JS's huiskamer HT

Started by Jurgen79, July 29, 2007, 20:22:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MLCinema

Ben er benieuwd, uiteraard ook naar foto's  ;)
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Jurgen79

#51
Goed, zoals beloofd dan mijn bevindingen!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk niet op zo'n korte termijn een versterker upgrade gepland had, ik had zelf in gedachten om in het najaar eens rond te gaan kijken. Aangezien stereo voor mij minstens net zo belangrijk is als surround moest het dus weer een flinke receiver worden of wellicht de stap maken naar losse voor/eind versterking. Ook had ik op de wensenlijst staan om verliesvrij component video via de receiver te kunnen switchen en meer digitale ingangen waren ook gewenst.

Nou kwam ik een week of 2 geleden de SR9600 nieuw in doos tegen voor een erg interessante prijs. De 9600 stond al op het kanshebbers lijstje en werd nu wel erg interessant. Dat het in surround een upgrade zou gaan worden was ik eigenlijk al wel vanuit gegaan, ik heb de 9600 recentelijk bij Darkman beluisterd en dat was zeker in surround zeer spektaculair. Wat betreft stereo was ik bang toch een stapje terug te moeten doen t.o.v. de SR-14. Deze heeft gewoon een erg goede reputatie op dat gebied en het is in de Marantz lijn een stapje hoger (premium vs range lijn). Niet helemaal een eerlijk vergelijk natuurlijk, aangezien er wel de nodige jaren tussen zitten en Marantz op dit moment helemaal geen Premium lijn receiver meer voert. Maar toch, gevoelsmatig was het verschil er wel.

Maar aan de andere kant was de matching tussen de SR-14 en de N804's schijnbaar ook niet ideaal. Althans, de receiver had voldoende controle en plaatsing en detail waren prima in orde, maar het geheel klonk soms wat terughoudend. Waarom dan toch weer een Marantz als het blijkbaar niet goed matched? Nou, ik had zelf na de luistersessie bij Darkman nogal het vermoeden dat de klassieke Marantz sound toch wel enigszins veranderd is de laatste jaren. Waarbij de nieuwere Marantz apparatuur wat minder 'warm' van klank is en wellicht wat analytischer, maar zonder technisch en saai te klinken.

Uiteindelijk heb ik toch de gok genomen en heb ik afgelopen dinsdag doos van ruim 30kg met veel moeite naar binnen gesleept ;D. Na een avondje aansluiten en testen was ik er al snel achter dat de ontwikkeling op surround gebied inderdaad bepaald niet heeft stilgestaan de laatste jaren. Waar de SR-14 vooral een mooie knusse surround bubble geeft met vooral een erg fraaie muziekweergave is de 9600 gewoon ronduit spektaculair! Vooral de plaasting van effecten is wonderbaarlijk, ze lijken niet uit een luidspreker ergens achter je te komen maar lijken soms echt naast je te gebeuren. Het meest onder de indruk was ik echter van de laagweergave, ik heb nog niet eerder zoveel en zo strak laag uit de 804's horen komen.

Het stereo deel heb ik expres een aantal dagen voor uitgetrokken om in ieder geval een flink aantal cd's te kunnen beluisteren. En ik moet eerlijk zeggen dat het vanaf de eerste noot al gelijk geen tegenvaller was. Het klinkt absoluut anders dan de SR-14, het geluid lijkt wat frisser en opener te zijn en dat was eigenlijk in mijn set juist erg gewenst. Ook in stereo is vooral de laagweergave erg indrukwekkend, blijkbaar zijn de eindtrappen prima in staat de 804's onder controle te houden (en ik maak op dit moment nog geen gebruik van de bi-amp mogelijkheid). Ik moet wel aangeven dat het vooral een smaakkwestie en matching met de rest van de apparatuur zal zijn, ik kan me goed voorstellen dat op een vrij heldere luidspreker de SR-14 wat prettiger is om langer naar te luisteren. Ook voor klassiek en jazz lijkt mij de Sr-14 wellicht mooier uit de verf te komen. Maar in mijn situatie klinkt de muziek die ikzelf het meeste luister (voornamelijk pop en rock) het prettigst op de 9600 voor zover ik het tot nu toe heb kunnen beoordelen.

In mijn situatie is het dus eigenlijk in alle opzichten een vooruitgang geweest, en dat had ik van tevoren niet verwacht! Toch is het bijvoorbeeld wel te merken dat de SR-14 wat luxer aandoet: de draaiknoppen voelen fijner aan, de kast zelf is mooier afgwewerkt en ook de luidspreker aansluitingen zijn degelijker. Maar deze dingen zorgen natuurlijk niet direct voor een verbetering in het geluid, wel voor een mooie uitstraling ;)
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

HTip

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :D

Leuk geschreven review. Ik heb ook de SR9600 en heb 'm tot op heden alleen in stereo gehoord. Ik kom van een Denon 3802 en het was een enorme stap vooruit. Hoe die in surround klinkt heb ik nog niet kunnen ervaren. Dat komt zodra de kelder helemaal klaar is...

Heb je een lijst van de CD's die je hebt gebruikt voor je test?

Veel plezier met luisteren en testen 8)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

MLCinema

Goede avond!

Prachtig om te zien. Ook mooi om te lezen dat de overstap van de SR-14 naar de SR-9600 je goed is bevallen. Ik heb van de week tentamens, maar ben van plan om mezelf donderdag te trakteren op een luistersessie met de SA7001KI die jij ook hebt staan. Dat moet voor mij zeker een verbetering geven ten opzichte van de Philips CD713 die ik nu heb staan haha. Wil uiteindelijk de normale versie aanschaffen, die is al duur genoeg. Veel plezier met je nieuwe speeltje;)

Marc
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Jurgen79

#55
Ik zat me net nog te bedenken dat eigenlijk alle upgrades van het afgelopen jaar nu ineens op het plek lijken te vallen, het totaalplaatje klopt nu gewoon. Wel bizar dat ik in een goed jaar tijd nu zowel de cd speler, luidsprekers, versterker, luidsprekerkabels en interlinks heb vervangen! Oftewel in stereo luister ik nu naar een compleet andere set dan ruim een jaar geleden!

Ik was in eerste instantie ook van plan om de gewone SA7001 aan te schaffen, maar ik kreeg bij de dealer aangeboden een KI versie mee te nemen om thuis te proberen. Na een testperiode van ruim een week was ik gelijk verkocht en heb de KI versie maar gewoon besteld, de gewone heb ik dus uiteindelijk nooit beluisterd ::)
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

fFarl

Quote from: jslender on March 24, 2008, 18:23:24
Goed, zoals beloofd dan mijn bevindingen!
<knip>

Mooi verhaal. Mooie foto ook!

Ik heb een soortgelijke ervaring met de Onkyo TX-NR905. Ik geloof dat er een 'clash'-thread ergens op dit forum over 9600 tov 905 loopt?  ;D

Iig leveren ze allebei de eigenaar rugklachten op  ;)

Veel plezier met spelen!
Panasonic TH-42PX80 | Epson TW700 | Onkyo TX-NR905 | Dreambox 8000, 7025 & 500 | PS3 60GB | KEF Q5, Q9C, Q1, AV2 | Rocket UFW-10 | Aura Bass Shakers

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=71437.0

GPO

#57
hele mooie receiver!

Ik moet zeggen toen ik overstapte van mijn SR5200 naar de SR7500, dat ik ook bemerkte dat het geluid frisser en krachtiger werd. Ben er nog steeds heel tevreden mee!

veel plezier met je aanwinst!

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Jurgen79

Heb net de SR-14 weer even aangesloten i.v.m. een kijker morgen en was natuurlijk erg benieuwd of hetgeen wat ik hierboven allemaal geschreven heb nog steeds van toepassing is. Bij een nieuw apparaat ben je vaak toch al erg enthousiast en dat kan de perceptie nogal beinvloeden natuurlijk.

Nou als eerste viel me dat akelige gewicht weer op, na het plaatsen van de SR14 en het weghalen van de SR9600 was het in ieder goed te merken in mijn rug ;D En ben nog steeds van mening dat de SR-14 gewoon veel en veel mooier is afgewerkt, heeft een soort tijdloze klassieke uitstraling wat de SR9600 gewoon niet heeft in mijn ogen. Alles voelt ook gewoon net een tandje degelijker aan. Tja, maar met alleen mooi kom je er ook niet ;)

Het luisteren dan maar weer, ik ga niet in op het surround deel, aangezien hier de verschillen gewoon erg duidelijk waren (en is me nu even teveel werk om af te stellen allemaal :P ). Dus dan maar het stereo gedeelte. Ja, wat ik moet ik er van zeggen. Dat IS gewoon erg goed bij de SR-14. Ik durf zelfs wel te stellen dat alles net iets verfijnder en wat 'smoother' klinkt dan bij de SR9600, maar afhankelijk van het type muziek kan het net iets te droog en een beetje saai worden (natuurlijk helemaal afhankelijk van de rest van de apparatuur).

Bij een goede opname klinkt het nog steeds ronduit geweldig (zeker een op nivo van, zo niet beter dan de 9600). Het is jammer dat ik niet even snel kan wisselen tussen de 2 apparaten, zo blijft het een lastig vergelijk natuurlijk. Het brengt me wel weer aan het twijfelen of het allemaal de moeite waard is geweest, aangezien in op dit moment vooral erg veel cd's luister en weinig films kijk. Wellicht denk ik daar tegen de winter weer heel anders over als ik weer volop films aan het kijken ben.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Jurgen79

Goed, voor wie het interesseert dan toch ook nog maar weer even de conclusie na het terugplaatsen van de SR9600.

Eerste reactie na het aanzetten was...... dat het eigenlijk een beetje tegenviel. Nogal anders dan de SR-14, klinkt inderdaad wat puntiger en wat opener (zoals destijds ook al mijn conclusie was) maar ook wat 'digitaler' en minder warm. De SR14 lijkt wat meer midbass te hebben, waardoor het geheel wat warmer klinkt en wellicht bij bepaalde muziek wat aangenamer. De SR9600 klinkt wat slanker in het midden, maar heeft juist in de laagste regionen veel meer slam (het voelbare deel zeg maar). Ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze voor de SR9600, er zitten nou eenmaal voor mij veel voordelen aan (hdmi, full-hd component switching, betere surround decoding, meer surround mogelijkheden, meet digitale ingangen, erg goede stereo weergave). Maar wellicht heb ik destijds de SR14 in mijn enthousiasme voor de SR9600 iets te makkelijk aan de kant gezet.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

MLCinema

Gelukkig ben je niet geheel ontevreden, dat zou wel jammer zijn geweest. Beide receivers zijn gewoon erg mooie machines. De 9600 een keer mogen beluisteren en dat was een aangename ervaring ;D. Ook op B&W toevallig. Als ik het goed beschouw is dat gene wat je nu "verliest" in stereo datgene wat je terugkrijgt in de vorm van een betere surround weergave. Als je nu voor de keuze zou staan tussen de 2 versterkers zou de keuze dus heroverwogen worden?
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Jurgen79

Nog geen nieuwe upgrades (hoewel op ik op zeer korte termijn wel een panasonic bd35 of sony s350 blu-ray speler wil aanschaffen), maar wel wat kleine veranderingen. Tijdens de kerst/nieuwjaars periode ben ik eens aan de slag gegaan met de bi-amp mogelijkheid van de SR9600. Ik zag dit altijd meer als een marketing gimmick, maar het leek me dat aangezien ik toch geen surround back luidsprekers heb ik hier net zo goed wel gebruik van kan maken (gratis upgrade :P ). Omdat ik geen extra banaanstekkers heb aan de versterkant heb ik deze er maar afgehaald en de boel bare wire aangesloten (wat op zich misschien ook al wel een goed plan was, aangezien de banaanstekkers niet overweg konden met de 2x4mm kabel van de W&M kabel). De aansluitterminals zijn toch echt wel erg tegenvallend op een receiver van deze prijsklasse, dat had de SR14 heel wat beter voor elkaar. Maar goed, de 4mm kabels passen er met wat gepruts wel goed in.

In eerste instantie viel me al wel een klein postief verschil op, meer en strakker laag, maar niet echt wereldschokkend. Vreemd genoeg leek dit verschil steeds merkbaarder te worden na een aantal dagen (wellicht moesten de tot nu toe ongebruikte versterkers nog inspelen?). Maar nu moet ik eerlijk bekennen dat het verschil toch wel erg groot is! Minder ingetogen, strakker en meer laag en altijd loopt minder dicht. Ik zit hier net te luisteren naar wat cd's van Sigur ros (takk), radiohead (in rainbows), clodplay (parachutes), Portishead (Dummy) en nog een paar meer en het klinkt echt stuk voor stuk geweldig. Zeker de moeite waard om eens mee te experimenteren dus!

Nu vraag ik me alleen serieus af hoeveel verschil een echt goede (stereo of losse eind-) versterker gaat maken op de N804's. Wellicht iets als een Lyngdorf, 2e hands Classe of Bryston. Nu ben ik voorlopig niet van plan weer extreem te investeren, maar mocht iemand eens een shootout willen doen dan is ie welkom ;D
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

HTip

Leuk om te lezen dat zo'n (relatief) kleine aanpassing zo'n grote verandering (lees: verbetering) kan betekenen. Ik denk dat ik dat ook ga proberen. Heb de W&M Black Magic nu in bi-wire aangesloten. Is een klein kunstje om dat om te zetten in bi-amping.

Welke W&M kabel heb jij?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Jurgen79

Ik gebruik ook de black magic kabel, dus inderdaad eenvoudig om mee te bi-ampen. Ben beniewd wat jouw bevindingen zullen zijn!
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

HTip

Quote from: jslender on January  8, 2009, 19:36:21
Ik gebruik ook de black magic kabel, dus inderdaad eenvoudig om mee te bi-ampen. Ben beniewd wat jouw bevindingen zullen zijn!

Ga ik zeker proberen! Moet alleen eerst zorgen dat mijn nieuwe beamer a.s. dinsdag opgehangen kan worden ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Sol

Hier ook zeer goede ervaringen met bi-amping. Weliswaar met andere versterking en speakers, maar ik kan zeker mededelen dat ik na het bi-ampen ooit uit nieuwsgierigheid te hebben geprobeerd, nooit meer terug ben gegaan naar single wiring / amping. Af en toe nog wel eens geprobeerd, maar er zit gewoon net teveel verschil in. Inderdaad meer en strekker laag, en alles lijkt gewoon beter aangestuurd te worden - met meer controle vooral. Dit valt misschien terug te leggen in het feit dat de speaker dan door 2 'versterkers' aan word gestuurd i.p.v. 1.

Al met al, probeer het gewoon zou ik zeggen! ;)
Current HT:  Denon 3808 | Monitor Audio GS20 + RX LCR | Sony 55W9 | Oppo 93 | PS4 | PS3 Phat | PS2 Phat

Not only do I not know the answer, I don't even know what the question is.

HTip

Door de voorbereidingen voor dinsdag was nu alles makkelijk bereikbaar. Dus heb ik maar meteen de bi-amping ingesteld. Kan nog niet echt veel zeggen natuurlijk. Maar het werkt in ieder geval goed. Als alles weer op zijn plaats staat zal ik mijn referentie CD's afspelen, want van die weet ik als ik er iets is gewijzigd. Zal de versterkers die nog nooit gebruikt zijn ook goed laten inspelen voordat ik ga testen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Jurgen79

Zo, lang geleden dat er iets veranderd is in mijn HT. Er is pakweg een half jaar geleden wel een HTPC bijgekomen (met blu-ray drive), maar eigenlijk maak ik daar nauwelijks gebruik van. Wel handig met gedownloade tv series, maar blu-ray films kijken op deze manier vond ik minder handig. Bovendien had ik op die manier ook geen HD geluid en dat is toch wel iets wat ik mis ;D Dus moest er een losse speler bijkomen. Ik heb zitten twijfelen tussen een voordelige optie (Panasonic bd60), een wat duurdere (Pioneer bdp320) en een echte alleseter (Oppo bd83). De Pioneer viel eigenlijk af vanwege de berichten die ik overal las dat deze speler nogal traag zou zijn. De Oppo is erg interessant, maar veel duurder dan de eenvoudige bd60 en vermoedelijk op mijn inmiddels verouderde HD-ready plasma niet eens een echt grote verbetering.

Dus mede gezien het feit dat ik de BD60 wel voor een hele leuke prijs kon krijgen heb ik hier maar voor gekozen. Misschien wordt het wel een tussenoplossing, als er een andere tv komt dan kan ik altijd nog een durudere speler aanschaffen. Maar de Panasonic valt me eigenlijk helemaal niet tegen. De speler voelt best degelijk aan en zit ook een prima AB bij. Bij de eerste film die ik erin gooide vond ik de beeldkwaliteit een klein beetje tegenvallen, vond het soms een beetje korrelig in egale oppervlakken. Maar het lijkt erop dat na het kijken van een volledige film het er al beter uitziet. Kan dat echt verschil maken? Heeft zo'n speler inspeeltijd nodig?

Uiteraard heb ik maar gelijk een paar bestellingen geplaatst voor wat films en muziek blu-rays. Moet toch de kerst doorkomen he ;D
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

HTip

Mooie toevoeging aan je mooie set. Zoals je waarschijnlijk weet heb ik de BD35 en ik was ook erg verrast door de kwaliteit van het toch simpel uitziend apparaat.

Wat het inspelen betreft. Elke component heeft tijd nodig om optimaal te presteren. Wat kan helpen is een zgn. breakin-CD/DVD, waarmee je continu niet zo'n prettige signalen de wereld in stuurt, maar wat prima kan als je er niet bent. Bijkomend voordeel is dat je ook je complete signaalpad meeneemt in de optimalisering. Je kan kiezen uit Densen en Isotek.

Daarnaast kan, ondanks dat daar de meningen over verdeeld zijn, je HDMI-kabel verschil maken. Tot slot, kan het zijn dat je TV niet optimaal het beeld weergeeft. Is ie ISF gecalibreerd? Zo nee, dan is dat een mega-upgrade ;)

Je kan ook zelf proberen het beeld beter te maken, contrast, helderheid, kleurtemp, etc. met de HD Basics BD van DVE. Je moet er wel wat over leren, maar dat is ook weer leuk...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Xander32

Erg mooie set met hoogwaardige componenten; volgens mij zeer zorgvuldig op elkaar afgestemd :worship:.
En ik blijf die B&W`s toch erg mooie speakers vinden.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Jurgen79

QuoteDaarnaast kan, ondanks dat daar de meningen over verdeeld zijn, je HDMI-kabel verschil maken. Tot slot, kan het zijn dat je TV niet optimaal het beeld weergeeft. Is ie ISF gecalibreerd? Zo nee, dan is dat een mega-upgrade

Je kan ook zelf proberen het beeld beter te maken, contrast, helderheid, kleurtemp, etc. met de HD Basics BD van DVE. Je moet er wel wat over leren, maar dat is ook weer leuk...

De tv is niet ISF gecalibreerd, maar dat ga ik bij dit toestel ook zeker niet meer doen. De prijzen zijn de afgelopen jaren zo hard gedaald en de technologie is er natuurlijk ook wel flink op vooruit gegaan. Ik denk dat mijn toestel hooguit nog een keer 300-400 euro waard is, dus de calibratie niet meer waard. Misschien volgend jaar maar eens upgraden naar een mooie 50" fullHD Panasonic. De instellingen heb ik wel vrij optimaal staan (althans zoals dat bij dit toestel het meest geadviseert werden door Frank en dit naar wens aangepast).

Het ziet er ook zeker niet slecht uit hoor! Maar ik merkte iets 'grain' in het beeld en dat heb ik bijvoorbeeld bij mijn HD-DVD speler nooit gezien (ook niet met dezelfde hdmi kabels). Toevallig heb ik tegelijkertijd ook een bd60 voor mijn ouders aangeschaft en die gisteren eens aangesloten en ingesteld bij mijn ouders. In dit geval op een wat nieuwere generatie panasonic 42" (fullhd) plasma en zag daar hetzelfde effect terug. Maar heb wel het idee dat het na een paar films al veel minder is. Overigens is dat verschil ook wel weer te zien, ziet er bij mijn ouders nog weer strakker uit.

Trouwens het upscalen met deze speler valt mij ook zeker niet tegen. Heb gisteren nog even een gewoon dvd'tje gekeken en dat zag er bijzonder strak uit. Lijkt me een betere upscaler dan de toshiba ep30, dus die kan nu stof gaan vangen ;) (op een enkele hd-dvd film na dan). De bd60 is gelukkig ook wel een stuk sneller dan die oude hd-dvd speler.

Uiteraard heb ik al weer andere upgrades in gedachten zitten! De tv staat wel op de nominatie lijst en een sub erbij lijkt me toch wel wenselijk. Ik hoef niet perse veel meer laag te hebben, maar denk dat het onlasten van de fronts een wat rustiger geluidsbeeld neerzet. En dan zit ik altijd nog met het verbeteren van het stereodeel in gedachten. Ik ben heel erg benieuwd wat een losse stereoversterker met het geluid zal doen. De 9600 doet het zeker niet slecht, maar ik verwacht dat daar erg veel winst te behalen valt. Misschien een wat oudere Classe (cap 101), of een Lyngdorf, Marantz PM11 of iets compleet anders. Ook iets voor het nieuwe jaar dus!

Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Jurgen79

Nou, het upgradevirus heeft me weer eens te pakken gehad! Er is een Musical Fidelity A5.5 bijgekomen om de stereoweergave naar een hoger nivo te trekken (en ook als eindversterker voor de fronts in de HT setup).

Ik was al een tijdje aan het twijfelen om een aparte stereoversterker aan te schaffen en eigenlijk lees je over de combinatie MF met B&W alleen maar postitieve reacties. Ik kwam deze voor een redelijk interessante prijs tegen en durfde de gok wel te nemen. Wat een ontzettend mooi gebouwd en zwaar apparaat is dit zeg, echt indrukwekkend. Enige minpunten vind ik de luidsprekerterminals (wel degelijk, maar nogal dicht bij elkaar en niet bepaald op WBT nivo) en de afstandsbediening (de beroerdste die ik heb gezien sinds mijn oude Onkyo tx-ds555).

Dan snel aansluiten, cd erin en luisteren! En ja klinkt best goed, maar groot verschil mwoah... Misschien eerst zelf maar eens even rustig gaan zitten en het even op me laten inwerken. De verschillen zijn aan de ene kant subtiel (de klank op zich wordt natuurlijk vooral bepaald door de luidsprekers en akoestiek) en aan de andere kant juist heel erg groot! Op lagere volumes valt vooral de rust op en het gecontroleerde laag. Bij hogere volumes is het verschil erg groot, veel meer controle over het laag (echt strak, snel en droog) en verhard het geluid niet zo als bij de SR9600. Maar wat vooral opvalt is de dynamiek van het geheel. Ik had bij veel nummers dat ik bij de intro de neiging had om de versterker harder te zetten, maar verder in het nummer de boel ineens toch wel erg hard bleek te staan. Meest opvallende is dat ik nu eindelijk het gevoel heb dat de versterker de luidsprekers volledig onder controle heeft (de MF heeft het er blijkbaar ook niet moeilijk mee, zelfs na een paar uur op aardig volume luisteren is de versterker amper een beetje lauw en zeker niet warm)

Ik zal in ieder geval de komende dagen nog wat meer gaan testen en ook eens terugswitchen om een goed oordeel te kunnen vellen. Ik ben ook benieuwd wat het voor de HT prestaties doet met de MF als eindbak.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

erik s.

leuk te lezen dat de MF goed bevalt. dat van de terminals kan ik begrijpen, maar de remote vind ik prima en mooi afgewerkt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Jurgen79

Nou ja, zo beroerd is het ook niet, maar het is niet echt een fijn in de hand liggende AB. Het is natuurlijk ook niet echt een massaprodukt, dus een luxe AB zou in verhouding veel te duur uitvallen. En bovendien wordt daar gewoon de Logitech Harmony voor ingezet :)
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

HTip

Feli met je nieuwe aanwinst. Ik heb hetzelfde effect wat jij beschrijft bereikt met andere speaker- en stroomkabels op de SR9600. Mijn speakers hadden nog veel meer potentie, maar dat kwam er niet uit met mijn vorige bekabeling. Nu wel, en ik denk dat de match met mijn speakers nu optimaal is.

Moraal van dit verhaal ;) Zoals je zelf al hebt aangegeven is de match en akoestiek bepalend hoe een set klinkt. Dat onderschrijf ik dus helemaal.

Veel luisterplezier! :pompom:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive