surrounds aan muur of op standaards ?

Started by Dirtyharry71, July 25, 2007, 22:44:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirtyharry71

wat zijn de voor- en nadelen van beide methodes ?

'k denk zelf aan Q-Acoustics 1020 als surround speakers

Vlearmoes

In een goeie Amp  kan je ingeven waar je de speakers plaatst   hoog, laag of waarda ook



Theo
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Stadium III

Voordeel met speakers aan de muur is dat je ze op dezelfde hoogte neer kunt hangen als je fronts zijn dus tweeters op 1 hoogte

Verder vindt ik persoonliijker speakers op stands mooier en je kunt zo ontkoppelen dmv spike's

Stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

RubenP

Quote from: Stadium III on July 26, 2007, 10:20:22
Voordeel met speakers aan de muur is dat je ze op dezelfde hoogte neer kunt hangen als je fronts
Voordeel van speakers op standaards is dat je ze (in principe) op de ideale plek kunt neerzetten.
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

_ MarcelloW _

Quote from: RubenP on July 26, 2007, 14:28:44
Voordeel van speakers op standaards is dat je ze (in principe) op de ideale plek kunt neerzetten.

En eenvoudiger te verplaatsen bij een eventuele wijziging
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Martijn76

Bij muurmontage kan je ze het beste op 'oorhoogte' monteren neem ik aan...

Vlearmoes

Zelf heb ik ze hoog en naar beneden gericht met muurbeugels hangen !
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Eriks

ik heb de Dolby standaard aangehouden, recht tegenover elkaar 90cm boven de orenen iets achter me. Op de sweetspot geeft dit een topsound

boekhour

#8
Quote from: Eriks on July 27, 2007, 16:26:55
ik heb de Dolby standaard aangehouden, recht tegenover elkaar 90cm boven de orenen iets achter me. Op de sweetspot geeft dit een topsound

Aan de muur wordt zo nu en dan afgeraden vooral als de speakers de baspoort in het achterpaneel hebben geplaatst. Vaak is een afstand van bv 50-75 cm van de achterwand gewenst om het beste geluid te verkrijgen (niet te veel bas, speaker kan ademen etc)
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

Cid

Een vrije ruimte van minimaal 60 cm rondom voorkomt dat de eerste reflecties zich vermengen met het direct afgestraalde geluid. Omdat ons brein het onderscheid tussen beide niet kan maken vanwege het geringe timingsverschil, zorgt het aanhouden van die minimumafstand voor een verbeterde waarneming/focussing.

De ideale montagehoogte voor surroundluidsprekers is dezelfde als die van de hoofdluidsprekers. Zo wordt het ook afgemixd in de studio's. Hogere plaatsing geeft een ongewenst vertekenend beeld (geen vlakke frequentierespons), tenzij je de speakers hierbij op de luisterpositie zou richten, maar dit veronderstelt dat je altijd op dezelfde plaats en in dezelfde houding zit.

Ghosty J

gewoon goeie stands kopen, zorg er voor dat je tweeters op ongeveer 90/100 cm komen van de grond
dan heb je het mooiste geluid! zowel voor als achter :)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Teejoo

Quote from: Vlearmoes on July 26, 2007, 09:57:57
In een goeie Amp  kan je ingeven waar je de speakers plaatst   hoog, laag of waarda ook

Theo
??? Ben ik volgens mij nog nooit tegen gekomen? (Zegt misschien genoeg over mijn amp  ;D)

Ik vraag me af wat de amp hiermee dan doet?

yorkie13

overheen gelezen
ik heb de Q Acoustics 1020 als surrounds en heb deze op 80 cm hoge stands
dan heb je de tweeter mooi op oorhoogte

HTip

Ik heb floorspeakers als rears. Doordat ze door plaatsing op een podium straks 20cm hoger staan komen de tweeters voor de sweetspot op oorhoogte uit. De rearcenter (voor 6.1) komt achter te staan op een plank, weet alleen nog niet hoe hoog (zal proefondervindelijk vastgesteld moeten worden).

Rears hebben altijd goed geklonken, dus surrounds op stands zou mijn voorkeur hebben.

