Re: Hi-Fi Belgium 2007

Started by hifiman, August 28, 2007, 22:01:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Linked Events

Del member

Quote from: Audioloog on September 15, 2007, 22:45:20
Feitelijk is het juist raar te veronderstellen dat het niet mogelijk is, tenslotte worden er soortgelijke technieken gebruikt, het enige verschil is dat de pc wereld (nog) niet goed geintegreerd is met de audiofiele wereld. Technisch is er geen enkele reden (ik zeg niet dat er geen issues op te lossen zijn) waarom er een verschil zou zijn tussen digitale bron A of digitale bron B. Kosten en implementatie bepalen de verschillen, niet het feit of het van een schijfje of een harddisk komt!

Maar goed , mijn excuses voor het wat offtopic uitstapje  :P

Mensen denken nog steeds dat PC's een hoopje rommel is als het op audio aankomt. Ergens hebben ze gelijk (ja deels gelijk), een doorsnee PC en voeding is redelijk rotzooi voor een geluidskaart. Op de allereerste soundblaster kaarten kon je dat zo horen (neem 15 jaar terug), die dingen maakten bijgeluiden door allerhande interne overspraak in de PC, bvb je sleept een window dat veroorzaakt een berg DMA transfers in de VGA driver (van je main geheugen naar het videogeheugen) over de ISA bus (de tijd van de 386's) bam gepiep en gefluit. Ondertussen zijn we al een heel eind verder.

Volgens mij staat de techniek nu ver genoeg om PC based audio via USB of Firewire deftig naar buiten te krijgen en dan extern in een doosje of speler af te handelen. Je D/A gedeelte zit dan al niet meer in het stoorveld van de interne PC kooi en jitter opkuisen gaat tegenwoordig ook redelijk goed.

Ichi

#76
Quote from: Audioloog on September 15, 2007, 22:42:14
8)
;D

Ik snap best dat ik tot een op dit moment nog kleine doelgroep behoor. Toch kunnen we er met zun alleen niet omheen dat dit (streaming oplossingen) de toekomst wordt , een USB ingang is alvast een stap in die richting  :)

Het is juist een enorm grote doelgroep. Je ziet ze alleen niet op audiobeurzen / fora. Ongeveer 50% van mijn klanten draait op de computer schat ik ruwweg. Vandaar de demo met de laptop.

Ik moet er zelf ook nog aan wennen. Ik heb thuis gewoon een cd speler en nul muziek op de computer staan. Mijn jongere broer draait al bijna alles vanaf de computer.

De echt lastige mailtjes komen van jonge muziekliefhebbers die ALLES op mp3 hebben staan en nu wel eens wat beter geluid willen. Of mijn speakers daar geschikt voor zijn....

Hmm, waar begin je... Ergens zou de standaard instelling voor het kopieren van muziek op de computer wav moeten zijn.

Zo zonde, jaren en jaren muziek verzamelen naar de  :-X

Guido Tent

Quote from: 4G on September 15, 2007, 23:22:39
Mensen denken nog steeds dat PC's een hoopje rommel is als het op audio aankomt. Ergens hebben ze gelijk (ja deels gelijk), een doorsnee PC en voeding is redelijk rotzooi voor een geluidskaart. Op de allereerste soundblaster kaarten kon je dat zo horen (neem 15 jaar terug), die dingen maakten bijgeluiden door allerhande interne overspraak in de PC, bvb je sleept een window dat veroorzaakt een berg DMA transfers in de VGA driver (van je main geheugen naar het videogeheugen) over de ISA bus (de tijd van de 386's) bam gepiep en gefluit. Ondertussen zijn we al een heel eind verder.

Volgens mij staat de techniek nu ver genoeg om PC based audio via USB of Firewire deftig naar buiten te krijgen en dan extern in een doosje of speler af te handelen. Je D/A gedeelte zit dan al niet meer in het stoorveld van de interne PC kooi en jitter opkuisen gaat tegenwoordig ook redelijk goed.


Hoi,

Moderne PCs zijn tegenwoordig inderdaad deftig gebouwd, daar ligt het niet of nauwelijks aan.

Het is de interface die jitter induceert, dat netjes oplossen is geen sinecure. Hier bestaan standaard industriele oplossingen, die werken in de zin dat ze data doorgeven, maar zijn verre van volmaakt in termen van jitter, en voldoen absoluut niet aan de eisen die ik eraan stel.

't is een identiek traject als wat we doorgemaakt hebben om via SPDIF fatsoenlijk geluid te maken, ook met USB zullen we slagen :-)

groet,
=
Guido

hifiman

Quote from: Guido Tent on September 16, 2007, 14:56:52
't is een identiek traject als wat we doorgemaakt hebben om via SPDIF fatsoenlijk geluid te maken, ook met USB zullen we slagen :-)
Ik prefereer ethernet  ;D

Deleted member

Deze wordt gebruikt in de AudioNote DAC: http://www.hagtech.com/hagusb.html

Ook op basis van de TI 2704, net als de Trends Audio UD-10. De driver van USB Audio werkt hier ook mee: http://www.usb-audio.com/

Guido Tent

Quote from: Antoine on September 16, 2007, 15:09:27
Deze wordt gebruikt in de AudioNote DAC: http://www.hagtech.com/hagusb.html

Ook op basis van de TI 2704, net als de Trends Audio UD-10. De driver van USB Audio werkt hier ook mee: http://www.usb-audio.com/

da's dus een prima voorbeeld van zo'n industriele oplossing: neem van mij aan, het kan veel mooier

Guido

Deleted member

Quote from: Guido Tent on September 16, 2007, 15:28:33
da's dus een prima voorbeeld van zo'n industriele oplossing: neem van mij aan, het kan veel mooier

Guido

Ik hoop het Guido en als jij een dergelijke oplossing weet te bouwen (standalone dus los van een complete CD speler) dan ben ik een van de eersten die er eentje bij je zal bestellen!  :)

Ichi

Hoi

Is het een idee om het onderwerp "hoogwaardige muziek uit de computer" een eigen draadje te geven?

Ik ben namelijk wel zeer benieuwd naar de problemen en oplossingen die Guido ziet rondom pc audio.

Groet Roland

Del member

Quote from: Roland bios on September 16, 2007, 17:07:31
Hoi

Is het een idee om het onderwerp "hoogwaardige muziek uit de computer" een eigen draadje te geven?

Ik ben namelijk wel zeer benieuwd naar de problemen en oplossingen die Guido ziet rondom pc audio.

Groet Roland

Bij deze : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=64651.msg1011539#msg1011539

Guido Tent

Quote from: frank2 on September 15, 2007, 19:13:00
waar ik ik mijn oren laten uitspuiten want het is gewoon onmogelijk dat een pc net zo goed klinkt als een fatsoenlijke cd speler van 2000 euro en meer

leg ons eens uit waarom dat onmogelijk iis

Guido