kleine sub

Started by ALFIrE, August 24, 2007, 08:19:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ALFIrE

hallo allemaal!

eindelijk heb ik terug wat tijd om aan een volgend project te beginnen.

graag had ik ditmaal een sub gebouwd, die in een klein kastje moet spelen (klein naar de normen van de meesten hier  ;) )

kastinhoud mag maximaal 15 liter zijn, voorkeur gaat zelfs eerder richting 12,5 liter
woofer moet betaalbaar zijn (max 150 euro - minder is uiteraard beter)
bij voorkeur geen te groot vermogen, zodat amp tevens betaalbaar blijft
indien mogelijk graag downfiring
totaal budget in de richting van max 400 euro

einddoel is een sub in de richting van de MJ pro 50 http://www.mjacoustics.co.uk/MJ_Acoustics/Product_Archive/Pro_50.htm

klein, betaalbaar en meer dan voldoende voor een kleinere luisterruimte

heeft iemand voorstellen, ideetjes, opmerkingen

thanks!

sphere

Om even met de deur in huis te vallen: met 12L bouw je geen sub. Je kan dit een leuk project vinden om te doen en er van leren/schik hebben, maar als je klaar bent met welke unit dan ook in 12L te masseren, heb je gewoon weg geen sub.

Als je dat niet erg vindt: go for it.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Rudo

Met een compoundsysteem kun je wel een kleine sub bouwen.
In feite heb je dan een dubbele inwendige inhoud, dat is dan in jouw geval 30 liter geworden!
zie bv: http://home.hccnet.nl/r.r.meijer/sub.html

Of je bouwt een MFB, waarbij de beweging van de conus wordt gemeten en zonodig wordt gecorrigeerd.
Dat wordt wel duurder...
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Interficior

#3
Een Raveland AXX1010 past in 12, nog beter 15 liter! Maar daar moet je dan nog wel de driver en de baspoort die vrij groot wrodt in 15 liter van aftrekken. Maar dan heb je toch een leuk subje. Voor nog een hoop minder dan dat jij opgeeft. Anders krijg je bijvoorbeeld een MDS 08 in een gesloten kast van 17 liter. Maar verwacht dan geen enorm diep laag.

En dat de woofer geen groot vermogen kan hebben is natuurlijk klinkklare onzin.

Of je gaat linkwitz-transformen voor het leven.
Take it or lease it

ALFIrE

hey, bedankt voor de reacties !

ik weet dat het idd geen SUB zal worden, zoals de meesten hier staan hebben.  ik wil gewoon wat meer extensie voor mijn monitors - zonder daarbij de buren op stang te jagen ...

ik zal vermoedelijk richting 8" of 10" drivers moeten denken.

gesloten of gepoort is mij eender.

die raveland axx1010 zal ik eens bekijken.  verder ook mivoc awm 104.

heeft peerless geen sub voor een klein kastje?

moet dringend terug winisd op de pc zetten  :-[

Interficior

#5
De PEerless XLS10 kan wel in een asoklein kastje maarja, die is daar gewoon totaal niet voor gemaakt. Krijg je een afstelling van Q=0.5 ofzo in een kastje van jouw formaat. Dan heb je eigenlijk zo'n BK XLS200 als ie heet als ik mij niet vergis.

Edit: Met die Ravelands kun je dus WEL er twee bouwen, voor onder je monitors, als stands. Heb je gelijk stereo.
Take it or lease it

ALFIrE

ik heb hier nog een shiva liggen, maar die heeft nogal wat ademruimte nodig om te spelen.  als ik die zou gebruiken mag ik binnenkort echtscheidingspapieren invullen.

de mds 08 interesseert me ook.  ik zal es wat moeten modelleren, maar heb al meermaals 15 liter bij deze sub gezien.

ralf@rasubs.nl

#7
de peerless xls10 zit in 18 liter in de xls200
en anders heb ik nog een losse 8 inch woofer liggen die in de Mj ref100 en de BK gemini wordt gebruikt
dacht iets van 12 liter inhoud gesloten

franks

Ik heb deze week een Rel Q200E aangeschaft (gesloten) via MP en deze heeft ook maar een netto inhoud van 17 liter en als ik hoor hoe het ding tekeer kan gaan, zeker bij HT, dan verbaas ik me nog iedere keer.
Ik wil wel een andere behuizing voor de sub gaan maken in de stijl van mijn Cremona-achtige Voxen200, met veel meer interne verstevigingen in de kast want als ik voel hoe de originele Rel-kast resoneert dan moet dit volgens mij veel beter kunnen , of het moet zo zijn dat de Relingenieurs dit bewust zo hebben gedaan en dat de kast mee moet resoneren.

Verslag met fotos volgt binnenkort

Groet Frank

yorkie13

wat is de materiaaldikte vd rel q200, ik heb zelf onlangs een subwoofer gebouwd van 30 mm mdf
model kubus met buitenmaten 40 x 40 x 40 cm en deze sub is echt stvig te noemen
maar een interne bracing kan nooit kwaad, wel van het netto volume afhalen
deze rel q200 is wel te vergelijken met de BK xls200, die heeft ook maar 18 liter ter beschikking en ook geen bracing, kast is dacht ik van 30 mm gemaakt

franks

Ik heb de kast nog niet open gehad, maar zo aan de buitenkant te voelen (trillingen), lijkt me de wanddikte zeker geen 30 mm, eerder 18mm.
Bij mijn vorige zelfbouwkast heb ik 36 mm wanddikte gemaakt maar dan zonder interne bracing, ik wil nu weer 36 of 40 mm gebruiken maar dan met veel interne bracing.
Wat ik me alleen afvraag is, of de rel-ingenieurs het meetrillen van de originele kast zo bedoeld hebben ter ondersteuning???, ik vind het namelijk raar dat een specifieke subfabrikant op deze manier een kast bouwt

ALFIrE

hey, dank voor de replies

ik heb gisteren nog wat zitten opmeten en proberen.  als ik het tv-meubel wat verschuif, kan ik een vrije ruimte creĆ«eren met een vloetmaat van 32 op 27 cm. 

als de kastwand 22mm dik is, krijg ik dus een nuttige oppervlakte van 27,5 op 22,5.  hoogte is geen probleem zolang het "normaal" blijft.

ik kan nu dus tot 20 liter kastinhoud gaan!

yorkie13

20 liter, dan kan je bv de peerless xls10 in 18 liter gesloten nemen
zelfde ald e BK xls200

Walter_PPK

Je hebt nog een shiva liggen zeg je? Waarom zou je dan geld uitgeven aan bv een xls10? De shiva presteert beter. Een gesloten kistje van 20 liter geeft een Q=1. Met een boost bij +/- 35 hz kom je een heel eind.
Is zo'n conrad subamp niks?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

ALFIrE

walter,

ik zou graag downfiring werken (er kruipen bij ons nieuwsgierige kinderhandjes rond ;-)

de shiva is te groot voor mijn beschikbare vloermaat van 32 op 27 cm.

ik heb de shiva in car gebruikt, en weet uit mijn ervaringen dat die een grote kist nodig had om echt tot leven te komen.  ik her er enkele gebouwd in gesloten kisten van 30 liter, en dat leek me echt het minimum...

spijtig genoeg heb ik de brahma's verkocht  ::)

Henkjan_O

Wat dacht je van een Tangband W69-1042, in 20 liter BR afgestemd op 40Hz. 
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)