Blu-ray-Player-Vergleich: Pioneer BDP-LX70/Panasonic DMP-BD10A/Samsung BD-P1000

Started by Marcel_T., August 2, 2007, 20:11:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marcel_T.







Aktuell ist der deutsche Markt bezüglich Blu-ray-Playern noch sehr überschaubar. Im Fokus des Interesses - möchte man einen Standalone-Player erwerben - stehen in erster Linie drei Geräte, die wir schon ausführlich in Einzeltests behandelt haben:

Pioneer Blu-ray-Player BDP-LX70, UVP 1.399 €, kein Marktpreis zu ermitteln
Panasonic Blu-ray-Player DMP-BD10A, UVP 999 €, Marktpreis rund 800 bis 870 €
Samsung Blu-ray-Player BD-P1000, UVP ursprünglich 1.479 €, Marktpreis ca. 500 bis 600 €

Nun stellt sich die Frage, welcher dieser drei Blu-ray-Spieler das beste Gesamtkonzept bietet. Hierbei sollte Ausgeglichenheit Trumpf sein, denn Spitzenleistungen in lediglich einer Disziplin reichen nicht aus, um sich als stärkste Offerte zu präsentieren. Neben der elementar wichtigen Bildqualität im Blu-ray-Betrieb sollte das Gerät auch als Wiedergabemaschine für normale DVDs überzeugen, mit tadellosen akustischen Eigenschaften aufwarten können und sich einfach bedienen lassen. Der Kunde darf in Anbetracht des Preisniveaus - auch wenn es deutlich niedriger geworden ist, wird doch noch nach einer gewichtigen Investition verlangt - auch einiges von den Hightech-Playern erwarten. Ob diese Erwartungen in allen drei Fällen erfüllt werden und ob es einen Player gibt, der sich einsam an die Spitze setzen kann, klärt unser Testbericht.

...

Gesamt-Fazit
1. Platz
Panasonic DMP-BD10A: Panasonics Blu-ray-Player kann diesen Vergleichstest für sich entscheiden. Zu einem noch vertretbaren Preis wird hier eine Wiedergabemaschine geboten, die sich nirgendwo grobe Schnitzer leistet. Sicherlich, etwas ärgerlich ist es schon, dass der Panasonic keinen 1.080p/24-Support bietet. Auch könnte das Finish hochwertiger und ein DTS-HD Master Audio-Decoder mit an Bord sein. Mit seiner sinnvollen sonstigen Ausstattung, dem Dolby TrueHD-Decoding, der ausgezeichneten Akustik, dem sehr angenehmen, rauscharmen Bild im Blu-ray- und DVD-Betrieb kann der DMP-BD10A letztendlich aber die Konkurrenz hinter sich lassen - einfach zu bedienen ist er im Übrigen auch noch.

2. Platz: Pioneer BDP-LX70
Der Pioneer-Player bringt zur Zeit das beste Bild aller Abspielgeräte überhaupt mit - wenn man eine Blu-ray einlegt und ein 1.080p/24-fähiges Bildwiedergabegerät einsetzt. Plastisch, messerscharf, kontrastreich, souverän, ruhig, flüssig - es scheint, als wäre der Traum vieler Heimkino-Enthuasiasten wahr geworden. Leider sind die restlichen Qualitäten des BDP-LX70 nicht so ausgefeilt, wie wir es sonst von Pioneer-Komponenten kennen: Die Wiedergabe normaler DVDs gelingt auf gutem, aber nicht überdurchschnittlichem Level, die Klangeigenschaften sind ordentlich, aber keinesfalls besonders erwähnenswert. Sehr gut gelungen ist das Bedienkonzept mit den schön gemachten Menüs, auch die Betriebssicherheit überzeugt. Wer in der Praxis die umfangreichen Netzwerk-Funktionalitäten tatsächlich benötigt, bleibt abzuwarten. Besser würde das Konzept sicherlich aufgehen, wenn man in den BDP-LX70 ein Wireless-Modul integriert hätte. Der Preis des BDP-LX70 erscheint uns sehr hoch.

3. Platz: Samsung BD-P1000
Der betagte Samsung BD-P1000 wird "nur" dritter in diesem Vergleich, was aber alles andere als ein wirkliches Unglück ist. Vielmehr weist auch der BD-P1000 viele positive Eigenschaften auf. Er ist relativ preiswert zu haben, ist schön anzusehen, gut verarbeitet und bringt eine prima Bildqualität im Blu-ray- und DVD-Betrieb mit. Für multimedial ausgerichtete Zeitgenossen ist der integrierte Kartenleser ein weiteres Argument pro Samsung. Negativ fallen die lückenhafte Ausstattung und die bescheidenen akustischen Eigenschaften auf.


Bron: http://www.areadvd.de/hardware/2007/blu_ray_vergleich.shtml
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Bennie

JVC NZ8 - Projecta HD progressive 2.80m 2.40:1 - Panasonic 9004 - Jungson AV 1000D - Doumois reference 1 - Svs SB4000

Robbo

Tuurlijk zet Toshiba met hun HD-DVD speler een prijspunt neer, maar tot 2 jaar geleden werdt voor een zeer goede DVD speler nog makkelijk 1500 euro neergezet.  En voor een top speler nog meer.

En nu doet men moeilijk over 1400 euro voor een BR speler ???


jaco

Als ik een Blu Ray speler zou willen hebben nu kocht ik zo de pioneer. De voordelen van de mediaplayer en p24 mogelijkheden zouden mij de meerprijs wel waard zijn.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Ik zie de volgende nadelen aan de Pioneer  :

- slechts hdmi1.2a (dus geen output van DTS-HD, DTS-HD-MA, DolbyTrueHD via hdmi)
- Geen PCM conversie van DTS-HD, DTS-HDMA, DolbyTrueHD naar hdmi (en waarschijnlijk decode ie dit dus ook niet naar de analoge uitgangen, maar gebruikt daarvoor ook gewoon de downward compatibility van DTS HD naar DTS, en DDTrueHD naar DD 640kbit). De Pioneer decode wel DD+.
- Media player speelt geen AVC-HD, maar kan dus wel hetzelfde als bv een Snazio en MB200, maar vervangt niet een tvix4100.
- Kan die blauwe lamp op de voorkant uit?
- geen java BD profile 1.1 compliance (heeft nog geen enkele speler volgens mij)

De Panasonic kan wel DTS-HD decoden en uitgeven via analoog cq. omzetten naar 6 kanaals PCM op HDMI.
Alleen die feature zet voor mij de Panasonic al boven de Pioneer. De Panasonic ondersteund geen 24p, voor mij een reden om deze oko niet te nemen. Ik vind de Sony BDP-S1 is nog de beste keuze momenteel. De perfect BD speler is er nog niet helaas, daarom doe ik het nog wel even met de PS3.

J.A.F._Doorhof

Als je slim bent koop je een PS3 (heb ik ook om die reden gedaan).
Je hebt 24P en voor 599.00 kan er niemand tegen op.

Ik wacht sowieso met een dedicated speler totdat alle kinderziektes eruit zijn en alle updates uitgevoerd.
een 2e hands BD speler levert nooit meer wat op als de volgende generatie er aan komt.
Met de PS3 kun je nu perfect kijken en je hebt er ten alle tijden een waanzinnige console aan.

Qua beeldkwaliteit schijnt hij ook nog eens niet verkeerd te zijn, alleen kan weinig serieuze reviews vinden waar hij vergeleken word met high-end spelers.
Ik ken wel het beeld van de eerste caddy speler van Sony goed en de PS3 zit daar zeker niet onder.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PjotrrrNL

Of.. een Blu-Ray drive in je PC, evt gecombineerd met een NVidia 8600 indien de CPU geen 1080p trekt...
(En je mobo al PCI-E heeft) Dan zit je ook rond het bedrag van een PS3  ;D

Zit zelf nog te twijfelen tussen beide opties, gamen doe ik niet (meer), helas moet ik dan ook aan een nieuw mobo met PCI-E.

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

riwi

Quote from: molle on August  3, 2007, 14:55:58
Hoe zit het eigenlijk met het geluidsniveau van de PS3?

De PS3 speelt precies even hard als alle andere spelers  ;D

De PS3 maakt als apparaat wel meer geluid dan een standalone speler. Het fan-ruis niveau is voor mij acceptabel, maar hij is luider dan mijn (extra stille) PC.

Kwa afspelen via spdif vindt ik de PS3 gewoon goed. De meeste BD schijven spelen via spdif als DTS 1536kbit/sec of DD met 640kbit/sec, daarmee klinkt het dus al beter dan de gemiddelde DVD speler (omdat op een DVD slechts 768kbit DTS of 448kbit DD staat). Deze "extra" komt dus van de BD schijf niet zo zeer uit de PS3. Ik speel al tijden vrijwel geen DVD meer en als ik een gewone DVD speel leg ik hem in de normale DVD speler omdat deze ook regiovrij is.
De hdmi - audio performance kan ik niet beoordelen omdat ik geen hdmi ingang op de versterker heb. Ook mist de PS3 een 6 kanaals analoge uitgang helaas.

jaco

Hmm, een PS3 heeft geen analoge uitgangen, dus je zit met de core component van die codecs, eigenlijk DD en DTS.
Of je moet net een versterker hebben welke wel PCM via HDMI slikt, maar dat zijn er ook niet zo veel.

Volgens mij moet je nu helemaal geen Blu Ray speler kopen, de update naar profile 1.1 kun je toch met geen 1 van de huidige spelers doen lijkt me, dus beter nog even wachten.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Tuurlijk moet je nu kopen, de kwaliteit van de BD titels die ik tot nu toe heb blazen de ts streams helemaal weg qua audio en beeld.
De rust in de BD discs is zo verschrikkelijk goed dat je bij een ts stream je begint af te vragen waarom je dat ooit mooi vond :D
(goede daargelaten).
(lees dit dus met een korreltje zout).

Audio kun je trouwens ook eventueel als stereo uncompressed PCM uitsturen en de versterker daar 7.1 van laten maken, volgens sommige Meridian eigenaren klinkt dat beter dan de native DD/DTS track.
Heb het zelf nog niet getest omdat ik gewoon al erg tevreden ben met de DD/DTS tracks en nog maar 2 films heb zitten kijken (beetje te druk gehad).

Geeft me nog een reden om als Meridian komt met een HDMI box de films nog een keer te kijken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Quote from: J.A.F._Doorhof on August  3, 2007, 18:18:57
Tuurlijk moet je nu kopen, de kwaliteit van de BD titels die ik tot nu toe heb blazen de ts streams helemaal weg qua audio en beeld.
Hmm, een profile 1.0 speler kopen, terwijl profile 1.1 komt met 1 a 2 maanden ?

Lijkt me toch niet de beste tip.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Deze topic gaat toch over 3 Blu Ray spelers ? Allemaal profile 1.0, en dus eigenlijk al verouderd.

Op zich geen man overboord, alleen geen PIP en minder interactiviteit.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

Vandaar dat ik aanvulde met het advies geen speler te kopen maar de PS3 :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Marcel_T.

Vraag blijft of Sony de PS3 geschikt zal kunnen maken voor profile 1.1.
Sony 55A90J | Pioneer SC-LX83 | Pioneer BDP-51FD | PS4pro | Humax 5050c | B&W CDM 9NT | B&W CDM CNT | REL Storm III | Sennheiser HD 650

PjotrrrNL

Not the point...
Ook al is een PS3 niet 'futureproof', de PS3 is goedkoper en ook nog eens een spelconsole, je gooit dus minder geld in het water...

riwi

Ik denk dat het er ook om gaat of je een alternatief hebt.

