Deel2: De bouw van een full-range ESL

Started by Arno P, August 4, 2007, 16:20:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Deel2: De bouw van een full-range ESL
De bestellingen zijn de deur uit en er is al materiaal binnen. Nu stap voor stap het langzame process van het bouwen doorlopen (uiteraard met foto's).

Zie ook het discussie-topic over full-range vs hybride

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=62043.0

Arno P

De Mylar is al binnen..20m 6um transparant  ;)

Arno P

En het materiaal voor de mylar spantafel ook...

gvy

Quote from: Arno P on August  4, 2007, 16:59:36
En het materiaal voor de mylar spantafel ook...

aan het materiaal zie ik dat het geen pneumatische tafel wordt?  ;)

geert

Arno P

Quote from: gvy on August  4, 2007, 20:25:30
aan het materiaal zie ik dat het geen pneumatische tafel wordt?  ;)

geert

;D ;) Klopt, ik heb zitten wikken en wegen of ik zou gaan voor het  door middel van hanggewichten rekken (zoals Quad), pneumatisch heeft ook wel wat kwa reproduceerbaarheid...of ouderwets op afstand mylar rekken...
Het zou inderdaad hetmeest correcte zijn als er op kracht wordt gewerkt (pneumatisch->kracht of met de hanggewichten)...doch....het  met het op afstand rekken  leek mij de meest praktische...ook maar gezien op een aantal sites  ;)

Audiofiel

Leuk dat je een los topic over de bouw opent, Arno. Dat houdt het interessant en overzichtelijk! :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P

Quote from: Audiofiel on August  4, 2007, 20:44:48
Leuk dat je een los topic over de bouw opent, Arno. Dat houdt het interessant en overzichtelijk! :D

Ik was eerst aan het knoeien in het andere topic maar dat zou idd een zooitje worden... ;)

Audiofiel

#7
Ik vond een tijdje terug trouwens nog wat foto's van de fabrikage uit de fabriek van Acoustat. Kun je goed zien hoe zij de mylar en de bedrade statoren maken. Uiteraard wordt de heat gun (industrieföhn) ter hand genomen:





Acoustat ontwerper Jim Strickland achter de 'lijm-machine', die hij Maybelline heeft genoemd.







De 'secret conductive coating'...



Deze en nog meer foto's zijn ook te vinden in dit artikeltje met begeleidende tekst.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P

Had ik al eens gezien....goed proces...heatgun spaart tijd...
Vooral hun verlijming op het statorraster is een mooie truuk...opgeloste plastic wordt over de draden en de stator gegoten waardoor de draden en stator lichtjes met elkaar versmelten...

Arno P

Nou, nou...een dagje verloren door een defecte tacker  :P...metabo notabene...uiteindelijk bleek het 1 half defecte BC547 te zijn...hoe zo'n klein ding zo'n groot apparaat lam kan leggen.
Hoe dan ook vandaag weer lekker kunnen nieten en lijmen aan de spantafel...de tussenstand:

otitis

Tja, het leven van een diy esl-er gaat door dalen...
Heb zelf ook zitten te klooien met een spantafel. Dat kostte me zoveel tijd en het ding werkte niet eens goed doordat ik te haastig wat in elkaar wilde flansen. Dus toch maar met de handjes gespannen.  En inderdaad gaat het met het handje spannen soms ook eens mis, maar dat kost me dan hoogstens een uurtje en een heleboel plakband. Oja, en een paar meter mylar, maar daar heb je zo te zien genoeg van in huis!
Je pakt het in ieder geval veel netter aan dan ik destijds dus 't zal wel goed komen. Ga zo door!

Arno P

Quote from: otitis on August  6, 2007, 14:45:12
Je pakt het in ieder geval veel netter aan dan ik destijds dus 't zal wel goed komen. Ga zo door!

Mijn eerste ESL heb ik ook gewoon met plakbandjes op een keukendeur gedaan hoor  ;) maar ik dacht het nu eens wat relaxter te willen doen (kost wel meer tijd in de voorbereiding)

Arno P

En van sjoelbak naar draagbaar (als ooit eens iemand onwel wordt van de hoogspanning  ;D ;))


Arno P

AF  ;)

Arno P

Nog een paar

Audiofiel

Top dat je zo enthousiast post in een forum wat bijna een dag op zijn gat heeft gelegen. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Arno P

Quote from: Audiofiel on August  8, 2007, 21:46:00
Top dat je zo enthousiast post in een forum wat bijna een dag op zijn gat heeft gelegen. ;D

Heb ik wel lekker kunnen doorwerken.....en e.a. opnieuw kunnen lijmen  :P aangezien houtlijm niet zo goed hecht op dit soortmultiplex (en beton geloof ik ook niet...dus ik had het kunnen weten  ::) )

Spantafel is bijna klaar...alleen nog de scherpe kantjes eraf halen....ben ik nog niet eens aan de ESL begonnen  ;D

otitis

Ha, zo had ik het dus ook moeten doen!
Ziet er echt goed uit!

Arno P

De kabel is ook zojuist binnen gekomen....2x500m  :o ;D ;)

Arno P

En...nog wat electronica-onderdelen...zal ik maar eens beginnen met de HV pcb te maken... ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

........ook wel eens leuk om een ander te zien werken.... ;D
...het maakt in ieder geval als eerste stap al een beheersde en gecontroleerde indruk.... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on August 13, 2007, 18:12:45
...het maakt in ieder geval als eerste stap al een beheersde en gecontroleerde indruk.... 8)

Ben ik ook van plan ipv de bouw van de eerste esl met knikkende knietjes  ;D ;)

PjotrrrNL

#22
Leuk draadje, wie weet steek je me wel aan om ook eens in die richting te gaan knutselen...  ;D
Lang geleden wel eens een Elektuur bouwbeschrijving gekoesterd maar het is er nooit van gekomen.
Wat mij betreft: Hoe meer foto's en uitleg, hoe liever het me is!

Arno P

Zo...vandaag zijn nog de 3M kopertape en 56 diodes binnen gekomen. Verder nog van de spantafel netjes de harde hoeken eraf gefreesd zodat het mylar niet teveel te lijden krijgt.
Xls sheetje gemaakt voor de spijkerposities van de statoren (waar de draad omheen gaat)


Ikzit nu nog even te dubben hoe ik de stators maak....klassiek...4 latjes lijmen en hier tussen buisjes als dragers (metaal is mooi, kunststof buisjes isoleert een stuk beter)....of een verleidelijke productie aanpak door een dichte mdf plaat open te frezen zodat er geen lijmverbindingen nodig zijn en misschien zelfs de dragers ook uit het MDF kunnen worden gemaakt (laten staan bij het  frezen)...voordeel van de laatste ...je maakt er zo een aantal precies dezelfde....buisjes lijmen hoeft niet....nadeel....buisjes zijn mooier en vlak MDF is wat minder voor de verstrooiing van het geluid in tegenstelling tot dwarsbuisjes.... ::)
Nog eens even laten bezinken en misschien eerst maar eens aan de HV units beginnen.. ;)

Godtoh

Ik kan wel zeggen ziet er goed uit maar ik heb werkelijk geen idee waar je precies over praat.

Ga dit draadje toch eens volgen.
De nodige informatie is altijd leuk om te zien.

Veel succes met bouwen :)
Marantz SR-6006
Focal Aria 926