Het besturingssysteem zal uitsterven

Started by Erik, August 12, 2007, 13:15:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

bron: automatiseringsgids.sdu.nl

Het besturingssysteem zoals we dat nu kennen zal een langzame dood sterven. Die voorspelling deed Mendel Rosenblum, 'chief scientist' en mede-oprichter van virtualisatieleverancier VMware bij de afsluiting van de LinuxWorld-conferentie in San Francisco.

Virtualisatietechnologie zal de steeds verder uitdijende besturingssystemen van nu overbodig maken, meent Rosenblum. Virtualisatielagen zullen direct op de processor en de rest van de hardware draaien en maken het vervolgens mogelijk om combinaties van applicaties en daarvoor speciaal aangepaste minibesturingssysteempjes te draaien.
Dergelijke 'virtual appliances' zullen betrouwbaarder, sneller en makkelijker te beheren zijn, stelt hij. Het besturingssysteem van nu daarentegen, is een moloch, dat steeds moeilijker te innoveren is. "Dat is de positie waarin Microsoft nu zit."

Virtual appliances zouden ook een eind maken aan het 'naar elkaar wijzen' van de leveranciers van besturingssysteem en applicaties, als er beveiligingsproblemen opduiken. De modules zouden beter te beveiligen zijn, en alleen de softwareleverancier zou daarvoor de verantwoordelijkheid dragen. Rosenblum denkt dat in de komende jaren en strijd zal worden geleverd tussen de leveranciers van virtualisatiesoftware (waaronder ook Microsoft) om de markt voor hypervisors, de laag die direct op de hardware van de computer draait. (Freek Blankena)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Hakker

Het besturingsysteem zal niet uitsterven

Het besturingssysteem zal modulair gaan worden en dat is alleen maar goed nieuws. Dit betekend oa. veel meer vrijheid in de installatie ervan betere afscheming tussen modules. en de mogelijkheid om verschillende veiligheden te gebruiken tussen modules.

De opvolger van Vista gaat ook de laatste grote OS worden. Daarna gaat Microsoft ook over op een modulaire opbouw van hun OS waar ze op het moment trouwens al mee bezig zijn. Servers zullen waarschijnlijk zoals gewoonlijk wel de eerste zijn die hiervan zullen kunnen profiteren.

hifiman

Quote from: Hakker on August 12, 2007, 14:54:23
De opvolger van Vista gaat ook de laatste grote OS worden.
???

Je bedoeld waarschijnlijk het laatste grote OS van micro$oft! Ik zie nog wel meer grotere OS'en uitkomen in de nabije toekomst hoor :P

Erik

Klinkt eigenlijk als object georienteerd ontwerpen :)


Maar ik moet het eerst nog maar eens zien, ik zie MS echt niet stoppen met Windows of de markt plaatsgeven. Dan zijn ze meteen falliet ;D
Zal wel iets in de licentie zijn dat je strafbaar bent als je hun modules gebruikt in combinatie met modules niet door hun goedgekeurd. ;)

Vista mag je bv alleen maar virtueel draaien als je de duurste versie heb, als ik me goed herinner.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

PjotrrrNL

Uiteindelijk gaan we allemaal dood.
En dat zien we tegen die tijd wel weer..
Voorlopig lekker stabiel Xp met 'SP3' draaien.  ;D

Tube-freak

Dat riep Sun jaren geleden ook al.  Ze hadden java en dan binnen korte tijd had je aleen een hele lichte pc nodig met aleen java en dan kon je connecten naar een server en/of internet en meer zou je niet nodig hebben.  Het zou de toekomst zijn.

Kan niet zeggen dat Java een totale mislukking is maar echt een sucess vind ik het ook niet.  Operating systems gaan heus niet snel verdwijnen, al was het aleen maar omdat er bedrijven zijn met gigantische server parken waar gewoon een OS voor nodig is.

Het zou mooi zijn als ze het gewoon in een flash chip kunnen proppen ofzo maar dat is niets nieuws, Acorn Computers had dit jaren geleden al het OS in een chip, en als je een 2e of 3e processor wilde dan kocht je gewoon een processor kaart en stopte je in een vrij slot.  Het crashte nooit en er konden geen virussen op je OS komen want het zat allemaal in een ROM chip en daardoor was het bovendien ook nog eens supersnel.

Voor een beetje OS heb je al snel tussen de 2 en 4 gigabyte nodig (Windows, OSX, Linux etc...).
Zou natuurlijk wel mooi zijn dat je OS van een soort grote geheugenchip opstart, lijkt me supersnel.  Maar moet het eerst nog eens zien. Zal wel dure technologie zijn ten op zichte van harde schijven.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

roland p

Quote from: Tube-freak on August 12, 2007, 19:22:16
Dat riep Sun jaren geleden ook al.  Ze hadden java en dan binnen korte tijd had je aleen een hele lichte pc nodig met aleen java en dan kon je connecten naar een server en/of internet en meer zou je niet nodig hebben.  Het zou de toekomst zijn.

Adobe doet nu eigenlijk precies hetzelfde met Flash. Tegenwoordig kun je met Flex applicaties schrijven welke in een flashplayer (versie 9) worden gerunt.
Adobe is ook al bezig met 'Apollo', dat schijnt dan een 'runtime omgeving' te zijn waarin je ook de flash (en AJAX/HTML etc.) applicaties kunt draaien. Apollo is dan ook in staat om de applicaties off-line te kunnen draaien.
dejavu? Apollo is naar mijn idee een soort java-webstart.

Beetje off-topic, Maar flex2 werkt echt geweldig. Ik had met notepad.exe al in een paar dagen een knappe userinterface gemaakt terwijl ik nog nooit met flex had gewerkt. Eigenlijk al het goeie van html, css, data-aware-achtige-dingetjes, RPC, etc. zit in flex.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Hakker

Quote from: Audioloog on August 12, 2007, 14:57:49
???

Je bedoeld waarschijnlijk het laatste grote OS van micro$oft! Ik zie nog wel meer grotere OS'en uitkomen in de nabije toekomst hoor :P

Vista zal de laatste of enalaatste OS worden die als 1 grote bak bulk geschreven is ja.
Microsoft zal echt niet stoppen met het maken van nieuwe OS'en maar die worden gewoon modulair opgebouwd.

Feitelijk gaat Microsoft eindelijk wat maken wat het eigenlijk al jaren hoort te doen een OS maken en niet een OS met heel veel hardcoded meuk erin.

AppleMies

Ik denk dat de toekomst ligt in web-based applicaties.  Ik draai nu al wereldwijd een web-based applicatie.  Gaat prima.  (stabiele) Servers en snelle datalijnen maken dit voor de zakenwereld een kopzorg minder.  All you need is een client met een browser en there you go. ALLE data is daarmee live en dus altijd voor iedereen waar ook ter wereld actueel.

Het bevalt ons prima.
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Raphie

Quote from: AppleMies on August 14, 2007, 19:25:48
Ik denk dat de toekomst ligt in web-based applicaties.  Ik draai nu al wereldwijd een web-based applicatie.  Gaat prima.  (stabiele) Servers en snelle datalijnen maken dit voor de zakenwereld een kopzorg minder.  All you need is een client met een browser en there you go. ALLE data is daarmee live en dus altijd voor iedereen waar ook ter wereld actueel.

Het bevalt ons prima.

Is inderdaad the way to go
JBL PRX Power!

oud_account_1

Quote from: AppleMies on August 14, 2007, 19:25:48
Ik denk dat de toekomst ligt in web-based applicaties.  Ik draai nu al wereldwijd een web-based applicatie.  Gaat prima.  (stabiele) Servers en snelle datalijnen maken dit voor de zakenwereld een kopzorg minder.  All you need is een client met een browser en there you go. ALLE data is daarmee live en dus altijd voor iedereen waar ook ter wereld actueel.

Het bevalt ons prima.
Na een jaar of 5 draaien we dan weer alles terug en draait alles lokaal, het blijft ten slotte een golfbeweging ;D

Over het algemeen gaat het inderdaad prima, maar ik vraag me af of consumenten dat gaan doen.
Ik zal mijn documenten niet op de servers van Google plaatsen, maar ik ben zeer achterdochtig (lees: paranoide) waar het google aangaat.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

AppleMies

#11
Quote from: squadra on August 14, 2007, 19:44:36
Na een jaar of 5 draaien we dan weer alles terug en draait alles lokaal, het blijft ten slotte een golfbeweging ;D

Over het algemeen gaat het inderdaad prima, maar ik vraag me af of consumenten dat gaan doen.
Ik zal mijn documenten niet op de servers van Google plaatsen, maar ik ben zeer achterdochtig (lees: paranoide) waar het google aangaat.

De consument zal aan het idee gaan wennen.  Overigens kan ik met web-based gewoon zelf bepalen of ik mijn bestanden lokaal opsla of ergens anders.  Waar het om gaat dat met web-based je (als bedrijf b.v.) niet meer hoeft te investeren in software per client (onnodig duur en onderhoud is complex) maar draait het op een (interne-externe)server.  Er zijn zat mensen die de mogelijkheden van Word slechts maar voor 5% benutten (IK).  Een lichte webbased versie doet het als wordprocessor dan voor heel veel users prima.  Al of niet als abo of je koopt een licentie.  Bedenk het maar, zat commerciele oplossigen te bedenken.  Denk b.v. aan Google die een web-based Wordprocessor beschikbaar stelt. Je maakt je brief, verstuurd hem of slaat hem al dan niet lokaal op. Werk prima hoor.  De adverteerders betalen dan voor het gebruik. Wederom nieuwe kansen voor de Open Source markt.  Dit kan de OS markt en de applicatie markt revolutionair kunnen veranderen.

Persoonlijk denk ik dat we die kant op gaan.
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Hanky Panky

Alle toekomstmuziek waar iedereen over praat is al realiteit: ik gebruik voor mijn werk Citrix Metaframe.
Het enige dat je (in principe) nodig hebt is een thin client met internettoegang maar het draait ook op een pc via Internet Explorer.

Voordelen te over, zeker voor zakelijk gebruik : backups, toegankelijkheid en altijd actueel. Nadeel is de afhankelijkheid van het internet.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

AppleMies

#13
Quote from: Hanky Panky on August 14, 2007, 21:43:53
Alle toekomstmuziek waar iedereen over praat is al realiteit: ik gebruik voor mijn werk Citrix Metaframe.
Het enige dat je (in principe) nodig hebt is een thin client met internettoegang maar het draait ook op een pc via Internet Explorer.

Voordelen te over, zeker voor zakelijk gebruik : backups, toegankelijkheid en altijd actueel. Nadeel is de afhankelijkheid van het internet.

Ik werk al web-based dus voor mij is het al lang geen toekomst muziek meer.  De gemiddelde "consument" moet deze stap in het groot nog maken. ;)  Natuurlijk is het niet nieuw.

Afhankelijkheid van Internet als nadeel beschouwen is lang niet meer actueel en geen issue.  Gigantische zakelijk netwerken hangen door dit zelfde "nadeel" al jaren aan elkaar. De hardware (b.v. schijven) veroorzaken inmiddels al meer "downtime" dan internet.

Edit: plaatje toegevoegd van mijn Web-based app.
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Erik

Webbased bevalt idd goed hier op en buiten het werk. Het werkt bij iedereen of niet, lekker makkelijk :)

Alleen hebben ze bij ons het meerlagen systeem bedacht maw de info wordt van allerlei plekken vandaag gehaald en heen en weer verstuurd tot alles goed is, mainframe, oracle, etc noem het maar op. En dan is er een probleem, iedereeen maar dan ook iedereeen wijst dan naar elkaar, das minder   :-\
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

SisterOfMercy

Quote from: Hanky Panky on August 14, 2007, 21:43:53
Alle toekomstmuziek waar iedereen over praat is al realiteit: ik gebruik voor mijn werk Citrix Metaframe.
Het enige dat je (in principe) nodig hebt is een thin client met internettoegang maar het draait ook op een pc via Internet Explorer.
Voordelen te over, zeker voor zakelijk gebruik : backups, toegankelijkheid en altijd actueel. Nadeel is de afhankelijkheid van het internet.

Ja, en je moet niet nog steeds in een novell omgeving zitten, want dan ga je heel hard huilen. En gekke performance problemen moet je op kunnen lossen.
The kissing and the colour come crashing down

Hanky Panky

Quote from: AppleMies on August 14, 2007, 22:01:45
Ik werk al web-based dus voor mij is het al lang geen toekomst muziek meer.  De gemiddelde "consument" moet deze stap in het groot nog maken. ;)  Natuurlijk is het niet nieuw.

Afhankelijkheid van Internet als nadeel beschouwen is lang niet meer actueel en geen issue.  Gigantische zakelijk netwerken hangen door dit zelfde "nadeel" al jaren aan elkaar. De hardware (b.v. schijven) veroorzaken inmiddels al meer "downtime" dan internet.

Edit: plaatje toegevoegd van mijn Web-based app.

Hmmm als ik alles hier thuis op een server zou hebben dan zou ik bij een netwerkstoring gewoon door kunnen werken.
Niet iedereen heeft thuis een DSL-lijn met overboekingsfactor 1 en een Gold-service abonnement  ;D

Het scheelt dat een vriend van mij de servers beheert en deze diensten aanbiedt, dan zijn de lijnen een stuk korter als er gescholden moet worden  :P

Tot nu toe is de relatie scheld-vrij  8)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

AppleMies

Quote from: Hanky Panky on August 14, 2007, 22:47:11

Hmmm als ik alles hier thuis op een server zou hebben dan zou ik bij een netwerkstoring gewoon door kunnen werken.
Niet iedereen heeft thuis een DSL-lijn met overboekingsfactor 1 en een Gold-service abonnement  ;D


Neen dat kan dan uiteraard niet. 
Je hebt wel een verbinding nodig met web-based. Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, ik draai al jaren mijn kleine bedrijfje met een standaard XS4ALL adsl verbinding en de afgelopen 4 jaar 0 downtime als gevolg van uitvallen internet, wel andere oorzaken als onderhoud, updates, upgrades, ect. Ik zie het persoonlijk dus niet als een issue.  Maar ieder zijn opvatting.
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

jowi

Quote from: AppleMies on August 14, 2007, 19:25:48
Ik denk dat de toekomst ligt in web-based applicaties.  Ik draai nu al wereldwijd een web-based applicatie.  Gaat prima.  (stabiele) Servers en snelle datalijnen maken dit voor de zakenwereld een kopzorg minder.  All you need is een client met een browser en there you go. ALLE data is daarmee live en dus altijd voor iedereen waar ook ter wereld actueel.
Bij deze opmerking in relatie tot de topictitel  heb ik 2 vragen hierbij... a) waar denk je dat jouw lokale browser op draait, en b) waar denk je dat de server-software op draait? Kortom een OS ;D Met andere woorden deze constatering over 'de toekomst is web-based' heeft niet veel of zelfs niets te maken met het topic.

THX-UltraII

Quote from: PjotrrrNL on August 12, 2007, 19:15:17
Uiteindelijk gaan we allemaal dood.
En dat zien we tegen die tijd wel weer..
Voorlopig lekker stabiel Xp met 'SP3' draaien.  ;D

hoe kom je daar dan weer aan? Er is toch enkel nog maar een pre-beta-testversie uit voor een select aantal gebruikers? Hoor jij daarbij ofzo?

Raphie

"SP3" is niks anders dan alle fixes en patches die op dit moment verkrijgbaar zijn. Dit heeft i.d.d. niks van doen met de SP3 die MS binnenkort gaat releasen...
JBL PRX Power!

PjotrrrNL

#21
Vandaar tussen aanhalingstekens...  ;)

Via torrents e.d. is een versie te downloaden ('TinyXp') met alle recente updates na SP2, deze installeert volledig automatisch met als extra de shell van Vista en wat handige aanpassingen in het O.S.
CD er in installatie opstarten en even een half uurtje weglopen en je hebt een verse install.  ;D


AppleMies

#22
Quote from: jowi on August 15, 2007, 12:31:15
Bij deze opmerking in relatie tot de topictitel  heb ik 2 vragen hierbij... a) waar denk je dat jouw lokale browser op draait, en b) waar denk je dat de server-software op draait? Kortom een OS ;D Met andere woorden deze constatering over 'de toekomst is web-based' heeft niet veel of zelfs niets te maken met het topic.

Je hebt gelijk. Ten dele welliswaar.
a. Die draait BIJ MIJ nu inderdaad op een (Mac)OS(X) (dus wat voor één  ;D).  helemaal juist. Maar het is heel simpel om een client te maken (zijn er trouwens ook al lang, Net-BOOT clients)) zonder harddisk waar een uitgekleed OS-je op draait in dynamisch geheugen met een uitgeklede kernel. Je hoeft tenslotte uitsluitend een browser te kunnen draaien.(bloedsnel!)
b. Server OS zullen inderdaad blijven bestaan. De client OS heb je tenslotte met Web-based apps niet meer nodig.  De server markt OS en Hardware spint er garen bij.

Kortom, Server OS heeft de toekomst, client OS niet

Met allervriendelijkste groet,

AppleMies


P.S. Dit is slechts mijn mening.  Het wil niet zeggen dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren. We speculeren hier tenslotte allemaal. ;)
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

roland p

Quote from: PjotrrrNL on August 15, 2007, 13:28:26
Via torrents e.d. is een versie te downloaden ('TinyXp') met alle recente updates na SP2, deze installeert volledig automatisch met als extra de shell van Vista en wat handige aanpassingen in het O.S.
CD er in installatie opstarten en even een half uurtje weglopen en je hebt een verse install.  ;D
Wat is daar het voordeel van? Wat kun je er wel/niet mee t.o.v. een normale XP? Ben opzich wel voor 'slanke' OS-en
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

jowi

#24
Quote from: AppleMies on August 15, 2007, 14:27:09
Kortom, Server OS heeft de toekomst, client OS niet
Kortom het OS zal niet uitsterven ;)

Ik denk dat een simpele browser-client wellicht mogelijk is, al loopt die belofte al sinds java gemeengoed werd overigens, en is nooit uitgekomen, maar dan nog zal er een simpel OS nodig zijn, simpelweg als laagje tussen de hardware en de applicatie. Zelfs al is er maar 1 applicatie, bijv. een browser, dan IS die applicatie het OS ;)

Persoonlijk denk ik niet dat we 100% teruggaan naar (relatief) domme terminals zoals vroeger, waarin de RS232 is vervangen door internet.

Een paar jaar geleden, toen webservices net nieuw waren, dacht ik er nog anders over. Toen zag ik de toekomst ook compleet client-web-based. De tijd heeft echter geleerd dat dit soort technieken niet voor alles een oplossing is. Microsoft had toen (6 jaar geleden) al plannen om bijv. office suites online te maken met services, zodat je dus alleen gebruikte wat je nodig had etc. Het is nooit van de grond gekomen op die manier.