Kiezen uit deze receivers...

Started by Fatalspeed, March 4, 2003, 22:08:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fatalspeed

Hallo, Ik hoop dat jullie mij zouden kunnen helpen met het uizoeken van een goede receiver.
Ik heb zelf al aardig wat research gedaan op internet, o.a. door forums als deze door te spitten en te kijken naar wat prijzen zodat het wel in mijn budget past.

Nu kan ik de volgende vier receivers allemaal voor ongeveer dezelfde prijs aanschaffen, en ik had graag van jullie te horen gekregen welke ik het beste kan kiezen, dit zijn ze:

- Denon 1803 (6 x 80 w)
- Yamaha RX-V630 RDS (6 x 125 w)
- Onkyo TX-SR600E (6 x 115 w)
- Pioneer VSX-D811 (6 x 100 w)

De receiver wordt dan ook meteen de start van mijn eigen HT, de speakers enz. zijn dus nog niet bepaald, maar met 1 van deze vier receivers wil ik graag beginnen, en a.u.b. geen duurdere receivers noemen want met deze vier zit ik al echt op mijn maximum.
Ik zal m'n HT waarschijnlijk 60% voor film en 40% voor muziek gaan gebruiken.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie adviesen, alvast bedankt.

Frank

Erik

Mijn persoonlijke mening. Als je enigzins hangt aan goede muziek, een prettige klank (niet te schel enzo) zeg maar zou ik 100% voor Denon en 100% zeker niet Yamaha. De rest hangt meer tegen de Y. aan dan tegen de D.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Scarp

#2
Onkyo TX-SR600E is 115W @ 6 Ohm maar echter 95W @ 8 Ohm.
Denon 1803 is 80W @ 8 Ohm
De marantz 6300 is ook een optie (750 euro bij eurohopper). Die heeft 100W @ 8 Ohm. Of de Marantz 5300 (90W @ 8 Ohm, kost 625 euro ongeveer).
Die heeft ook een "warm" geluid en heeft 6.1 pre-outs ! Die Denon en Onkyo hebben dat niet. Daarmee kan je altijd nog een aparte eindversterker eraan hangen als je nog verbetering wilt later.

Van iemand anders had ik al een klacht gehoord dat die Denon iets te zwak was voor z'n speakers (Dali Suite 2.5). Hij heeft 'm nu ook al ingeruild voor een Marantz sr5300 :)

Dus het lijstje wordt: Marantz, Onkyo, Denon, Pioneer, Yamaha.
Wat mij persoonlijk betreft in die volgorde van voorkeur :)

Oracle

Ik sluit me (bijna) aan bij Scarp.

Ik had een Yamaha RX-V496, en ben inmiddels overgestapt op een Marantz SR5200. Veel mooier met muziek; ook in stereo een stuk beter.

Wat mij betreft zou ik gaan voor Marantz of Denon. Anders de Onkyo, dan de Yamaha, en dan pas de Pioneer.

Groet,
Mark

PM

Kijk in ieder geval niet alleen naar het vermogen..
Verder moet de klank je aanstaan... dus ga luisteren met de speakers die je misschien wil kopen...
Groeten, Peter

Erik

Meer watts is zeker niet beter geluid.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Fatalspeed

Bedankt voor al jullie info, dat helpt zeker met de keus.

De twee die voor mij persoonlijk overblijven zijn deze, ook ivm de prijs:
- Denon AVR-1803: 80W @ 8 Ohm
- Onkyo TX SR-600: 95W @ 8 Ohm

Moeilijke keus... de set zal uiteindelijk komen te staan in een kamer van 5 bij 4 m, zover dit uitmaakt.

Welke ik nu het best kan kiezen weet ik dus nog niet, dus als jullie nog tips hebben graag.
Ook als jullie al tips hebben voor de speakers zou ook erg mooi zijn, dan heb ik misschien al een idee in welke richting ik moet zoeken (merk, type), bedankt.

Frank

Scarp

Denon 1803 -> 520 euro
Onkyo 600 -> 630 euro
Marantz 5300 -> 625 euro
Yamaha RXV-730RDS -> 575 euro.
(prijzen @ eurohopper)

Als je dus zo'n 600 euro te besteden hebt aan een Receiver sluit dan niet de Marantz uit. Ga gewoon eens naar een winkel om te luisteren. Ga dan alles onder de 700 euro luisteren met speakers die ongeveer in je prijsklasse liggen en die je misschien overweegt om te kopen.
Die marantz heeft als voordeel dat ie pre-outs heeft. Iets wat je later nog kan gebruiken voor een andere eindversterker. Verder wordt ie over het algemeen betiteld als iets muzikaler vergeleken met de Onkyo/Yamaha/Pioneer. Maar goed, het is allemaal persoonlijk. Ik heb zelf een Onkyo (de 900e) en vindt die hardstikke goed :)

Fatalspeed

Ik ga ook zeker nog zelf luisteren, dan kan ik defenitief een keus maken.

Even over de kamer waar de HT komt te staan, ik heb de kamer eens precies opgemeten en dit zijn de maten etc.:
Hoogte: 2.20 m
Lengte: 5.00 m
Breedte: 3.60 m
Bij 3.75 m in de lengte loopt het dak schuin af. En op de vloer ligt tapijt.

Is een kamer met deze afmetingen etc. wel goed, of krijg ik problemen met het geluid? o.a. door het schuinaflopende dak?

Als deze vraag niet in deze categorie van het forum past zal ik hem 'verplaatsen'.

Frank


Lid45678

#9
Quote from: Fatalspeed on March  5, 2003, 20:53:13
Ik ga ook zeker nog zelf luisteren, dan kan ik defenitief een keus maken.

Even over de kamer waar de HT komt te staan, ik heb de kamer eens precies opgemeten en dit zijn de maten etc.:
Hoogte: 2.20 m
Lengte: 5.00 m
Breedte: 3.60 m
Bij 3.75 m in de lengte loopt het dak schuin af. En op de vloer ligt tapijt.

Is een kamer met deze afmetingen etc. wel goed, of krijg ik problemen met het geluid? o.a. door het schuinaflopende dak?

Als deze vraag niet in deze categorie van het forum past zal ik hem 'verplaatsen'.

Frank



Iedereen droomt van de perfecte ruimte. Maar meestal is deze moeilijk te maken in een bestaande ruimte. Ik ben zelf ook nog thuiswonend en zit nog op mijn slaapkamer:
Hoogte: 2.20 m
Lengte: 4.50 m
Breedte: 3.00 m

Maar door geluidsdempende matrialen te gebruiken (nope-schuim op de muren, vloerbedekking, gordijnen) kan je een heel wat betere acoustic creëren.
Ik weet zeker dat je ruimte groot genoeg is en je er wat leuks van kan maken wat nog goed klinkt ook.

Kijk voor tips eens hier, hier en hier.

Groetjes,

Marc