hdmi output grafische kaartjes

Started by donaldk, September 13, 2006, 13:20:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk


Randal


Nu natuurlijk (weer) de vraag: "Welke versie HDMI zit er op de videokaarten?!"
=> Vast géén 1.3   :-\

donaldk

Nee, maar zolang je niet naar 1080P50/60 gaat met 10 of 12 bit en of 4:4:4 RGB heb je genoeg aan standaard hdmi bandbreedte.

mexmen2

ja maar het zou toch wel lkkr zijn als het hdmi 1.3 zou zijn ben je toekomst verzekert
ps3 40gb / 16 bluray films

donaldk

Hoe ver kijk je vooruit met zo'n kaartje, niet meer dan een jaar of vijf, toch.

Mr_Parker

Zijn er al geluidskaarten met HDMI?

Waarom ik het vraag?
Omdat DD Plus / DD True HD en DTS-HD uitsluitend via HDMI 1.3 gaat. Dus als je vga kaart het niet kan moet het wel via je geluidkaart.
Via de bekende optische Tosslink en de Coaxiale SPDIF kunnen deze signalen niet.

(Ps. Het is niet mijn persoonlijke intresse, maar meer een vervollediging van de het vraag en antwoord hierboven.)

jowi

Even een oud topic nieuw leven inblazen ;D

Ik ga een nieuwe HTPC bouwen, en daar moet dus in ieder geval een HDCP compliant videokaart in. Om voor de toekomst HD-DVD en/of Bluray te kunnen afspelen, onder Vista.

Maar hoe zit het inderdaad met het geluid wat van deze schijfjes af gaat komen? Wordt dat alleen via HDMI uitgestuurd, en niet via de SPDIF van de geluidskaart? Dat betekent dan dat ik een videoplank met HDMI moet hebben en niet met DVI? En hoe krijg ik het geluid dan van de HDMI stekker naar mijn versterker, terwijl ik voor de Barco een HDMI naar DVI verloopje moet gaan gebruiken? Of zit er dan, wat ik eerder gezien heb, op de videokaarten met HDMI een coaxiale uitgang voor het geluid?

En waarom zie ik die coaxiale uitgang dan weer niet op de DVI varianten van HDCP compliant kaarten?

CineSmurf

Ik heb recent een HTPC samengesteld. Voor mijn grafische kaart had ik drie wensen (behalve dat ie stottervrij tot 1080p moet kunnen):

- HDCP compliant
- HDMI uitgang
- Geen ventilator

Kaarten met alledrie lijken niet te bestaan, dus ik moest één wens laten varen. Uiteindelijk gekozen voor een stille kaart met HDCP. Voorlopig kan ik dan het beeld in elk geval naar mijn projector krijgen (zodra ik HD materiaal van schijf ga lezen). Het geluid loopt nu via SP/DIF, maar kan eventueel later ook nog anders gaan lopen. Desnoods via 6 analaloge verbindingen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

jowi

Maar is het dan zo dat je een HDCP compliant kaart met HDMI MOET hebben om uberhaupt geluid van HD-DVD/Bluray te krijgen?

baltar

Ik heb onlangs een laptop (Toshiba Qosmio G30 220) gekocht met HD-DVD speler, HDMI out en een  (optische) S/P dif uitgang. Via een speciale verloop optisch kabel kan ik mijn laptop dus verbinden met de optisch ingang op mijn versterker. Ik ben in afwachting van een aantal HD-DVD's :P

Je hoeft dus niet per se te kijken naar een coaxiale uitgang op een geluidskaart. Ik weet het niet uit ervaring maar de betere geluidskaarten hebben volgens mij ook zo'n S/P dif optisch uitgang.

CineSmurf

Quote from: jowi on January 21, 2007, 18:26:38
Maar is het dan zo dat je een HDCP compliant kaart met HDMI MOET hebben om uberhaupt geluid van HD-DVD/Bluray te krijgen?

Interessante vraag. Ik ging er altijd van uit dat je HDCP nodig had voor het beeld, niet voor het geluid.

Iemand een idee?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

jowi

Quote from: CineSmurf on January 22, 2007, 08:37:55
Interessante vraag. Ik ging er altijd van uit dat je HDCP nodig had voor het beeld, niet voor het geluid.

Iemand een idee?
HDCP is ook alleen een codering voor het beeld, maar ik lees overal dat men HDMI moet hebben om de geavanceerde soundtracks van HD-DVD en BluRay te gebruiken. En HDMI is nu eenmaal een andere stekker dan DVI...

Overigens zou dat betekenen dat je de output van je HTPC dus via HDMI naar een versterker MOET sturen en dan daar vandaan pas het beeld naar een scherm? Lijkt me onwaarschijnlijk?

spotmatic

Quote from: jowi on January 21, 2007, 17:52:56
Ik ga een nieuwe HTPC bouwen, en daar moet dus in ieder geval een HDCP compliant videokaart in. Om voor de toekomst HD-DVD en/of Bluray te kunnen afspelen, onder Vista.

Klinkt als een leuk project.

Een heel interessant artikel, dat je zeker even moet lezen:

"A Cost Analysis of Windows Vista Content Protection"
http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

Het hoeft niet 100% waar te zijn, maar het zet je wel even aan het denken.
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

jaco

Als je de geluidstroom via een SPDIF weer invoert op de videokaart dan kun je alleen de DD en DTS afspelen, en wordt het niets met Dolby True-HD en DTS-HD.
Je zult moeten wachten totdat er kaarten komen die of 4 SPDIF inputpoorten hebben
+ een geluidskaart die 8 kanalen via SPDIF uit kan geven, ofwel een chip voor de decodering van de advanced audiocodecs op de videokaart hebben welke ook nog door de software ondersteund wordt.

jowi

Quote from: jaco on January 22, 2007, 09:02:27
Als je de geluidstroom via een SPDIF weer invoert op de videokaart...
Ik begrijp hieruit dat ik dus inderdaad een HDMI kaart MOET hebben dan? Waarom zou ik het geluid anders naar de videokaart laten lopen?

Verder, mijn Denon 3805 ondersteund natuurlijk de nieuwe formaten niet. Maar ik begrijp van Erik van Voorst' zijn ervaringen dat het geluid van Bluray in DD/DTS etc sowiso al beter is, full bitrate kanalen etc? Is dat dan wel met mijn huidige M-Audio kaart vanuit de HTPC te doen?

Wat is de beperking qua kanalen/bandbreedte van de SPDIF die we kennen?


CineSmurf

Quote from: jaco on January 22, 2007, 09:02:27
Als je de geluidstroom via een SPDIF weer invoert op de videokaart dan kun je alleen de DD en DTS afspelen, en wordt het niets met Dolby True-HD en DTS-HD.
Je zult moeten wachten totdat er kaarten komen die of 4 SPDIF inputpoorten hebben
+ een geluidskaart die 8 kanalen via SPDIF uit kan geven, ofwel een chip voor de decodering van de advanced audiocodecs op de videokaart hebben welke ook nog door de software ondersteund wordt.

Mijn nieuw gebouwde HTPC kan acht kanalen analoog naar de versterker sturen, daarnaast heeft de videokaart DVI met HDCP. Dit moet dan toch voldoende zijn om beeld & geluid van Blu Ray / DVD weer te geven?

Dick
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

mradem

Is het niet een verplichting dat je een videokaart met hdmi 1.3 met hdcp output moet hebben?

DaMan

HDMI kaarten met 'n passieve koeling (wat imho 'n vereiste is voor 'n HTPC) zijn nog steeds zeer moeilijk te verkrijgen. Dat is dus de reden waarom ik gewoon voor 'n DVI kaart gekozen heb, met 'n kabel die DVI/HDMI kabel. Deze kabel is zelfs 10 mtr. lang, maar geeft desondanks 'n perfekt beeld! Dat er geen HDCP op zit zal me echt worst zijn, aangezien ik totaal geen zin heb in die DRM flauwekul. Sowiezo zal ik daar geen last van hebben dat er geen HDCP erop zit aangezien x264 dit toch niet heeft  ;)

DragonOptical

QuoteAlso, if you're an audiophile who plans on hooking your PC into a high-end digital home theater via HDMI, remember the HD 2900 XT's built-in audio processor that allows for full-resolution HD audio through the HDMI digital output.
http://www.tomshardware.com/2007/06/08/avivo_vs_purevideo_hd/

Ik denk dat dit artikel jullie wel zou kunnen interesseren.
Sony KV-32FX68 - Sony STR-DE 695 - NAD C521BEE - B&W 600 S3 - Davis Acoustics 5.1 - Canare 4S11 - Apogee Wyde Eye - AKG K 271 Studio

bvhnl

Quote from: CineSmurf on January 21, 2007, 18:06:02
Ik heb recent een HTPC samengesteld. Voor mijn grafische kaart had ik drie wensen (behalve dat ie stottervrij tot 1080p moet kunnen):

- HDCP compliant
- HDMI uitgang
- Geen ventilator

Kaarten met alledrie lijken niet te bestaan, dus ik moest één wens laten varen. Uiteindelijk gekozen voor een stille kaart met HDCP. Voorlopig kan ik dan het beeld in elk geval naar mijn projector krijgen (zodra ik HD materiaal van schijf ga lezen). Het geluid loopt nu via SP/DIF, maar kan eventueel later ook nog anders gaan lopen. Desnoods via 6 analaloge verbindingen.

Neem de ASUS EN8600GT SILENT. Dan heb je alles wat je wel. Heeft wel's waar geen HDMI, maar een DVI->HDMI kabel doet het zelfde..
Sony KDL-40W2000, Onkyo AV TX-DS787, Onkyo DVD S535
Quadral Ascent 850, 450, Base
Silverstone GD01-MXR + ASUS EN8600GT SILENT/HDCP
Wii / PS2

KHunt-er

#20
HIER staat een review over (wat men claimt) de eerste kaart met HDMI (1.3) en HDCP.
Zou dit de oplossing zijn?



Gr,

KHunt-er
Pioneer VSX-919AH-K | Denon DVD-1920 | Pioneer DVR-530H-S |  Mission M53 | Mission M5C | Mission M51 op Mission Stance | Tannoy TS8 Sub | Sony KDL-40W4500 | Apple iPad2 16Gb Wifi | Playstation 3 Slim 160GB| Popbox V8 | Amino M540 HD Settopbox | Epson TW-10 | Onkyo DX-C390S| Apogee | Oehlbach | Harmony One

danielo

Quote from: KHunt-er on August  6, 2007, 07:20:19
HIER staat een review over (wat men claimt) de eerste kaart met HDMI (1.3) en HDCP.
Zou dit de oplossing zijn?



Gr,

KHunt-er

Betwijfel of daar ook de audio en control doorheen gaat. Iets zegt mij
dat het alleen een video stream is.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Deleted member

QuoteThe card has in inside-facing connector for digital audio signals, which are then sent out through the HDMI port.

revo

Deze kaart is gewoon HDMI 1.2A, er staat alleen dat de specificatie op moment van introductie versie 1,3 is ingegaan.
Living Cinema