Barstje stofkap bij "nieuwe" platenspeler.

Started by MatthijsJ, August 20, 2007, 17:18:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MatthijsJ

Gegroet allen,

Na een dik half jaar spullen verzamelen was het afgelopen week eindelijk zo ver, ik kon m'n complete set aansluiten. Ik heb vroeger door schade en schande geleerd dat het niet echt slim is om (breekbare) dingen al uit te pakken als je er nog niets mee kan, dus ik had alles nog netjes in dozen zitten. Alles uitgepakt en met de grootste zorg aangesloten, en toen pas viel het mij op dat er een klein barstje in de voorkant van de stofkap van de platenspeler zit. Het probleem is dus dat ik die platenspeler al 4 maanden in bezit heb, en ik niet weet of dit nog ergens binnen een garantie valt of dat er uberhaupt op dergelijke fysieke schade garantie zit, voor hetzelfde geldt had ik zelf de stofkap laten vallen. Heeft het zin om de winkelier hierover te contacteren?

bmateijsen

Het heeft altijd zin om dit gewoon voor te leggen aan de winkelier. Vertel hem/ haar gewoon de situatie.

Groet,

Bjorn

donaldk

6 maanden de tijd om te reclameren. Dan geldt dat wordt aangenomen dat het gebrek al bij levering aanwezig was. De leverancier moet dan aantonen dat dat niet zo is. Als je parkietje binnen 6 maanden van zijn stokkie valt moet de leverancier dan ook gewoon een nieuwe meegeven;-).

Joeri

Quote from: donaldk on August 20, 2007, 17:42:46
6 maanden de tijd om te reclameren. Dan geldt dat wordt aangenomen dat het gebrek al bij levering aanwezig was. De leverancier moet dan aantonen dat dat niet zo is. Als je parkietje binnen 6 maanden van zijn stokkie valt moet de leverancier dan ook gewoon een nieuwe meegeven;-).

geen vergelijk...of je moet gaan bekennen dat je de parkiet pas na 4 maanden uitgepakt hebt. het gaat hier om een fysieke schade die gemakkelijk valt waar te nemen, geen verborgen gebrek.

terug naar de platenspeler, ga er maar vanuit dat de verkoper hier niks aan doet, je hebt zelf niet van de mogelijkheid gebruik gemaakt de platenspeler te controleren bij ontvangst. Kom je binnen een uur terug bij de winkel dan is het nog wel aannemelijk, maar na 4 maanden echt niet meer.

Joeri

donaldk

Sorry, een van de eerste testcases waar ze zich op tv tegen aan bemoeiden was een vergelijkbaar geval, een badkamer was gekocht, maar bleef maanden ingepakt staan wachtend op installatie en ja toen bleek dat het bad beschadigd uit de verpakking kwam. Was een zeer duidelijk voorbeeld van iets waar de consument bescherming tegen genoot onder de toen nieuwe Europese richtlijn.

RamonPhilippo

Ik denk toch echt, dat als de koop 4 maanden geleden is geweest en je stelt de zaak nog niet te hebben uitgepakt, de verkoper - gezien het bewijsvermoeden dat de platenspeler (bij openbaring binnen 6 maanden) reeds bij aflevering defect was - het moeilijk zal hebben het tegendeel te bewijzen. Ken de jurisprudentie niet over deze materie, maar art. 7:18 lid 2 BW spreekt over openbaren van de afwijking. Ik denk dat met deze zinssnede ook het pas openen van de verpakking na vier maanden wordt bestreken. Deze wettelijke garantie is mijns inziens absoluut en vereist niet dat direct bezien wordt of het product in orde is; het niet openen en wachten tot juist moment, doet niet je recht (ex art. 7:18 lid 2 BW) vervallen (correct me if i am wrong, Jan-Kees). Het ligt natuurlijk anders als je een 2dehands product koopt op marktplaats, maar dan is de materie van de consumentenkoop in zijn geheel niet van toepassing.
Kortom, retour verkoper.

jankees

Ik vermoed ook dat de verkoper het erg lastig krijgt bij het afwijzen van jouw garantieverzoek. De verkoper zal tegenbewijs moeten leveren van het rechtsvermoeden zoals bedoeld in artikel 7:18 lid 2 B.W. Heb je uberhaubt al contact gehad met de verkoper? Deze verhandeling heeft immers niet zoveel nut indien de verkoper de stofkap zonder problemen voor een onbeschadigd exemplaar omruild.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan