Verschil open en gesloten hoofdtelefoon?

Started by Sk, August 15, 2007, 12:06:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sk

Ik wil graag weten wat het verschil is tussen een open en een gesloten hoofdtelefoon.

Maakt dit veel verschil uit? en wat klinkt beter? en waar moet ik nog meer opletten bij dit soort dingen?
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

audionut

Een poging van mijn kant.
Een gesloten koptelefoon levert meer "geluidsdruk". is ongevoeliger voor omgevingsgeluiden en geeft minder geluid aan de omgeving af. Het is absoluut aan te raden om een gesloten koptelefoon een paar uur te beluisteren voordat je hem koopt omdat sommige mensen er koppijn van krijgen. Dit heb ik nog niet gehoord over open koptelefoons.
Ik heb zelf 2 AKG's met elkaar vergeleken die identiek waren qua drivers, schaal- en pasvorm en heb toen gekozen voor de gesloten variant omdat ik het prettig vond dat de omgeving niet (of tenminste nauwelijks) mee hoefde genieten als ik zat te luisteren. (ik heb de K270 playback)
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

Sk

Bedankt voor je bericht erg duidelijk  :)

Momenteel heb ik de Sennheiser HD485 en zit er aan te denken om deze up te graden naar de HD650. Ik zag dat de Sennheiser HD485 ook een open hoofdtelefoon is. Ik ben hier tot nu toe erg tevreden over.

Ben alleen benieuwd of dit echt de moeite waard is om te overwegen, iemand suggesties?
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

audionut

Ik vind de verschillen tussen de sennheisertypes best groot. Naarmate je hogere types neemt (en dus meer betaalt) klinken ze wel steeds beter.
Ik ben meer fan van het AKG geluid, is naar mijn idee nog wat directer qua karakter. Staar je in ieder geval niet blind op de grote naamsbekendheid van Sennheiser, er zijn meer spelers op de markt die ook hele mooie dingen maken. (Grado, Stax, AKG, Beyer Dynamic, ed.). Bij de echt kostbare koptelefoons loont het overigens vaak wel om er een aparte hoofdtelefoonversterker voor aan te schaffen.
Een HD650 is dat naar mijn idee nog niet waard.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

Sk

Het is de bedoeling dat ik hem ga aansluiten op mijn Marantz cd5001 voor orgionele cd's en de SR5200 die digitaal is verbonden met mijn pc. Dit met het programma Foobar die geoptimaliseerd is en wil dan graag flacs mee gaan beluisteren. In de toekomst hoop ik op betere apparatuur natuurlijk (ben nog jong)

Zijn er winkels die hoofdtelefoons uitlenen om thuis te kunnen beluisteren? alle merken die je opnoemt heb ik wel is van gehoord maar heb ze nooit ergens kunnen beluisteren. Vandaar al direct de voorkeur naar Sennheiser omdat ik daar nou ook een hoofdtelefoon van heb.

Mijn budget zal rond de prijs van de HD600/HD650 zitten. Absoluut niet hoger!
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

audionut

Dat moet prima kunnen met de genoemde Sennheiser. Ik denk alleen dat je hoofdtelefoon dan een paar klasses hoger zit dan de rest van je apparatuur, beetje overkill. (persoonlijke mening hoor, moet je je niks van aantrekken).
Winkels die hoofdtelefoons uitlenen ken ik eigenlijk niet. Winkels waar je een poos kunt luisteren zijn er denk ik wel voldoende.
Ik denk persoonlijk dat je qua budget voor jouw apparatuur best kunt shoppen naar een AKG 271 studio (closed), een AKG 241 studio (open), een Sennheiser HD595 (open), een Beyerdynamic  DT660 (closed), een Beyerdynamic  DT770 (closed) of Beyerdynamic DT860 (open). (als je in videoclips in een studio hoofdtelefoons ziet, zijn het vaak de AKG's). Je zit dan denk ik wat meer in balans met je apparatuur.
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

Sk

Bedankt voor je heldere uitleg.

Wat ik zo begrijp kan ik voorlopig nog maar beter de HD485 gebruiken. Met een duurdere zal ik denk ik dan weinig winst mee behalen. Ik kan dus beter eerst mijn apparatuur gaan upgraden.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

audionut

Ik denk dat de winst dan groter is. Je geluid zal dan zowel op de koptelefoon als op de speakers beter worden. (helaas is het wel duurder dan alleen een goede koptelefoon)
Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!