JS's huiskamer HT

Started by Jurgen79, July 29, 2007, 20:22:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jurgen79

Het wordt ook maar eens tijd om mijn huiskamer HT'tje hier te plaatsen :)

Een jaar of 7 geleden met ik begonnen met de aanschaf van de eerste serieuze audio apparatuur. Ik was de minisetjes zat en had bij een bekende een mooie Onkyo dolby digital receiver gezien en gehoord en dat leek mij ook wel wat! Na wat orienteren heb ik toen besloten om een Onkyo tx-ds555 dolby digital receiver aan te schaffen en daarbij gelijk een nieuwe cd speler (een Onkyo dx-c370 wisselaar). Met een totaalprijs van zo'n 2200 gulden een rib uit mijn lijf! Maar het verschil met een simpel minisetje was uiteraard enorm en het zag er ook erg indrukwekkend uit zo'n grote bak van een receiver.

Niet lang daarna was het tijd om nieuwe luidsprekers aan te schaffen en dat werden dankzij de vele goede reviews die ik gelezen had een set B&W dm601's (eerste serie) samen met een Onkyo subwoofer. Natuurlijk was gaan luisteren beter geweest ipv zomaar een set te kopen op basis van goede reacties, maar ik was er ongelooflijk blij mee. Mijn ouders hadden naar volle tevredenheid al ruim 15 jaar een set DM110's staan en dan blijf je toch al snel bij zo'n merk hangen. De surroundspeakers en center speaker waren een setje van JBL (flix20 als ik het goed heb?). Dat bleef erg achter bij de rest, maar ik had even geen budget voor wat beters en wilde eerst een dvd speler aanschaffen. Na wederom een hoop gezoek op internet kwam de Pioneer dv525 als beste 'betaalbare' speler uit de bus. Deze heb ik toen inclusief regiovrij maken gekocht voor 1199 gulden. Hoop geld voor een eenvoudige dvd speler!

Om de set compleet te maken kwamen er niet lang daarna een B&W cc6s2 center speaker en een set Tannoy mx1 achterspeakers bij. ZO heb ik ongeveer een jaar gedraait en begon toen vooral DTS te missen en wilde wel graag upgraden naar een wat sterkere receiver. Omdat ik zo tevreden was over mijn Onkyo receiver moet het uiteraard weer een Onkyo worden. Het is toen de TX-DS787 geworden, een flinke receiver met een bijbehorend prijskaartje.

Maar zoals iedereen hier wel weet houdt de behoefte aan upgraden nooit op en moesten er weer nieuwe luidprekers komen. De 601's konden mooi naar achteren en daarvoor in de plaats kwamen een set CDM-1se's op atacama stands. De cc6 paste nou natuurlijk niet meer in het geheel en mocht al snel plaatsmaken voor een CDM-CSE center speaker. 2ehands aangeschaft bij Illusions in Amsterdam (volgens nog steeds actief op dit forum onder deze naam?), waar ik toen nog een zeer indrukwekkende demo kreeg van zijn set (met de indrukwekkende Hales transcendence 8 luidspekers als ik het me goed herinner).

De set zoals hij toen was is bijna 4 jaar blijven staan en heb me vooral gericht op mijn andere hobby (Auto's). Na al die jaren begon het toch weer te kriebelen en het eerste wat vervangen werd was de dvd speler. De Pioneer ging naar mijn ouders en ik kocht in Duitsland voor een erg mooie prijs een Onkyo dv-sp502e. Het werd al snel duidelijk dat de dvd techniek niet had stilgestaan al die jaren, want zowel beeld als geluid gingen er enorm op vooruit.

Het kijken van films kwam steeds meer op een 2e plaats en ik luisterde erg regelmatig cd's in gewoon stereo. En juist daar had ik het gevoel dat het tegenviel, luistermoeheid trad al snel op en het geheel klonk vrij koel en steriel. Na wat overwegingen besloot ik de Onkyo receiver te vervangen voor een wat muziekaler exemplaar. Hierbij heb ik een aantal receivers bekeken, maar was bang dat bij een nieuw model in dezelfde prijsklasse het verschil minimaal zou zijn. Voor hetzelfde geld een topmodel van enkele jaren terug aanschaffen leek me dan interessanter. De Marantz SR14 had en heeft de reputatie om ook op stereogebeid zijn mannetje te staan en ziet er daarbij ook nog eens schitterend uit. Via dit forum kon ik een mooi exemplaar overnemen en mijn verwachtingen op stereogebied zijn zeker waargemaakt!

Nadat ik begin dit jaar verhuisd ben kreeg moest ik enorm wennen aan de andere akoestiek. De set die ik kende leek eneens weg te zijn en alles klonk enorm anders. Na een maand of 2 begon het te wennen, maar toch bleef ik het gevoel houden dat het beter kon. De zwakste schakel in mijn set was op dat moment de relatief eenvoudige cd wisselaar. Aangezien ik toch al langer plannen had om deze te vervangen ben ik maar op zoek gegaan naar wat nieuws. Oorspronkelijk wilde ik zo'n 500 euro uitgeven voor een nieuwe cd speler en heb hierbij ook 2e hands overwogen (bv de Marantz CD17). Maar na het lenen van een Marantz SA7001KI van de audiodealer beviel deze zo goed dat ik het budget maar wat opgerekt heb en deze gekocht heb.

Natuurlijk is het upgrdaden nog steeds niet voltooid. Op korte termijn moet eerst de bekabeling verder aangepakt worden. De van medevoort luidsprekerskabels waren na de verhuizing helaas te kort en er zit nu eenvoudig 2,5mm koperdraad achter. Ook moet er nog een goede analoge interlink komen van de cd speler naar de receiver. Verder zijn er plannen om in het najaar de front luidsprekers te gaan vervangen. Mogelijk blijf ik in dezelfde lijn en worden het 2ehands B&W CDM-7NT of 9NT's of kijk ik eens verder naar andere merken zoals bijvoorbeeld monitor audio (de gs60 in pianolak lijkt me wel wat 8) ).

De set bestaat momenteel uit:

Marantz SR14 receiver
Onkyo DV-SP502E dvd speler
Marantz SA7001KI cd speler
Pinnacle showcenter 200 mediaspeler
Inday component switcher
Panasonic 42PV60 plasma tv
XBOX360 console

Luidsprekers:
B&W cdm-1se (front)
B&W cdm-cse (center), momenteel niet aangesloten
B&W dm601 (rears)
Onkyo skw310 (sub)

Hier alvast een paar foto's, ik zal binnenkort eens wat betere proberen te maken.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Jurgen79

 8)
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Jurgen79

 8)
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

-madison-

Mooie set zeg!! Ook mooi ingericht verder! En zoals je al zegt, een GS60's in pianolak zal niet misstaanO0
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Jurgen79

Thanks ;D

De MA gs60's hebben eigenlijk pas sinds kort mijn aandacht en ik moet eerlijk zeggen dat het met name door het nogal fraaie uiterlijk komt. Hoe ze klinken heb ik nog geen idee van, dus daar moet ik eerst maar eens wat aan gaan doen :) Maar in principe kan het nog alle kanten op, misschien worden het wel weer gewoon monitors ipv vloerstaand. Ik heb nu gewoon het idee dat ik wel wat meer laag zou kunnen gebruiken, maar het laag wat er nu is klinkt tenminste wel mooi strak en snel. Met een flinke luidspreker zoals een CDM-9NT of een GS60 loop ik het risisco dat het laag misschien weer teveel aanwezig is.

Maar goed, al dat uitzoekwerk het het luisteren is juist het leuke van deze hobby. Het afgeven van een hoop geld weer wat minder ;D
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Atmoz


Mooooooooooi :o :D

Echt heel erg mooi!!
Super inrichting, en erg netjes allemaal 8)
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Jurgen79

Trouwens, als iemand nog tips heeft voor de plaatsing van de center speaker dan hoor ik dat graag. Op dit moment kijk ik in phamtom mode (zonder center dus) en doordat ik zelf op de ideale plek zit mis er niet extreem veel aan, maar heb toch het gevoel dat met center de dialogen wat prettiger overkomen.

Het oorspronkelijke idee was om de tv aan de muur te hangen en de center op het dressoir onder de tv te plaatsen, maar helaas is de cdm-cse nogal een vrij hoog gevaarte en daardoor zou de tv wel erg hoog komen te hangen (+/-20cm hoger dan nu, lijkt me niet prettig). Boven de tv hangen zou wel mogelijk zijn, maar dat staat volgens mij nogal vreemd en in hoeverre heeft dat invloed op het geluid?