Op de DVD van Digital Video Essentials wordt voor surroundspeakers die specifiek daarvoor zijn ontworpen wel voor plaatsing aan de muur ver boven de luisterpositie gekozen. Doordat het van boven komt zou het surroundgeluid ruimtelijker zijn. Heb ik verder geen ervaring mee.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Cid

Je loopt daarmee wel het risico dat het geluid van bovenaf lijkt te komen in plaats van achter. De ambiance die de speakers moeten creëren, zit al in de soundtrack (met discrete kanalen) verwerkt, dus die van de ruimte er extra aan toe te voegen, lijkt mij in principe ongewenst.

Eriks

In een bios hangen de speakers ook hoger dus mits je luidsprekers hebt/koopt die gemaakt/ontworpen zijn voor muurmontage is dit in mijn ervaring beter. Heb beide situaties gehad en vindt het in de huidige opstelling significant beter klinken (T.OV. boekenplankspekaers op standaards). Meer een surround bubble. Voor muziek DVDs gaat dit niet op moet ik zeggen, echter vindt ik dat je muziek in stereo behoort te beluisteren.

Del member

#16
Quote from: Cid on August 12, 2007, 00:52:50
Een vrije ruimte van minimaal 60 cm rondom voorkomt dat de eerste reflecties zich vermengen met het direct afgestraalde geluid. Omdat ons brein het onderscheid tussen beide niet kan maken vanwege het geringe timingsverschil, zorgt het aanhouden van die minimumafstand voor een verbeterde waarneming/focussing.

De ideale montagehoogte voor surroundluidsprekers is dezelfde als die van de hoofdluidsprekers. Zo wordt het ook afgemixd in de studio's. Hogere plaatsing geeft een ongewenst vertekenend beeld (geen vlakke frequentierespons), tenzij je de speakers hierbij op de luisterpositie zou richten, maar dit veronderstelt dat je altijd op dezelfde plaats en in dezelfde houding zit.

Yep akkoord, hang ze tegen de muur en je hebt een berg extra reflecties. Tenzij je een dipool surround speaker koopt die is ervoor gemaakt om reflecties te gebruiken ipv direct geluid. Een klassieke surround speaker niet tegen de muur. Indien wel vlakbij de muur moet je de reflecties naar achter toe diffuus maken of absorberen via akoestische room correction tweaks (absorbers, diffusers, ...)

Gewoon op goede stands en op gelijke hoogte als je fronts. Ik heb ooit dipolen gehad die redelijk hoog hingen je had wel surround maar de integratie van minstens 4 gelijke speakers op gelijke hoogte kan nooit gematched worden met achteraan muurspeakers en vooraan losstaand.

Martijn76

Wordt op zich wel lastig voor mij om het ideaal te installeren aangezien onze bank (muurvullend) tegen de achterwand geplaatst is...

De Tannoy Arena-voetjes zijn daarentegen wel (mede) bedoeld om tegen de muur te bevestigen, dus zal het wellicht niet heel veel nadelige effecten met zich meebrengen voor deze specifieke speaker...

idee is om ze toch maar alle 4 in vierkant op 1m hoogte te bevestigen waarbij de speakers min-of-meer naar de sweetspot gericht zijn. De center komt iets lager (ivm de TV die in de weg hangt ;))

Cid

Tsja, in een bios kan de optimale luisterpositie maar door een beperkt aantal mensen ingenomen worden... (Hmm thuis trouwens ook  ;D) Hier wordt met een reeks van speakers aan de achter- en zijwanden het surroundgeluid evenredig verdeeld. De nadruk ligt hier meer op geluidsontplooïng dan focussing. Hier zal dan bij de productie ook wel rekening mee gehouden zijn, mag je idd. veronderstellen. Vraag me alleen dan wel af, zouden de geluidstracks van films voor bioscopen dezelfde zijn als die voor thuisbioscopen? Of worden DVD's opnieuw afgemixd, met dan b.v. meer de nadruk op lokalisering v/h geluid?

