JS's huiskamer HT

Started by Jurgen79, July 29, 2007, 20:22:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Quote from: jslender on April 14, 2010, 08:52:22
Nou, het upgradevirus heeft me weer eens te pakken gehad! Er is een Musical Fidelity A5.5 bijgekomen om de stereoweergave naar een hoger nivo te trekken (en ook als eindversterker voor de fronts in de HT setup).

Ik was al een tijdje aan het twijfelen om een aparte stereoversterker aan te schaffen en eigenlijk lees je over de combinatie MF met B&W alleen maar postitieve reacties. Ik kwam deze voor een redelijk interessante prijs tegen en durfde de gok wel te nemen. Wat een ontzettend mooi gebouwd en zwaar apparaat is dit zeg, echt indrukwekkend. Enige minpunten vind ik de luidsprekerterminals (wel degelijk, maar nogal dicht bij elkaar en niet bepaald op WBT nivo) en de afstandsbediening (de beroerdste die ik heb gezien sinds mijn oude Onkyo tx-ds555).

Dan snel aansluiten, cd erin en luisteren! En ja klinkt best goed, maar groot verschil mwoah... Misschien eerst zelf maar eens even rustig gaan zitten en het even op me laten inwerken. De verschillen zijn aan de ene kant subtiel (de klank op zich wordt natuurlijk vooral bepaald door de luidsprekers en akoestiek) en aan de andere kant juist heel erg groot! Op lagere volumes valt vooral de rust op en het gecontroleerde laag. Bij hogere volumes is het verschil erg groot, veel meer controle over het laag (echt strak, snel en droog) en verhard het geluid niet zo als bij de SR9600. Maar wat vooral opvalt is de dynamiek van het geheel. Ik had bij veel nummers dat ik bij de intro de neiging had om de versterker harder te zetten, maar verder in het nummer de boel ineens toch wel erg hard bleek te staan. Meest opvallende is dat ik nu eindelijk het gevoel heb dat de versterker de luidsprekers volledig onder controle heeft (de MF heeft het er blijkbaar ook niet moeilijk mee, zelfs na een paar uur op aardig volume luisteren is de versterker amper een beetje lauw en zeker niet warm)

Ik zal in ieder geval de komende dagen nog wat meer gaan testen en ook eens terugswitchen om een goed oordeel te kunnen vellen. Ik ben ook benieuwd wat het voor de HT prestaties doet met de MF als eindbak.
Gefeli met deze brute bak!


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

JeroenGRT

Gefeliciteerd Jurgen! Deze versterker heb ik destijds ook beluisterd bij Hobo Hifi in Enschede, maar was geen goede match met mijn toch al warm klinkende speakers. Ik weet nog wel dat de woofers van de scan speaks enorm uitsloegen....wat een power die MF! En een mooie analoge warme sound. Ik denk dat het verschil met de SR9600 toch wel behoorlijk moet zijn...ik ga dit even volgen...ben benieuwd naar je verdere bevindingen!
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Jurgen79

Ik ben nog niet zoveel verder gekomen met luisteren, was gisteren druk om mijn broer te helpen om zijn net aangeschafte receiver aan te sluiten (een Marantz SR6004). Erg mooi apparaat trouwens, klinkt ook heel anders dan de Onkyo 701 die er daarvoor stond. Maar goed, da's weer een ander verhaal :)

Maar gisteravond nog even een uurtje kunnen luisteren, wel op een lager volume (en met een lichte verkoudheid klinkt het verre van optimaal!). Maar wat heel erg opvalt is hoe schoon het geluid is, de agressie in het hoog is helemaal weg en het laag is gewoon echt strak en onder controle. Op lagere volumes krijg je dan soms wel het gevoel dat het een beetje 'saai' klinkt. Maar met een hoger volume blijft het overeind en klinkt het echt goed. Ben er alleen nog niet uit of ik dit volume kan gebruiken zonder dat de buren er last van hebben ;D

Overigens wil ik nog steeds wel eens komen luisteren Jeroen, moeten toch maar eens wat afspreken. Ik kan altijd nog eens de 5.5 meenemen om te kijken hoe het bij jouw thuis klinkt?

En ik heb gisteren bij Jouw Hifi nieuwe kabels besteld (ls kabel en 2 netkabels) en een mooi degelijk stekkerblok. Ik ben benieuwd of die ook nog weet iets brengt of dat het alleen een optische verbetering wordt :P
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

JeroenGRT

Ik vind de Musical Fidelity A5.5 een heel erg mooie versterker, en zou hem graag eens thuis willen beluisteren! Heb hem destijds ook gehoord in combinatie met de MF A5.5 CD speler. Kun je gelijk mijn speakers eens horen...als je nog even geduld hebt dan zijn mijn Vifa Vertigo's ook klaar, dan kun je die ook nog even beluisteren ;) .
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Jurgen79

Inmiddels zijn we een kleine 2 weken verder en heb inmiddels flink kunnen testen/luisteren!

Het is absoluut een hele flinke verbetering geweest. Met name dynamiek, kracht in het laag, details en ruimtelijkheid zijn ernorm toegenomen. Afhankelijk van de opname kan het hoog soms nog een beetje fel zijn of het laag een beetje aangezet (heeft ook met plaasting en de ruimte op zich te maken), maar over het geheel is het een stuk prettiger luisteren. Het is wel zo dat het pas echt goed klinkt bij wat hogere volumes, juist dan is het echt mooi ruimtelijk en dynamisch.

Dus helemaal tevreden nu? Nee natuurlijk niet, blijft altijd wel kriebelen om verder te upgraden ;D Ik denk dat er met een andere cd speler ook nog wel winst te behalen zou zijn, maar denk dat een echte winst voor mij persoonlijk toch zou zitten in andere luidsprekers. De N804 heeft naar mijn mening een paar hele goede eigenschappen (enorm ruimtelijk, mooie plaatsing, luidsprekers 'verdwijnen'), maar ook een paar die mij wat minder bevallen. Het hoog kan soms vrij fel uitvallen, en met name het laag klinkt soms wat geforceerd. Ik heb laatst nog even een upgrade naar een N803 overwogen (schijnt een stuk gebalanceerder te zijn, met veel meer rust in het laag) maar ben bang dat ik hiervoor te weinig ruimte vrij kan maken (en daarmee de weergave eerder slechter maak).

Voorlopig wordt er dus helemaal niets veranderd en ga ik vooral van de set genieten (wat het klinkt nu wel echt goed!). Maar de kans is groot dat hier over pakweg een jaar toch andere luidsprekers staan. Ik zit dan in de richting te denken van Sonus Faber, Wilson Benesch, Focal (de duurdere series), Living Voice, Monitor Audio, etc. Allemaal hele verschillende luidsprekers, maar wel met een uiterlijk waar ik goed mee kan leven (de Focal is dan een twijfelgeval). Ik moet tzt dus maar eens een afspraak maken om te gaan luisteren bij BB&G ;D
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

JeroenGRT

Quote from: jslender on April 28, 2010, 10:02:09
Het is wel zo dat het pas echt goed klinkt bij wat hogere volumes, juist dan is het echt mooi ruimtelijk en dynamisch.

Dus helemaal tevreden nu? Nee natuurlijk niet, blijft altijd wel kriebelen om verder te upgraden ;D Ik denk dat er met een andere cd speler ook nog wel winst te behalen zou zijn, maar denk dat een echte winst voor mij persoonlijk toch zou zitten in andere luidsprekers.

Ach jah als je harder draait dan klinkt het voor je gevoel altijd dynamischer :) , misschien kun je thuis eens wat verschillende speakers beluisteren. Over een paar weken zijn mijn Vifa Vertigo's wel af, misschien vind je het leuk om die eens thuis te beluisteren. Ik ben zelf wel benieuwd hoe deze het doet in vergelijking met de N804....en natuurlijk hoe deze klinkt op de MF A5.5.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Jurgen79

Het heeft zeker niet alleen met volume te maken, het IS echt een heel stuk dynamischer geworden. Ik ben ook absoluut niet ontevreden met hoe het nu klinkt. Ik zat gisteravond een cd van Sigur Ros te luisteren (Takk) en dat is een erg mooie extreem ruimtelijke opname. Eerder liep het geluid nogal dicht bij de drukke stukken. Ik heb me verbaasd hoeveel meer detail er nu te horen is en met name hoe 3D dit allemaal klinkt Alles blijft ook gewoon goed te volgen. Vooral de plaatsing en de hoeveelheid details is mij bij veel muziek opgevallen, dat is juist iets wat ik niet had verwacht. Nee, dit is al met al zeker geen kleine upgrade geweest.

Hier nog een foto'tje van de A5.5 (in de tijdelijk opstelling bovenop de receiver, hij staat inmiddels in het dressoir).
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Jurgen79

Door het iedere keer loshalen van de interlinks van de cd speler was 1 van de uitgangen iets los gaan zitten (komt door de schroefconnectors van de W&M interlink). Dus heb maar even voorzichtig de kap eraf gehaald en de boel weer vastgezet. Maar wat is dit een ontzettend mooi gebouwde speler, vooral het voedingsdeel ziet er voor een cd speler indrukwekkend uit!

Heb maar even snel een foto gemaakt:
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Sol

Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

JeroenGRT

Quote from: jslender on May  2, 2010, 12:59:45
Door het iedere keer loshalen van de interlinks van de cd speler was 1 van de uitgangen iets los gaan zitten (komt door de schroefconnectors van de W&M interlink). Dus heb maar even voorzichtig de kap eraf gehaald en de boel weer vastgezet. Maar wat is dit een ontzettend mooi gebouwde speler, vooral het voedingsdeel ziet er voor een cd speler indrukwekkend uit!

Heb maar even snel een foto gemaakt:

Ik had precies hetzelfde met mijn SA7001KI, moest de boel ook weer vastdraaien. Inderdaad mooie speler! De MF A5.5 ziet er zeer indrukwekkend uit, in het echt is ie nog mooier! Mooi dat het toch een grote upgrade is geweest!
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

JeroenGRT

Vanmiddag even deze set beluisterd, ik had mijn Astin Trew AT3500 cd speler ook meegenomen. Samen met een Cardas Crosslink interlink. Eerst even luisteren naar zijn huidige speler, de SA7001KI...deze kende ik natuurlijk al...een erg fijne cd speler is dat!

Moest in het begin wel even wennen aan de B&W sound...heb zelf ook jarenlang gespeeld met de B&W 803 Matrix S2 en Marantz versterking...dus het was een bekend geluid. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het me in het begin een beetje tegenfiel, ik had een beetje het idee dat er een "gordijn" voor de speakers zat. Toen de Astin Trew cd speler aansluiten....dat had nog niet het gewenste effect...ik had een groter verschil verwacht. Maar we hadden meteen de Cardas Crosslink interlink aangesloten...dit bleek geen goede match met de N804....daarmee klonken de speakers nog donkerder. Na een paar nummers geluisterd te hebben er toch maar een andere interlink op aangesloten...eentje van QED van Jurgen zelf. Dit bleek een betere match te zijn...het hoog werd als het ware een beetje opgepept door deze interlink, hier profiteerde de B&W van. Nu klonk het een stuk aangenamer vond ik.

Als ik het verschil nu zou moeten benoemen tussen de SA7001KI en Astin Trew AT3500:

Stemmen klonken natuurlijker op de AT3500, het hele midengebied klonk frisser, laag was veel beter gedefineerd en strakker. Bovendien klonk het ritmisch allemaal wat lekkerder, en leek het of er meer "lucht" zat tussen de intstrumenten. De SA7001KI heeft ook een volle, diepe en strakke bas...maar net wat minder gearticuleerd dan bij de AT3500. Al met al een leuk middagje...ook weer wat leuke cd's gehoord die ik nog niet kende. Maar de N804 komt inderdaad het beste tot z'n recht wanneer je de versterker flink open draait...die MFA5.5 versterker heeft in ieder geval power genoeg...klinkt zeer dynamisch!
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Jurgen79

Ik dacht eerst weinig verschil te horen tussen de cd spelers, maar na een paar keer wisselen bleek de astin trew toch echt wel een stuk beter te zijn. Klonk naar mijn mening gedetailleerder, stemmen kwamen mooier uit en meer controle over het laag. Maar met name het middengebied is echt wel een aardig verschil. Ik ga nog niet gelijk aan het upgraden naar een andere cd speler, maar hou het wel even in gedachten!

Het lastige is een beetje dat mijn woonkamer van zichzelf al heel erg doods is (hoogpolig tapijt, gordijnen) en de B&W's zijn van zichzelf ook al vrij donker in het laag en midden. Het is echt een set waarvoor je moet gaan zitten en gaat na een tijdje luisteren steeds beter klinken (mijn mening dan ;D ). Vooral op hogere volumes komt het geluid goed los en is de dynamiek ook prima in orde.

Binnenkort gaan we de MF A5.5 bij Jeroen thuis testen ;D
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

JeroenGRT

Inderdaad na een tijdje luisteren was ik wel gewend aan de b&w speakers...samen met de Astin Trew cd speler zette het een mooi compleet plaatje neer. Ik ben erg benieuwd wat de Musical Fidelity A5.5 bij mij thuis doet, ik had hem al eens eerder bij Hobo Hifi beluisterd...maar op de een of andere manier was dit toen geen goede match. Maar het uiteindelijke geluid word voor een groot gedeelte bepaald door de akoestiek...dus ik ben benieuwd!
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Burdy


Denon Focal

Mooi set en ben erg benieuwd hoe je die MF als aanvulling op je receiver gaat waarderen.
Die tegels onder de 804's zijn brilliant.

Denk zelf ook aan aparte versterking naast een Denon 4810 maar ben er nog niet uit, ebkel een eindversterker of een geintegreerde versterker met pass tru.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Jurgen79

#90
Zo he, heb dit topic al een paar jaar niet bijgewerkt zie ik!

Er is ook niet enorm veel veranderd in tussentijd in de hoofdapparatuur. Wel wat nieuwe aanwinsten zoals een Dune HD smart, een Qnap Nas, squeezebox classic en meest recent een nieuwe Panasonic 50ST50. De Dune en de Qnap werken geweldig samen en heb al heel wat series kunnen kijken op die manier, beelkwaliteit en gebruiksgemak zijn van hoog nivo ;D

De Squeezebox classic was een manier om voor een lage prijs te kijken of muziek streamen iets voor mij is. Squeezebox server draait op de nas uiteraard en bediening gaat met Iphone/Ipad. Werkt allemaal prima dus! Alleen vond ik de geluidskwaliteit nogal teleurstellend in vergelijking met de cd speler en eigenlijk wordt de SB daarom ook alleen maar gebruikt voor internet radio (wat wel erg fijn is!). Misschien zou ik dus moeten investeren in een SB touch (geluidskwaliteit schijnt beter te zijn?) i.c.m. een leuke DAC. Maar ik weet eigenlijk nog niet of ik die weg in wil slaan, voorlopig luister ik nog steeds graag cd's 8)

Vervanging van de oude 42PV60 tv door de nieuwe 50ST50 kan ik kort over zijn, in alle opzichten een enorme verbetering en het geld meer dan waard! Het enige wat tegenvalt is de extra impact van de 20cm extra beeldruimte, dit went toch wel weer heel erg snel. Misschien had ik toch een 55" moeten nemen ::)

Tja en wat zijn de upgradeplannen (die zijn er altijd wel ;D). Ik moet zeggen dat de hobby wel op een iets lager pitje staat en ik vooral veel films kijk de laatste tijd. Overigens erg tevreden over beeld- en geluidskwaliteit. Met muziek heb ik nog steeds het gevoel dat er meer uit valt te halen. Grootste winst zou hierbij denk ik zijn om toch eens te gaan luisteren naar andere luidsprekers, maar dat wordt dan gelijk weer een grote investering waarschijnlijk (zeker als de achterluidsprekers ook vervangen worden). Anderzijds overweeg ik ook wel eens een andere receiver. Niet dan de SR9600 niet bevalt, maar een nieuwer apparaat met meer hdmi ingangen en de mogelijkheid om bitstream HD geluid te kunnen decoderen trekt wel. Het hoeft dan niet perse een bakbeest zoals de Marantz te zijn (aangezien de voorkanalen en stereoweergave toch door de MF A5.5 worden weergegeven). Lastige keuzes dus, maar de winter komt er weer aan dus genoeg tijd om hiermee bezig te gaan ;D
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

JeroenGRT

De sb touch met een aparte DAC speelt op een erg hoog niveau , ik stream nu bijna alles. Mooie tv!
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Jurgen79

#92
De tv ben ik inderdaad heel erg tevreden mee! Ik zie in je sig dat jij nog een pv70 hebt staan? Is zeer de moeite waard om een keer te upgraden :P

Ik heb wel zitten te twijfelen om een mooie dac aan te schaffen (zoals de mooie octave die te koop staat/stond hier op het forum). Maar ik weet eigenlijk niet of ik daarmee de goede weg in sla. Een dac maakt absoluut verschil, maar valt in het niet bij andere luidsprekers natuurlijk. Misschien moet ik na 4/5 jaar eens een keer wat anders proberen.