Overigens hier nog een foto'tje van mijn andere hobby (die al met al een stuk meer kost dan de HT hobby ;D ):
http://members.home.nl/jslender/coupe3.jpg
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

R

Kun je niet de bovenste 2 laden van het meubel aanpassen. Maak er een deurtje van, dan de center erin. Geen idee of het past, maar het is maar een idee. Wat schuim op en aan de binnenkant, tegen reflecties, of een plankje maken wat je er uit kan trekken. 

MartijnR

Quote from: jslender on July 30, 2007, 15:52:27
Overigens hier nog een foto'tje van mijn andere hobby (die al met al een stuk meer kost dan de HT hobby ;D ):

Dat moet dan wel een prijzige auto zijn, je hebt immers een heel aardige set staan  ;).  Leuk hoor zo´n Fiat Coupé, welk type is het, de 2.0 turbo?

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

Jurgen79

Nou ja, zo'n set kost na aanschaf niet zoveel meer in gebruik. Een auto natuurlijk wel, bepaalde onderhoudswerkzaamheden zijn vrij prijzig. Het is inderdaad de 2.0 20v turbo (5 cylinder) met een paar modificaties (andere turbo, chip, schokdempers, enz.) 8)

@R meubel aanpassen heb ik aan gedacht ja, maar wordt lastig om dat echt fraai te maken lijkt me. Ook ben ik nooit zo'n weg van het plaatsen van een center in een meubel, neemt vaak toch een beetje de ruimtelijkheid weg. Voorlopig blijft het maar ff zo denk ik, vanaf de ideale luisterplek is het in ieder geval geen bezwaar.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Jurgen79

Kleine update... heb zojuist eindelijk nieuwe luidsprekerkabel en banaanstekkers besteld van W&M audio. Ben erg benieuwd naar het resultaat! Nou maar hopen dat ze snel zijn met versturen ;D



Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Peter dikkeprima

Aaah alweer een combinatie Marantz / B&W! :) ben er zelf ook erg over te spreken! Die receiver zou het bij mij ook niet slecht doen, zag laatst eentje aan mijn neus voorbijgaan. Mooie set! Al ben ik zelf groot voorstander van vloerstaanders, heb dan ook zelf de CDM7 NT icm 602 S2.

Nogmaals, mooi spul ..ook die tv (staat hier ook)!

Jurgen79

De volgende upgrade gaan inderdaad de luidsprekers worden en dat worden dan vrijwel zeker vloerstaande modellen. Ik ben heel lang op zoek geweest naar een setje 2e hands CDM-7NT's in black ash, maar die komt je bijna niet tegen! Binnenkort start in ieder geval de zoektocht naar nieuwe luidsprekers en daar gaan ook andere merken in meegenomen worden, maar daar start ik tzt nog wel een nieuw topic over :)
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Pieter-Jan

Heel mooie inrichting hoor ... mooie integratie van hometheater in een huiskamer.

Als ik in jouw plaats voor nieuwe speakers zou kijken, zou ik toch binnen dezelfde serie blijven. Tenzij je natuurlijk van plan bent om alle speakers te vervangen ... ;)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Jurgen79

Heb je gelijk in natuurlijk, maar aan de andere kant wil ik juist niet vastzitten aan 1 merk of serie. Dezelfde serie wordt het zeker niet, aangezien de CDM7SE gewoon een stuk minder is dan zijn kleinere broertje. De NT serie is dan een beter alternatief.

Ik heb al jaren B&W luidsprekers en ben daar op zich heel tevreden mee. Maar mijn eerste set B&W's heb ik vooral aangeschaft vanwege de goede reviews en het feit dan mijn ouders al jaren met B&W gedraait hebben. Andere merken heb ik destijds eigenlijk niet eens overwogen. Nou weet ik dat er nog zoveel ander moois te koop is en wil deze keer mijn geld uitgeven aan iets wat echt bij mijn smaak past. Het voordeel van B&W is wel dat ik het relatief eenvoudige uiterlijk erg kan waarderen en ook dat speelt mee in de keuze. Ook de klank is me tot nu toe prima bevallen en matched erg goed in de huidige set. Dus ja, een CDM-7NT / CDM-9NT / N805 en mogelijk een N804 staan op het lijstje. Maar daarnaast vind ik bijvoorbeeld Monitor audio ook erg interessant (en mooi in pianolak uitvoering) en ook Sonus Faber spreekt me wel aan.

