Belden stroomkabel

Started by wimck55, August 21, 2007, 11:43:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wimck55

Ik wil de standaard installatiedraad (blauw/bruin/geelgroen) vervangen door Belden drie aderige afgeschermde kabel.
De lengte van meterkast tot luisterruimte is iets minder dan 10 meter.

Heeft iemand ervaring met het trekken van deze kabel door de standaard installatiebuis in de muur?
Eventuele tips?  glijmiddel o.i.d   ;D

Schaap

Quote from: wimck55 on August 21, 2007, 11:43:55
Heeft iemand ervaring met het trekken van deze kabel door de standaard installatiebuis in de muur?
Eventuele tips?  glijmiddel o.i.d   ;D

Bij mij moest die door een 8 meter buis zonder 'haakse' bochten. Bleef halverwege steken, toen op de kop met die grijze supertape oid een kegelvorm 'getaped' en voilà in één keer er door. Kun je zelf het glijmiddel gebruiken. ;D

Henk



wimck55

Heb je er een trekveer voor gebruikt ?
(als we dan toch lekker bezig zijn !)

gvy

Kabel door buis trekken doe je altijd met twee.

Eerst een trekveer erdoor en de kabel degelijk vastmaken aan de veer.
En dan een persoon die trekt, terwijl de tweede gelijkmatig meeduwt.

tenzij dat het een simpel recht buisje is zonder weerstand :D

Geert

wimck55

Da's een goeie tip maar de techniek om draad te trekken is mij bekend.
Mijn vraag betreft de diameter van de kabel ten opzichte van de diameter van de buis.
Omdat Belden kabel regelmatig wordt gebruikt zal toch wel bekend zijn of deze kabel door een standaard buis is te trekken.
Er zijn bijvoorbeeld Furutech stroomkabels met een diameter van 14,6 mm.
Dat hoef je niet eens te proberen !
De dikte van de Belden heb ik tot nu toe niet kunnen vinden, vandaar mijn vraag

frank2

Belden kan door een standaard buis, is niet dikker dan een standaard degelijk netsnoer.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

wimck55

Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar de ervaringen van mensen die de standaard installatiedraad hebben vervangen door Belden (of iets anders !)
Laat maar horen wat je hebt gebruikt en hoe dat van invloed was op je set.
Het moet wel kabel zijn die door de installatiebuis is te trekken omdat de invloed van de eventuele bescherming van het beton van de muur ook van invloed is.

reMC

Quote from: wimck55 on August 31, 2007, 11:27:11
Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar de ervaringen van mensen die de standaard installatiedraad hebben vervangen door Belden (of iets anders !)

Standaard installatiedraad klinkt erg goed. Sterker nog: Lapp/Belden vind ik MINDER dan installatiedraad (komt waarschijnlijk door de afscherming).

Ik raad je aan XMVK/YMVK (3x2.5mm) te gebruiken, volgens mij verkrijgbaar bij de Gamma (als je wilt zoek ik het merk dat het beste klinkt even voor je op). Of eigenlijk: houd gewoon je huidige bekabeling (weet je al hoe Belden klinkt tov van de standaard bekabeling).

wimck55

Dus blijkbaar zit er ook al verschil in de merken standaard installatiedraad ?
Dan ben ik inderdaad geinteresseerd in het merk/type wat het beste klinkt en waarom !
Dat zal de gebruikte kopersoort zijn neem ik aan !

reMC

Quote from: wimck55 on August 31, 2007, 15:48:46
Dus blijkbaar zit er ook al verschil in de merken standaard installatiedraad ?

Absoluut!

QuoteDan ben ik inderdaad geinteresseerd in het merk/type wat het beste klinkt en waarom !

Ik zoek het voor je op en kom er vanvond op terug!

Ga je een audiogroep aanleggen of heb je die al?

wimck55

Heb ik al !   met een AHP zekeringautomaat en argeloos heb ik bij de eerste de beste elektrozaak installatiedraad gekocht.
Nu ik wat meer met netkabels bezig ben gegaan dacht ik er ook over om die belden door de installatiebuis te trekken.
Nu hoor ik aan alle kanten dat ik beter de installatiedraad kan blijven gebruiken maar dat er verschillende kwaliteiten standaard installatiedraad zijn.
Dan wil ik ook de best klinkende / geleidende kabel installeren.

reMC

Quote from: wimck55 on August 31, 2007, 16:12:45
Heb ik al !   met een AHP zekeringautomaat

Mooi!

Quote from: wimck55 on August 31, 2007, 16:12:45Nu hoor ik aan alle kanten dat ik beter de installatiedraad kan blijven gebruiken maar dat er verschillende kwaliteiten standaard installatiedraad zijn.
Dan wil ik ook de best klinkende / geleidende kabel installeren.

Je hoort van me ;) Ik laat ook een eigen groep aanleggen en aanvankelijk wilde ik dat ook met dat installatiedraad doen. Maar we hebben een (beter) alternatief ontdekt van Furutech dat ik ga nemen. Helaas zo'n 50x zo duur ;)

reMC

Quote from: reMC on August 31, 2007, 15:52:11
Ik zoek het voor je op en kom er vanvond op terug!

Bij deze: het merk is Draka. Dus gewoon verkrijgbaar bij de bouwmarkt. Ziet er precies hetzelfde uit als bijvoorbeeld Dynamic maar klinkt echt een stuk beter (minder suf, energieker en dynamischer, rijker). De vraag is alleen of we niet toevallig gewoon een mooi stuk koper te pakken hadden (wat dus bij wijze van spreken morgen in Dynamic kan zitten...). Maar dat zullen we nooit weten... Tot nu toe is in ieder geval zeker dat de Draka die wij hebben geprobeerd tussen andere merken het beste klonk (alleen Furutech klinkt beter).

wimck55

QuoteDe vraag is alleen of we niet toevallig gewoon een mooi stuk koper te pakken hadden

Bedankt ! maar hier kan ik dan toch niks mee ??
Mischien heb ik toevallig dan wel weer een mooi stuk Dynamic wat weer beter klinkt dan jullie Draka ;D

reMC

Quote from: wimck55 on August 31, 2007, 21:49:09
Bedankt ! maar hier kan ik dan toch niks mee ??

Jawel; gewoon Draka kopen en als je dan tevreden bent heb je iets aan mijn advies gehad ;D

Misschien had ik het geen twijfel moeten zaaien, maar de moraal: standaard installatiedraad klinkt goed, bij ons Draka het beste, probeer het ook eens ;)

wimck55


Stefan S.

Quote from: reMC on August 31, 2007, 23:08:23
Jawel; gewoon Draka kopen en als je dan tevreden bent heb je iets aan mijn advies gehad ;D

Misschien had ik het geen twijfel moeten zaaien, maar de moraal: standaard installatiedraad klinkt goed, bij ons Draka het beste, probeer het ook eens ;)

Kom op reMC, dit ga je toch niet serieus menen zeg ::). Het je buiten Draka ook wel eens Nexans, Eupen, TKF, Donne, Eldra, Jobarco (om maar eens wat merken XMVK/YMVK te noemen) geprobeerd. Had je toevallig geen goede dag bij het testen van de Draka. Gelukkig klonk Furutech beter, anders konden jullie dit merk wel schrappen van jullie assortiment  ;)

Even serieus, kun je aangeven waarom massief koperdraad beter zou moeten klinken dan koperen litze?

reMC

We hebben Draka, Dynamic, Nexans en Donne geprobeerd. Vanaf de meterkast naar het stekkerblok klonk Nexans (litze) het minste (futloos), en Draka dus het beste. ;) Verklaren kan ik het niet, maar dat kan (vrijwel) niemand als het om verschillen in stroomkabels gaat.

Ik begrijp eerlijk gezegd je wantrouwen niet zo goed ::) Jij bent toch ook overtuigd van het bestaan van verschillen in bekabeling...

Stefan S.

Quote from: reMC on September  1, 2007, 11:33:54
Ik begrijp eerlijk gezegd je wantrouwen niet zo goed ::) Jij bent toch ook overtuigd van het bestaan van verschillen in bekabeling...

Het is absoluut geen wantrouwen hoor, aangezien ik zelf ook overtuigd ben van de verschillen in diverse bekabeling  ;). Het feit is alleen dat Draka echt weer zo'n kabel is waar een verschrikkelijke hoge marge op zit. Vandaar dat ik even wat meer merken noemde  ;)

wimck55

Van een ander forum geleend !

QuoteOver audiofiel gesproken,ik gebruik Draka installatiedraad,verkrijgbaar bij installatie bedrijven,klinken toch wat beter dan de standaard draden(en die klinken al prima).

QuoteWat maakt Draka beter dan gewoon ...?

Quotevlg de installateur gebruikt Draka beter /zuiverder /minder vervuild koper "waardoor mijn personeel er graag mee werkt,het is veel makkelijker achter de muur weg te werken .",dit vanwege het feit dat het draad veel beter buigt.Het verwerkt als speakerdraad idd prettiger ,de kabels zien er netter/gladder uit en zien er niet zo hoekig uit(knikken en zo).Wikkelen /vlechten ed zal dan ook makkelijker gaan.

Bevestigd reMC's bevinding !

reMC


Schaap

Quote from: reMC on August 31, 2007, 11:47:16
Ik raad je aan XMVK/YMVK (3x2.5mm) te gebruiken, volgens mij verkrijgbaar bij de Gamma (als je wilt zoek ik het merk dat het beste klinkt even voor je op). Of eigenlijk: houd gewoon je huidige bekabeling (weet je al hoe Belden klinkt tov van de standaard bekabeling).

Zo zie je maar weer hoe smaken verschillen. Deze XMVK/YMVK hebben we hier verwijderd en vervangen door de Belden. De XMVK/YMVK geeft wel een diep, breed geluidsbeeld en een (te IMO) grote bas, wat op zich wel prettig luisteren is, maar wij hebben een neutraal geluid nodig. Dat vonden we met de Belden welke ook iets meer gedetailleerd de opnames weergeeft. Een masteringhouse gaf te kennen dat de opnames wat 'hol' klonken en na alles afgestreept en getest hebben kwam bij ons bovenstaand resultaat er uit.
Ach ja "Die Qual der Wahl"' is voor jullie ;D

Henk






wimck55

En dat maakt dan de cirkel weer rond ! ;D

ErikmdGH

Ik heb mijn installatie voorzien van Belden kabel (gedeeltelijk door installatiebuis) en ben daar zeer tevreden over.
De lengte is zelfs meer dan 10 meter. Wat opviel was dat het geluidsbeeld groter en rustiger werd. Ik ben wel
iets verder gegaan door een aparte kabel voor digitaal en analoog te trekken, dus bij de apparatuur heb ik twee
stekkerblokken. Ik kan het je aanbevelen.

Gr,  Erik.

Schaap

Die XMVK/YMVK die we hier hadden was de binnenkabel zónder afscherming, dat kan natuurlijk ook nog schelen. Ik heb toen wel van CD's tracks opgenomen voor en na de installatie van de Belden evenals het inspeeleffect om te testen of er verschil te horen was. Dan moet ik ze nog ergens opzoeken.

Henk