Ik weet nou niet 1-2-3 of wandspeakers ook gelijk zorgen voor veel vroege reflecties, het lijkt me vooral van belang wanneer je speakers b.v. 10-20 cm vanaf een wand zou plaatsen. Bij inbouw heb je natuurlijk helemaal geen reflecties v/d achterwand :-)
De werking van een dipool zit 'm, afgezien v/d reflectie, ook met name in het maken van een diffuus geluidsbeeld door het geluid in twee richtingen af te stralen, in de ene in-fase, en in de andere uit-fase. Hiermee wordt getracht de geluidsindruk van bioscopen te benaderen. De prestaties hiervan zullen ongetwijfeld van merk tot merk verschillen. De Jamo's die ik tot kortgeleden hiervoor had, beviellen me toch ook wat minder. Ook omdat multikanaals muziek meer in opkomst is, heb ik nu voor direct-afstralende speakers gekozen. Moet alleen nog beslissen tussen inbouw of opbouw...

Eriks, vergelijk jij alleen de speakerposities, dus boekenplankspeaker op standaard vs. 90 cm hoger, of is dat ook een andere speaker? En heb je die speaker zowel horizontaal als vertikaal op de luisterpositie gericht? De sweet spot is dan wel beperkter lijkt me, of heb je ze wat minder geneigd/gedraaid zodat 'ie groter is?

Hmm met bank tegen achterwand en speakers in het vierkant, wordt het denk ik even meubelen met de versterkerinstellingen voor vertraging, ook ietsje voor de center wellicht... En ach, het zal nu ook niet direct weer slecht klinken, 't is meer een kwestie van eruit halen wat erin zit gegeven de overige omstandigheden, i.c.m. persoonlijke voorkeur en of je er het meest films dan wel muziek mee beluistert. Gelukkig kun je met opbouw altijd nog wat wijzigen  :-\

Eriks

Quote from: Cid on August 14, 2007, 02:05:28
Eriks, vergelijk jij alleen de speakerposities, dus boekenplankspeaker op standaard vs. 90 cm hoger, of is dat ook een andere speaker? En heb je die speaker zowel horizontaal als vertikaal op de luisterpositie gericht? De sweet spot is dan wel beperkter lijkt me, of heb je ze wat minder geneigd/gedraaid zodat 'ie groter is?


nee totaal andere speaker, op standaards waren de boekenplankspeakers, en de de wand speakers zijn plat ook voor wandmontage bedoeld. Ze hangen aan weerszijden recht tegenover elkaar en ik zit dan met mijn hoofd daartussen in (iets ervoor eigelijk) Met films vind ik het waanzinnig klinken zo

Mrwhoopie

Even een domme vraag ms maar wat geniet de voorkeur?

De rears zo ver mogelijk naar achter (om zo meer dimmensie te geven?)
of de rears zo dicht mogelijk bij de luisterplek zodat de details goed te horen zijn?

IK zou het willen weten omdat ik mijn bekabeling al wil wegwerken.

Cid

Vrij handige vraag toch... Er bestaan verschillende richtlijnen, uiteenlopend van 90 tot 150° vanaf de luisterpositie. De grammys adviseren een optimum van 135-150°, waarbij het altijd het meest ideale is om de afstanden tussen alle luidsprekers gelijk te houden. Hierbij kun je je dus een cirkel voorstellen, waarbij het middelpunt de zg. 'sweet spot' is.
Hoe verder je de speakers van de luisterpositie afzet, des te meer ambiance van de eigen ruimte wordt aan het geheel toegevoegd. Dit kun je weliswaar weer deels verhelpen met akoustische maatregelen, maar da's een vrij dure methode.
Het Grammys-document is het standaardwerk voor alle professionele surround mixing en opnamestudio's en vormt daarom een goede leidraad om aan te houden: Recommendations For Surround Sound Production (PDF)

Ik heb inmiddels begrepen dat veel DVD's voor thuisbioscopen worden geremixed. Wat tegelijkertijd betekent, dat een directe afstraling van de speakers op de luisterpositie in die gevallen dan toch de voorkeur verdient.
Jammer, want het maakt de zaken er niet eenvoudiger op bij het ophangen van speakers...

Del member

#22
Quote from: Mrwhoopie on August 15, 2007, 21:36:02
Even een domme vraag ms maar wat geniet de voorkeur?