Het voordeel is dan ik nu al een tijd zonder center draai en daar redelijk aan gewend ben geraakt. Een upgrade van de luidsprekers voor naar een ander merk is dan ook niet zo'n drama lijkt mij. Maar goed, voorlopig allemaal nog plannen! En het zou zo maar kunnen dat wanneer ik een set CDM7/9 NT's tegenkom in black ash voor de juiste prijs dat ik toch toehap.. Ik heb de 9NT's wel uitgebreid beluisterd in het verleden en was hier heel erg over te spreken!
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

MLCinema

Hallo,

Leuke huiskamer ht heb je staan zo. Erg goed over nagedacht dat het toch zo dicht mogelijk de richtlijntjes benaderd wat betreft plaatsing en dergelijke. Mijn complimenten. Dan zit je al een stuk beter in de film. Ook de tv komt mooi tot zijn recht. Zal vast geen onplezierige ervaring zijn. Zelf zou ik er overigens ook niet voor kiezen een center in een meubel te plaatsen. Je moet dan gauw deurtjes openzetten, terwijl ik me kan voorstellen dat je liever een gesloten meubel hebt staan, omdat het plaatje iets strakker wordt. Ik weet niet, zelf ga ik me er altijd aan ergeren, zelfs tijdens een film omdat ik het af vind leiden. Mocht het niet anders kunnen is het natuurlijk een ander verhaal. 
Momenteel draai ik zonder center, in 4.0. Ik mis de center in mijn opstelling wel. Ik denk dat het idd de dialoog in de eerste plaats beter en duidelijker laat klinken, maar daardoor eigenlijk de hele set evenwichtiger wordt. De dialogen worden immers nu over je fronts gespreid, als die taak overgenomen wordt door de center krijg je een wat evenwichtiger geluidsbeeld. Vandaar dat ik vrijdag een center ga aanschaffen uit dezelfde range als de rest van mijn set.
De combi Marantz B&W is erg lekker, klinkt lekker vol als het ware, alsof er een enorme golf aan geluid over je heen donderd. Zelf heb ik uiteindelijk voor klipsch gekozen, omdat ik het wat openere karakter net even iets aangenamer vind klinken, overigens ook in combinatie met een Marantz (SR7400).

Ik wens je vooral veel plezier in het uitzoeken en vinden van nieuwe fronts, dat is toch ook iets wat charme heeft, het hele proces naar het uiteindelijke resultaat toe. Dat je uiteindelijk echt tevreden bent over dat wat je met zorg en toewijding bij elkaar gespaard hebt. Waarbij je versterker er echt uit springt, echt een monsterlijk mooi ding. (ik heb hem nooit horen spelen, al zou ik het dolgraag willen, ik vind het vooral optisch echt een mooi ding)

Nogmaals, proficiat met de mooie set en veel plezier tijdens de zoektocht.

MVG Marc Visser
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Jurgen79

De tv ben ik inderdaad ook erg tevreden over, hoewel het wel jammer is dat de prijzen ondertussen zo hard gezakt zijn. En de nieuwe pv70 is toch net wat fraaier om te zien met de zwarte kast. De grootte went helaas erg snel, als ik het nu weer de keuze moest maken kwam er een mooie 50" te staan ;D

Surround zonder center speaker is mij eigenlijk erg meegevallen, ik had verwacht dat ik het meer zou missen. Maar op mijn luisterplek is de phantom center zo goed dat het bijna niet opvalt. Maar de de cdm-cse gaat voorlopig nog niet weg, uiteindelijk wordt deze nog wel weer ergens geplaatst verwacht ik en het is gewoon een erg prettige center (ongelooflijk veel beter dan de cc6-s2 die ik een paar jaar geleden had).

Nu eerst maar eens afwachten wat de nieuwe luidsprekerkabels gaan doen en dan nog eens een mooie analoge interlink uizoeken tussen cd speler en receiver.
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Peter dikkeprima

Quote from: jslender on September 11, 2007, 13:05:04
De volgende upgrade gaan inderdaad de luidsprekers worden en dat worden dan vrijwel zeker vloerstaande modellen. Ik ben heel lang op zoek geweest naar een setje 2e hands CDM-7NT's in black ash, maar die komt je bijna niet tegen! Binnenkort start in ieder geval de zoektocht naar nieuwe luidsprekers en daar gaan ook andere merken in meegenomen worden, maar daar start ik tzt nog wel een nieuw topic over :)

Klopt helemaal, ik heb er ook een tijd naar gezocht en moest er uiteindelijk een stuk voor rijden. Prijs was dan ook nog eens belangrijk, was nog aan de stevige kant maar heb je ook wat :)

Als ik ze kwijt wil zal ik aan je denken ;)

Rob Eric Blank

Mooie set en een aantal componenten die veel luisterplezier zullen opleveren (weet ik uit eigen ervaring).

-madison-

Quote from: jslender on September 12, 2007, 12:54:38
De tv ben ik inderdaad ook erg tevreden over, hoewel het wel jammer is dat de prijzen ondertussen zo hard gezakt zijn. En de nieuwe pv70 is toch net wat fraaier om te zien met de zwarte kast. De grootte went helaas erg snel, als ik het nu weer de keuze moest maken kwam er een mooie 50" te staan ;D

Surround zonder center speaker is mij eigenlijk erg meegevallen, ik had verwacht dat ik het meer zou missen. Maar op mijn luisterplek is de phantom center zo goed dat het bijna niet opvalt. Maar de de cdm-cse gaat voorlopig nog niet weg, uiteindelijk wordt deze nog wel weer ergens geplaatst verwacht ik en het is gewoon een erg prettige center (ongelooflijk veel beter dan de cc6-s2 die ik een paar jaar geleden had).

Nu eerst maar eens afwachten wat de nieuwe luidsprekerkabels gaan doen en dan nog eens een mooie analoge interlink uizoeken tussen cd speler en receiver.
Ik zag dat je ls kabels van W&M had besteld, welke type? Black magic of LS-1/LS-2?
Ik ga binnenkort ook LS kabels van W&M bestellen (aangezien ik zeer tevreden ben over de analoge interlink!) maar ben er nog niet over uit welk type het gaat worden..
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Jurgen79

Ik heb niet de kant en klare kabel van ze besteld, maar gewoon de W&M audio kabel per meter en daarbij een set mooie banaanpluggen uitgezocht (zie de plaatjes die ik erbij gezet heb :) ). Ze zijn trouwens niet duur met de losse pluggen en kabels en hebben ook erg fraaie luidspreker stands die wel heel erg veel op B&W stands lijken (maar dan voor veel minder geld ;D )
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

ProXius

Moet toch even zeggen dat ik dit een hele mooie huiskamer c.q HT vind!
Erg mooi het HT gebeuren weten te combineren met een leuke en gezellige huiskamer :)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Jurgen79

Nou, de W&M black magic kabel en de banaanpluggen zitten er achter. De kabel is erg indrukwekkend voor het geld! Wel een enorm dikke kabel, maar door de mooie afwerking en de donkere kleur valt het minder op dat veel andere kabels. Het strippen van de kabel viel niet mee door de vele lagen met allerlei materiaal, maar uiteindelijk zit alles toch op z'n plek. De banaanstekkers vielen me een beetje tegen, althans prima voor de luidspreker kant (4 pluggen, biwire) maar aan de versterker kant viel het niet mee de 2x4mm in 1 banaan plug te krijgen en dan de schroefjes nog aan te draaien. Helaas bleken de schroefjes niet al te sterk en brak er bij een aantal een heel klein stukje van de kop af >:( Ze zitten verder prima vast, maar loshalen zal niet eenvoudig zijn.

Goed, hoe klinkt het? Tja altijd lastig met relatief subtiele tweaks zoals kabels, maar er is absoluut meer laag aanwezig dan hiervoor. Ben ik erg blij mee, want het klonk erg 'slank' met de standaard kabels die er achter zaten. De rest moet ik nog even op me laten inwerken (meer luisteren! ;D ).

Helaas komt het geluid op een wat hoger volume bij bepaalde cd's nog steeds vrij 'hard' over. Waarschijnlijk ververlende reflecties vanuit de kamer en denk ik erg lastig op te lossen. Het is vooral erg goed merkbaar bij vrouwenstemmen en wat drukkere cd's, het kan dan wat scherp en vermoeiend overkomen. Wellicht dat een goede interlink tussen cd speler en versterker, een goede stroomvoorziening en het verzwaren van de stands nog iets kan bijdragen?
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

Jurgen79

De volgende update is een feit.... Alle plannen om deze keer uitgebreid naar vele luidsprekers te gaan luisteren en ook vooral andere merken in de zoektocht mee te nemen zijn overboord gegaan. Feit is dat ik eigenlijk al die tijd een upgrade naar een cdm-7nt in gedachten had, een 9nt leek me teveel voor mijn woonkamer. Helaas zijn 7nt's op zich als moeilijk te vinden en dan ook nog in de juiste kleur (black ash) bleek zoeken naar een speld in een hooiberg. Langzaam begon eigenlijk het plan te groeien om binnen B&W een klasse hoger te gaan en dan een N805 op originele stands te plaaten, die kom je nog wel eens tegen.

Maar dan zie je een set N804's te koop staan in de juiste kleur (black ash) en voor een redelijke prijs. Ja, boven het geplande budget uiteraard maar soms moet je je principes opzij zetten en gaan voor wat je eigenlijk echt wil ;D

Na veel twijfel over het goed kunnen plaatsen, wellicht een teveel aan laag voor een niet enorm grote ruimte en mogelijkheid dat het hoogprobleem dat ik met de cdm1-se's hier had alleen maar erger zou worden met de nog opener nautilus tweeter toch maar de stap genomen en gisteren gaan luisteren.

Het is altijd erg moeilijk te beoordelen in een andere ruimte, andere set en in een relatief korte tijd. Maar wat me gelijk opviel is een totale afwezigheid van scherpte! Ja de nautilussen zijn helder, dat zeker maar nooit scherp. Het laag was een beetje boemerig bij de verkoper thuis, maar dat had waarschijnlijk met plaatsing en de vrij harde kamer te maken. Dus de N804's mochten na het afdragen van een hoop geld :-\ mee naar huis.

Ik heb ze nu net een uurtje staan en alles waar ik bang voor was is mij 100% meegevallen! Ze ogen absoluut niet te groot, geen boemerig laag (Zelfs vrij slank laag) en totaal geen enkele scherpte meer! Ik kan nu op een veel hoger volume luisteren zonder ooit het idee te hebben dat het te hard staat en alles klinkt ongelooflijk gecontroleerd, bijna relaxed. Ik krijg in ieder geval zin om de volledige cd collectie weer te beluisteren ;D

Goed, dan moet ik alleen nog beslissen wat te doen met de overige luidsprekers. De planning was om de cdm-1se's met de cdm-cse te verkopen om de kosten een beetje in de hand te houden. Maar ik kan eigenlijk geen afscheid nemen van de kleine luidsprekers, ik vind ze nog steeds fantastisch voor het geld. Ze gaan dus voorlopig (waarschijnlijk wel definitief ;) ) naar achteren ipv de 601's. De 601's gaan dan samen met een setje atacama stands in de verkoop. Ik zie nog steeds geen plaats voor de center en de cdm-cse zal toch niet meer goed passen bij de N804's, dus die gaat waarschijnlijk ook in de verkoop.

Wat zijn dan de wensen nog voor de toekomst? Eigenlijk heel erg weinig, ben gewoon erg tevreden zoals het nu is. Op korte termijn denk ik nog aan een goede interlink tussen cd speler en receiver, marmeren tegels onder de 804's en wellicht een stroomfilter (als dit zin blijkt te hebben).

Foto's van de 804's volgen uiteraard nog ;)
Marantz SR7009 | Musical Fidelity A5.5 | Marantz SA7001KI | Marantz UD5005 | Marantz HD-DAC1 | Yamama WXC50 | SVS SB1000 | B&W 805D3 | B&W 685S2 | LG 65E8 OLED

MartijnR

Gefeliciteerd met de aanschaf van je nieuwe speakerpaar. Een mooie upgrade als ik het zo lees.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"