Ik vind het alleen zo lastig om daar keuzes in te maken! Uiterlijk telt voor mij namelijk heel sterk mee en op dat gebied vind ik de huidige luidsprekers nog steeds erg fraai. De B&W's doen ook heel erg veel goed hoor, zeker na alle wijzigingen die ik verder in de set heb doorgevoerd in de loop der jaren. Maar ben ook wel eens nieuwschierig naar een 'ander' geluid. Ik vind vooral Wilson Benesch en Sonus Faber over het algemeen erg fraai om te zien, ben benieuwd naar het geluid hiervan. Misschien toch maar eens keer bij BB&G langs met m'n eigen versterker en cd speler :)
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

JeroenGRT

Ja ik heb de PV70 nog staan, op de een of andere manier vind ik de tv dan weer iets minder belangrijk dan de audio spullen. Ik heb de nieuwe generatie Panasonics ook gezien, en het is inderdaad weer een stuk mooier.

De afwerking van B&W is van erg hoog niveau , maar er is ook zoveel ander moois te koop. Als je gaat luisteren dan ben je waarschijnlijk verkocht :) , dat gaat je geld kosten  :D
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Jurgen79

Het is alweer een tijdje geleden dat dit is bijgewerkt, maar inmiddels is er weer enige audio onrust en begint de upgraderitus weer toe te slaan ;D

Afgelopen periode is er al een mooie SVS SB1000 subwoofer toegevoegd aan de set (met een auralex subdude). Ik vond de N804's het op zichzelf niet eens zo gek doen, maar een sub voegt toch wel weer het nodige toe. Vooral het echte sublaag natuurlijk, maar het laag is nu ook meer kamervullend. Een goede plek vinden en het aftstellen is nog wel een uitdaging op zich, het volume is al diverse keren naar beneden bijgesteld en de integratie is nu een stuk beter. Maar ook daar zit nog wel ruimte!

Omdat ik toch wel erg nieuwsgierig ben waar de probleempunten liggen in mijn akoestiek (en het gewoon leuk is om een beetje te prutsen met REW) heb ik een UMIK-1 meetmicrofoon besteld. Ik heb gisteren de eerste paar metingen gedaan en ben er vooral achter gekomen dat de ingebouwde geluidskaart in de laptop volgens mij vrij brak is ;D Maar ook op basis van de huidige gegevens zie ik wel dat er in het laag en midden de nodige problemen zijn. Het hoog vanaf 2khz is erg mooi recht en heeft een hele korte nagalm. In het laag rond de 50hz en 200hz zitten een paar serieuze dippen. Ik heb net een externe geluidskaart besteld, dus binnenkort maar eens serieus aan het meten en zal dan eens wat grafieken plaatsen ter beoordeling :)

Maar daar houden de nieuwe aankopen nog niet op! Heb bij de MM tijdens de btw actie een mooie Sennheider HD600 besteld. Eigenlijk een hoofdtelefoon die ik al heel erg lang wilde hebben, maar altijd net een model goedkoper gekocht heb omdat ik 'em te duur vond. Nadeel van zo'n mooie hoofdtelefoon is dat deze ook goede versterking nodig heeft. Dus is er ook een Schiit Asgard 2 besteld om deze aan te mogen sturen. Ik ben erg benieuwd naar deze combinatie in ieder geval! Volgens velen matchen deze erg goed met elkaar.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Jurgen79

Nou, de HD600 is binnen :pompom:

Even kort beluisterd zo koud uit de doos via m'n Ipad. Dat klinkt al een stuk beter dan verwacht! Veel natuurlijker dan mijn oude HD595 en lekker open. De 595 had een soms een beetje een scherp hoog en was in het middengebied lang niet zo verfijnd. Ben heel erg benieuwd wat de Schiit Asgard2 hier nog aan gaat toevoegen.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Jurgen79

Het is blijkbaar al weer even geleden dat dit draadje is bijgewerkt... Inmiddels woon ik alweer een aantal jaren in een ander huis met weer een hele andere opstelling en akoestiek, maar ook nog wel de nodige oude en vertrouwde apparatuur.

Ik heb inmiddels al een jaar of 15 (wouw zo lang alweer...) de B&W N804's als mijn hoofdluidsprekers staan. Inmiddels zijn er al diverse versterkers, bronnen en kabels voorbij gekomen. Het is wat uiterlijk betreft nog steeds een favoriet van mij (en wordt geaccepteerd door vriendin ;D) en ook het geluid spreekt mij in hoofdlijnen erg aan. Hoezo in hoofdlijnen? Nou het is nogal een uitdaging om deze echt goed klinkend te krijgen. Met name op gebied van versterking toch wel behoorlijk veeleisend. De Musical Fidelity A5.5 heeft 'em destijds veel goed gedaan. Maar ook extreem gevoelig voor plaatsing en hoeveelheid ruimte. Als alles op z'n plek valt dan dan nog steeds heel erg aangenaam en ook heel erg prettig in een surround opstelling. Maar over de jaren ook wel regelmatig gedacht aan wat nieuws. Ik heb een paar jaar geleden in een black friday sale een setje Kef LS50 wireless gekocht. Eigenlijk bedoelt voor de 2e set op zolder, maar ook wel een tijdje in de woonkamer laten spelen. Ik had daar hele hoge verwachtingen van, maar ondanks een hoop getweak en geduld is het gewoon nooit mijn geluid geweest. Die zijn een jaartje later dan ook weer verkocht.

Zo heb ik een week of zo geleden een setje B&W 705 Signatures gekocht met B&W stands. Ook enigszins een in opwelling en eigenlijk bedoelt voor de zolder set, al heb ik ze natuurlijk eerst opgesteld in de woonkamer om eens goed aan de tand te voelen. Wouw dat maakte eigenlijk meteen wel veel indruk! Heel erg punchy, snel, schoon en erg veel detail. Ook toch nog wel hoorbaar uit de B&W familie, vrij rustig in het midden en aanwezig in het hoog (op een voor mij aangename manier). Ik vind ze wat uiterlijk betreft wel mooi, maar de hele hoogglans trend hoeft voor mij eigenlijk niet zo. In verhouding met de 804 is het ook maar gewoon een rechthoekige doos met een tweeter erop, heeft niet dezelfde uitstraling. Toch oogt het met de stands erbij best luxe en kan er wel mee leven.

Na een week luisteren heb ik vandaag de 804's er weer eens achter gehangen. Ja, dat is toch wel een andere sound. Met name de punch in het midlaag is hier gewoon niet zo sterk aanwezig. Minder ritmisch misschien ook wel. Maar het laag loopt wel veel mooier door en heeft ook veel rust.  Stemmen hebben wat meer body, maar klinken wat minder 'schoon'. Het hoog is wel een interessante, bij de 705S is er zeker wel meer detail te horen maar de 804 klinkt groter en ruimtelijker. De 804 zet zowieso en wat grootser beeld neer en is minder goed te plaatsen. Je zou kunnen zeggen dat de 804 iets meer diffuus is en de 705 heel erg precies. Het heeft allebei zijn voors en tegens, maar ik zou met bepaalde muziek de 804 zeker wel missen als ik die zou verkopen. Aan de andere kant is 705s wel een frisse wind na zoveel jaar hetzelfde. Ik denk wel dat de 705 Signature dan een tussenoplossing gaat worden en ik op termijn op zoek ga naar een 805D3/804D3 als lange termijn luidspreker. Voor de B&W haters waarschijnlijk onbegrijpelijk, maar ben met dit merk opgegroeid, de sound ligt mij en ik vind over het algemeen het uiterlijk erg fraai ;D. Komende week maar eens een besluit nemen of de N804 in de verkoop gaat..
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Jurgen79

#98
Nou de volgende update kwam al wat sneller dan gepland. Inmiddels staan hier een aantal dagen een set B&W 805D3's te spelen als nieuwe fronts. Het is toch weer best een verschil ten opzichte van de 705 Signature en ook weer heel anders dan de N804. Ze zijn nogal transparant en detailrijk en dat vergt best even enige gewenning. Ik zal binnenkort eens wat nieuwe foto's maken en de verschillen wat uitgebreider beschrijven.

Hierbij alvast een sfeerfoto van de set/woonkamer met nog de N804's aan de voorzijde.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED