2600XT Vs. 8600 GT

Started by Djang, August 24, 2007, 17:46:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Djang

Ik ben op dit moment me aan het oriënteren voor een Videokaart voor mijn HTPC, maar ik kom er even niet uit.
Ik wil kiezen tussen de volgende 2 kaarten:

1. Asus GeForce 8600 GT

2. MSI RADEON RX2600XT

Voor de prijs hoef ik niet te twijfelen, maar ik weet nu niet wat een betere keuze zou zijn.
Processor is een AMD Dual core 5000+
1 Ghz geheugen.

Ik wil graag al het zware spul: Blu-ray en HD-DVD van dit moment kunnen spelen.

Is trouwens een RADEON HD2400XT voldoende voor HD DVD en Blu-ray?
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

rwijnhov

de 8600gt is het beste getest voor hd. dus zonder twijfel de 8600.

PjotrrrNL

De HD videoversnelling van de 8600 werkt voorlopig alleen nog met de Vista divers, dus niet onder Xp...

-Freek-

Mag ik hier ook een vraagje neerzetten? Als je het niet goed vindt verwijder ik 'm weer ;).

Ik heb nu een 7300LE. Als ik een 8600 GT koop, is er dan ook verbetering in het beeld bij gewone dvd's op 720p? Of speelt zo'n kaart alles alleen maar vloeiender af (incl. hd)?

PjotrrrNL

Maakt voor DVD nix uit...

SStraver

Voor de geinteresseerde: http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZGpwZGWa/ATI_Radeon_HD_2600_XT__2400_XT_test/

Een artikel waar de 2600XT uitgebreid getest wordt en een vergelijking met de 8600 serie met HD materiaal. Hierbij komt de 8600GT iets beter uit de bus, voornamelijk omdat er een scherpte instelling mogelijk is itt de kaarten van ATI. Ook schijnt het beeld iets scherper te zijn (marginaal). Wellicht dat ATI nog met een mogelijkheid komt voor het instellen van de scherpte met de volgende driverupdate.

Als je iets verder kijkt bij de benchmarks zie je dat de 2600XT DDR4 toch zeker een stapje hoger is dan de 8600GT op dat gebied. In sommige gevallen evenaart en overtreft de ATI zelfs de 8600GTS.
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

nielsg

Quote from: PjotrrrNL on August 24, 2007, 19:30:13
De HD videoversnelling van de 8600 werkt voorlopig alleen nog met de Vista divers, dus niet onder Xp...
nvidia heeft belooft om bij de volgende drivers de hardware matige versnelling ook voor xp te maken,
dus dat is een questie van tijd ;)

Erik

Nvidia beloofde ook werkende drivers voor onder Vista voor de 8800gts uit te brengen en we hebben gezien waar dat toe heeft geleid.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

nielsg

Quote from: Erik on August 24, 2007, 21:27:14
Nvidia beloofde ook werkende drivers voor onder Vista voor de 8800gts uit te brengen en we hebben gezien waar dat toe heeft geleid.
maat van me heeft die kaart onder vista, en die is er dik tevreden over

dus ik mis je punt misschien?

SStraver

Quote from: nielsg on August 24, 2007, 21:22:09
nvidia heeft belooft om bij de volgende drivers de hardware matige versnelling ook voor xp te maken,
dus dat is een questie van tijd ;)

Dan lijkt het mij een makkelijke keus...

Nog een pluspuntje van de 2600XT uit het artikel: Ruisonderdrukking en verscherping past nVidia in zijn geheel niet toe bij HD-beelden, ook niet bij de GeForce 8600. Verscherping is ATI ook nog een brug te ver (en eigenlijk ook niet echt zinnig gezien de resolutie van HD), maar ruisonderdrukking bij HD-beelden ontdekken we wél bij de Radeon HD 2600 XT. Hier heeft ATI dus duidelijk een streepje voor op nVidia!  O0
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

Erik

Quote from: nielsg on August 24, 2007, 21:47:38
maat van me heeft die kaart onder vista, en die is er dik tevreden over
dus ik mis je punt misschien?
Idd toen de kaart net uit was waren er aardig wat problemen met deze kaart door gebrekkige drivers. Misshcien niet bij je maat maar wel bij een hoop andere mensen die wel de hoofdprijs hadden betaald voor deze kaart en waren zeer lang "not amused"
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Djang

Heheh geinig, de text waar jullie uit citeren was juist de reden dat ik ging twijfelen tussen beide.
Maar het ziet er nu naar uit dat het een Nvidia wordt.
receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

nielsg

Quote from: Erik on August 24, 2007, 22:02:28
Idd toen de kaart net uit was waren er aardig wat problemen met deze kaart door gebrekkige drivers. Misshcien niet bij je maat maar wel bij een hoop andere mensen die wel de hoofdprijs hadden betaald voor deze kaart en waren zeer lang "not amused"
wil je dan aangeven dat ati/amd zijn drivers altijd meteen op orde heeft?

dat hebben ze geen van bijde, nooit geweest en zal ook nooit zo zijn dat ze bij 't op de markt brengen van een neiuwe videokaart gelijk de drivers 100% zijn
niet dat ik nvidia nou goed wil praten oid(dat doe ik pas als ik aandelen van t bedrijf krijg oid ;D ) maar voor mij komt er geen ati meer in de pc gezien MIJN ait ervaring ;)

en als je t nieuwste van t nieuwste koopt heb je altijd dat risico :-\

Dergert

Nou ik heb sinds 2 dagen een Ati HD 2600XT maar dat ding ligt er al uit en mijn oude Nvidia 7600 zit er gelukkig weer in. Niet normaal met afspelen die Ati. Veel strepen door het beeld, en een boel HD spul wat altijd goed gelopen heeft schokte als de hel.

Nee ik heb echt spijt dat ik voor Ati gekozen heb.

PjotrrrNL

Heb hier een mobo met Ati X1250 onboard graphics (met HD versnelling en een Athlon 64 X2 4000 2,1Ghz dual-core.
Budgetoplossing, maar speelt totnutoe alles perfect af, ook Blu-Ray en ander 1080p materiaal.
Was slechts 55 euri kwijt aan het moederbord en 60 euro aan de CPU, zit wel 2Gb Kingston geheugen in van 65 euro...
graphics, geluid en netwerk allemaal 'onboard', 500Gb HD van 99 euri er in voor al het lekkers van de nieuwsgroepen...  ;D

SStraver

Quote from: dergert on August 30, 2007, 17:29:30
Nou ik heb sinds 2 dagen een Ati HD 2600XT maar dat ding ligt er al uit en mijn oude Nvidia 7600 zit er gelukkig weer in. Niet normaal met afspelen die Ati. Veel strepen door het beeld, en een boel HD spul wat altijd goed gelopen heeft schokte als de hel.

Nee ik heb echt spijt dat ik voor Ati gekozen heb.

Dat lijkt me dan een fabrieksfoutje. Over een dag of twee hoop ik te kunnen vertellen hoe de 2600XT bij mij presteert.
* Barco 708s IRIS3
* Thommy spanscherm (1.85 breed) 
* Denon 3802
* Luidsprekers: 2x Ariel zelfbouw (voor) + 2x B&W DM302 (achter)
* HTPC: Core2Duo e4400 | Gigabyte p35 DS3 | 2048 mbram | ATI HD2600XT | 500+320 GB HDD | Trust KB-2950 Wireless Keyboard

Dergert

Wacht het in spanning af.

Micha2

klein vraagje erbij. Als je de 8600 gt van asus hebt, moet je dan de asus drivers gebruiken of de NVIDA?
Mijn website is compleet vernieuwd: http://www.studio-immo.nl

PjotrrrNL

Wat jij wil...
De Asus of andere merkdrivers lopen meestal wat achter op de NVidia drivers.

Djang

Nog een optie:
NX8500GT van MSI

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1231&maincat_no=130&cat2_no=136#

Is niet duur heeft HDMI, DVI en HDCP.
Ik heb dus gewoon een videokaart nodig puur voor video content. Ik heb al een nette Game PC staan met een Geforce 8800GTX


Dus voor het gamen heb ik geen zware videokaart meer nodig.
Zou deze voldoende zijn voor zware blu-ray content?


receiver: denon avr-x2000 , speakers: wharfedale diamond 8 serie, plasma: LG 50pz250, kabels: qed, console: wii u,

Erik

hm ik begreep juist dat alleen de gts modellen HDCP hebben
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

PjotrrrNL

Volgens reviews presteert de 8600GT beduidend beter in hardwareversnelling van Blu-Ray/HD-DVD codecs dan de 8500...
Een 8600GT met passieve koeling is al te vinden voor 130 euro...

LittleNinja

Mooi op tijd dit topic. Ik ben ook een afweging aan het maken.  :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

PjotrrrNL

#23
Ik heb overigens zelf gekozen voor een moederbord met AMD's nieuwe 690 chipset.
Hiermee heb je onboard graphics, audio met SPDIF out en LAN, de onboard graphics is een Ati X1250 met HW versnelling voor Blu-Ray en HD-DVD codecs.
En wel omdat ik ook films van de nieuwsgroepen haal en HD.wmv en x.264 worden nauwelijks geholpen met de HW versnelling van een videokaart zoals de XT2600 of 8600GT...
Het geld van de videokaart kun je om die reden voor een 'allround' HTPC beter investeren in een snelle processor of een dikke harddisk...

Wil je ook gamen dan is een 8600GTS een optie deze heeft in tegenstelling tot de 8800 ook videoversnelling in hardware en is sneller dan een 8600GT.
Overigens schijnt Ati's XT2600 vrijwel net zo snel te zijn in games als de 8600GTS...

Erik

#24
Ik begreep juist de dat ati sneller is in dx10 (3x meer shaders) maar 30% langzamer in dx9 games (slechte drivers ??? ben nog een het zoeken of het al beter is dna maanden terug) vergeleken met de 8600gts.

Eigenlijk is er gewoon nog geen goede kaart die alles, niet eens een middelmatige kaart die alles kan  :'(
tenzij je een monitor van 1024x768 hebt
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill