FAP Junior, een monitor met Scan Speak units

Started by Gerrit Pols, August 5, 2007, 20:15:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit Pols

Na de FAP nu de FAP junior

Het zelfbouwen voor mij begon allemaal na een zoektocht naar een paar kleine luidsprekers voor onze nieuwe LCD TV. Echter het liep allemaal wat anders, waardoor het geheel niet meer zo klein is geworden. Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=46832.0.

Maar er staan nu nog steeds geen luidsprekers naast onze TV, vandaar hier de start van de bouw van de FAP junior.

Na verschillende ontwerpen beluisterd te hebben bij Speaker & Co in Rotterdam is onze keus gevallen op de Scan Speak A4 monitor. Een basreflex van 210 x 298 x 269 mm (BxHxD), met de voor de meeste wel bekende bezetting van de 2904/9800 als tweeter en de 15W8530K00 voor het midden/laag.
Er is nog even overwogen om de tweeter te vervangen door de 2904/7000 (die met het puntje), echter dit was het prijsverschil naar onze mening niet waard.

Doordat de luidsprekers naast de TV geplaatst worden zal de bas-reflex opening aan de voorzijde gemaakt worden. De diepte wordt kleiner gemaakt, dit wordt weer gecompenseerd in de hoogte. De inhoud blijft gelijk aan het A4 ontwerp. De zijwanden en bovenzijde zullen net zoals zijn grotere broer gebogen zijn.

De wanden zullen niet als de FAP luidsprekers samengesteld uit plaatmateriaal en daarna afgerond worden maar zullen uit een sandwich van 3 mm MDF bestaan. Wanneer de luidspreker samengesteld zou worden, zou dit te veel ten koste van de inhoud gaan. Waardoor de luidspreker nog hoger zou moeten worden.

Er zal een mal gemaakt worden voor de sandwich zodat de ronding voor alle zijden gelijk zal zijn. Ben nog aan het nadenken over de beste manier van aandrukken.

Suggesties en opmerken van jullie zijn altijd welkom.

Wordt vervolgd,


Gerrit Pols

royal d

Als de speaker lijkt op de voorganger die je gebouwd hebt, komt het helemaal goed lijkt me ;D

Godtoh

Net even je fap doorgelezen wat een schitterend ding ;D

En hier toch maar de notify aangezet, dit wil ik wel blijven volgen.

Succes ermee
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Gerrit Pols

Vervolg

Van het weekend gestart met de mal. Het wordt een blok MDF met een radius van 408 mm, samengesteld uit plankjes MDF.
De plankjes bij de Gamma laten zagen, de vakantiehulp verloor er bijna zijn vingers bij.  :o

Op de cirkelmal worden de plankjes gecentreerd. In de plankjes is M6 draad getapt zodat deze op de mal vast gezet kunnen worden.

Door de regen zijn nog niet alle plankjes voorzien van een radius. :-\

Het idee is (als testen positief zijn), om door middel van vacuüm de wanden te lijmen.
De 3 mm MDF lagen worden hierbij door middel van een vacuüm zak of tafel aan gedrukt op de mal.

Er is een klein provisorisch testje gedaan met een plastic zak en stofzuiger. Uitkomst is dat er nog meer uitgeprobeerd moet worden. ;)

Heeft iemand ervaring met het lijmen onder vacuüm?
Wat voor lijm kan dan het beste gebruikt worden voor het verlijmen van MDF onder vacuüm?
De maximale kracht bedraagt bij 100% vacuüm ( wat niet haalbaar is) 1 kg/cm2. Witte houtlijm (Bison Houtlijm Extra D3) van vraagt 5 tot 10 kg/cm2. Nu plakt het ook bij lagere drukken, want 5-10 kg/cm2 is erg veel en vaak niet haalbaar (ga er maar eens aan rekenen).

Suggesties en ervaringen zijn welkom.


Wordt vervolgd....


Gerrit

Rob G


royal d


R

Je kan toch gewoon de reststukken van het frezen aan elkaar zetten. Dat heb je een prachtige mal. Zonder zo'n speciale vacuum tafel zal het toch moeilijk wordeb denk ik.


Gerrit Pols

Beste R, D.E en Rob,

Ben het met jullie eens dat het voor deze luidspreker niet echt noodzakelijk is. Met een tegenvorm kan deze prima aangedrukt worden. Heb hiervoor de restdelen natuurlijk wel bewaard. ;)

Mocht de vacuumtechniek werken dan kunnen er moeilijkere vormen gelamineerd of gefineerd gaan worden.

Tis dus meer een testcase, voor toekomstige projecten. ;D

groeten,

Gerrit



R

Leuke uitdaging, dat wel. Ooit zo'n mooie tafel aan het werk gezien, erg gaaf!

Major_Ton

Heb zelf ook de zijkanten van mijn speakers gefineerd in de vacuumzak. Werkt echt zeer mooi, maar met wat 'scherpere' rondingen blijft er een risico mbt bollingen in het fineer. Echter zal dat risico er bij dit project niet zijn. Veel plezier en succes met de bouw! Je vorige project is ook heel mooi geworden, dus vertrouwen mag er nu zijn ;)
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Gerrit Pols

Vervolg,


Quote from: R on August 13, 2007, 11:25:33
Je kan toch gewoon de reststukken van het frezen aan elkaar zetten. Dat heb je een prachtige mal. Zonder zo'n speciale vacuum tafel zal het toch moeilijk wordeb denk ik.




Ja R, na wat www gesurft te hebben, besloten zo'n speciale vacuümtafel zelf te gaan maken. ;D
Voor de werking van een vacuümtafel is meer te vinden http://www.habru.nl/externe_links/art_int.pdf

Het probleem is het vacuüm, hoe kan dit het beste opgewekt worden. Na wat rond gevraagd te hebben, kan ik een vacuümpomp van iemand lenen. Mocht het allemaal lukken, zal ik er zelf één gaan zoeken of bouwen uit een oude compressor.

Door de tafel zal de lucht weggezogen worden. Doordat de pomp die geleend kan worden, een lage capaciteit heeft, zal er ook gebruik gemaakt worden van een ordinaire stofzuiger. Doormiddel van kranen zal er tussen de twee kranen geschakeld gaan worden.

De tafel wordt opgebouwd uit twee platen MDF met een tussenruimte van 12 mm waar de lucht uit weggezogen zal worden. De bovenste plaat zal voorzien worden van een 3 mm gaten met een onderlinge afstand van 25 mm. Het bovenblad zal nog bekleed worden met 1,5 mm Aluminium. Het verwijderen van lijmresten is hierdoor wat eenvoudiger.  :)
Het onderblad is gemonteerd met bouten. Mocht er nog wat aangepast worden dan kan het blad alsnog weggenomen worden. Hiervoor zijn in het bovenblad slagmoeren aangebracht.

De verzonken slagmoeren zijn in het MDF gedrukt door deze aan te trekken met een bout en schroeftol. De rand is vast gezet met lamello's.

De tafel wordt 1220 x 1000 mm. De 12 mm afstand stukken en Aluminum moeten nog geplaatst worden en er zullen nog 1620 gaten van 3 mm geboord moeten worden :P in het bovenblad.
Hoe dit het beste gedaan kan worden, moet nog even over gedacht worden.

Wordt vervolgd.....




Gerrit Pols

Vervolg...

Op de MDF tafel is met Bison Tix een Aluminium plaat van 4 mm geplakt. Dit is iets dikker dan eerst gedacht, je moet het doen met wat je kunt krijgen.  ;D

Via een toekomstige collega, heb ik een paar A0 tekeningen gekregen met een raster van 25 mm.
Op het Aluminium geplakt, wordt dit gebruikt om de gaten te centeren.
In eerste instantie met de centerpons en hamer, maar dat was ik al na 3 keer al zat.  :P

Vandaag dus maar een automatische centerpons gehaald voor net geen 5 Euro. Hiermee waren de centers in 2,5 uur aangebracht.

Nu moeten de 1620 gaten nog geboord worden.  :P Hiermee zal morgen begonnen worden.

Wordt vervolgd.....


Gerrit

Gerrit Pols

Vervolg...

Vandaag 4,5 uur bezig geweest met gaatjes te boren. Bijna de helft, 810 stuks, is nu gedaan.
Eerst met een korte centerboor door het Aluminium heen en daarna met een langere boor door het MDF.

In een keer door het Aluminium en het MDF ging niet zo goed omdat de boor door het Aluminium vol liep.
Tijdens het boren van het Aluminium wel steeds boorolie gebruikt. Daarna alle gaten gesoevereind voor een gladde overgang.

De Aluminium plaat zal nog geschuurd worden, om eventuele krassen nog glad te maken.

Wordt vervolgd....


Gerrit

Godtoh

Zoiets is een monnik toch.

Wat een werk (ach ik moet binnenkort 800 ledjes inboren voor een scorebord)

Dat neemt niet weg dat dit veel en veel meer werk is.
Respect voor jou en dat nog niet eens aan de speaker zelf.

Succes
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

fgroen

Holy moly!!

Wat een werk. Ziet er allemaal erg gelikt uit.

Die vacuum tafel is in ieder geval goed te gebruiken voor fineerwerk. Of je vacuum sterk genoeg is om 4mm MDF te vormen zou ik op voorhand niet in durven schatten. Interessant om je met deze materie aan de gang te zien.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

Vervolg..

Vandaag de laatste 810 stuks voorgeboord, geboord en gesoevereind. :P Daarna de plaat geschuurd.
We krijgen er handigheid nu 810 in 4 in plaats van 4,5 uur. De onderzijde moet nu nog gesoevereind worden.
Via het www heb ik nu een vacuümpomp op het oog. Deze week maar even langs gaan om te zien of het wat is.
Via mijn werk een plaat Pararubber besteld van 2 mm dikte. Dit Pararubber heeft een rek tot breuk van 600%. Het zal moeten blijken of 2 mm niet te dik is.

Het pneumatisch (vacuümatisch ???) systeem zal voorzien zijn van een oude duikfles als buffervat van 10 liter. In eerste instantie zal een stofzuiger als eerste trap dienen, waarna de vacuümpomp het overneemt.

Ben nog op zoek naar een vacuümmeter en een (onder)drukschakelaar zodat de pomp geschakeld kan worden. Wanneer iemand die thuis heeft liggen en er niets mee doet, ik hou me aanbevolen. ;D

Wordt vervolgd....

Gerrit

WMC

#16
Wat wil je precies met de buffer bereiken, dit is me niet echt duidelijk.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Gerrit Pols

Quote from: WMC on September  2, 2007, 18:40:40
Wat wil je precies met de buffer berijken, dit is me niet echt duidelijk.

Beste WMC,

De buffer dient er voor om extra vacuüm beschikbaar te hebben. Als je er voor zorgt dat de buffer leeg (vacuüm) is, is deze gelijk beschikbaar wanneer de afsluiter geopend wordt.   :)

Je hebt als het ware een voorraad van onderdruk, hierdoor kun je een extra boost geven en kun je op een versnelde manier een de vacuümkamer leeg krijgen. Het voordeel is dat het minder tijd kost om de vacuümkamer leeg te zuigen en dus het product gelijk op de vorm wordt gedrukt. Hierdoor kan eventueel verschuiven van het product (fineerlaag) vermeden worden. Dit is ook een voordeel bij sneldrogende lijmen.

Mee eens?  ???

Groet Gerrit

WMC

#18
Klinkt inderdaad slim, vraag is echter wat het opgesloten volume is onder de vacuüm tafel. Ik vermoed met dit doordachte ontwerp dat je daar al wel rekening mee hebt gehouden. Anders, bij een groot volume onder de tafel is de drukverlaging natuurlijk minimaal. Andersom is het natuurlijk wel ideaal. Een groot vat nemen bij een klein ingesloten volume. Gewoon een avondje dat vat leegpompen, tijd zat. Dan als je het daadwerkelijke product gaat lijmen, de klep omzetten.

Hoe veel lucht sluit je ongeveer in je tafel op?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

fgroen

Moet de vacuum pomp dan niet direkt met je buffer in verbinding staan? Zoals de afsluiter nu zit, werkt het denk ik niet. Of misschien een tweede afsluiter erbij, een om de pomp in verbinding te stellen met het buffer (afsluiter 1), en een om de pomp in verbinding te stellen met de tafel (afsluiter 2). In feite zit de pomp tussen twee afsluiters in. Je kunt dan dan de volgende sequence kan uitvoeren:

1. leegpompen van het vacuum vat. Afsluiter 1 open, afsluiter 2 dicht.
2. Na opleggen werkstuk en stofzuigeren om overtollige lucht weg te zuigen wil je snel vacuum trekken: afsluiter 1 en 2 open om het vacuum in de tank in verbinding te zetten met de tafel.
3. Druk in tank en tafel zijn gelijk: sluit afsluiter 1, afsluiter 2 blijft open. Nu kan de pomp de tafel naar een dieper vacuum trekken, en eventuele verliezen blijven afpompen.

Gedurende alle drie de stappen blijft de pomp gewoon lopen.

Ik heb je schema een beetje omgebouwd: 



;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gerrit Pols

Quote from: fgroen on September  4, 2007, 09:55:09
Moet de vacuum pomp dan niet direkt met je buffer in verbinding staan? Zoals de afsluiter nu zit, werkt het denk ik niet. Of misschien een tweede afsluiter erbij, een om de pomp in verbinding te stellen met het buffer (afsluiter 1), en een om de pomp in verbinding te stellen met de tafel (afsluiter 2). In feite zit de pomp tussen twee afsluiters in. Gedurende alle drie de stappen blijft de pomp gewoon lopen.

Ha die Fokke,

Ik ben het met je eens en ik heb gelijk een tweede afsluiter georganiseerd.  ;D
De bedoeling is om er (later) een druksensor in te plaatsen, zodat de pomp automatisch aan/uit geschakeld kan worden wanneer er een bepaalde druk bereikt wordt. Met het buffervat zal de schakelfrequentie omlaag gaan wat gunstiger zal zijn voor de pomp.

Bedankt voor de input. ;D

Gerrit

Gerrit Pols

Het is een tijdje stil geweest op dit topic :-[. Een verbouwing, een nieuwe baan en veel verplichtingen. Er kan veel gebeuren in een maand.

Een vacuümpomp is aangeschaft via Marktplaats voor een niet te gekke 30 Euro :D. Via via een vacuümmeter kunnen regelen. Vandaag maar eens aan het solderen gegaan. Een 10 liter duikcilinder dient als buffervat.
Het vacuüm wat bereikt kan worden, loopt op (of af) tot -0,95 bar, niet gek voor een een-traps pomp van misschien wel 30 jaar oud. Het debiet is ook aardig; de fles is binnen de minuut op de minimale druk.

Nu nog eens gaan denken over de besturing. Hiervoor is nog wel een drukschakelaar nodig.
Een probleem is het verlies van vacuüm wanneer de pomp uitgeschakeld is. Het vacuüm loopt weg via de pomp zelf.
Er zal dus een (terugslag) ventiel op de ingang (vacuümzijde van de pomp moeten komen. Of, wat ook mogelijk is, een afsluitventiel op de uitgang (perszijde) van de pomp. Wanneer namelijk de uitgang met de vinger dicht gehouden wordt, blijft het vacuüm wel aanwezig.
Morgen maar weer eens rondvragen op de zaak. ;)

Ondertussen ook nog met het raamwerk bezig geweest, echter nog niet zo ver dat er foto's geplaatst kunnen worden.

Wordt vervolgd....

Gerrit

Godtoh

Marantz SR-6006
Focal Aria 926

Gerrit Pols

Quote from: Godtoh on October 19, 2007, 00:04:05
En en en???

Of ben ik wat te snel ;D

Iets te snel, nog geen oplossing gevonden voor het " wegstromen" van het vacuüm. Ik was deze week op zakenvakantie naar de Ukraine vandaar dat ik nog niet echt gezocht heb.

Van het weekend wel de afstandstukken onder de vacuümtafel vastgeniet. :) De randen zijn naast geniet ook gelijmd om een goede afdichting te krijgen. Op de randen zal wel een afdichtingrubber geplakt worden om het geheel af te sluiten.

In het onderblad is ook de afzuigopening gemaakt met twee aansluitingen. Een voor de lage onderdruk met de stofzuiger en één voor de hoge onderdruk met de pomp. Het geheel kan losgeschroefd worden om eventueel schoongemaakt te kunnen worden.

Helaas is de MDF plaat met de aluminium plaat iets krom getrokken.  :( Het was de bedoeling de achterzijde van deze plaat te verven tegen het krom trekken. Maar door omstandigheden heeft dit allemaal wat langer geduurd waardoor het de tijd kreeg krom te trekken.
Er zal dus een stalen frame onder komen om het geheel weer recht te trekken. Ik heb dit al met lijmklemmen en een stalen koker geprobeerd, tis alleen weer wat extra werk.

Wordt vervolgd.....

simsatit

Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken, ik ga het eerdaags allemaal even rustig doorlezen maar zet deze post wel even in mijn favorieten, wil al een hele tijd een vacuum zak maken, ben zelf meubel maker geweest en dit zijn gewoon super apperaten.
Zelf wou ik het met een oude koelkast pomp doen, maar dit ziet er allemaal heel goed uit, misschien ga ik ook wel deze weg in!
Heel mooi hoor en leuk dat je er mee bezig bent, hier kun je gewoon zulke mooie dingen mee maken, en voor speakerbouw ook heel gaaf O0
Succes!

greets Simon
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.