De rears zo ver mogelijk naar achter (om zo meer dimmensie te geven?)
of de rears zo dicht mogelijk bij de luisterplek zodat de details goed te horen zijn?

IK zou het willen weten omdat ik mijn bekabeling al wil wegwerken.

Dit is zeker geen domme vraag. Ik heb dit ooit uitgerekend hoe het zou moeten. Kijk, hoe vaak zie je niet de surrounds vlak naast een zetel staan. Het probleem is dat je sweet spot heel klein wordt, als je met twee in de zetel zit is er al geen  phantom rear meer. Dit heeft met de 6dB verzwakking per verdubbeling vd afstand te maken. En alles is relatief.

Ik heb hier ooit een powerpoint rond gemaakt, zal es zoeken waar die staat en dan gooi ik die terug online. Omdat ik zelf met een kleine ruimte zat (4 op 5) en ik al op 3,5m afstand zat met de projector. De oplossing om "meer" ruimte te creeeren zodat je sweet spot groter werd was in mijn geval de surrounds hoog op te hangen en voor dipolen te kiezen.

In m'n huidige living die ongeveer 2x zo diep is als vorige living heb ik deze issue niet meer. De fronts staan 1,5m van de voorste muur, de surrounds hebben nog 2m tot aan de achtermuur. Volgens mij heb je ruimte nodig om ook ruimte te creeeren in je geluidsbeeld. De effecten ademen nu meer en het geluid is subtieler. Ik merk nu veel meer hoe subtiel de surrounds bij sommige films afgemixed zijn.

Kijk, speakers hoog ophangen lost een aantal problemen op, maar het veroorzaakt ook andere problemen. Als je te weinig ruilmte hebt rondom de zetel om een deftige sweet spot te bereiken met 5.1 dan kan je naar een 7.1 oplossing gaan waarbij de load op de surrounds verdeeld wordt over 4 surround speakers ipv 2, daarvoor zijn er oa Logic 7 en Dolby Pro Logic IIx wat eigenlijk post-processing is bovenop de bestaande DD en DTS formaten.

Mrwhoopie

Dus in gewone lekentaal ;D kan je de rears best wat verder zetten?Hopelijk willen de mensen die mij de reciver verkocht hebben alles nog eens komen afstellen dan.


Cid

Quote from: 4G on August 16, 2007, 10:46:06De oplossing om "meer" ruimte te creeeren zodat je sweet spot groter werd was in mijn geval de surrounds hoog op te hangen en voor dipolen te kiezen. ... Volgens mij heb je ruimte nodig om ook ruimte te creeeren in je geluidsbeeld.

Wellicht is hetgeen jij als een 'sweet spot' beschrijft, een andere dan ik ermee bedoeld heb. Als je een koptelefoon gebruikt, zal de weergave (focussing, imaging/ambiance) perfect zijn. Een goede speakerafstelling en gebrek aan hinderlijke ruimtelijke invloeden zoals reflecties dragen hieraan bij. Extra lucht/ruimte is hiervoor dan niet nodig. De ambiance wordt in de mix gecreëerd door een zorgvuldig gebruik van vertragingen en nagalm. Ook wordt wel gebruik gemaakt van microfoon-'arrays' om ruimtelijke en afstandsinformatie via de surrounds weer te geven.

Ook kan met een goede speakerplaatsing en -afstelling het geluid door de producer heel precies in de luisterruimte gepositioneerd worden, b.v. door het vanaf de front-center recht in je gezicht te laten komen of vlak achter je schouder te balanceren. Ik vermoed sterk, dat als je de surrounds niet op de luisterpositie richt, dergelijke effecten niet haalbaar zijn c.q. vertekenen.

QuoteDe effecten ademen nu meer en het geluid is subtieler.

Onderstrepen je huidige ervaringen met de andere speakeropstelling juist niet de manco's van het ophangen i.c.m. dipolen, oftewel het niet afstellen van de speakers op de LP? Blijkbaar gaat dan veel ruimtelijke informatie in de eigen ruimtelijkheden en reflecties verloren!
Ben overigens beniewd naar de PPS, heb zelf ook zo'n relatief 'kleine' luisterruimte helaas...