Welke surround speaker?

Started by Wouter R., March 6, 2003, 20:05:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wouter R.

Ik heb twee Mission m74 als front speakers en een m7c2 als center speaker, nu wil ik ook de surround speakers uit de m7 serie van Mission maar ik weet niet welke speakers ik zal nemen. Ik wil sowieso geen zuiltjes als de m74 of m73 omdat ik het geluid van boven oorhoogte wil horen komen, dit voor een homogener geluidsbeeld en minder hotspot. Dan blijven nog de m70, m71, m72 en de m7ds over. De m70 lijkt mij net wat aan de kleine kant voor een vol geluid. De m72 is net te groot en te zwaar om op een zelfgemaakte stand van +/- 130cm.(moet ik nog maken) te zetten. Dan blijven nog de m71 en de m7ds over, nu heb ik gelezen dat de m7ds wat schreeuwerig is op hoog volume en wat last heeft van kleuring (waarschijnlijk door de kunststof behuizing). Ikzelf neig dus naar de m71, ik zal ook bij de dealer gaan luisteren maar hoor graag eerst jullie reactie/advies.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

bryan vd B

hi,

welkom op dit furom,

Waar je zelf even rekening mee moet houden met het maken van stands is de hoogte. ik lees dat je de stands ongeveer 130cm wil maken wat volgfens mij een beetje aan de hoge kant is.
de midden en hogetonen units moeten het liefst op oorhoogte zitten dus tussen de 90 en 110 cm als je op een normale bank zit.
Als je niet voor zuiltjes wilt gaan zal ik als ik jou was kiezen voor de m72 aangezien deze toch even net meer body hebben als de m71 en meer in de buurt komen qua klank bij de m73 en 74.
Vier dezelde speakers zal wel de beste oplossing zijn als het gaat om een homogeen geluidsbeeld dus dezelfde zuilen achter werkt naar mijn weten nog het beste maar dan val je natuurlijk weer in een andere prijsklasse en ik weet niet of dat de bedoeling is.

PS: ben jij niet de moderator van xboxworld.nl

Vriendelijke groeten,

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Wouter R.

Hoi Bryan,

Bij deze antwoord op je vraag of ik de moderator van xboxworld.nl ben, dat ben ik niet.
En mischien heb ik het niet helemaal goed verwoord maar ik wil bewust de surround speakers boven oorhoogte, dit wordt door Dolby trouwens ook voorgeschreven dacht ik. Maar jij denkt dus aan de m72, mischien is dit inderdaat een betere keuze dan de m71 en het prijsverschil is ook maar zeer gering, €150,- voor de m71 en €180,- voor de m72. Het grootste probleem is het gewicht van de m72, deze weegt namelijk meer dan 7kg. en dat is een flink gewicht voor op een stand van +/- 130cm.

bryan vd B

Hi,

voordat je de steunen gaat maken zal ik als ik jou was eerst even luisteren welke hoogte jij perfect vind klinken.
Het beste is op oorhoogte of ietsje erboven maar dan niet teveel.
Als je ze toch op 130cm gaat zetten moet je wel de speakers naar je luisterpositie toekantelen zodat de hoge tonen wel richting de oren gaan. De juiste hoogte zal je dus even zelf moeten bepalen aangezien elke acoustiek anders is.

Vriendelijke groeten,

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Wouter R.

Hoi Bryan,

Ik ging er van uit dat de nieuwe surround speakers ook boven oorhoogte moeten komen aangezien ik mijn huidige surround speakers ook boven oorhoogte heb staan, maar misschien geeft dit bij de Mission niet zo'n goed effect als bij de huidige speakers. Op http://www.thuisbioscoop.tk/ onder de naam Wouter staan foto's van mijn huidige opstelling. Hierop is te zien dat ik de surround speakers naast de bank heb staan en als je met twee mensen op de bank zit en de surround speakers zouden op oorhoogte staan zou degene naast je voor de linker of rechter speaker zitten.

Vriendelijke groet,

Wouter

Scarp

Dat surrounds boven oorhoogte moeten komt vaak van Dolby af. Echter is dit niet echt nodig. Ik heb zelf gewoon vloerstaanders als surrounds. Als je ze maar goed plaatst dan is het geen probleem. Ik denk dat er maar weinig zijn die ze echt zo hoog plaatsen. Zie anders foto's op de website in m'n sig :)

Wouter R.

Hoi Scarp,

Complimenten voor je mooie set!
Jij hebt de linker en rechter surround speaker naast de bank en je hebt geen last van de persoon naast je op de bank, dat hij voor een van de twee speakers zit?

Scarp

De surrounds staan gericht naar elkaar toe, maar ze staan niet op de luisteraar gericht, maar iets erachter. Voor een 7.1 opstelling is dit een prima opstelling. Ik heb dus niet echt last ervan dat er 2 mensen op de bank zitten (wat overigens niet vaak voorkomt helaas :|).

Voor een 5.1 opstelling moeten de surrounds iets anders en dan heb je er nog geen last van omdat je ze dan verder naar achteren doet en wel wat meer gericht naar de luisteraar.

5.1:


7.1:


Ik heb dus de side surrounds iets verder naar achter.

Trouwens de plaatjes zijn overgenomen van garmt z'n post hier :)


blue-eyes

persoonlijk ga ik liever voor gelijke speakers, dan de rearspeakers op oorhoogte te "hangen" of plaatsen.

Het is ongelovelijk hoeveel gelijke boxen toevoegen aan het geluid tov de ideale situatie zoals dat door dolby beschreven wordt.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Scarp

Gelijke speakers is wel ideaal, maar ik zou niet graag nog een set 604's als side surrounds en back surrounds willen ... dan is me kamer gelijk vol :)

Wouter R.

Ik vind het een beetje te kostbaar om als surround speakers hetzelfde type te kopen als de fronts en daar komt nog bij dat ik het geluid toch grootser vindt klinken als de speakers hoger staan of hangen als wat mogelijk is met zuilen. Maar ik ben er wel van overtuigd dat iedere keuze zijn voor- en nadelen heeft.

bryan vd B

hi,

ik kan me best voorstellen dat je het een beetje overdreven vind om die zuilen ook te gaan gebruiken als surrounds als het om het kostenplaatje gaat. (een HT is duur ;D)
Goede boekenplank speakers voldoen ook prima maar neem dan wel de m72 want die klinken toch een stuk voller dan de m71.
dit moet je natuurlijk allemaal zelf bepalen maar probeer uit te leggen dat je het beter in een keer goed kan doen want anders kost het achteraf nog veel meer en daar heb ik veel ervaring mee ;)

Vriendelijke groeten,

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

blue-eyes

das ook wel weer waar. Ik denk niet dat mijn vriendin 6 stuks JBL Ti-5000 in huis wil hebben :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Goverias

QuoteGelijke speakers is wel ideaal, maar ik zou niet graag nog een set 604's als side surrounds en back surrounds willen ... dan is me kamer gelijk vol  

Ik heb het wel min of meer zo. Mijn 7.1 opstelling is vergelijkbaar met de 5.1 opstelling met tussen de lS en RS  2 x surround back speakers.

2 x DM 640i front
2 x DM 604 surround
2 x DM 602S3 surround back

Ik kan niet anders zeggen dan dat dit super klinkt.

Scarp

#14
Mjah, eens kijken voor dat setje 603's bij de "te koop" sectie :). Dan die als surrounds, m'n 602.5's als rears en de 601's in de verkoop :)

603's kunnen nog wel qua omvang als surrounds. Die 604's zijn me te belachelijk groot als surround.

Goverias

Het klinkt wel goed zulke towers voor achter. Het liefst heb ik 7 gelijke speakers, maar daar heb ik helaas geen ruimte voor.

Ga je de 603 als side surround gebruiken? Ik persoonlijk vind het mooier klinken als ze achter me staan. Of je moet dipoles gebruiken voor de zijkanten.

Bij mij staat het dus zeg maar zo:

FL       C        FR


          0= zitpositie


SL  SBL SBR  SR



Scarp

Ik zal tzt eens experimenteren. Ik zit ook nog met een deur die open moet in 1 van de hoeken (alhoewel ik m'n balkon toch niet gebruik, dus boeie :P).

Ik geloof best dat 7 gelijke speakers mooi klinken. In het duitse blad Audio (of Audiovision, ben ik ff vergeten) hadden ze een set 803's (4 stuks) met de duurste center en duurste sub van B&W getest (16 mille kostte het in totaal), die was wel redelijk ultiem. Ze testten dit omdat een aantal studio's Nautilussen gebruiken voor een 5.1 mix (bekenste is uiteraard Lucassound van George :)).

Maar om nou 7x een 604 neer te zetten ... whehe... dan zie ik me tv niet meer :P

Goverias

Ik heb de deur naar mijn gang er maar uitgehaald. Dus op die manier opgelost.

Ik meen dat de Nautilus 802 veel in studios wordt gebruikt. Zou ik weleens willen horen. 6x Nautilus 802 en HTM center. Of nog beter 7 x Nautilus 802. Moet je wel een zeer grote luisterkamer hebben natuurlijk.

Je kunt altijd een grotere tv kopen of beter nog een projector dan zie je de 604 niet meer ;D ;D

Scarp

#18
Audiovision van Januari 2003:
4x B&W Nautilus 803. 1x HTM-1 center, 1x ASW 4000.  Vrij mooie setje :) Jammer dat ze er niet bij vertellen met welke apparatuur ze testten.

Bij George Lucas' z'n studio gebruiken ze 5x 802 en 2x ASW4000 :)

Gisteren trouwens een TV gezien die inderdaad m'n speakertjes tot mini speakertjes zou maken ... maar daar stonden dan weer joekels van speakers naast. Het mooie setje van Jack van Dijk ... damn ... grote tv !

Wouter R.

Ik weet dat ik niet teveel moet bezuinigen (heb ik in het verleden wel gedaan). Ik heb wel een beetje in mijn hoofd hoe ik voorlopig mijn setup voor elkaar wil hebben en dan denk ik dat de m72 inderdaat de beste keuze is.

htandre

Koop er dan ook de Mission Stance bij. Dit zijn goede en mooie stands voor o.a. de M72
HT-ruimte: Yamaha RX-A780, Dune H4K Pro, Sony UBP X800M2, JVC D-ILA X7900BE, 4 x Totem Kin mini, 4 x Atacama Duo 7,Totem Kin mini Flex (Centre), Sub SVS PB1000
Wooonkamer: Yamaha N603, Totem Kin Mini, Rel Quake II, LG55B7.
Keuken: Yamaha BAR400, Sony KD 43X8307C