Persoonlijk denk ik dat je als eigenaar van een HD1 verplicht bent om goed HD af te kunnen spelen  ;) Ik denk dat Jaco met vele Terabytes aan HiDef materiaal daar wel snor zit en het een paar maanden uit kan zingen in de hoop op een snelle goede BD 1.1 compatiblele speler eind dit jaar. Echter ik ben het met Frank eens dat er best een groot verschil is tussen de meeste .ts titels en de gemiddelde BD of HDDVD disk. Ik denk echter ook dat sommige mensen de wachttijd overbruggen met het downloaden van hddvds en Bluray titels.

In ieder geval is onzekerheid op de markt erg slecht voor de markt. De keuzes : HDDVD of BD kopen, BD1.0 of wachten op BD1.1, spelers met 24p en zonder, spelers die nog niet alle geluidsformaten aan kunnen.. etc. etc... zelfs early adopters deinzen hier van terug.

papaleo

Voor €770.- vond/vind ik de Sony BDP-S1 nog de beste keuze op dit moment,met een waanzinige HD en een hele goede SD en Audio weergave, en hij ziet er ook nog eens gelijkt uit.
De perfect BD speler is er nog niet helaas......maar ach..., voor de time beiing  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

ajbeefde

Quote from: papaleo on August  4, 2007, 14:49:42
Voor €770.- vond/vind ik de Sony BDP-S1 nog de beste keuze op dit moment,met een waanzinige HD en een hele goede SD en Audio weergave, en hij ziet er ook nog eens gelijkt uit.
De perfect BD speler is er nog niet helaas......maar ach..., voor de time beiing  ;)

voor de 180 euro meer heb je zeker een mooiere en misschien ook wel betere speler dan de PS3 !

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Rob_Dingen

Hoi

Het schrikt in mijn ogen de early adaptors helemaal niet af ik heb nu ondertussen al meer dan een jaar een HDDVD speler staan wat me uitermate goed bevalt.
Ook sinds maart een blu ray staan en natuurlijk is dat de PS3.
Ik vind persoonlijk blu ray niks omdat je weer dat gekloot krijgt met die regio codering.
Alle titels koop ik namelijk in usa voor de vroege release datum en natuurlijk de prijs is veel lager.
Ik heb nu dus een stel blu ray titels staan die ik niet af kan draaien.
De audio problemen heb ik niet en 24p mis ik niet echt misschien als ik het dadelijk heb maar ben nu ook zeer tevreden.
Ook heb ik het al vaker gezegt dat de HD-DVD en Blu-Ray beter zijn als de gemiddelde transport streams.

Rob

GTDesign

Rob,

Je moet eens de Peter Finzel Test DVD in zowel de PS3 als de HD-DVD speler stoppen.

Als je dan het test signaal opzet van blacklevel en contrast met de -2% -4% bewegend in beeld op beide toestellen dan geef ik HD-DVD toch duidelijk een voorsprong op Blu-Ray.

Zelf gebruik ik dus ook al bijna een jaar HD-DVD en een maand of 3 Blu-ray op de PS3 en ik ga dus echt niet wachten tot er een formaat wint, want als je wacht heb je nooit iets.  ;D

Mijn voorkeur gaat dus duidelijk uit naar HD-DVD als het op beeldkwaliteit aankomt.

papaleo

@Rob

Als jij staks 24p heb gezien dán pas zie je wat je werkelijk mist,het is gewoon een verademing als je ziet hoe vloeiend het beeld in werkelijkheid kan lopen(teminste zo ervaar ik 24p)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

De test van de DVD bewijst alleen dat hij beter overweg kan met DVD zegt niets over de HD formaten.
De DVD playback zal de komende tijd alleen maar beter worden.
Kijk naar de eerste DVD spelers die waren soft en wazig vergeleken met de latere generaties.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"