 GT

Started by Djang, August 24, 2007, 17:46:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FredBeamer

Quote from: Erik on October 28, 2007, 11:17:29
probleem opgelost en verder niet meer zo snel moord en brand roepen, maar eerst verder zoeken he ;D

Laten we het houden op teleurstellende verwachtingen. Het beeld wat deze kaart neer zet is absoluut top in deze prijsklasse. De Radeon HD 2600 XT is zeker geen verkeerde kaart maar voor een HTPC minder geschikt, de koeler op de kaart laat van zich horen. Verder wint de 8600GT het v.w.b. beeld voor mij van de 2600.
JVC DLA-RS40 TVIX 4100 Sony PS3, Apple Mac Mini mediacenter, XBOX 360

Erik

Natuurlijk maakt de 2600XT versie kabaal, dat heb ik al vaker geroepen op het forum, hij is voor games bedoeld en niet voor htpc. De gewone 2600 zonder koeler is al goed genoeg voor htpc en daarbij dus 100% stil. Hij heeft ook beter hardwarematige ondersteuning voor hd stromen. Alleen zou de 8600 serie weer net iets beter zijn qua beeld.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Djang

Ik heb toch de 8500 gekocht, die van MSI.
Wat een pracht kaart, speelt 1080P zonder problemen af en lekker één HDMI kabel voor geluid en beeld.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

Athome

Voor puur Blu-Ray en HD-DVD is de 2600 Pro/XT de betere t.o.v van de 8600. Dit van Hardware H.264 en VC1 ondersteuning. NVidia heeft alleen H.264 ondersteuning. De ATI wordt ook minder warm koelers zijn ook kleiner.

Het hele verhaal op bepaalde punten waar de 2600 minder is dan 8600 geldt alleen voor SD en niet voor HD materiaal. Veder is dit verschil marginaal. Zie test op de www.hardware.info http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZGpwZGWa/ATI_Radeon_HD_2600_XT__2400_XT_test/1

DickVD

Quote from: Athome on November  7, 2007, 03:47:34
Voor puur Blu-Ray en HD-DVD is de 2600 Pro/XT de betere t.o.v van de 8600. Dit van Hardware H.264 en VC1 ondersteuning. NVidia heeft alleen H.264 ondersteuning. De ATI wordt ook minder warm koelers zijn ook kleiner.

Het hele verhaal op bepaalde punten waar de 2600 minder is dan 8600 geldt alleen voor SD en niet voor HD materiaal. Veder is dit verschil marginaal. Zie test op de www.hardware.info http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZGpwZGWa/ATI_Radeon_HD_2600_XT__2400_XT_test/1


Hoi, ik heb het ook gelezen en ik wil er nog aan toevoegen:
Als je (ht)pc alleen een agp-poort heeft, dan ben je volgens mij aangewezen op de Ati-2600pro/xt, want zover ik kan nagaan, wordt de 8400/8500 en 8600-serie (nog) niet uitgebracht in AGP, kunnen jullie dat bevestigen?

Ik ga voor de 2600XT/agp (ik heb hem al in bestelling staan), want ik gebruik mijn (ht)pc ook voor games, vnl treinsimulators

groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

Jeroen_S

Even een vraagje voor de bezitters van de 8600gt silent kaartjes:

Ik wil ook zo'n kaartje kopen maar vraag me af welk moederbord er bij te nemen. Op zo'n mATX moederbord heb je maar 2 pci sloten naast je pci-e en die heb ik beide nodig (1 voor een floppydtv tuner en 1 voor een terratec aureon geluidskaart) maar bij de meeste moederborden lijkt me dit niet te gaan passen vanwege de grootte van die 8600gt..   ???
Processor wordt een E6750 overigens dus ik ben op zoek naar een socket 775 moederbord.

kaajee

#81
Quote from: jeroen1980 on November  7, 2007, 15:29:05
Even een vraagje voor de bezitters van de 8600gt silent kaartjes:

Ik wil ook zo'n kaartje kopen maar vraag me af welk moederbord er bij te nemen. Op zo'n mATX moederbord heb je maar 2 pci sloten naast je pci-e en die heb ik beide nodig (1 voor een floppydtv tuner en 1 voor een terratec aureon geluidskaart) maar bij de meeste moederborden lijkt me dit niet te gaan passen vanwege de grootte van die 8600gt..   ???
Processor wordt een E6750 overigens dus ik ben op zoek naar een socket 775 moederbord.

Dan neem je toch een 'gewoon' (full) ATX board (ipv een mATX).........

Jeroen_S

Ik was van plan een Antec Fusion kast te bestellen en daar past alleen een mATX mobo in...

kaajee

Aha, zoiets dacht ik al hoor.....

Er zijn toch ook wel 'smalle' varianten?
Het lijkt mij dat de Gigabyte GeForce 8600 GT Silent-Pipe II [GV-NX86T256D] gewoon zo breed is als een 'normale kaart', past gewoon netjes in 1 PCI slot zonder dat ie uitsteekt en daarmee andere PCI kaarten in de weg zit......
(ik heb em niet hoor, maar zo ziet is er wel uit....)


bron

Jeroen_S

Die was ik nog niet tegengekomen. Dan heb ik inderdaad een hoop meer keuze qua moederbord. Ik dacht dat die asus als enige hdcp compliant was.

kaajee

Quote from: jeroen1980 on November  7, 2007, 21:22:20
Die was ik nog niet tegengekomen. Dan heb ik inderdaad een hoop meer keuze qua moederbord. Ik dacht dat die asus als enige hdcp compliant was.

HDCP heb ik niet op gelet, weet ik niet.
Hier zijn er nog twee:
MSI RX2600XT-T2D512EZ [RX2600XT-T2D512EZ] (cooler zit aan de andere, goeie kant)

Zotac GeForce 8600 GT Zone Edition [ZT-86TEQ2P-PSL]

jschoorl

nVidia is nu ook met de 8800GT uit en deze is inmiddels ook in een passief gekoelde variant te krijgen (Sparkle)

8800GT heeft PureVideo HD aan boord, H.264 decoding, relatief laag stroom verbruik en tot slotte een goede prijs (200 - 250 Euro).

Voor wat meer details zie ook AnandTech.

Ben geen echte gamer, maar dit is zowel een top kaart voor je HTPC alsook om te gamen. Ik wacht zelf nog even op wat de ATI 3800 gaat doen, maar anders ga ik voor de 8800 GT.

DickVD

Quote from: jschoorl on November 11, 2007, 22:50:59
nVidia is nu ook met de 8800GT uit en deze is inmiddels ook in een passief gekoelde variant te krijgen (Sparkle)

8800GT heeft PureVideo HD aan boord, H.264 decoding, relatief laag stroom verbruik en tot slotte een goede prijs (200 - 250 Euro).

Voor wat meer details zie ook AnandTech.

Ben geen echte gamer, maar dit is zowel een top kaart voor je HTPC alsook om te gamen. Ik wacht zelf nog even op wat de ATI 3800 gaat doen, maar anders ga ik voor de 8800 GT.
Helaas heb ik daar niets aan, ik heb zoals al gezegd alleen een AGP-bus :P
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

kaajee

Quote from: DickVD on November 12, 2007, 09:36:28
Helaas heb ik daar niets aan, ik heb zoals al gezegd alleen een AGP-bus :P

Maare....het draait niet alleen om jou in dit topic!  ;D :P

(je bent ook geen TS volgens mij......)

Maw ik vind dit zeker nuttige info voor een topic mbt de vergelijkging van een 2600 vs. een 8600......

jschoorl

Quote from: jschoorl on November 11, 2007, 22:50:59
nVidia is nu ook met de 8800GT uit en deze is inmiddels ook in een passief gekoelde variant te krijgen (Sparkle)

Van Ying Chi (nooit van gehoord)is er inmiddels ook een 8800GT met HDMI verschenen.



QuoteBen geen echte gamer, maar dit is zowel een top kaart voor je HTPC alsook om te gamen. Ik wacht zelf nog even op wat de ATI 3800 gaat doen, maar anders ga ik voor de 8800 GT.

Zie voor een vergelijk van de HD3870 vs 8800GT Legion Hardware

Conclusie:

Quote
Well there you have it, another disappointing release from AMD/ATI. Although they have managed to undercut Nvidia by reducing the cost of the Radeon HD 3870 by around 12% when compared to the GeForce 8800 GT, we found that on average it was 22% slower. So then in terms of value the GeForce 8800 GT looks to preserve its position as the best value high-end graphics card ever released. The GeForce 8800 GT has proven to be a strong performer, as has the entire GeForce 8800 series ever since it was first introduced over a year ago now.

While we did have high hopes for the Radeon HD 3870, we actually really knew what to expect and although the results did disappoint, they certainly did not shock us. From a technical point of view, not much has changed here. Sure the die has been shrunk down to 55nm from 80nm, and the core and memory frequencies have been boosted, but with only a 256-bit memory bus, we never expected the Radeon HD 3870 to outperform the 2900XT and it certainly did not. Granted the Radeon HD 3870 was a little bit faster in some games, it was also a little bit slower in others and for the most part there was little to no performance difference between the 2900XT and the new 3870 graphics card.

In terms of performance the Radeon HD 3870 could easily just pass as a Radeon HD 2900XT. While the power consumption levels have been reduced, not much else has changed. So in essence what we are looking at is a $240 US version of the Radeon HD 2900XT. Normally such a thing would put us over the moon, as the Radeon HD 2900XT costs around $400 US typically. However, due to the recent arrival of the GeForce 8800 GT, even the Radeon HD 2900XT is not all that appealing at $240 US. After all the hype about the new Radeon HD 3870, we were hoping for more, as I said, but ultimately expected very little, which is what we got.

Perhaps the biggest cause for excitement was in the name, as Radeon HD 3870 suggests that this is in fact a next generation product. Rather AMD/ATI is just trying to stretch the R600 architecture a little bit further. So making the Radeon HD 3870 sound like something it clearly is not, will most likely upset a number of readers. Nvidia actually did the opposite by making the GeForce 8800 GT sound like another run of the mill GeForce 8800 series graphics card that was probably going to be a little bit slower than the GTS version. Of course the 8800 GT was much more, offering games a performance vs. price ratio that was unimaginable only a few months ago.

Anyway, the battle between the Radeon HD 3870 and the GeForce 8800 GT was over almost before it began really, with the 8800 GT dominating right from the word go. In most games the 8800 GT is a fair bit faster and at this stage it is our understanding that users will only pay slightly less for the Radeon HD 3870. Those that have already invested in a GeForce 8800 GT graphics card will be relieved to know that they have not wasted their money, as the Radeon HD 3870 does nothing to hurt that investment. While the performance offered by the Radeon HD 3870 is quite impressive given the price tag, we think it is about time for AMD/ATI to move on and develop a real next-gen product!

Nou mijn keuze is nu wel gemaakt 8800 GT. Ze zijn alleen nog lastig te krijgen en ik denk dat ik wacht totdat er een passieve versie met HDMI beschikbaar is.

donaldk

Quote from: FredBeamer on October 22, 2007, 10:35:46
Klinkt als Asus M2A VM HDMI board. Heb dit board ook en inderdaad speelt alles zonder problemen af. Sommige films lopen de pans niet helemaal vloeiend maar dan moet je heel kritisch kijken. Gebruik Vista ultimate 32bit en heb de vista codec 4.51 geinstalleerd en de laatste driver voor de Ati x1250. Zelfs Corps bride loopt nu lekker.

Hier hebben ze nu ook zo'n budget systeempje in elkaar gezet. Wel zesenhalf honderd euro maar dat zal wel door de monitor komen. Zwaardere processor?, maar kleine hd en slechts 2 x 512 aan geheugen. Onlangs hadden ze in de informatique mail pqi 1 gig reepjes voor 19,- euro, dus dan kun je toch beter 2 gig nemen en er een vista opzetten.

http://www.hardware.info/nl-NL/pcadvice/bpifb5tmag/viewconfig/

Xstream

En waarom wordt alleen de 2600 XT genoemd? Omdat je games kunt spelen waarschijnlijk. Maar voor puur HD ervaring is de pro toch een prima prijs/prestatie kaart? Ik bedoel +- 75 euro is weinig geld ...
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

kaajee

Quote from: Xstream on November 21, 2007, 16:16:45
En waarom wordt alleen de 2600 XT genoemd? Omdat je games kunt spelen waarschijnlijk. Maar voor puur HD ervaring is de pro toch een prima prijs/prestatie kaart? Ik bedoel +- 75 euro is weinig geld ...

ehhhhh, waarschijnlijk omdat TS geen interesse had/heeft in de pro versie of zo? Hij startte dit topic, en hij wilde een vergelijk tussen de XT en 8600GT. Als jij hier de Pro in de discussie wilt gooien, prima........
(nu lijkt het een soort van verwijt: "waarom wordt de pro niet genoemd......?)

Erik

Quote from: kaajee on November 21, 2007, 16:35:52
ehhhhh, waarschijnlijk omdat TS geen interesse had/heeft in de pro versie of zo? Hij startte dit topic, en hij wilde een vergelijk tussen de XT en 8600GT. Als jij hier de Pro in de discussie wilt gooien, prima........
(nu lijkt het een soort van verwijt: "waarom wordt de pro niet genoemd......?)
Of omdat de TS zoals meer mensen hier denken dat alleen een XT goed genoeg is om HD af te spelen wat niet zo is. Derhalve lijkt de tip van hem me ook geen slecht idee.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Djang

Daarbij komt dat de topic starter geen van de beide kaarten uiteindelijk heeft gekozen....................
Ik heb nu een 8500 van MSI en die voldoet ook uitstekend, een echte aanrader.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

Dergert

Heb er sinds een week ook een 8500gt van Asus erin zitten, bevalt me super. Blu-ray en Hd-dvd spelen perfect af.